Grip op boodschappen

Waarschuwing: babbelstukje waarin veel prijzen worden genoemd dus niet lekker leesbaar waarvoor bij voorbaat excuses maar het is wel consuminderig van toon en past dus goed op dit blog….

Vorige week schreef ik over ons boodschappenbudget dat nogal uit de bocht is gevlogen. Nu is dat niet raar met een uitbreiding van het kattenhuishouden en gestegen prijzen maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets kan doen. Want gemakzucht speelt ook zeker een rol.  Dus laat ik bijvoorbeeld mijn prijzenschrift maar weer eens bijwerken om uit te zoeken wat waar het goedkoopste is, is al weer veel te lang geleden. Dat is schrikken! Maar ook handig. Want dingen die eerder bij de ene winkel duurder waren zijn nu net wat goedkoper geworden ten opzicht van de andere winkel. Goed om te weten.

Dat betekent concreet dat ik mijn boodschappenlijst heb kunnen bijwerken. Keurig opgeschreven wat we voortaan bij de L.idl, de D.een en de E.koplaza gaan kopen en wat via internet (o jee, toch een lijst in mijn verder doelloze bestaan). Afgelopen week deden we samen booschappen bij de D.een en sloegen we daar in voor ongeveer 2 weken. Gisteren ging ik naar de L.idl en deed hetzelfde. Dus bij beide winkels koop ik de producten die daar het goedkoopst zijn en doe dat voor 2 weken vooruit, plus wat verse spullen als eieren, yoghurt en fruit/groente.

Ook zijn er wat gesprekjes gevoerd over wat er in de mond wordt gestopt en of er goedkopere alternatieven zijn. Zo ging M. akkoord om voortaan het biologische brood van de D.een te gaan eten (€ 1,50) en niet meer zijn favoriete panottabrood (dat in de duurste variant € 2,99 is). Dat alleen al scheelt € 1,49 per brood en bovendien durf ik nooit op de ingrediëntenlijst te kijken van het panottabrood. Het ziet er heel gezond en ambachtelijk uit maar zit toch vol toevoegingen, zag ik toen ik per ongeluk wel eens het etiket bekeek. Ik eet zelf weliswaar geen brood maar wil wel graag dat mijn huisgenoten toch een beetje gezond eten. Dat was tot nu toe niet voldoende argument (ik ben er regelmatig over begonnen), maar geld is dat wel blijkbaar ;-). Op zich jammer, want panotta is wel heel lekker, weet ik nog uit de tijd toen ik nog wel brood at. Maar ja, brood op zich is gewoon heel lekker, ik mis het nog steeds nu ik glutenvrij door het leven ga (helaas zijn gluten echt geen optie voor mij, voor wie nu denkt ‘mens doe niet zo moeilijk’).

Afijn, dit stukje gaat niet over gluten maar over goedkoper boodschappen doen dus terug naar het hoofdonderwerp: een andere keuze is voortaan de espressokoffie bij de L.idl te kopen. Tot vorig jaar kochten we L.avazza, 250 gram voor € 3,49 (was toen ik het voor het eerst kocht € 2,69), maar stapten we over op het espressohuismerk van de D.een (250 gram voor €2,99). Nu gaan we dus die van de L.idl proberen (500 gram voor € 3,99). M. drinkt toch melk in zijn koffie en dan proef je denk ik minder snel verschil. En dan kopen we als we weer in Frankrijk zijn gewoon 20 pakken koffie in (daar is 500 gram L.avazza €2,99).

Een ander alternatief is zelf kokosmelk maken. Ik gebruik dat veel en kocht zeker 3 blikken per week, € 1,18 per blik (er zijn goedkopere alternatieven maar die van € 1,18 was zonder toevoegingen én het lekkerste). Nu koop ik pakjes santen en maak daar zelf kokosmelk van, dat scheelt de helft.

Ook stopte ik wat tijd in het zoeken naar gerechten. Ik werk al jaren met een weekmenu. Maar ook dat kan gerichter. Sinds ik overstapte op glutenvrij eten ben ik wat meer gaan experimenteren met gerechten en ingrediënten. Een nieuwe manier van koken kost altijd wat tijd en geld merk ik. Nu ben ik even klaar met experimenteren en maakte ik een lijst van niet te dure wintergerechten die we de komende tijd kunnen gaan eten en die zijn gebaseerd op wat er nu goed verkrijgbaar is en die bovendien zonder zonder al te veel gezeur en commentaar ook door kind naar binnen worden gewerkt (ook niet onbelangrijk). Denk aan zaken als zuurkool en erwtensoep maar ik heb ook wat gerechten met rode kool, appel, bakbanaan en bataat of nasi met tempeh of hete bliksem.

Tot slot: we gaan maar weer eens de voorraadkast en vriezer leeg eten. Gisteren noteerde ik onze vriesvoorraad en dan zie je bakjes met pasta voor 1 persoon, 1 zakje kikkererwten, 1 bak ondefineerbare prut zonder etiket, een stukje kalkoenfilet, 2 minigehaktballetjes. Opeten dus!  

En zo rommelen we wat aan. Wie niet gewend is op de kleintjes te letten denkt misschien ‘wat een gemiesemaus met prijzen’. Uit ervaring weet ik dat dit echt scheelt, vele kleintjes maken echt grote slagen! Voor de boodschappen van komende week was ik bijvoorbeeld € 45 kwijt. Vorige week weliswaar € 100 maar het gemiddelde komt dan toch uit op een bedrag wat ik al heel lang niet heb gehaald. Dit wil ik de komende tijd dus zo gaan doen. Kijken wat dit scheelt. Het doel is uit te komen met het budget, iets wat me al maanden niet meer lukt. De ruimte die er hopelijk komt wordt besteed aan kwalitatief beter kattenvoer, want nu komen ze er wat bekaaid van af vind ik.

Dus concreet:
– niet meer elke week naar alle winkels maar gerichter inkopen
– keuzes voor andere merken of alternatieven
– vriezer/vooraadkast leeg eten
– maar vooral prijzen netjes bijhouden om mezelf alert te houden

En dan ga ik nu naar buiten, want mensen het is echt prachtig weer!

ps: heb jij nog een supertip om grip op de boodschappen te krijgen?

28 gedachtes over “Grip op boodschappen

  1. Volgens mij pak je het op de goede manier aan. Gerichter naar winkels gaan vind ik zelf ook nog eens veel minder vermoeiend en zo hou je meer tijd over voor andere dingen. Ik snap dat je bij het paleo dieet geen brood meer mag eten, maar voor die enkele keer dat je nog eens een beetje brood wilt eten zou je kunnen overwegen om zelf brood te bakken met glutenvrij meel. Marja

    Like

  2. Hoezooooo 'n doelloos bestaan! Eén keer per twee weken naar Lidl om de andere week elders de boodschappen te halen vin 'k al een doel op zich 😉
    Nee gekheid maar dat noteren van de prijzen, daarmee hou je idd overzicht, doe 'k nu een paar jaar en dan zie je dat een liter volle yoghurt van lidl zomaar 14 cent ( of wel ruim 20%) duurder is geworden.
    Groet

    Like

  3. Ik lees je blog met plezier, heb helaas geen tips, want als ik alles zo lees, weet je zelf eigenlijk al heel veel.
    Graag wil ik wel weten hoe je van santen kokosmelk maakt…. ik gebruik wel (de goedkopere) blikken, maar merk dat het vaak te verdund is naar mijn smaak en als ik een (duurder) blik (60%) bij de toko koop dat het geconcentreerder en dus lekkerder is. Ik hoop dus dat als ik het zelf kan maken dat ik daar ook zelf invloed op heb.
    groetjes Micky

    Like

  4. Mijn boodschappenschrift ga ik ook weer eens bijwerken. Zijn toch allerlei prijsverhogingen. Gewone thee basic 5 cent duurder, echter wel nog steeds 36 cent goedkoper dan aldi of lidl. Is tijd om dat weer eens te gaan doen. En tips heb ik helaas niet voor je. Het is gewoonweg allemaal duurder geworden en de hoeveelheden moeten groter door de kids.

    Like

  5. Ik heb nog wel een super tip: boodschappen doen bij de Jumbo. Bij de Jumbo krijg je alle producten met de datum van die dag (uitgezonderd vers brood/verse broodjes) GRATIS mee. Dus melk, rijst, groenten, vlees, vis, soep enz enz is allemaal GRATIS als het de datum van die dag heeft. Dat scheelt mij bakken met geld. Tevens is het zo dat als bij de Jumbo de schapprijs van een artikel afwijkt van de kassaprijs het product ook GRATIS is. Zo heb ik hier 14 kilo One kattenbrokken staan die allemaal gratis waren. Omdat de prijs iedere keer niet klopte. Dan is het ook nog zo bij de Jumbo (ik heb verder geen aandelen hoor, hihi) dat als je een artikel in de winkel vind wat OVER de datum is, je GRATIS een artikel met een goede datum meekrijgt. En geloof me, er is heel veel te vinden in een supermarkt wat over de datum is. Kwestie van achterin het schap pakken ipv voorin het schap. Ja, i love de Jumbo. Het scheelt me handenvol geld. Je kunt al deze gegevens terugvinden in de Jumbo folder, die ligt meestal bij de sigarettenbalie. Het heet: de 7 zekerheden van de Jumbo. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Groetjes Maartje

    Like

  6. Nog even een korte aanvulling voor mensen die graag biologisch eten. Het is natuurlijk zo dat biologisch voedsel minder goed verkoopt dat regulier eten. En er is heel vaak iets aan of over de datum te vinden van biologisch eten, juist omdat het minder hard loopt. Dus ik eet heel veel biologische rijst, drink bio jus orange enz enz. Allemaal gratis.
    Mochten mensen denken dat je bij de Jumbo alleen gratis ongezond eten mee kan krijgen.

    Like

  7. Nou Maartje,

    ik heb vorig jaar droge worst gevonden in de bak met de schimmel erop en datum van een maand vooruit. Ik kreeg een dank je wel toen ik het kokhalzend bij de balie afgaf. Dat dit toch echt niet kon zo. Maar geen korting op mijn andere boodschappen. En bij zakdoeken klopte de prijs ook niet en kreeg ik een pak extra mee.
    Van dat gratis meekrijgen van dezelfde dagdatum wist ik dan weer niet, zal dat toch eens navragen. Ik doe mijn boodschappen altijd bij de J.umbo. Scheelt het misschien ook of het een eigen winkel is of een franchiser. Die hanteren ook weer andere regels.

    groetjes
    Janneke

    Like

  8. Je reactie kwam nogal vervelend bij me naar binnen, vandaar.
    Dat wil niet zeggen dat ik geen oog heb voor arbeidsomstandigheden bij producten die ik koop, maar ik was het niet met je eens wat je schreef over lavazza en ik heb geen zin in een hele discussie vandaag op het blog zodat het dan gaat over iets compleet anders dan waarover ik vandaag wilde schrijven.

    Like

  9. Lieve Martine,

    Merk de laatste tijd dat je vaak je blogje begint met waarschuwingen of verontschuldigingen. Helemaal niet nodig mijns inziens! Je schrijft superleuke en herkenbare stukjes, of die nu over consuminder-, huishoudelijke of meer persoonlijke dingen gaan.
    Groet,
    Mariska

    Like

  10. sorry ,maar ik zou echt schamen als ik zo boodschappen ging halen !
    ze kennen je binnen de kortste keren zo , en dan is het , daar heb je ze weer , die “gratis zoeker “
    weet dit uit ervaring … bij ons in de fam . was er ook eentje zo bezig …..

    Like

  11. Dank je voor tip. Maar ik houd het bij de supermarkten die ik nu bezoek, vlak bij. Ik ga niet verder weg in de hoop dat ik daar iets gratis kan vinden. Als die supermarkt vlak bij zou zijn zou ik het super vinden maar zoiets werkt goed als je daar veel komt en je het assortiment daar kent.

    Like

  12. …. dat je toch iedere keer weer erachter moet komen dat je aan het verslappen bent, stom zeg…
    Maar heel herkenbaar.

    Ik blijf mezelf dwingen om eens in de week gewoon bij te houden wat ik uitgeef. Dan corrigeer je vanzelf wel als je in hoofd hebt zitten wat je ongeveer per maand wil uitgeven aan eten. En ja soms sla ik een weekje over om mijn kasboekje / excelsheet bij te werken. Maar nooit meer dan een week… behalve dan deze maand… 🙂

    (ben verhuisd naar mariimma.blogspot)

    Like

  13. Heej Martine, ik lees je stukjes altijd! Ze komen fijn in mijn mailbox terecht. Ik reageer niet altijd. Wij doen ook eens in de twee weken boodschappen bij de L.idl, dat was iedere week ik ben aardig aan het besparen.

    Like

Zeg het maar!

