Kerstcadeaus

Hoewel het nog lang geen kerst is, was ik toch al wat aan het snuffelen en voorbereiden. Ik kocht de cadeaus voor onze ouders alvast en die liggen nu klaar om te worden ingepakt. Maar soms heb je wel eens pech en valt het gekochte tegen. Het boek voor mijn schoonmoeder zag er beschadigd uit na ontvangst. Het is niet tweedehands maar het was door de verkoper nogal provisorisch ingepakt. Ik baalde er flink van, want het omslag zag er niet goed uit. Wat kleine beschadigingen op de hoeken. Op zich geen ramp maar het is bedoeld als cadeautje en ik vond de prijs van het boek behoorlijk pittig. Dan hoort het onbeschadigd te zijn.

In het verleden liet ik het er dan maar bij zitten maar tegenwoordig niet meer. Ik stuurde een mail waarin ik eerlijk vertelde dat het boek als cadeau bedoeld is en dat ik dit niet voor die prijs zou hebben gekocht als ik vooraf had geweten dat het beschadigd zou zijn. Een paar dagen hoorde ik niets en nu werd ik ongeduldig. Ik wou eigenlijk al een boze mail naar B.ol sturen, aangezien het via hen is gekocht en door een andere partij/winkel is geleverd. Hoewel ik in eerste instantie niet echt boos was, werd ik dit wel door het uitblijven van een reactie. Curieus, maar zo werkt dat.

Toen kreeg ik net op dat moment een hele aardige mail. De verkoper had begrip voor mijn onvrede en bood aan om € 5 van de verkoopprijs af te halen. Bovendien zou hij een ander boek over hetzelfde onderwerp naar me opsturen, als extraatje. Of dit een goede oplossing was?

Meer dan dat. Ik was er best verbaasd over. Mijn mail was voorzichtig uitgedrukt en de klacht niet heel zwaar. De reactie is veel beter dan ik had verwacht. Was het boek al beschadigd voor versturing vraag ik me nu af. Stond het al heel lang op de plank of zo? Ik weet het niet maar vind het wel leuk. Nu heb ik 2 cadeaus om te geven over een onderwerp waarvan ik weet dat mijn schoonmoeder het heel leuk vind, en ik heb nog € 5 over voor een kleinigheidje. Best tof.

De dag erop lag het ter compensatie gekregen boek al in de bus, zodanig ingepakt met stootkussens en zachte materialen dat ik even flink bezig was met het uit te pakken. De verkoper had mijn klacht goed begrepen ;-). ‘Kijk eens wat een mooi boek’ riep ik naar M. en rende naar boven. Ik liet het hem zien en we riepen ‘oh’ en ‘ah’. En toen beste mensen wilde ik even wat anders doen en legde ik het boek op de trap. Dacht ik. In werkelijkheid viel het door de open trap naar beneden en landde met een zo’n klap op de grond dat het boek – bijna gelijk als de Philae van de week op de komeet – weer omhoog stuiterde en weer neerkwam. Tja, je bent dom of je bent onhandig…..maar onvoorstelbaar: het boek ziet er nog presentabel uit dus ik kan het met een gerust hart weer inpakken en straks onder de kerstboom leggen.

Kind heeft van de week op ons verzoek een lijstje van gewenste en felbegeerde objecten gemaakt. De lijst van M. is altijd klaar en paraat (en kilometers lang…) en mijn lijstje is ook bijgewerkt. Dus we zijn er klaar voor. Hoewel ik in een eerder stadium (euh vorige maand nog) het cadeaus geven wilde afschaffen, heb ik er nu toch wel weer zin in….

Ben jij al bezig met voorbereidingen?

20 gedachtes over “Kerstcadeaus

  1. Wij geven met kerstdag geen cadeautjes en met nieuwjaar enkel aan ouders en schoonouders. Aan hen geven we iets wat ze kunnen gebruiken en dat niet nutteloos of in een kast belandt en daarna naar het containerpark verhuist. Soms is het een doos met levensmiddelen, wasproducten die ze normaal gezien zelf kopen. Andere keren krijgen ze een groot cadeau maar dat is dan voor nieuwjaar, verjaardag, moeder en vaderdag samen. Mijn man en ik kopen voor elkaar nooit cadeautjes maar als één van ons iets wil, gaan we dat samen halen.
    Met nieuwjaar geven we aan kinderen en kleinkinderen altijd een (mooi) vast bedrag. Er is maar één nichtje dat met nieuwjaar komt en die krijgt (vanzelfsprekend) minder of onze kinderen en kleinkinderen maar 25 euro vind ik voor haar toch al een 'mooi' nieuwjaar.
    Aan broers, zussen en aangetrouwde familie geven wij niets. Mijn schoonzus is met dat idee jaren geleden afgekomen omdat het makkelijker en goedkoper was om niet elk jaar op geschenkenjacht te moeten gaan voor het ideale cadeau voor broer, zus, …. te vinden. Vaak worden er dan dingen gegeven waarmee de 'ontvanger' niet veel o ftotaal niets is. Wij vonden het een goed idee van mijn schoonzus om elkaar 'niets' te geven en dat is al jaren zo. liesbet

    Like

  2. Ik heb alle cadeautjes al binnen sinds half oktober. Deze week heb ik ze ook ingepakt. Ik probeer altijd de laatste weken voor Sint en Kerst te mijden. Ik sla mijn slag dus als het in de uitverkoop is of als het nog volop beschikbaar is. DL heeft trouwens maar een wens; dingen van Frozen. Lang leve Disney.

    Like

  3. Ik had mij voorgenomen om te bezuinigen op de kerstcadeaus, maar dit is veranderd. Ik heb de afgelopen periode heel veel speelgoed van de kinderen verkocht en daarmee een hoop geld gegenereerd. De helft gaat in de vakantiepot en de andere helft leg ik bij het bedrag dat ik al in mijn hoofd had. Voor oudste Dl was het saldo voldoende om daar een storio 3 van te kopen. Hiermee heeft ze dan gelijk haar eigen tablet en ben ik die van mij wat minder vaak kwijt (hoop ik :D) Een duur cadeau maar ik hoop een cadeau waar ze veel plezier aan beleeft.

    Voor jongste DL ben ik er nog niet over uit wat het gaat worden.

    Sinterklaas staat in het teken van kleinere en nuttige cadeautjes voor een leuke prijs. Ik zoek het hele jaar door naar leuke koopjes en zoek ook tweedehands. Resultaat is 15 cadeautjes per kind (ook voor de schoen) voor 50 euro per kind. Hierbij inbegrepen zitten (nieuwe) sokken, pyjama en een setje ondergoed.

    Like

  4. Nee wij doen niet aan cadeaus hebben we besloten een paar maanden geleden.
    Maareuh…..eigenlijk heb ik me alweer bedacht want wil manlief toch wel graag iets geven…dussss

    Like

  5. Kerst doen we niet aan, behalve dat ik schoonmoeder een levensmiddelenpakket geef voor het oppassen. Dit kan ik niet doen met Sinterklaas want wij hebben nog gelovige kinderen.
    Voor Sinterklaas ben ik al weken klaar, ze krijgen elk 10 cadeaus incl schoen, die ze 2x mogen zetten want langer is Sinterklaas niet in ons dorp. Dit doe ik het hele jaar door in de uitverkoop of met korting. Ik moet het alleen nog inpakken. Dit jaar geen nuttige cadeaus zoals sokken, pyama of dekbedhoes. Dit hebben ze nog genoeg en zoonlief is niet gegroeid en past zijn pyama's van vorig jaar nog. En volgens hem zijn dat ook stomme cadeau's. En een beetje gelijk heeft hij ook wel:-) Wij kregen vroeger ook altijd of een pyama of sloffen of een dekbedhoes afhankelijk wat nodig was en op zich vind ik het er ook wel weer bij horen. Beetje dubbel dus:-) Net als een boek dus, hoort er voor mij ook bij dus die krijgen ze dan wel weer elk jaar.
    Manlief krijgt parfum, gezamenlijk een spel en voor mijzelf moet ik er nog voor uit. Ik weet wel wat maar weet nog niet of het echt nodig is. Maar ik heb gelukkig nog even tijd.
    En afhankelijk van de situatie vieren we het over twee weken ook al weer. Dus het schiet op.

    groetjes
    Janneke

    Like

  6. Hoi! Leuk dat je me hebt toegevoegd bij blogs die je volgt. Ik krijg gelijk mensen via jouw blog om mijn blog, erg blij mee. Ik volg je blog al een hele tijd en haal er veel tips, informatie en inspiratie uit 🙂 Groetjes van Studieschuld.

    Like

  7. Weet je eigenlijk, ik bedenk t ook net hoor, is kadootjes geven veel meer dan wat t is, je gaat nadenken over de ander en over wat hij/zij leuk zou vinden, je gaat op pad en ook dat kan leuk zijn en bent blij als het het vindt en denk dan weer aan de ander en hoe blij hij zal zijn.
    Ik besef steeds meer dat we zo overal over zeiken, kost geld, geen zwarte piet, veel werk, geen tijd enz. We maken overal een probleem van terwijl je ook overal een feestje van kan maken toch? Tja en dat zegt een geboren zeikerd. fijn weekend

    Like

  8. Dit is het eerste jaar dat ik voor de feestdagen geen enkel cadeau ga kopen en hoop te krijgen. Ik ben het geven om het geven zat, en ik heb al genoeg dus heb iedereen duidelijk gemaakt dat ik toch echt geen cadeaus wil hebben. Het gaat toch meer om de gezelligheid en het samen zijn. Gelukkig kon ik mijn familie redelijk makkelijk overtuigen, mijn schoonfamilie is nog even afwachten 🙂

    Like

  9. We gaan vanavond inpakken voor begin december. Dat van dat boek van de trap laten vallen…zou er een van mij kunnen zijn.
    Morgen de intocht van de Sint…de spanning loopt hier op bij de kinderen. Met Kerst doen we eigenlijk niet zoveel. Maar als ik manlief in de boekenwinkel met meer belangstelling een boek zie bekijken….

    Like

  10. Wij doen aan Sinterklaas, al hebben we jong volwassen kinderen. We hebben eenmaal Kerst met kadoos gevierd maar we vonden dat allemaal maar karig en sfeerloos, we misten de gedichten en de Sinterklaas sfeer. Wel ben ik blij dat we geen basisschool kinderen meer hebben, met het gedoe van tegenwoordig er om heen. Waaronder naar mijn mening vooral de commerciele Sinterklaasshows en dergelijke, die nare stereotypen hebben versterkt en de kleintjes hyper maken. Vandaar een lekker kopje chocolademelk met wat zelfgebakken lekkers, spelletjes doen waarbij de winnaar een pakje voor een ander mag uitzoeken, en dan de gedichten lezen die zijn gewrocht. 😀

    Like

  11. ik hoop ooit te leren die dingen eerder te doen.. maar ik weet ook nooit wat te gevenm, dus stel t uit 😦 en dan hebben we veel verjaardagen (dochter, daarna schoonzus daarna man, 18 dec beide schoonouders, tussen door aankomst sinterklaas, pakjes avond en dan pas kerst.. ooit hoop ik te leren om dingen beter te plannen.. qua cadeaus, qua knutsels met gastkindjes, cadeautejs voor gastkindjes enz.. 😦

    Like

  12. Voor de kerst gaan dochter en ik altijd een dagje naar den Bosch. Ieder krijgt 20 euro en mag daar een kado voor kopen. Dochter in de mooie speelgoedwinkel die ze daar hebben, en ik bij de bakker 🙂 de sfeer is onbetaalbaar. Voor de Sint dacht ik alles in huis te hebben, dochter had haar lijstje al gemaakt en gegeven. Ze kent het geheim wel, maar voor de zekerheid heeft ze toch ook maar een lijhstje voor Piet gemaakt, voor het geval ik het fout heb en ze wel echt zijn 🙂 ik heb nog niet gekeken of de 2 lijstjes overeen komen.

    Like

Zeg het maar!

