Wijs op woensdag: cadeautips

Onze voormalige vaste gastblogger Pennie Wijs zag op het blog stukjes en reacties over cadeaus kopen voorbij komen en kon zich niet inhouden, de dure decembermaand komt er immers aan. Dus kroop ze achter haar laptop om ons door december heen te helpen.

Cadeautips
De Sint komt er weer aan. En de Kerstdagen. En in mijn geval ook nog eens: mijn verjaardag. ‘Wat wil je hebben?’ is de vraag die dan rondzoemt. Het antwoord is doodmakkelijk: niks. Maar dáár nemen mensen geen genoegen mee. O nee. Kom op zeg, doe even lekker gezellig mee en verzin eens wat. Je weet toch wel iets léuks zeker? Jawel, maar die leuke dingen heb ik al. Ongelovige blikken. Dat kan toch niet? Heb ik dan niéts te wensen over?

Tuurlijk wel. Wensen zat. Zo zou ik slanker willen zijn, leniger, sterker, energieker, slimmer, doortastender, creatiever, handiger. En vrolijker. En optimistischer. O ja, en ook jonger. En ik zou meer mensen willen kennen. En meer weetjes en feitjes. Maar ja, maak daar maar eens een pakje van. Ik ben gek op dingen die niet te koop zijn. Van jongs af aan al. Ik wilde het haar hebben van het meisje dat voor me zat in de klas. En de durf van het jongetje dat de meester tegensprak. Maar ik was gewoon een meisje met melkboerenhondenhaar dat stilletjes zat te zwijgen.

Maar goed, als mensen me dan even troostend hebben toegesproken van dat ik heus niet zo dik lijk als ik eigenlijk ben en ook best wel eens een opmerking weet te maken die hout snijdt, dan keren ze weer terug naar hun onderwerp: wát wilde ik nou eigenlijk ook alweer hebben? Je wilt vrienden en verwanten dan toch ter wille zijn en misschien hebben ze ook gelijk: er moet toch wát te verzinnen zijn wat hier in huis nog ontbreekt? Het internet is bij dergelijke problemen een uitkomst van jewelste, dus ik klapte de laptop open en surfte eens wat rond.

En omdat ik merk dat meer mensen in deze periode hevig op zoek zijn naar artikelen die kunnen dienen als decembercadeau voor anderen – ja sommigen moeten zelfs op pad voor zichzélf, ik zal maar niet vertellen wat ik daarvan vind – dacht ik: weet je wat, ik zet mijn bevindingen op een rijtje dan heeft een ander er ook nog wat aan en ben ik meteen van nut voor de mensheid in het algemeen en de Nederlandse economie in het bijzonder.

Laat ik beginnen met te zeggen dat het nog best meevalt. Er blijken een heleboel dingen te zijn die ik niet heb, en die leuk/nuttig/handig zouden kunnen zijn. En niet alleen voor mij, ook voor jullie zit er vast wat bij. Om te geven of te ontvangen, denk zelf even goed na wat je ermee wilt. Bijvoorbeeld een bon voor een ballonvaart of zweefvliegles. Niet geheel gevaarloos, maar dat maakt het natuurlijk juist spannend. Niemand zit te wachten op een duf cadeau.

Verder zag ik zaken als een drumstel, een boksbal (iedereen wil er wel eens op los rammen toch?), een design brillenschoonmaakdoekje, een inklapbare miniscooter, een insectenkookboek en een mandje-voor-als-er-een-egel-in-je-tuin-langskomt-en-hij-wil-blijven-slapen. Ik noem maar wat hè, een willekeurige greep van dingetjes in verschillende prijsklassen. De echte consuminderaars hebben nu trouwens allang enkele basisreflexen gevoeld, variërend van ‘dat kan ik net zo goed zelf maken van restjes wol en wat sloophout’ tot ‘eerst even langs de kringloop, wellicht kan ik het voor een eurootje meepikken’.

Er zijn leuke dingen te koop joh, dat wist ik helemaal niet! Het wordt nog moeilijk kiezen. Een deurklinkwarmer of een romantische overnachting in een molen? De moeder-aller-op-afstand-bestuurbare-vliegtuigen of een capsule om herinneringen in te bewaren? Een brokje van de Berlijnse Muur lijkt me ook wel een fijn hebbedingetje. Een stormlamp voor binnen kan van pas komen bij bepaalde huwelijkstypen. Anderen hebben meer aan een mistlamp.

Qua verjaardagscadeau ben ik er gelukkig uit. Ik vraag een tatoeage ‘Doe-mij-maar-geen-reanimatie-want-ik-vind-het-leven-soms-best-zwaar’. Als de familie het een leuk idee vindt, kunnen ze botje bij botje leggen, want dit is vast prijzig en geen doe-het-zelf dingetje. Tenslotte een gouden tip voor kattenliefhebbers: ik zag ergens een workshop biologisch-dynamische kattenbrokjes maken van lievelingsbrood van je huisgenoten.

Nou, jullie redden het zo wel? Ik wens iedereen een fijne decembermaand. Laat je niet gek maken. Koppie erbij houden. Zorg dat je geen onzin koopt of aanpakt. Daar krijg je spijt van. Het moet allemaal weer gerecycled worden, de kringloopwinkels hebben in januari toch al chronisch last van capaciteitsgebrek. Misschien kun je hieronder lijstjes zetten van zaken die je absoluut niét wenst te ontvangen. Scheelt veel ellende en gedoe voor alle partijen.

30 gedachtes over “Wijs op woensdag: cadeautips

  1. In één woord: hilarisch!

    In mijn familie wordt altijd gevraagd wat je wil hebben (meestal zijn dat gewoon nuttige zaken, zoals 'mijn elektrische tandenborstel heeft het begeven en ik wil wel een nieuwe'), maar als je oersaai 'geld' wil dan is het ook goed. De familie van mijn vriend verzon altijd zelf wel wat wij niet willen hebben, dus die traditie hebben we een paar jaar geleden (heel ongezellig, ik weet het!) de nek omgedraaid. We komen wel langs maar hoeven niets te hebben en delen ook (bijna, want wel een doosje chocolaatjes voor moeder van vriend als dank voor het lekkere diner) niets uit.

    Groetjes Lily

    Like

  2. Binnen onze vrienden-,kennissen- en familiekring geven we elkaar meestal iets lekkers of iets praktisch. We merken dat er steeds meer over na wordt gedacht. Voor december hebben we ook vooral praktische cadeaus. Zoals een warme pyjama, een regenpak etc. De kinderen zijn er altijd heel blij mee en dat een jaar lang!

    Like

  3. *kan niet stoppen met grinniken*
    Bij ons staan standaard boeken en dingen als speciale thee/koffie op het verlanglijstje. We zijn echte lettervreters, dus met een boek zit je bij ons altijd goed, en koffie/thee drinken we toch wel. Een pak koffie vinden mensen maar niets, maar als er een Simon Levelt (oid) papiertje omheen zit is het vaak wel cadeauwaardig 😉 En ik gaf mijn man deze zomer een grillpan … Zo weten we vaak wel wat te verzinnen, maar het is zeker wel lastig.

    Like

  4. Hahahaha, ik heb ooit gezegd dat ik via oxfam een wc en een koe wilde voor kerst en bij een afscheid op mijn werk heb ik ooit als afscheidscadeau een halve oxfamplantage weten te regelen 😉 er is altijd iets te regelen als je zelf geen kado wilt ontvangen. Sacha

    Like

  5. Geheel in de sfeer even een rondje gedaan en jawel ik 'slaagde' 3x bij 1 webshop:

    Op nummer 3: Eiersplitser (www.cadeau-cadeau.nl/yolkfish.html), ik heb namelijk handen.
    Op nummer 2: Karoto, voor een slinger van wortel (www.cadeau-cadeau.nl/karoto-black.html), wordt het vast veel lekkerder van?
    Met stip op nummer 1: Solar Einstein (www.cadeau-cadeau.nl/solar-einstein.html), hoewel mijn vriend nog zei 'best een grappig ding' en dat leverde hem een boze blik van mij op..

    Groetjes Lily

    Like

  6. elke dag zijn er al zoveel kadootjes …
    eten , drinken , een huis om in te wonen , en douche beurt om de dag ;}
    we vinden het allemaal zo gewoon , maar dat is het niet !
    en , ook, er zijn ook gewoon erg veel kosten , ook aankomende ….
    nee, sinterklaas gaat hier zeer stil voorbij , en ik vind het prima !

    Like

  7. Hahah. Ik heb er twee .Heel handig .Spaart de banaan en de zooi in m,n tas van geplette banaan en m,n beurs. Voorkomt dat ik ga snaaien bij een suiker dip 🙂
    Irma

    Like

  8. Wat klinkt dit bekend ook ik ben in December jarig een paar dagen voor kerst en zie ook nog Sara dit jaar. Maar wat ik vragen moet ?????????? ik weet het echt niet . Vorig jaar een mooie gouden ketting gekregen ( ze waren naar de bank van lening geweest die hebben mooie sieraden of ik dat erg vond , nee hoor ej betaald er toch netjes voor ) van man en kinderen omdat de mijne ( double) gebroken was. Als je gezin het fijn heeft met elkaar en goed kan vinden is dat al het mooiste kado wat er is voor mij.

    Like

  9. De Solar-Queen heb ik ook gezien (tevens in Bea uitvoering verkrijgbaar), maar om de een of andere reden vond ik de Einstein net over de top.
    Als ik de Einstein cadeau doe aan mijn vriend dan zoekt die er absoluut iets achter…hij kent mij langer dan vandaag. Ik vrees dat hij geduld zal moeten hebben tot zijn verjaardag (ergens in het voorjaar) en die dit jaar echt zal moeten vieren (goede gelegenheid want een kroonjaar) en dan zijn er genoeg kandidaten waaraan hij dit cadeau kan vragen. Maar…ik vermoed dat de hele Einstein dan al reeds lange tijd weer is vergeten…
    Bovendien, probeerde ik die 'meuk' nou niet juist het huis uit te krijgen? Dus als ik dan toch iets uit die webshop moet kiezen die dan deze Solar-jar (www.cadeau-cadeau.nl/consol-solar-jar.html) maar! Duur maar ook geinig en tenminste een beetje nuttig.

    Groetjes Lily

    Like

  10. wij vieren kerst en tsja met een kind ontkom je niet aan ook andere zaken bevhalve praktisch……. Ik ben naar de kringloop gegaan, doe ik elke week als de nieuwe lading binnen is. En heb daar twee spellen voor in totaal E.1.50 gesjopt…… Ene keer kan je er wel slagen, de andere keer niet. Maar soms is het dus gewoon nieuw…. Ook rommelmarkten bezoek ik daar graag voor trouwens. Ook milieu vriendelijk en consuminderent maar op een andere manier
    Gr

    Like

  11. Ik had voor mijn verjaardag een lijstje gemaakt op lijstje.nl. Heeft helaas niet genoeg geholpen. Toch weer drie mensen die de Action leeg getrokken hebben en nu zit ik met die spullen, terwijl ik juist minder spullen wil.
    Had wel duidelijk om geen douchegel etc. gevraagd, omdat mijn astma last krijgt van luchtjes. Dat is dan weer wel gelukt maar wil iemand nog een keke kersengeurkaars?

    Like

  12. Ik had een mooi lijstje, maar van mijn zoon hoorde ik dat zelf iets had bedacht. Hij vond het maar niets dat er zaken op stonden die volgens hem van het huishoudbudget moesten worden gekocht! 😀 Loonlijstmama

    Like

  13. Ja, die banaandoos bestaat dus echt maar dan moet je wel over een banaan beschikken die ongeveer het model heeft van die doos of je kan met die doos niet veel doen……Is je banaan te groot, te krom of juist niet krom genoeg dan kan ze niet in het doosje.Mijn dochter kocht voor haar kinderen ook zo'n doosje maar vaak 'passen' de bananen die ze koopt niet in het doosje.liesbet

    Like

  14. Hier krijgen de kids een of twee cadeautjes van hun lijstje en daarnaast vullen wij het aan met nuttige zaken. E
    Natuurlijk proberen we hun wensen zo voordelig mogelijk te kopen. M.arktp.laatz heeft een goede aan ons! Zo een echt basketbal net gescoord voor 25 euro! Dat worden blije kinderen.

    Voor ons zit er zoals elk jaar een agenda in de zak. Familie hoeven we gelukkig niet van cadeaus te voorzien. Zowel, dan wordt het meestal een boek naar wens van de ontvanger. Is altijd goed!

    Geef een ervaring cadeau of zamel geld in voor een mooi doel.

    Like

  15. Tja, weet je ik vind het eerlijk gezegd altijd nogal apart als mensen “zeuren” over cadeautjes. Ja, ik krijg ook wel eens iets waar ik niet van houd. Dat geef ik dan (en zeg eerlijk dat ik het zelf kreeg) aan iemand anders of aan de kringloop. Dat is toch geen probleem? Mensen hebben hun best gedaan om iets leuks te geven en dat waardeer ik, ook als het toevallig niet mijn smaak is.

    Geld vragen doe ik eigenlijk nooit, simpelweg omdat ik weet dat veel mensen dat vervelend vinden om te geven. Veel mensen hebben dan het gevoel dat ze veel moeten geven en durven niet met iets kleins te komen aanzetten. Dan is voor mij de lol er al af….

    Like

Zeg het maar!

