Slim inkopen voor Kerstmis

Nog ruim een maand tot kerst mensen! Door het zachte weer lijkt het veel vroeger in het jaar maar voor je het weet is het ‘ineens’ volgende week kerst. Wie hier al langer leest, weet dat ik niet echt iets vier met kerst. Wij zijn niet gelovig, hebben wel een boom (het is 2 tegen 1 wat de boom betreft in dit gezin), geven elkaar wel cadeaus (ook hier weer 2 tegen 1) en eten wel net iets lekkerder en uitgebreider tijdens de feestdagen (iedereen voor) gewoon, omdat het lekker is. We vieren dat we bij elkaar zijn en dat er extra vrije tijd is voor degenen die in het dagelijkse leven naar school dan wel werk gaan.

Een extra lekkere maaltijd neerzetten wil ik altijd wel maar doe ik vaak niet. Te weinig energie en ik kies meestal voor goedkopere maaltijden. Nu hoeft een hele lekkere maaltijd helemaal niet zoveel duurder te zijn, maar het is wel leuk om soms eens voor nét wat andere ingrediënten te kiezen. Maar daar kan het misgaan. Het lukt veel mensen om het hele jaar op de centen te letten en dan gaan ze met kerst helemaal los, want ineens moet het allemaal verantwoorder/sjieker of wat dan ook.

Omdat ik paleo/glutenvrij eet en de rest van het gezin niet, besteedde ik even een uurtje aan nadenken over een menu dat iedereen lust en voor mij voldoende paleoproof is. Vervolgens maakte ik een boodschappenlijst voor alles wat nodig is en verdeelde ik dat in ‘lang houdbaar’, ‘in te vriezen’ en ‘vers’.

Het boodschappen doen is hier verdeeld over meerdere winkels en ik kom niet elke week in alle winkels. In excel maak ik altijd weekmenu’s en daarin noteer ik alle boodschappen die bij de menu’s passen. Ik heb nu de in te vriezen en langer houdbare producten in de boodschappenlijsten van de komende weekmenu’s gezet. Het grote voordeel is dat ik nu niet meer hoef na te denken in de week vlak voor kerst. Bovendien spreid ik de extra kosten zo over een aantal weken uit. Dat is ook prettig.

Een andere truc om de kosten binnen de perken te houden is denken in vervangingen. Pijnboompitjes zijn reuze lekker maar ook behoorlijk prijzig terwijl (zelf) geroosterde zonnebloempitten ook lekker en veel goedkoper zijn. Zo kun je menu’s samenstellen met producten die je misschien ook nog wel in de kast hebt staan. En een simpele tomatensoep ziet er al snel ‘poep de la sjiek’ uit door een scheutje room en een blaadje basilicum. De soep kost verder geen drol, is wel lekker en het ziet er door dat kleine beetje extra hartstikke presentabel uit. En je kunt natuurlijk peperduur noten-crumble-caramelijs kopen maar je kunt ook bolletjes ijs rollen door kokosrasp en gehakte ongebrande nootjes. Dat ziet er ook mooi uit en is ook lekker, alleen wel veel goedkoper als je net als ik toch altijd kokosrasp en nootjes in huis hebt,

Verder heb ik in de loop der jaren geleerd niet te veel hoogstandjes op tafel te zetten. Vraag jezelf vooral af wat je wilt en wat je kunt. Denk goed na over wat je passend en nodig vindt. Is het echt noodzaak een hele kalkoen aan te schaffen als je de rest van het jaar nooit een kalkoen naar binnen werkt? Het ligt natuurlijk aan je tafelgezelschap maar die twee van mij zijn al blij als er ijs toe is en er kaarsjes zijn aangestoken. Het hoeft allemaal niet zo spectaculair. Dus maak ik dingen die makkelijk de dag ervoor zijn voor te bereiden of à la minute te bereiden zijn. Maar de hele dag in de keuken staan zodat ik tegen de tijd dát we aan tafel gaan zó moe ben dat ik alleen nog maar wil slapen, doe ik niet meer. Herkenbaar? Maak iets wat binnen jouw kennis, kunde, energie en portemonnee ligt.

Heb je een gebrek aan energie/kunde/geld maar wel gasten? Kijk of je het menu kunt verdelen. Dus iemand maakt een voorafje, een ander het hoofdgerecht en weer een ander een toet. Zo is het misschien net wat beheersbaarder op alle niveaus. Toen ik een paar jaar geleden nog behoorlijk ziek was, vierden we gewoon kerst op één dag. Mijn moeder en schoonouders kwamen hier voor een kerstlunch waarbij iedereen iets meenam. Vooraf was er overleg wie wat maakte en meenam en de dag erop aten we met zijn 3tjes de restanten of bakten we pannenkoeken.

Als kerst voor jou een tijd is om uit je dak te gaan en je kiest voor gemak, dan negeer je gewoon bovenstaand verhaal en rent net als mijn oude buurvrouw de dag voor kerst de winkel in en je koopt alles voorgesneden en kant en klaar (en klaagt dan later over dat alles zo duur is).  Kan ook . Ik doe dat dus niet. Eén en ander zo nauwgezet voorbereiden druist natuurlijk helemaal in tegen mijn plannen om te leren los te laten. Maar deze aanval kon ik niet tegenhouden en bespaart geld en bovendien tijd. Kan ik de week voor kerst gewoon lekker volledig relaxt lekker los leven en dan op het laatste moment in paniek opzoeken wat ik ook al weer wou maken de keuken in duiken.

21 gedachtes over “Slim inkopen voor Kerstmis

  1. Ik weet het nog niet. Het belangrijkste vind ik dat het gezellig is. Dat lukt het best in een relaxte sfeer, dus de recepten moeten daar bij passen. Ik experimenteer graag een receptje, ook met kerst. Maar hele grote kalkoendrang hebben we hier allemaal niet, gelukkig.

    Like

  2. Doe maar gewoon. Wij eten maar met z'n 2 en eten gewoon wat we lekker vinden net als anders. Dit keer wordt het dus kip maar dat aten we deze week ook. Ik vind het prima, de kip ligt al klaar was vorige week in de reklame. Net voor kerst nog even wat halen kan handig zijn omdat dan ook veel wordt afgeprijsd. Mij veel te druk rond die tijd.

    Like

  3. Ik denk nooit zover vooruit, kan ik nl. niet 😦 , maar geef niet veel meer uit dan ik gewoonlijk doe! Geen betere raad dan voorraad!
    Mijn buurvrouw kon de jouwe zijn, op een ding na: ze klaagt nooit!

    Like

  4. Haha, doe maar niet, net de dag voor Kerst naar de winkel…brrrrr….ik vindt de gewone zaterdagen al te druk!
    Ik zorg altijd om alles ruim op tijd in huis te hebben. We eten ook niks bijzonders verder, tenminste…tot nog toe niet.
    Vaak is het iets van stamppot ofzo. Tenzij we eters hebben, dan doen we natuurlijk wel iets extra's.

    Like

  5. Het is hier al zo lang als ik me kan herinneren verplicht uit eten met de schoonfamilie en ook dit jaar kom ik daar weer niet onderuit. Ik onderhandel er maar niet meer over, een maal per jaar moet kunnen, scheelt wel weer een hoop boodschappen doen.

    Like

  6. Wij verdelen idd de maaltijd met de familie(s). De “gangen” worden verdeeld, een ander neemt wat mee voor bij de koffie, degene met wijn in een kerstpakket zorgt voor de wijn en zo hebben we ieder jaar een heerlijke maaltijd, wat altijd weer een verrassing is! De tweede dag eten wij makkelijk, want dan hebben we een uitgebreidere lunch, met afbakbroodjes en veelal beleg uit de kerstpakketten (kaasjes/ compotes/soms zelfs vis…mmm) Anders komen al die liflafjes ook niet op en zo is het echt genieten voor ons. groet Esther

    Like

  7. Ik vind het met de kerst vaak lekker om gewoon iets als boerenkool te eten. En daarnaast zijn hapjes natuurlijk ook altijd goed. Vooral het rustige, geen stress, geen gedoe vind ik fijn. Vroeger was kerst altijd een hele happening, met de bijkomende stress en vaak ook wel wat frictie tussen ouders, dus als het nu met kerst rustig is, dan kan ik daar alleen maar volop van genieten.

    Like

  8. Als we een toetje hebben, is het al bijzonder. Misschien een drankje vooraf nemen met een heel licht hapje erbij, ipv een officiele eerste gang. Ik denk er nog even over na. We hebben oudere gasten die doorgaans van de maaltijd service eten, die gaan heel erg blij zijn met een gewone huisgemaakte maaltijd zoals ze vroeger zelf klaar maakten.

    Like

  9. Kerst is voor ons altijd een feest. Ik geniet enorm van de Decembermaand. Dat deed ik als ik kind al en nu nog steeds. Bij ons staat dan ook al jaren de oude vertrouwde kalkoen op tafel waar we dan minimaal 4 dagen van genieten. Twee dagen gewoon zo en daarna verwerk is de rest in een pie. De rest laat ik een beetje af hangen van wat er in de bio-tas zit en ook wat ik in huis heb. We maken het verder niet heel erg gek. Maar het is een heel goed idee om de boodschappen wat te spreiden want zo vlak voor de Kerst kom ik liever niet in de winkel.

    Like

  10. Wij houden het lekker simpel, het gaat echt om de gezelligheid. We gaan lekker gourmetten met veel groente, fruit, magere zelfgemaakte sausjes, wat brood, aardappelsalade en vlees. Ik maak alles zelf klaar, geen zakjes en alles lekker vers. Ik houd het lekker simpel en pak niet al te groot uit. Het gaat echt om de rust, gezelligheid en het niets hoeven doen. Ik ben sinds deze week al begonnen met het kopen van het vlees. Voor op de dag ga ik wat lekkers bakken.

    Like

  11. Wij zijn in een fase gekomen dat we al 2x met kerst bij één van onze kinderen zijn uitgenodigd i.p.v. dat ze hier komen (jeeeeej wat een luxe) 😉

    Ik weet nog niet precies wat we gaan doen, waarschijnlijk naar onze oudste en wat er dan gegeten wordt weet ik ook nog niet. Zelf vind ik het erg leuk om allemaal 'iets” te koken (voor, hoofd, toet), maar vaak is het gewoon gourmetten o.i.d., ook heel gezellig.

    De feestdagen zelf kunnen mij gestolen worden als ik eerlijk ben. Ook wij zijn niet gelovig en vieren dus maar dat de dagen weer gaan lengen 🙂
    We kopen wel cadeautjes voor elkaar (bij 1 kind onder protest, die houd daar helemaal niet van, maar ze schikt zich)

    Ik hou wel van de sfeer in december. In de steden is het dan altijd gezellig met koortjes op straat, lichtjes, oliebollenkramen, kerstmarkten e.d.. Dat vind ik leuk.
    Dampende chocomel, de geur van dennengroen, heerlijk.

    Ook hou ik altijd goed de programmering op t.v. in de gaten, want vaak worden er films uitgezonden die ik wel wil opnemen.

    Like

  12. waar is toch de oorspronkelijke bedoeling van Kerst gebleven en wanneer is het geworden tot nieuwe kleren, opzitten, indruk maken op anderen, cadeaus en te veel eten en drinken? Vréselijk (zegt een niet-gelovige).

    Mila

    Like

  13. De oorspronkelijke bedoeling was het vieren van de terugkeer van het licht, een voorchristelijke Germaanse traditie. Daarna hebben christenen het feest 'overgenomen'. Vervolgens werd het geseculariseerd. Wat is daar voor verschrikkelijks aan? Het gaat hierboven toch gewoon over de vraag 'wat zullen we eens eten?' Have yourself a merry Christmas, Mila! Of niet… doe gewoon waar je behoefte aan hebt.

    Like

  14. Wij hebben een groot gezin en iedereen mag eerste kerstdag altijd iets kiezen waar hij of zij zin in heeft. Die gerechten passen niet altijd perfect bij elkaar maar lekker en gezellig is het wel.Meestal gaan oudste dochter en ik dan 's middags samen koken, een ander dekt de tafel etc. De luxe zit 'm dan in een voor hoofd en nagerecht en bijv. en vlees en vis en twee soorten groente en geen gewone aardappels maar bijv. pommes duchesse (die van te voren in de aanbieding zijn gekocht).Het is duurder dan onze andere avondmaaltijden maar niet extreem.Tweede kerstdag brunchen we en 's avonds eten we simpel : stamppot o.i.d.

    Like

  15. We eten kerstavond en tweede kerstdag bij ons met familie respectievelijk schoonfamilie. Bij mijn familie doet ieder een gang, bij schoonfamilie koken de vrouwen dit jaar, volgende keer zijn de mannen aande beurt.
    Kosten wworden zo mooi gedeeld.
    Eerste kerstdag gaan we waarschijnlijk weer het bos in om te wandelen. Begint onze eigen gezinstraditie te worden.

    Like

  16. Vandag boodschappen gedaan bij l.idl. Normaal is het daar niet zo druk. Vandaag dus wel. De luxe kerstartikelen zijn er weer. Ineens stonden de duurdere merken auto's op de parkeerplaats en hadden verschillende mensen alleen de luxere artikelen in hun kar. Ja, het is bijna kerst!

    Like

Zeg het maar!

