Dromen

Tijd voor een bekentenis. Steeds meer is het me duidelijk dat ik hier (als in onze huidige woning) niet wil blijven. Best vreemd eigenlijk als ik me bedenk dat ik 4 jaar geleden nog wakker lag omdat we de hypotheek nauwelijks konden betalen en ik dit huis niet absoluut kwijt wou. Op zich wil ik het nu nog steeds niet kwijt alleen ik zou wel graag ergens anders willen wonen.

Contact gestoord als ik ben, levert contact met buurtgenoten me niets op. Natuurlijk maak ik wel eens een praatje met buurvrouw links of rechts, maar veel vaker dub ik hoe ik ongezien de steeg door kan  komen zonder aanspraak. Dan hoor ik buurvrouw rommelen in de tuin en denk ik ‘hier-heb-ik-zó-geen-zin-in.’

Ligt niet aan buurvrouw, ligt aan mij. Ik  ben veranderd van een wezen dat altijd elke dag mensen over de vloer had naar iemand die het liefst alleen is, buiten het eigen gezin. Ik stoor me aan omgevingsgeluiden en dan woon ik nog in een redelijk rustige straat. Even naar de stad gaan doe ik nooit. Ik doe functioneel boodschappen en klaar. Ik plof niet neer op een terrasje om bij te praten met een vriendin, ik ga ook nooit zomaar op de bonnefooi even lopen in het centrum hier.

In Hoorn heb ik ook niet echt een sociaal leven (dat heb ik überhaupt niet echt). Toen we hier kwamen wonen speelde mijn sociale leven zich af in Amsterdam. Dat werd minder door de verhuizing en ik bouwde hier in Hoorn geen nieuw sociaal leven op. Ik werkte veel, ons kind was klein en ik had weinig tijd om me met andere zaken bezig te houden. Toen S. naar school ging, leerde ik wel andere ouders kennen maar doordat ik tegelijkertijd ziek werd, bleef dat contact ook heel beperkt. Het meeste contact is er nog met de moeders van de beste vrienden van S., maar hoe leuk ook, dat is niet een contact als in ‘we spreken af om iets leuks te gaan doen’. Er wordt af en toe samen een bakkie gedaan maar daar blijft het wel bij. Zij hebben ook hun eigen leven met eigen vrienden en dat is prima zo, mijn energie is toch te beperkt en te grillig om iets te kunnen opbouwen nu.

Wat mij betreft zijn we dus niet aan Hoorn gebonden en gaan we ergens wonen waar we nog meer privacy hebben. Iets kleiner wellicht en met meer tuin. Doen we gewoon één keer in de week samen de boodschappen en inkopen, net als dat we nu ook al doen.

M. wil dit ook. Ook hij is veranderd. Toen ik hem leerde kennen was het bij hem thuis net de zoete inval. Zaten wij straalverliefd op de bank, klaar voor stomende sex, werd er weer eens aangebeld. Niet zelden was dat vriend A. die zo’n bord voor zijn kop had dat als er niet open werd gedaan, hij door de brievenbus naar binnen ging roepen. Was zelf blijkbaar nooit verliefd geweest en enig inlevingsvermogen voor de verliefde medemens ontbrak.

De omstandigheden waren bij ons de afgelopen 7 jaar zo dat ons leven heel rustig is geworden. Geen huis vol visite, weinig reuring anders dan het gewone dagelijkse leven. En we vinden het wel prima zo, er is weinig behoefte aan meer drukte nu we zo gewend zijn geraakt aan de rust. Wel hebben we nu meer behoefte een dingen ondernemen nu ik iets opknap, maar dat heeft niets te maken met hoe of waar je woont natuurlijk.

Voorlopig blijven we nog wel hier wonen. Het plan nu (maar dat kan ook weer veranderen natuurlijk) is om te blijven tot S. klaar is met school en eventuele studie, ervan uitgaand dat hij gaat studeren en dat hij dan thuis blijft wonen (iets anders gaan we niet bekostigen voor hem). We wonen nu voor hem ideaal, vlak bij school en vlak bij een station, dus goed te bereizen in geval van toekomstige studie. Minimaal 10 jaar dus nog. Is dat een straf? Nee, absoluut niet. Ik woon hier niet met tegenzin, het is meer dat ik droom van iets nog prettigers.

Die tien jaar geven ons bovendien de tijd om af te lossen. Tegen de tijd dat we zover zijn, hebben we hopelijk een zo goed als afgelost huis en geeft dat ons veel vrijheid om te kiezen voor wat we echt willen. Maar goed, tien jaar is nog natuurlijk nog absurd ver weg en wie weet wat er in de tussentijd nog gebeurt of verandert.  Tot die tijd spiek ik soms op Funda, kijken  naar ‘wat als en dat is ook mooi maar van binnen valt het wat tegen maar wat als je nu dat muurtje wegbreekt‘…zo dus.

dit is natuurlijk niet haalbaar, maar toch hè….

Voldoet jouw huis aan de wensen die je op woongebied hebt?

26 gedachtes over “Dromen

  1. Ja! Ik ben heel blij met ons huis. Ook ik heb weinig sociale contacten, maar heb daar geen behoefte aan omdat ik net genoeg energie heb voor ons gezin. Daarnaast ga ik geregeld over mijn grenzen zoals nu ook weer voor mijn zus. Dus ik vind het heerlijk dat wij in een rustige buurt wonen met een ruim huis. We hebben een prachtig uitzicht. Een heerlijke tuin. Niet te klein maar ook niet te groot. Met een beetje hulp allemaal te doen. Een lieve oudere buurvrouw twee huizen verderop die ik weinig zie maar we zijn er altijd voor elkaar als het nodig is.
    Een kind woont in dezelfde stad. We zien elkaar weinig, ze zijn hun leven aan het opbouwen, maar als we willen zien we elkaar en zijn we er voor elkaar. Als de jongste af en toe naar huis komt heeft ze ook voldoende ruimte voor zichzelf.Alleen zijn we dankzij een woekerpolis pas laat van de hypotheek af. Maar daar werken we nu ook aan. Nee, ik zou hier niet weg willen.

    Like

  2. Wij hebben ons droomhuis gevonden, en ik weet nu wat een huis met je kan doen.
    na een leuke 2 onder 1 kap , in een prima buurtje waar we oud zouden kunnen worden.
    Wonen we nu in een prachtig huis in het bos, wakker worden en vanuit ons bed de eekhoorntjes zien
    zo in je ochtendjas het bos in lopen, we zijn hier zoveel gelukkiger ( al is de hypotheek 4x zo hoog, dat dan weer wel)

    Like

  3. We wonen hier nog maar drie weken en tot nu toe bevalt het goed. Het is een fijn huis, fijne omgeving, aardige buren 🙂
    Wel even wennen dat dit zo'n groot huis is in vergelijking met ons vorige. Ik kom wel aan mijn beweging toe 🙂 dit huis is 70 m2 groter dan ons vorige huis. Onze zoons blijven de komende jaren nog wel bij ons wonen. Van een overgebleven slaapkamer willen we de logeerkamer annex extra woonkamer maken. Het kantoor beneden kan later als slaapkamer gebruikt worden.
    Voorlopig wil ik hier niet we, zoals het nu lijkt 🙂
    Bij onze vorige woning wilden we heel graag weg. Vooral vanwege de omgeving. Weg uit de polder. Ik voel me hier in de Betuwe een stuk prettiger en ik heb meer energie. Het is hier minder koud en het waait minder. Dat heeft een positieve uitwerking op mijn energie en op mijn longen.

    Like

  4. Ja,ik heb nog net geen hutje op de hei maar het gaat er aardig naar toe.wij hebben fysiek veel raakvlakken dus ik snap je helemaal.

    Ik wens je mooie dromen toe,niet te groot en niet te klein,net een coconnetje.ik denk dat jij daar ook wel in past.Ik heb wel een hele lieve buurvrouw,die haar eigen gang gaat maar ons wel in de gaten houdt.
    lieve zonnige herfstgroet,Anneke Broos*

    Like

  5. Hier precies hetzelfde, wij willen graag naar België verhuizen als we straks nog met zijn tweetjes zijn + kat. Ook niet omdat het ons waar wij nou wonen niet bevalt maar omdat je in België gemakkelijker en betaalbaarder een huis vindt met beneden een slaapkamer en badkamer, met het oog op de toekomst, en een grotere tuin Huis mag kleiner zijn maar de tuin ook graag groter maar vooral vrijer zonder overal buren direct om je heen. Marja

    Like

  6. Wij wonen in een dorp vlak naast Amsterdam. Het bevalt ons hier prima. Onze wijk is erg groen en er zijn veel leeftijdsgenootjes voor de kinderen. Sommige buren zijn wel close maar zelf heb ik daar weinig behoefte aan. Af en toe een praatje is goed genoeg voor mij. Het is hier heerlijk rustig met wel veel vertier kort bij. Met het ov zit je hier binnen 15 minuutjes in het centrum van Amsterdam. Met de fiets ben ik binnen 10 minuten bij Pathé Arena. Ik hou van de reuring van de stad en de rust van ons dorp. Mijn ouders wonen in hetzelfde dorp en we zijn heel close. Ik ben opgegroeid in dit dorp en op een uitstapje van 5 jaar heb ik hier altijd gewoond ook werk ik al 23 jaar in mijn eigen woonplaats.. Ik grap altijd dat ik hier nooit weg ga zolang mijn ouders er wonen. Ons huis mocht wel wat groter zijn maar omdat zoon al 15 jaar is blijven we lekker zitten. We hebben lage lasten en het is een fijn huis.
    Nic

    Like

  7. Heerlijk om daar nu alvast over te dromen samen!
    Nou, ik woon hier op zich fijn in dit huis, heel fijn ook, alleen zou ik
    heel graag wat meer privacy hebben. We wonen in een wijk waar best wat drukte is.
    Ik zou wel in een achterafstraatje willen wonen met alles gelijkvloers.
    Zo'n gezellige oude woning waar de tijd heeft stilgestaan bij wijze van spreken.

    Like

  8. Wij hadden in berkhout bij jullie om de hoek dus, een pracht huisje gespot, type klein maar fijn. Voor ons gezin van. 4 personen prima te doen. Met een. Tuintje,,,, nou ja zeg maar tuin van. Ruim 900m2 en. Heel betaalbaar rond de 200.000. Misschien die richting op zoeken en wie weet ligt de droom meer binnen hand bereik dan je zou denken? En voor je zoon? Van fietsen word hij echt niet minder hoor. Succes en geniet vooral van het dromen, gr ikke

    Like

  9. Ik woon in een leuk 100 jaar oud huis. Het is gebouwd toen de mijnen opkwamen hier in Zuid-Limburg. Doordat er toen géén badkamers en indoor toiletten bestonden is dit later aangebouwd. Hierdoor heb ik inclusief de schuur een benedenverdieping van zo'n 60 m². Als ik er later een serre bij plaats, heb ik voor mij alleen voldoende woonruimte als ik oud ben. Ik woon in een dorp met perfecte verbindingen over de weg en het spoor naar de stad en België en Duitsland. Rust en ruimte heb ik voldoende om me heen, voorzieningen op loopafstand en mijn ouders op 5 minuten lopen. Wat wil ik nog meer? Buiten een wat grotere tuin, niets.

    Like

  10. Hier is de droom om juist een eigen huisje te kunnen kopen, maar daar moet eerst voor gespaard worden tegenwoordig, en daarbij als ik een bedrag bij elkaar heb gespaard hiervoor dan zijn mijn kids of op middelbaar onderwijs of ook studerend, dus ook 10 jaar verder, en in de tussentijd wil ik ook weer naar school en verder leren om een beter inkomen te kunnen vergaren en makkelijker ook van werk te kunnen switchen. En zo er zeker van te zijn dat ik alle drie mijn kids kan helpen om te studeren. Want dat vind ik het belangrijkst dat zij verder komen op hun eigen niveau en op hun eigen kunnen en wat ze zelf willen worden. Zodat ze niet zoals mij nu hoeven te eindigen.
    Dus ook een voorbeeld dat je met hard werken en leren zover kan komen als dit het toelaat naar je kunnen.

    Like

  11. Ik heb mijn ideale huis gevonden: rustige buurt, aardige buren, 2o1kap, tuin met ruimte voor moestuin en kippen, bij bos, winkels en station. Volop mogelijkheden om mijn groente verbouwen en fruit te verzamelen in de omgeving. H

    Like

  12. Hier is de situatie net andersom. Ik zou best wat kleiner en goedkoper willen wonen. Maar de buurt is zo geweldig, fantastische lieve buren, Alleen maar leuke mensen in de (autovrije) straat, 50 meter van ons huis begint een park, kinderboerderij, voetbalvelden, speeltuinen en scholen op loopafstand.
    Het huis zelf heb ik niet zo veel mee. De tuin wil ik wel graag behouden. Conclusie. ik blijf gewoon wonen waar we zitten. Af en toe kijk ik wel eens naar andere huizen hier in de buurt. Maar daar blijf het wel bij.
    Mocht ik het huis op jouw foto tegenkomen voor een betaalbare prijs dan ben ik hier wel weg hoor, wat een plaatje

    Like

  13. Ik woon al in mijn droomhuis! Een (goedkope) bovenwoning in mijn eigen bekende/mooie/fijne/vertrouwde stad. Druk, dat wel, maar hier binnen merk je daar zo weinig van! (vind ik; de buren denken daar met regelmaat anders over) Geen tuin: heerlijk!! Wel een balkon en een fijn park vlak voor m'n deur. Al veel afgelost en al veel vertimmert naar onze smaak en/of gemak. We wonen hier nu ruim 7 jaar en ik weet dat ik hier het gelukkigst ben, in deze stad, in deze wijk. Voor mij geen schattig huisje in of bij het bos. Ik vind mijn rust in deze stadswoning, die voor mij ruim zat is. Maar dromen mag je altijd hebben! gr Esther

    Like

  14. Als je echt niet meer naar je zin woont, kun je beter verhuizen. Waarom dan zoveel jaar wachten. Zoals iemand anders al schreef kan je zoon best heel ergens anders gaan wonen.
    Wij hebben erg lang gewacht tot het moment van verhuizen. Dat kon bij ons niet anders vanwege mijn man zijn studie en zijn werk.

    Like

  15. Maar ik woon hier niet tegen mijn zin hoor! Ik weet niet of ik uiteindelijk in deze streek wil wonen. Misschien gaan we wel naar een bosrijker gebied.
    Ik houd rekening met de school nu van ons kind, en een evt studie. Maar zoals gezegd: het is nog ver weg en wie weet loopt het heel anders, zien we dan wel.
    Voorlopig zitten we voor de fase waar we nu in zitten goed (en houd ik het op dromen)

    Like

  16. Ik ben zelf ruim 10 geleden verhuist naar een buitenwijk van een grote stad omdat ik hier toen mijn droomhuis vond. Een appartement in een flatgebouw, zonder tuin, weinig geluidsoverlast, alleen nu wat omdat de bovenburen een klein mannetje van nog geen 1.5 jaar hebben die ontdekt heeft dat hij kan rennen ;-), maar verder niet. Ik stapte hier binnen en wist gelijk dat het goed zat en ik woon hier nog steeds met veel plezier. Contact met de buren beperkt zich tot goede morgen / avond, soms een wat langer praatje, maar zeker geen koffie bezoeken / bqq / burendagen / borrels of andere 'verplichte gezelligheid'. En gelukkig heb ik ook geen bemoeizuchtige buren, wat in mijn vorige woonplaats helaas wel het geval was.

    Het zou van mij nog wat rustiger mogen, maar als ik niet wil hoef ik met niemand wat te maken te hebben en ik heb toch de voordelen van een grote stad, moet ik iets regelen of iets hebben.

    Groet, Pien

    Like

  17. Wij wonen in het huis van onze dromen: rietgedekt boerderijtje uit 1876 met ruime kamers en grote woonkeuken, atelier op de deel en alles begane grond!
    2500 m2 eigen grond rondom het huis, grote schuur voor restauratie-projekten van partner en oudste kleizoon (trekkers), moestuin en boomgaard, weiland voor de 2 geiten en grote ren voor de '2 oude dames' (2 kippen waarvan eentje 11 jaar en de andere 8 jaar is).
    Mochten we lichamelijke klachten krijgen (we zijn nu allebei bijna 65) zullen we naar iets anders moeten zoeken maar tot die tijd blijven we hier genieten!

    Like

  18. Ik ben tevreden met mijn huis maar we zijn allang min of meer op zoek naar een huisje in een rustigere omgeving, gelijkvloers dan ook maar meteen aangezien de gezondheid er niet beter op wordt.

    Like

  19. Mijn/onze droom is nog altijd 'buiten af wonen' Helaas is dit hier onbetaalbaar. Dus we doen het met een '2 onder 1 kap' aan het eind van een woonwijk waar alleen maar bestemmingsverkeer komt. Overigens is ons huis prachtig en vrij nieuw maar toch 'buiten af wonen' knaagt.

    Like

  20. Ook wij willen graag iets kleiner wonen en hebben ons huis daarom te koop staan. Tot nu toe geen resultaat, maar dat hindert niet. We wonen hier met plezier en moeten we een paar jaar wachten? Geen probleem.
    Yasr

    Like

  21. ja ons huis bevalt goed.. (zou wel graag een nieuwe keuken willen maar ja is van de woningbouw…) en dat is gelijk het grootste nadeel van ons huis.. het is huur..en ook niet te koop en komt dit jaar ook nie te koop. we zijn dus aan het rondkijken naar een koopwoning. t liefst in de huidige wijk ivm afstand naar school (ivm mn werk als gastouder wel handig als ik de kids kan blijven halen en brengen gewoon lopend ipv met de fiets), wel alles nieuwbouw en best duur. we willen minimaal evenveel ruimte of iets meer. we wachten nu af wat er precies gebouwd gaat worden en komende week gaan er een paar huizen in de verkoop waar we eventueel in geinteresseerd zijn. binnenkort dus echt naar de hypotheker om te kijken wat haalbaar is.. na de plannen gaat t nu misschien al heel echt worden… reuze spannend na al 7 jaar gehuurd te hebben samen..!

    Like

  22. Jeetje, een heus 10jaren plan. haha.
    Als ik iets bedenk dan moet het ook NU. 🙂
    Wij gaan ook verhuizen. Ziekzijn brengt niet veel geld in het laatje én mijn man heeft een uur reistijd door de randstad. Twee goede redenen om te verhuizen naar het midden van het land. Het huis waar we nu wonen is een goed huis, maar ik ben er niet aan gehecht.

    Like

Zeg het maar!

