De kapotte fiets, de nieuwe 2ehands fiets en de fiets in de schuur….

Aan het einde van groep 8 van de lagere school gaan veel kinderen op kamp. Zo ook S. Met de fiets en de boot naar een waddeneiland. Best een eindje trappen dus dat stelde eisen aan een fiets. Het was al snel duidelijk: de fiets kwam niet door de keuring want best gammel en – belangrijker – inmiddels te klein om comfortabel een paar uur je een slag in de rondte te trappen.

We gingen op zoek en vonden een mooie stevige tweedehands fiets. Die voldoet en kan als het meezit een paar jaar dienst doen. Alleen kwam S. vorige week thuis met de mededeling dat de versnellingen vreemd deden, hij kon alleen nog maar in de eerste versnelling fietsen. M. zou dat varkentje wel even wassen. In het schrale ochtendlicht voor werk en school ging hij aan de slag. Waarna kind alsnog in de eerste versnelling wegfietste.

Fiets wegbrengen dus, maar meestal ben je hem dan best lang kwijt. De super commerciële fietsenzaak hier in de stad doet zonder gêne zo een week over een fietsreparatie en dan moet je hem wel van te voren hebben aangemeld anders duurt het nog langer. Maar wij kochten deze fiets gelukkig bij een heel klein zaakje buiten het centrum. Je wordt daar vriendelijk geholpen en het gaat allemaal veel sneller.

Snel de factuur gezocht van de aanschaf, zouden we garantie hebben? Op de factuur stond niets. M. belde even en stelde de vraag of er op tweedehands fietsen garantie zit. Jawel, een half jaar. Pffieuw, nog 5 dagen garantie! Net op tijd.

De mannen togen richting fietsenboer en het was zo geregeld, vrijdag brengen, zaterdag halen. Toen ze de fiets gingen halen, belden ze vandaar uit op. M. had een prachtige tweedehands fiets gezien, voor zichzelf. Hij zei nog net niet ‘wil je even kijken wat er op de rekening staat’. Het overviel me een beetje en ik reageerde nogal afwijzend.

Nu reageer ik altijd afwijzend als het om geld gaat, daarom loopt het hier zo goed 😉 Maar zonder gekheid: de man heeft wel een fiets nodig aangezien de vorige nu ruim een half jaar geleden zijn laatste adem heeft uitgeblazen en reanimatie geen zin heeft wegens ‘barrel dat niet meer op te lappen is’. Best onhandig als je met zijn 3tjes op de fiets ergens naar toe moet. Het heeft dan ook meerdere malen voor logistieke toestanden gezorgd en hoewel ik er inmiddels wel aan gewend ben dat mijn man naast me op de stoep rent terwijl ik fiets, is dit als je samen naar de bioscoop gaat toch niet echt een ideale situatie.

Al jaren zeggen we tegen elkaar: ‘als we wat geld over hebben kopen we een fiets. Bij de eerstvolgende meevaller komt die fiets! Echt!’ En het gebeurt nooit. Wel de meevallers maar die gebruiken we dan weer voor andere dingen, die net meer prioriteit hebben op dat moment.

Ook nu: nee, liever geen fiets kopen nu, want we gaan de keuken laten opknappen, er moet worden geschilderd, S. en ik gaan aan de beugel….maar zo is er altijd wel wat.

Een fiets dus. Tegen de tijd dat M. en S. weer thuiskwamen, had ik me al bij de nieuwe realiteit neer gelegd na wat tuurwerk op mijn excelletjes en wat hoogstaand denkwerk. Dus werd de fietsenboer gebeld – aangezien het bijna sluitingstijd was en meteen halen niet meer lukte – met de vraag of de fiets apart gezet kon worden en met een beetje geluk kan M. zijn fiets vandaag gaan halen.

Maar we geven niet alleen uit aan fietsen, we hopen er ook aan te verdienen. Ik heb namelijk nog een goede fiets in de schuur bij mijn moeder staan. Die kocht ik 10 jaar geleden voor € 1200 (ja mensen toen gaven we nog veel geld uit). Toen ik jaren geleden mijn e-bike kocht, verhuisde de andere fiets naar de schuur van mijn moeder wegens geen plek in onze eigen achterlijk smalle schuur (er passen met moeite twee fietsen in). In de schuur van mijn moeder staat dus nu een fiets al jaren te wachten totdat haar baasje het weer goed gaat doen. Ik wilde de fiets niet wegdoen. Want als ik straks beter ben, dan doe ik de e-bike weg en ga ik weer ‘normaal’ fietsen. Maar het ‘straks beter zijn’ duurt nu al jaren en die fiets staat daar maar. Er mankeert niets aan anders dat hij even een opknapbeurt moet hebben. Eigenlijk is het een beter idee om het ding te gaan verkopen, want het geld kunnen we nu heel erg goed gebruiken.

Dus ga ik dat doen. Voor de praktische consuminderaars onder jullie die nu allemaal denken: maar waarom gaat M. dan niet deze fiets gebruiken? M. blieft geen damesfiets (net zoals mij trouwens een herenfiets een crime lijkt).

Toch is dit best een stap. Ik neem namelijk afstand van het idee dat ik op korte termijn in staat ben op een gewone fiets te fietsen. Nu fietsen er inmiddels in Nederland hele volksstammen gezonde en kwieke niet-bejaarden ook op een e-bike, gewoon vanwege het gemak. Maar het is toch anders als je moet en je geen keus hebt.  Maar dat weten we nu wel. Die e-bike is nu eenmaal een feit in mijn leven en die andere fiets staat daar volslagen nutteloos te zijn. Kan ie maar beter nog wat centjes opleveren.

Ook dit is loslaten. En eigenlijk voelt dat wel goed.

Heb jij dat ook dat je een uitgave telkens voor je uitschuift?

25 gedachtes over “De kapotte fiets, de nieuwe 2ehands fiets en de fiets in de schuur….

  1. Ik heb het kopen van mijn nieuwe paspoort tijden vooruit geschoven omdat volgens de nieuwe regels het paspoort tien jaar geldig zou zijn. Geldig is…maar dat die regel erdoor kwam duurde lang. Mijn paspoort is nu vijf jaar over tijd…ik mocht er wel mee stemmen,maar me ermee legitimeren in het ziekenhuis voor bloedprikken (dat moet) mag dan weer niet (bizar).
    Omdat ik binnenkort naar het buitenland ga, moet ik nu wel een paspoort kopen…of nee, een ID-kaart…iets goedkoper en die past in mijn portemonnee. Een hele uitgave, zeker met de pasfoto's erbij, maar de komende tien jaar niet meer nodig.

    Groet,Greet

    Like

  2. Maar waarom gebruik je man niet de fiets die bij je moeder staat? Nu koopt hij een 2dehandsfiets terwijl hij die fiets had kunnen gebruiken en waarschijnlijk jarenlang.

    Like

  3. Kijk, en daar heb ik totaal geen moeite mee gehad. Ik heb direct toen ik de e bike kreeg de andere fiets op marktplaats gezet en binnen een week was hij weg. Hoefde ik er niet meer over na te denken, als…ik nog eens aan het gewoon fietsen toekwam. Het is niet meer en ik kijk alleen nog maar vooruit hoe heerlijk het weer is om te kunnen fietsen.

    Like

  4. De aanschaf van mijn huidige bril was iets waarvan ik zei het komt wel totdat ik echt eraan moest geloven . Maar zo wie zo denken we altijd eerst ff na voordat we iets kopen en vergelijken de prijzen en kwaliteit . Onze fietsen zijn of 2-e hands gekocht of we hebben gewoon in een actie gekocht. Zelf heb ik een fiets met een lage instap en onze zoon heeft onlangs nog een mountainbike overgenomen van marktplaats. Hij kon hem voordelig overnemen want er zat een slag in het wiel , en zoonlief had nog een wiel liggen en heeft dus het kapotte wiel vervangen en weer een goede fiets.

    Like

  5. Ja ik schuif ook wel 1 ding altijd vooruit. Dat is mijn gebit.
    Ik zou eigenlijk heel graag een brug willen maar ik laat altijd alles voorgaan…alleen ikzelf niet.

    Like

  6. Ik heb gisteren juist mijn eerste echt spiksplinter nieuwe, mooie fiets binnen gekregen. Waarom, gewoon omdat ik vond dat ik het verdiende….
    Voel me een vreselijk verwend nest, maar ben er super blij mee;) Julia

    Like

  7. Ha ha ha,wat een grappig stukje,zie het helemaal voor me je man hollend naast je 😉

    Bij ons is het omgekeerd,als een apparaat oud/versleten(stroomslurper) is komt er nieuw en het oude gaat weg voordat het kapot gaat.

    Maar een fiets kan ook prima tweedehands!

    Like

  8. Een heel schrijfsel over fietsen maar eigenlijk het enige wat me bij blijft is dat jij afstand neemt van het idee dat je op (korte) termijn weer helemaal beter bent. Inderdaad, dat heet loslaten…

    Like

  9. Is het geen optie om jouw oude fiets in te ruilen bij de fietsenboer voor de nieuwe fiets van M? Hoef je zelf niet met de fiets te gaan leuren, en je kunt ook niet meer gaan twijfelen of je hem misschien toch niet moet houden! En ben je dus ook niet in 1 klap zoveel geld kwijt vandaag voor de andere fiets..

    Geen idee of je er via de fietsenhandelaar veel minder voor krijgt hoor, maar ben zelf nu eenmaal niet zo'n fan van marktplaats en dergelijke.

    Like

  10. Jazeker is dat een optie, alleen de begeerde fiets is nu te koop en hoe mijn oude fiets daar zo snel komt vanuit de schuur van mijn moeder is een klein obstakel…
    Maar M. vraagt nu wel na bij de fietsenhandelaar of hij evt interesse heeft. We hebben tot nu toe prettige ervaringen met hem dus dat is zeker een optie.

    Like

  11. Ja, dat jij hem wilde gebruiken als het beter met je ging. Maar je hebt nu besloten omdat niet te doen, dus waarom dan niet dat je man deze fiets gaat gebruiken i.p.v. een 2dehands fiets kopen. Dat hij geen damesfiets wil gebruiken is zo achtergehaalde opvatting. Een fiets is een fiets, dus niet zo moeilijk doen met zijn mannelijke ego.

    Like

  12. Ik rijd geen auto ivm. tweedimensionaal kijken, nachtblindheid en bijziendheid.. voor dat laatste draag ik een bril -5 maar toch bestuur ik al 25 jaar geen auto meer… ik heb sinds 5 jaar een e bike (2e hands via marktplaats met 300km op de teller) en deze maand stond er 25.000 km. op de teller… ik fiets graag en veel en rij rustig voor een vers kropje bio sla 10 km om.. of nog verder maakt me niet uit, fietsen op mijn e bike maakt dat ik echt bijna nooit meer gebruik maak van bus of trein voor ritjes korter dan 25 km. Ik zie niet meer tegen tegenwind op, en beschouw mijn fietstochtjes als sport. Als ik volgend jaar 30.000 op de teller heb staan komt er een nieuwe heb ik mezelf al beloofd, waarschijnlijk weer via marktplaats maar met minder dan 1000 op de teller. Er zijn altijd mensen die een e bike toch vinden tegenvallen Bieke

    Like

  13. Wij hebben een wagen maar gebruiken die niet zo vaak. We doen zo goed als alle verplaatsingen per fiets. Mijn man fietst elke dag naar en terug van het werk. Ik doe alle boodschappen binnen een straal van 15 km enkel rond ons huis per fiets. Mijn man rijdt op een herenfiets maar hij heeft als reservefiets een damesfiets. Aanvankelijk wou hij ook niet op een damesfiets rijden maar toen we die damesfiets als reserve aanschaften, was mijn argument dat hij, naarmate hij ouder wordt, het moeilijker zal krijgen om zijn been of de buis te gooien en dat ingeval ik in panne sta met mijn fiets, ik die damesfiets dan ook heel makkelijk kan gebruiken als tijdelijke vervanging. Trouwens indien hij voor mij overlijdt, kan ik, als ik fysiek nog in staat ben om te fietsen, nog altijd weg met een damesfiets.
    In onze omgeving zie ik trouwens veel bejaarde mannen rondrijden met een damesfiets wellicht omwille van het gemak van op- en afstappen. liesbet

    Like

  14. Ik rijd nog steeds op mijn krakkemikkige fiets van meer dan 20 jaar oud, ik heb zoveel verschillende modellen fietsen voorbij zien komen bij vriendinnen van me en ik weet dat het oudje van mij op is maar toch, toch lukt het niet om hem los te laten…..
    Datzelfde geldt voor mijn man , die nog fietst op zijn Gazelle racefiets die hij van zijn ouders kreeg toen hij naar de middelbare ging dat is nu meer dan 30 jaar geleden…….

    Like

  15. Goh. ,Met de fiets de hoop weg doen ? Een fiets als talisman ? Nee toch 😉 Ik ga het geloof los laten dat loslaten = acceptatie = genezing. Dan wordt dat weer zo,n hangup. Al geloof ik wel dat er een beste energetisch wind kan gaan waaien als er spul weg gaat zoals nu te lezen is bij Vlasje.
    Ooit ben ik zelfs eens bezig geweest om beugels uit beha,s te peuteren want dat zou een magnetisch krachtenveld veroorzaken wat slechte straling van mobiels en zo aan trekken en dan een slechte invloed op het hartchakra hebben of zo. Onder het moto als je er maar in gelooft werkt dat als het bekende worteltje voor het neusje wat het ezeltje doet gaan lopen 🙂
    En hoop is zo,n raar woord. Een anker staat voor hoop in die bedeltjes.Maar van een anker zou ik toch wel heel zeker willen weten dat het houd. En niet hopen op.
    Ik probeer los te laten dat als ik nu maar zus of zo dan . . . .Hahah dus toch nog.
    Kan me voor stellen dat je fiets (hoop ? ) weg doen even goed slikken is. Maar ik denk niet dat het van invloed is op beter (der) worden of niet. Als het nu maar goed voelt toch ?
    Groet Irma

    Like

  16. Zeven jaar terug heb ik een scooter aangeschaft, terwijl ik achteraf gezien beter een E-bike had kunnen kopen. Maar goed… die komt er nog wel. Als ik eenmaal heb besloten er één aan te schaffen en mijn scooter op marktplaats kan zetten. Een beslissing die voorlopig steeds wordt uitgesteld, ha, ha… Ook ik heb een scooter aangeschaft vanwege mijn gezondheid. Mijn geestelijk gezondheid dan wel te verstaan. Ik woon namelijk nogal ver van de stad, waar ik inmiddels allerlei vrijwilligerswerk doe. Zeven jaar terug zat ik depressief thuis. Het lukte me absoluut niet om de moed op te brengen iets te gaan doen, laat staan er 10 kilometer voor te fietsen. Maar ik vond rijden op een scooter ongezond. Tot een vriendin zei dat thuis zitten te verpieteren pas ongezond was en dat ik depressief zijnde sowieso niet fietste. Nu rijd ik blij op mijn scooter overal naar toe. Mijn depressies zijn niet over, maar omdat ik de drempel van een eind moeten fietsen niet hoef te overwinnen kan ik zo goed en kwaad als het gaat toch actief blijven. Dan maar niet 'gezond' op de fiets. Wat ik best moeilijk te accepteren vond (en soms vind). Anna

    Like

  17. Redelijk beangstigend dat je niet in staat bent auto ye rijden, maar toch op de fiets het verkeer inrijdt… Hoop dat de auto die jou moet ontwijken niet een ander schept

    Like

  18. Kom op jongens, Martines man is nog een jonge vent in de kracht van zijn leven, die wil toch niet gespot worden op een damesrijwiel. Bovendien heeft hij zijn lievelingsbrood al moeten inleveren ten gunste van biologisch dynamische kattenbrokken; meer kun je redelijkerwijs écht niet van hem vragen!

    Like

  19. Hier fietsen de mannen ook gewoon op een damesfiets. Vinden ze geen enkel probleem. En zo vind ik het geen punt om op een herenfiets te fietsen, als ie maar niet te hoog is. Want dan vind ik het eng.
    Ik zit nu al even na te denken maar zou niet weten welke aankoop we steeds uitstellen en die toch eigenlijk wel noodzakelijk is. Wel stellen we sommige klussen steeds uit omdat manlief het zo druk heeft met zijn werk dat de weekenden er steeds bij in schieten. Ik wil bv heel graag een gordijn bij de voordeur nu het zo koud wordt, maar manlief wil graag mee naar de winkel om te zien welke constructie bij onze voordeur het handigst is. Maar dan moet ie dus tijd hebben….

    Like

  20. Ik rijd op het fietspad, steek pas over als er niets aankomt, hou rechts aan, rijdt pas als het groen is.. dus hoezo ben ik gevaarlijk bezig? Niet harder fietsen dan 20 km. per uur, alleen de snelheid van een auto en de driebaanswegen kan ik niet aan… een fietspad gaat echt wel Bennie beetje vanuit je eigen autostoel geredeneerd?

    Like

Zeg het maar!

