Ego’s en elkaar iets gunnen

Gisteren schreef ik over de nieuw aan te schaffen tweedehands fiets voor M. Omdat ik ook schreef over mijn oudere fiets die in de schuur bij mijn moeder nutteloos staat te wezen was het natuurlijk een inkoppertje waar Johan op reageerde, ook al schreef ik vrij duidelijk dat M. niet op een damesfiets wil fietsen. 

‘Maar waarom gebruikt je man niet de fiets die bij je moeder staat? Nu koopt hij een 2dehandsfiets terwijl hij die fiets had kunnen gebruiken en waarschijnlijk jarenlang.’  

en op mijn reactie dat hij dat niet wil: 

‘Dat hij geen damesfiets wil gebruiken is zo achtergehaalde opvatting. Een fiets is een fiets, dus niet zo moeilijk doen met zijn mannelijke ego.’  

Eerst wou ik niet reageren. Toen volgde de reactie van Pennie Wijs: 

‘Kom op jongens, Martines man is nog een jonge vent in de kracht van zijn leven, die wil toch niet gespot worden op een damesrijwiel. Bovendien heeft hij zijn lievelingsbrood al moeten inleveren ten gunste van biologisch dynamische kattenbrokken; meer kun je redelijkerwijs écht niet van hem vragen! 

en verderop die van Yelana Yeli: 

Hier fietsen de mannen ook gewoon op een damesfiets. Vinden ze geen enkel probleem. En zo vind ik het geen punt om op een herenfiets te fietsen, als ie maar niet te hoog is. Want dan vind ik het eng.’

Tijd voor een stukje. Want wat kun je van je partner verwachten binnen een relatie? Allereerst: als er geen geld zou zijn (als in helemaal oppeldepop) dan zou M. wél op die damesfiets gaan fietsen, zonder probleem. Hij fietste trouwens de afgelopen jaren regelmatig op mijn e-bike naar de stad. Vind ik dat hij zijn mannenego toch ook behoorlijk opzij gezet heeft. Want
a) het is een damesfiets
b) het is een ding met een accu
c) hij is een vent die zoals Pennie zegt ‘in de bloei van zijn leven’ is en die een accu helemaal niet nodig heeft

Dus, in de situatie zoals deze nu is, er is wel geld en het moet verdeeld worden over verschillende zaken, ga je volgens mij samen beslissen waar je dat aan uitgeeft. Natuurlijk heb ik zelf ook gedacht: ‘joh, neem mijn oude fiets’. Maar is dat een ruzie waard als hij nee zegt? Nogmaals: wel als we financieel aan de grond zitten, niet in de situatie zoals deze nu is. En moet ik het dan maar meteen op zijn mannenego gooien als hij geen damesfiets blieft? Hij heeft het volste recht om dat niet te willen. Het is toch geen kleuter die ik de les kan voorschrijven.

Het is geven en nemen binnen een relatie en we beslissen samen waar het geld naar toe gaat. Soms gaat dat naar de één en ziet de ander daar niets van. Soms is het een uitgave die de één heel belangrijk vindt (zoals de biologische brokken voor de katten, of wéér een kat adopteren) en de ander niet. Dus gaat hij elk jaar naar North Sea Jazz en geeft daar best veel geld uit, waar ik geen profijt van heb, anders dan dat er een stralende man terugkeert met een humeur dat nog weken op heel blij staat. En koop ik veel duurder biologisch vlees van de natuurslager terwijl dat van hem allemaal niet zo hoeft.

We hebben het hier over een man die zonder klagen de afgelopen jaren ons gezin draaiende hield. Fulltime werken, huishouden doen, kind opvoeden en dan ook nog zijn vrouw oppeppen die op de bank lag als hij thuiskwam. Ons hele bestaan donderde in maar hij bleef positief. Terwijl alle artsen vertelden dat ik niets mankeerde, bleef hij mij geloven toen ik zei dat er wél iets mis was in mijn lijf. Hij ging mee naar alle onderzoeken, artsbezoeken, bedrijfsartsgesprekken, intakegesprekken, UWV-keuringen. Hij accepteerde zonder morren dat er sloten met geld werd uitgegeven aan dure niet-vergoede behandelingen die vaker niet dan wel iets opleverden. Ook zag hij onder ogen dat met mijn ziekzijn zijn leven ook werd beknot. Hij nam afscheid van het idee van een gezin met een dynamisch sociaal en actief leven en paste zich aan. Hij nam afscheid van het idee dat hij een carriere kon gaan maken, want met onze thuissituatie is het niet wenselijk als hij veel zou moeten overwerken of veel onderweg zou zijn. Hij nam ook afscheid van een bestedingspatroon dat we jaren hadden omdat mijn inkomen deels wegviel. We hebben het hier over een man die een groot deel van zijn wensen en verlangens de afgelopen jaren continu opzij heeft gezet in het voordeel van zijn vrouw omdat de situatie daarom vroeg en die vierkant achter haar bleef staan. Maar die zich niet op een damesfiets wenst te verplaatsen.

Ga ik daar dan moeilijk over doen? Dacht het niet. 😉

46 gedachtes over “Ego’s en elkaar iets gunnen

  1. Dat is volgens mij heel goed verwoord waar het in een relatie om draait: er voor elkaar zijn als het nodig is en elkaar dingen gunnen. En niet blijven zeveren over kleine dingen om je gelijk te halen. Het is geen wedstrijd.
    En om in het thema te blijven: mijn man fietst tegenwoordig wel eens op mijn paarse fiets met roze/groene mand voorop, omdat op zijn fiets geen kinderzitje past. En ik op zijn fiets (niet handig op een kantoordag met leuke rok aan vanwege een zakelijk afspraak). Als dat geen liefde is :-). Natas

    Like

  2. Lieve Martine, je hoeft je echt niet te verantwoorden waarom jullie financiële beslissingen maken. Dit is iets wat jullie samen beslissen. Ik vind het ook niet fijn dat mensen op deze manier reageren terwijl jij ons een kijkje gunnen in jullie leven. Jullie doen het samen fantastisch. Veel fietsplezier voor je man gewenst:)

    Like

  3. Voor mijn gevoel is het geen verantwoording afleggen, ik vind het juist interessant. Want veel mensen gaan heel anders met elkaar om in een relatie. Ik kende collega;s die bijvoorbeeld vertelden dat nu hun man 50 euro had uitgegeven aan iets, bijvoorbeeld een cd, zij dat ook konden uitgeven. Soms wordt er angstvallig bijgehouden wat de ander uitgeeft.
    Wij hebben allebei zakgeld om dat gekissebis te voorkomen en grotere uitgaven bespreken we maar dat gaat vrij makkelijk: als het kan kan het en zo niet dan niet. Maar iets niet doen omdat de ander vindt dat het ego maar opzij wordt gezet is me vreemd.

    Sterkte met je migraine!

    Like

  4. Ik moest al een beetje glimlachen om de reacties over mannen en damesfietsen die je kreeg… Ik hoopte dat je niet zou “happen” of het je aantrekken en nee dat heb je niet gedaan, je hebt het in een veel breder kader gezet en dat vind ik tof!

    Zo veel mensen zo veel meningen. Het belang van een herenfiets voor jou man is door de lezers van je blog niet in te voelen.

    Trouwens, heeft die man nog een vrijgezelle broer die op hem lijkt? Ik houd me aanbevolen… 😉

    Like

  5. Mooi verwoord en eigenlijk ben je totaal niemand uitleg verschuldigd,maar wat jij beschrijft is een relatie die hoe het ook draait, altijd om het gezin draait, en dat vind ik echt super om te lezen.
    Wees trots op jullie gezin enne super mooi uitgelegd ook 😉

    Ruby

    Like

  6. Mooi verwoord. Volgens mij is dat precies hoe mijn man zich ook soms voelt.
    Wij hebben ook wel eens onenigheid over waar we ons geld aan uitgeven (tsja, 2 mensen, 2 meningen) maar uiteindelijk is het inderdaad een kwestie van geven en nemen. De ene keer krijgt hij gelijk, de andere keer ik.
    Niet meer dan normaal. En ik ben ook absoluut heel blij met mijn man die het ok vind dat ondanks onze financiële situatie ik toch heel veel geld uit mag geven voor mijn gezondheid. Zoals hij dan ook zegt. Als het werkt, werkt het en heb ik er uiteindelijk ook meer aan.
    Daarnaast zegt hij steeds vaker dat hij het mij ook niet kwalijk neemt dat ik nu niet werk en dat ik doordat ik thuis zit en (momenteel) eigenlijk alles in het huishouden doe ik ook van hem een last weg haal.
    Zo kun je het ook bekijken. Doordat ik het huishouden doe heeft hij in het weekend ook daadwerkelijk weekend. Terwijl als we allebei zouden werken hij daar in het weekend ook wat aan zou moeten doen en we dus eigenlijk allebei maar weinig weekend over zouden houden.

    Alles heeft zijn voor en nadelen.

    Like

  7. Als je elkaar in een relatie zoiets als een fiets zou misgunnen is het toch ver heen. Hij heeft het toen ook geaccepteerd of goedgevonden, hoe je het maar noemen wilt, dat je een andere fiets kocht terwijl er nog eentje staat? Gewoon inwisselen die damesfiets en voor je mannetje heerlijk een kopen die hij graag wenst. Als iedereen maar gelukkig is.

    Like

  8. Hoi Martine, je consumindert wel en je bent ziek en ik vlak dat allemaal echt niet uit, maar JE HEBT GOUD IN JE HANDEN, MEIS EN KOESTER HET MAAR. Niet iedereen heeft die rijkdom die jij elke dag hebt. Bovendien denk ik zeker te weten dat jij hetzelfde voor hem zou doen. Eigenlijk hebben jullie samen goud en S.een superfijne basis waar hij zijn hele leven op terug kan vallen.
    Gr. Ria

    Like

  9. Hoera hoera voor dit stukje (en je man). Nu ga ik zitten wachten op een foto van hem op een herenfiets (onherkenbaar natuurlijk, anders herken ik hem dadelijk nog en schiet dan in de lach als hij voorbij komt zoeven).

    Like

  10. Wat een mooi stukje . Als één van de partners ziek is heeft dat een weerslag op het gezin en ook al zeggen de artsen dat het niets is , jij voelt het zelf het beste. Mijn man heeft een vorm van Narcolepsie en dit is een paar jaar geleden pas gediagnosticeerd , het was altijd ach iedereen is weleens moe. Maar het is meer dan alleen de man/ vrouw die ziek is , het hele gezin functioneert toch anders. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het per dag en soms per uur nog kijken is hoe het gaat . Mensen snappen het vaak niet. En als jouw man zijn accu op kan laden door naar dat feest te gaan , heerlijk toch voor hem is dat belangrijk even iets voor zich zelf doen . En die herenfiets lekker doen toch , op een damesfiets fietsen kan hij altijd nog doen .

    Like

  11. Wat een liefdevol stukje! Die man gun je gewoon 2 fietsen. Mijn Opa wilde tot op hoge leeftijd geen damesfiets. Vond hij iets voor dames en hij was een heer. Die iedere keer het net aan haalde om veilig af te stappen.
    Veel plezier met fietsen.

    Like

  12. Wij gaan ook op dezelfde manier met elkaar om. Ik ben sinds een jaar heel erg ziek geworden. Mijn man is er altijd voor mij. Hij zorgt goed voor mij en ons kleintje. Hoe fijn is dat, dat is niet in geld uit te drukken. Ik denk dat ik daardoor ook wat extra reageerde op het stukje tekst. Ik heb veel bewondering voor jullie:)

    Like

  13. Ik heb mijn reactie absoluut niet vervelend bedoeld. Het was meer uit verwondering dat ik reageerde. Wij hebben hier vast ook dingen waar anderen (weet ik eigenlijk wel zeker) niet van snappen waarom we het zo doen.
    En ja, ik ben zo'n muts die het vervelend vind als ik anderen per ongeluk heb gekwetst met een opmerking. Dus hierbij mijn excuses als dat het geval was.

    Like

  14. Ik vind het heel mooi zoals jullie de financiele beslissingen nemen: jij ligt voor pampus op de bank, zoekt van alles uit, rekent. Het denkwerk zeg maar. Hij doet allerlei praktisch werk. En dan wel samen de beslissingen nemen. Ik word zo nieuwsgierig hoe jullie elk van beide kanten dat samen-beslissingen nemen realiseren. Hoe voorkom je zo'n machtsstrijd? Het lijkt erop dat de balans bij jullie voortkomt uit respect, en dat is een geweldige manier van samenwerken.
    Welke valkuilen komen jullie tegen, en hoe ga je ermee om?
    Ik lees in dit stuk een enorme berg inzicht in wat de ander voor je doet, en van daaruit respect. En vandaaruit dan weer ruimte om een ander wat te gunnen. Mooi!
    (En daarnaast vind ik mensen die gaan fietsen altijd al goed bezig, mijn persoonljike afwijking. Dus ik word hier dubbel blij van)

    Like

  15. Maar je hebt me niet gekwetst hoor en het kwam absoluut niet vervelend over. Ik citeerde je om aan te geven dat iedereen anders in elkaar zit en dat iedereen blijkbaar zijn eigenaardigheden heeft. Jouw mannen stappen makkelijk op een damesfiets, die van mij niet, en dat zegt verder weinig over mannenego's denk ik.

    Dus je hoeft je excuses niet aan te bieden want je hebt me niet gekwetst.

    Like

  16. Goedzo Martine, wat een mooi stukje.
    Inderdaad fijn om zo'n man te hebben die er altijd voor je is en alles voor je doet,dan gun je hem uiteraard ook zijn plezier!

    Ik ben blij te kunnen zeggen dat mijn man ook zo is,hij doet alles voor me als het nodig is.
    Dus ik vindt het ook fijn als hij soms eens 'verwend' (weet ff geen ander woord ervoor) wordt met iets wat hij graag wil.
    Dat hebben onze mannen dik verdiend!

    Like

  17. Stand by your man!
    Positieve partners van chronisch zieken zijn helden. Vandaar dat ik hem ook zijn lievelingsbrood zo gun (je merkt wel: ik blijf ermee in mijn maag zitten – figuurlijk dan…)

    Like

  18. Het schijnt dat -is onder zoek naar gedaan -mannen met een leeg kinder zitje achter op hun fiets veel meer sjans hebben.
    De onderzoekers wisten niet hoe dat kwam : Bezet is niet bedreigend of juist die heeft goede genen want hij kan het 😉
    Irma

    Like

  19. Wat een lief stukje! Hier een beetje dezelfde situatie, behalve dan dat ik niet ziek ben: man werkt het geld bij elkaar en ik geef het uit;-) nou ja, zo'n beetje dan: ik zoek ook alle financiele dingen uit en bespaar natuurlijk overal op. Ik ben de CIO thuis, roept ie altijd 😉 Maar wel zo'n baas die 'm direct mailt wanneer ze ziet dat volgend jaar voor het eerst in NL een Comic Con beurs (voor stripliefhebbers) wordt gehouden en of ik kaartjes voor hem en zoon moet kopen. Waar ik dan weer niet aan moet denken, maar zij geweldig gaan vinden.

    Like

  20. Ik vind dat jij een dijk van een man hebt, zo zouden alle mannen wel mogen zijn.
    Mijn ex heeft me aan de kant gezet omdat ik chronisch ziek ben, hij zei er niet meer tegen te kunnen dat ik altijd ziek ben in combinatie dat ik door deze chronische ziekte ook nog is 10 kilo zwaarder was geworden was onoverkomelijk voor mijn ex man.
    En ik kan me ook nog wel voorstellen dat jou man niet op een damesfiets wil rijden.

    Like

  21. En zo is het maar net!. Dit gaat niet over ego's, dit gaat over liefde en elkaar iets gunnen. Petje af voor jouw kanjer! Ik heb er ook zo een! (die overigens wel op mijn e-bike naar het voetbalstadion fietst, want ik kan eigenlijk niet meer fietsen en hij vindt het wel lekker makkelijk, haha!

    Like

  22. M. is een gouden vent, maar dat wist jij natuurlijk al langer. Je hebt weer een prachtige blog geschreven. Ik moest wel even slikken bij het lezen van de laatste alinea, hoeft vast niet uit te leggen waarom.

    Like

  23. Dat vind ik heel verschrikkelijk voor je. Er zijn mensen die zo denken. Ik had ooit eens een vriend op bezoek die me zo recht in mijn smoel zei dat als hij mijn man was geweest hij er vandoor zou gaan, want 'echt leuk is jullie relatie natuurlijk niet meer'.

    Like

  24. Tranen in mijn ogen van de laatste alinea. Wat heerlijk dat jouw man zo is en dat jij dat zo waardeert. Een mooie combi zo samen. En ja, zo'n man gun je zeker een herenfiets 🙂

    Like

Zeg het maar!

