Begroting 2015

Inmiddels ben ik zo goed als klaar met onze begroting voor volgend jaar. Er staan wat grote dingen op stapel, zoals de keuken renoveren, schilderwerk buiten, leidingen in de tuin vervangen en beugels voor 2 van de 3 leden in dit gezin en dat geld moet ergens vandaan komen. Ik schreef er al eerder over, we kiezen ervoor een tijdje niet af te lossen maar te sparen. Na de verbouwing kunnen we dan weer gaan aflossen.

Dit jaar lossen we minder af dan we oorspronkelijk van plan waren, volgend jaar is dat waarschijnlijk ook zo. Een keukenrenovatie hakt er nu eenmaal in. Daarna willen we de buffer ook eerst weer op een goed niveau hebben. Ik verwacht wel dit jaar een hogere teruggaaf van de Belastingdienst (we hebben het bedrag van onze HRA sinds april naar beneden laten bijstellen, rekening houdend met een salarisstijging en aflossingen. Dit omdat we over 2013 best veel terug moesten betalen. Nu verwacht ik dat we terug krijgen in plaats van bijbetalen, maar hoeveel dat zal zijn weet ik niet).

Hoewel ik afgelopen jaren alles op alles heb gezet om in de zomer twee weken weg te kunnen, gaan we dat dit jaar waarschijnlijk niet doen.  Pas als duidelijk is hoe we financieel door de verbouwing zijn gekomen, hoe het zit met de teruggaaf en het zelf bijbetalen aan de beugels, kunnen we besluiten of we wel of niet op vakantie gaan. Dat wordt dus als het financieel allemaal toch meevalt eventueel een last-minute boeking. Vind ik best heftig want dat gaat natuurlijk totaal tegen mijn control freakerige natuur in en de neiging de mooiste plek te zoeken waarvan er maar eentje is, dus die in oktober geboekt had moeten worden. Ook dat is loslaten.

Fijne sinterklaasavond voor wie het viert!

29 gedachtes over “Begroting 2015

  1. Hallo Martine, Als je de VT 2015 invult met de verwachte inkomsten gegevens van 2014 maar niet verstuurd, heb je volgens mij een beetje indruk wat je volgend jaar zou moeten betalen cq terugkrijgen. De afgelopen jaren zaten wij steeds met een wisselend inkomen vanwege de WW, de combinatie werk en WW en de combinatie WW en 125% regeling. Op die manier kjn ik aardig inschatten wat de fiscus zou doen.Geen 100% garantie, maar wel wat meer idee van wat het zou gaan worden.

    Like

  2. Ook ik heb de begroting klaar voor volgend jaar. Net gisteren gemaakt. Hier rekening gehouden met studiegeld voor een HBO opleiding van één kind. Dat hakt er in maar ze kan wel thuis blijven wonen en hoeft voorlopig nog geen lening aan te gaan :).
    Volgend jaar komen daar de studiekosten van andere dochter bij.
    Wil voldoende op de rekening laten staan voor de kosten aankomende jaren maar ook graag aflossen. Hier moet een goede balans in gezocht worden en mogelijk een aantal jaren niet aflossen.
    Daarnaast dit jaar een woning gekocht ( goedkoper gaan wonen) maar aan woning moet ook nog het één en ander gebeuren.
    Nog van een woekerpolis af zien te komen en dit bij de hypotheekaflossing doen.Kijken of dit lukt.Woekerpolis en en hypotheekverstrekker zijn dezelfde organisatie ( alleen ander product). Hoop dat dit gunstig is met 'omzetting'.

    Like

  3. Mijn vader zegt altijd 'je moet het geluk een kans geven' (en overigens ook geregeld 'geluk is met de domme, ik moet wel heel dom zijn om zoveel gelukt te hebben' maar dat is een ander verhaal. Dus wie weet kan je ook wel gewoon een last-minute boeken bij je favoriete adresje… Misschien moet je dan iets ruimer denken qua data maar wie weet zijn ze wel heel blij met je na een annulering! Mij is dat ook al eens overkomen dus ach waarom jou dan ook niet?

    Groetjes Lily

    Like

  4. pfff, wij hebben het nu achter de rug en komende jaar lekker veel sparen. Tenminste dat ligt in de verwachting. Het jaren van geld uitgeven aan het huis is bijna voorbij. Natuurlijk zijn er nog allerlei wensen, maar die kunnen best 1 of 2 of 3 jaren wachten. En de vakantie doen wij dit jaar ook zonder al in juli geboekt te hebben. Wij blijven in eigen land. Heel misschien een weekje Luxemburg in mei. De kosten bedragen 400 euro hiervoor. Ik weet nog niet of wij dat gaan doen.
    De zomervakantie moet gewoon binnen het budget van het vakantiegeld van manlief vallen. Verder heb ik hier niets voor begroot. Komend jaar moet gewoon veel financieel op zijn plek vallen. Dit kan alleen maar door de jaarbegroting scherp in de gaten te houden en het spaargeld daar neer te zetten waar het hoort en de potjes vullen. Komend jaar begint voor ons hopelijk het ruimere leven.

    Like

  5. Ik zit nog op een paar bedragen te wachten voor verzekeringen enzo, maar verder ben ik zo goed als klaar met mijn begroting voor volgend jaar.
    Bij ons word er een flink gat in het spaargeld geslagen door een studie en het is toch even puzzelen hoe je die op gaat vangen.
    Voor ons geld ook. Geen grote vakanties, grootste deel van het vakantiegeld gaat zelfs naar de studie toe. Misschien 1 of 2 keer een weekendje weg, dat wil manlief dan toch echt wel heel graag.

    Like

  6. Jij bent verder dan wij. Wij zitten al wel na te denken over de verbeteringen die we in ons nieuwe huis willen die . Die liggen voornamelijk op het milieubewuste/energiebesparende en waterbesparende vlak. We hebben al een andere thermostaat laten plaatsen (een modulerende), gordijn bij de voordeur is al besteld en betaald, ik wil isolatiespul om wat cv-leidingen. Waarschijnlijk komen er rolluiken, er moet iets gebeuren qua radiatoren hier. Er moeten grotere komen want het is hier moeilijk op temperatuur te krijgen met die kleine radiatoren. Er is wel een grotere maar die zit dan op een minder gunstige plek. Een thermostaatkraan op de douche. En tzt ander wc's met spoelbakken want er zitten hier geen onderbrekingsknoppen op, dus gaat er een veel te grote smak water doorheen.
    Andere dingen vallen dan weer mee. Waarschijnlijk kunnen we hier zonder droger. Ik heb vorige week waslijn gekocht en heb nu 20 meter waslijn op zolder en dat kostte inclusief haken nog geen vier euro 🙂
    We zijn al aan het aflossen. Afgelopen week eerst 5000 euro. En een paar dagen geleden kwam het spaardeel vrij uit onze spaarhypotheek. Dat was 1000 meer dan verwacht. Die nog even extra afgelost. En dus straks een mooi stuk van onze hypotheek afgelost met het spaardeel.
    Wij gaan niet op vakantie. Er is hier zoveel te ontdekken en we wandelen graag :-). Wel willen we samen een lang weekend weg en dat kost niet zoveel.

    Like

  7. En uit het vakantiegeld betalen we de verbeteringen of we gaan er extra mee aflossen. Wel fijn trouwens dat we voor de stad gekozen hebben waar we nu wonen. Hier is een veel groter winkelaanbod en kan ik dus weer op koopjesjacht in de supermarkten, de huizen zijn hier wat betaalbaarheid en manlief zit nu heel dichtbij zijn werk zodat de reiskosten en de kosten van de auto super gedaald zijn 🙂

    Like

  8. Ik heb de begroting ongeveer klaar, maar met nog aardig wat slagen om de arm. Sinds 3 weken ben ik alleenstaand omdat mijn partner is overleden. De hypotheek zal grotendeels worden afgelost met de bijbehorende overlijdensrisicoverzekering, en ik krijg een nabestaandenpensioen van de werkgever van mijn partner. ik weet al hoe hoog dat wordt, en ik heb de VT stopgezet omdat ik anders een grote kans loop het te moeten terugbetalen. Voor zorgtoeslag zal ik net iets te hoog uitkomen met mijn inkomen, maar dat zegt vooral veel over hoe streng de normen voor zorgtoeslag in een aantal jaren tijd geworden zijn. Mijn dochter komt niet in aanmerking voor een aanvullende beurs nu haar vader is overleden omdat gekeken wordt naar het inkomen van 2 jaar geleden. Maar daar bestaan uitzonderingen op, die moet ik nog nakijken. Ik ga het wel redden met het nabestaandenpensioen en een parttime baan. Wat ik met de auto ga doen weet ik nog niet. Hij is te groot en verbruikt veel, wellicht inruilen voor een kleinere zuinigere. Met nog 3 hoogbejaarde zorgbehoeftige (schoon)ouders die op het platteland wonen is autoloos door het leven gaan nauwelijks haalbaar.

    Like

  9. Ik heb de begroting voor volgende jaar al een tijdje klaar. 23 december begint het nieuwe jaar voor mij en dan zet ik de laatste puntjes op de i. Doordat ik ziek ben gaan we vanaf januari er ruim € 700 per maand op achteruit. We hebben dan ook de begroting keurig aangepast en de prioriteiten bijgesteld. Normaal gingen wij met de auto naar het buitenland 14 nachten met vakantie (buiten hoofdseizoen). Nu gaan we 7 nachten in Nederland naar een leuk vakantiepark. Het is een mooie accommodatie in een mooie omgeving en we houden ongeveer € 2000 in de pocket, wat wil je nog meer:) Zoals eerder verteld vind ik het wel heel erg spannend om het met zoveel minder zal moeten doen. Aan de andere kant ben ik het laatste jaar zoveel meer andere dingen gaan waarderen. Ik geniet als mijn gezin thuis is, als er kindjes komen spelen, als ik de kracht heb om mijn kind naar school te brengen. Daar moet volgend jaar nog meer de nadruk op komen te liggen. Ik ben wel heel blij dat we dit jaar nog heel veel besparende dingen hebben gedaan in huis. Bijna alle lampen zijn voor led verlichting vervangen, we hebben zonnepanelen, een energiezuinig afzuigsysteem, zuinigere tv en wasmachine (hadden helaas de geest gegeven) en mijn laatste trots ik heb sinds van de week een hooimadam gekocht (lees gekregen alvast voor de kerst). Sorry voor het lange verhaal:)

    Like

  10. Spannend!! Ik maak niet echt een begroting, maar heb meestal wel een aantal doelen/ideeën. Daar heb ik het één en ander al van op papier. Aan de andere kant is het misschien ook helemaal niet gek om het wél eens concreter te doen. Zeker na een jaar 'losbollen'.

    Like

  11. Na het overlijden van mijn vader kreeg ik de volledige bijdrage van mijn vader (250 euro) via DUO als aanvullende beurs. Als zij dus weten hoe hoog zijn ouderbijdrage aan de studie van je dochter was krijg je dat bedrag (er zit vast een max aan) via de DUO. Bij mij ging dat automatisch, omdat we ooit (6 jaar geleden, begin van studie) een aanvullende beursaanvraag hadden ingevuld en die gegevens daarop stonden. Ik hoop dat het voor jullie net zo makkelijk gaat – je hebt genoeg aan je hoofd in zo'n tijd..

    Like

  12. Afgelopen week net een voorlichtingsavond op school gehad verzorgd door Duo. Je mag zonder opgave van reden nu een ander jaar kiezen waar naar de inkomsten gekeken wordt.
    Veel sterkte want ik denk dat je op dit moment als allerlaatst met regelzaken bezig wilt.

    Like

  13. Geen begroting gemaakt maar ga eind mei/begin juni proberen het vakantiegeld en de belastingteruggaaf in 1 keer proberen over te maken voor extra aflossing huis.

    Like

  14. Ik heb nog geen flauw idee van teveel kostenposten hoe duur het volgend jaar wordt. Nog geen idee of Sander een salarisverhoging krijgt, of de WOZ-waarde is gestegen of gedaald enzovoort. Daarom kies ik voor een maandbegroting ipv een jaarbegroting. Een jaar is voor mij te slecht te overzien… 😉

    Like

  15. Ik maak geen jaarbegroting. Zo lang ik niet onder mijn vastgestelde bedrag schiet, van wat er op onze spaarrekening moet staan, budgetteer ik “alleen maar” de maanden. Dit gaat tot nu toe helemaal goed. Ik weet redelijk goed wat er nog gaat gebeuren, of wat we in de wens-planning hebben en daar hou ik rekening mee. De rest gaat naar de aflossing op de hypotheek. Op dit moment geen grote uitgaven in het vooruitzicht, die hebben we de laatste jaren gehad met verbouwen e.d. Dus we sukkelen zo voort en dat geeft rust. Ik zou kriegel worden van een jaarbegroting, geloof ik. Fijn dat je het klaar hebt! groetjes Esther

    Like

  16. Sparen! Sparen voor aflossen annuïteiten hypotheek in 2018. Sparen voor jaarlijkse 10% aflossing aflossingsvrije hypotheek. Sparen voor eerste extra storting spaarhypotheek. Dat dus…

    Like

  17. Overal 10 procent bij optellen als je het niet weet… Dan kan je het toch redelijk inschatten. En je inkomen een beetje naar beneden. Kan het alleen maar meevallen 😉
    Achteraf…. was ik ook een controlfreak. Een losbandige hoor. Te veel overmaken naar de aflossing en dan van alles verzinnen om toch uit te komen. Toen voelde het als controle. Achteraf als een vreselijke last. Hoewel het wel steun gaf om ons doel te bereiken. Eigendom is overrated. In elk geval als het je drie ton aan hypotheek en bijna het dubbele aan lasten kost denk ik nu. Het is te groot.

    He, en als je vakantie wil vieren…. overtocht Denemarken – Kristiansand is niet zo duur, en in juli zijn we nog niet volgeboekt. We hebben een tipi en een kamer voor gasten met tweepersoonsbed en matrasjes. En we hebben bier, paleo vreten en hoeven geen geld. Bij interesse geef je maar een gil via de feesboek.

    Like

  18. Hollander doet niet aan budgetteren of begroten. (ontbreken financiele noodzaak)
    Ik kijk af en toe bij het extra inzicht bij telebankieren. zolang iedere maand de blauwe staafjes hoger zijn dan de oranje…komt er meer binnen dan eruit gaat.

    Maandbudgetten zijn sowieso lastig bij ons. 2 fulltime verdieners dan hebben we op een paar piekken per jaar (vak. geld, 13-de maand, bonus) zoveel inkomsten..net zo goed als de Kinderbijslag ook niet iedere maand komt. natuurlijk ook de verzekering 1 keer per jaar..

    Da's natuurlijk allemaal terug te rekenen naar maanden..maar de noodzaak ontbreekt…de blauwe balken zeggen voldoende. 🙂

    Like

Zeg het maar!

