Van alles wat en meer

De afgelopen week was ik best lekker bezig al zeg ik het zelf want ik

  • maakte heerlijke kaasbroodjes naar een recept dat ik van VeggieMo kreeg
  • verzon dit blonde alternatief (klikkerdeklik) op zwarte bonenbrownies, lekker!
  • raapte al mijn moed en meer bij elkaar en ging weer lopen. Twee keer maakte ik een korte wandeling. Het had zijn weerslag op de rest van de dag maar hee, ik wandelde weer!
  • belde toch maar voor een doorverwijzing om de bult op mijn pols te laten weghalen. Veel mensen dachten op afstand met me mee, waarvoor dank. Ikzelf denk dat het een lipoom is, een onderhuidse vetbult. Maar ik houd jullie op de hoogte. Alleen Koos mag volgende keer zijn vreemde en sarcastische commentaar dat het vast kanker is voor zich houden, zullen we afspreken dat je voortaan je mond houdt Koos, aangezien er alleen maar gif uitkomt?!
  • besteedde weer meer aandacht aan wat ik in mijn mond stopte. Doordat ik me al een tijd niet zo goed voel, verslapte mijn aandacht. Niet dat ik dan ga snoepen maar ik eet dan gewoon minder gezond. Nu maakte ik de hele week al in de avond een smoothie klaar voor de volgende ochtend en ik merk toch dat ik het daar best goed op doe. Vanmorgen klokte ik een smoothie met spinazie, peer, banaan en mango achterover, lekker!
  • zette elke dag stappen in het kader van ongepland en eenvoudiger leven. Het doet me goed, ik leg minder druk op mezelf en dat geeft ruimte. Ik leg ook minder druk op mijn omgeving nu, en dat is nóg beter natuurlijk!
  • las deel 3 van Ken Follets Titanencyclus ‘Kou uit het Oosten’ uit en viel daarna toch wel in een leesgat. In 3 weken tijd las ik een kleine 2900 pagina’s omdat ik ook deel 1 en 2 herlas. En daarna, ja dan is zo’n boek uit hè… Om het leed te verzachten ben ik begonnen in ‘De Wertheims’ van Silvia Tennenbaum, ook al weer zo’n dikke pil, nu over een Joodse familie in Duitsland tijdens WO1 en WO2
  • downloadde ik de nieuwe boeken van december via mijn e-reader leesclub Elly’s Choice. Voor € 2,99 per maand kan ik elke maand 10 boeken downloaden. Dit is een initiatief dat eind van de zomer van start is gegaan en ik ben meteen lid geworden toen ik erover las in de krant. Voordeel is dat het weinig geld is voor 10 boeken, nadeel is dat een beetje lettervreter zoals ik 3/4 van de boeken die worden aangeboden al heeft gelezen. Maar ik vind het initiatief – e-boeken tegen een betaalbare prijs aanbieden – heel goed en daarom ben ik lid geworden. Ik ergerde me namelijk scheel aan de normale prijzen van e-boeken. Prijzen van € 10 tot 15 zijn schijnbaar normaal en ik begrijp dat niet. Want er is een hele laag tussenuit gehaald (drukken/binden/verspreiden). Door de prijs van e-boeken kunstmatig zo hoog te houden, wordt illegaal downloaden volgens mij bevorderd. In de VS liggen de prijzen veel lager en daar is het illegaal downloaden van e-boeken een minder groot probleem. Ik ontvang nu dus 10 boeken per maand (die van mij zijn en blijven). Omdat die 10 boeken voor mij niet voldoende zijn (ik heb meestal de helft al gelezen) leen ik daarnaast bij de bieb, daar kan ik ook downloaden-lenen en heb ik keuze uit 5000 e-boeken, die na het downloaden 3 weken beschikbaar blijven en na die tijd niet meer kunnen worden geopend op de e-reader. Voor iemand met beperkte energie of met weinig tijd of weinig lust om te sjouwen zijn e-boeken een uitkomst want zonder de deur uit te gaan kan ik iets uitzoeken en dat staat na het downloaden meteen tot mijn beschikking! Nadeel is dat het digitale zoeksysteem nog niet optimaal is. Even bladeren is er niet bij. Het werkt het best als je weet waarnaar je op zoek bent
  • de vuurwerk CD waarmee we de katten trainen is een succes. Ik combineer het opzetten van de CD met spelletjes doen en als ze niet weg vluchten voor het geluid beloon ik ze daarna met wat lekkers. Het volume staat nog op heel laag maar ik merkte toch zeker al wat vooruitgang binnen een paar dagen, dus ik ben heel positief! De kunst is de CD op te zetten op verschillende tijden/momenten van de dag/avond en soms met ze te gaan spelen maar soms ook gewoon iets anders te gaan doen en er geen aandacht aan te schenken. Wil je er mee over weten, kijk dan hier

Niet alles was hosanna afgelopen week. De linker rem van mijn e-bike is kapot. Eerst dacht ik dat het was losgeschoten maar het blijkt helemaal te zijn afgebroken. Ik ben bang dat wellicht iemand in de stad nogal hardhandig met zijn stuur tegen mijn stuur is aangekomen, bijvoorbeeld in een fietsenrek of zo. Of ik heb het zelf gedaan maar het moet best een klap zijn geweest en het is vreemd dat ik dat niet heb opgemerkt. Maar goed, dat is een onverwachte uitgave en ik denk niet dat de reparatie goedkoop zal zijn, want het is niet een kwestie van een schroefje vastzetten.

Ook steekt mijn carpaal-tunnelsyndroom weer de kop op. Hier heb ik sinds de geboorte van S. al last van, nachten rond hobbelen met een huilbaby is niet goed voor je pols leerde ik toen. Toentertijd heb ik van alles geprobeerd van fysiotherapie tot cortison spuiten erin maar was alleen acupunctuur succesvol. Ik heb er jaren geen last van gehad maar de laatste twee jaar steekt het toch af en toe weer de kop op. Door erop tijd bij te zijn weet ik meestal erger te voorkomen en aangezien ik toch al elke week bij de fysio zit, kan dat meteen ook even mee behandeld worden.

Dat was de nieuwsflits, fijne dag!

23 gedachtes over “Van alles wat en meer

  1. Goed bezig! Klinkt lekker, de eeterijtjes die je maakte. En goed dat je weer wat hebt gewandeld. Alleen al omdat het je weer goed doet voelen over jezelf. groetjes Esther

    Like

  2. Ik ben halverwege in deel 2 van de Titanencyclus, na deel een herlezen te hebben. Ik ga deel 3 voor mezelf kopen als kerstcadeau, wilde voor vriend ook al boek kopen, kan dan meteen samen worden besteld. En voor kerst ben ik toch nog niet klaar met deel 2 zodat het gezellig naast de kerstversiering kan blijven liggen.

    Like

  3. Klinkt goed, nu je arm nog!
    Ik heb jaren geleden mijn arm overbelast met schilderen. Is helaas nooit meer overgegaan en ik draag nu bij sommige activiteiten een polsbrace (als ik veel typ of bij het schilderen, dan heb je meteen een heel vaste hand 🙂
    Leuk dat je de broodjes zo lekker vindt. En voor diegenen met een wonderpan en geen oven. Het lukt ook goed in de wonderpan, al is het opletten wanneer ze goed gaar zijn.

    Groetjes, VeggieMo aka Yelena Yeli

    Like

  4. Ik wil toch even reageren op je opmerking over Ebooks.
    Mijn ouders zijn schrijvers en hebben in de afgelopen 2 jaar 5 thriller-roman uitgegeven en dit heeft ze zelf een behoorlijke duit gekost.
    Het 6de boek komt er binnenkort aan. Ik vind je opmerking echt te kort door de bocht.
    Het boek moet nog steeds worden geschreven, worden beoordeeld door de uitgever om vervolgens gecontroleerd te worden door een neerlandicus. De kosten voor het uitgeven liggen grotendeels bij de schrijver, en geloof me die moet heel wat boeken verkopen voordat hij ook maar iets terug verdiend aan zijn investering laat staan dat alle uren schrijven iets aan opleveren.
    Ik denk dat het prijsverschil tussen een e-book en gewoon boek redelijk het verschil is van drukkosten aangezien er nog veel meer in de prijs van een boek verwerkt zit dan alleen die drukkosten.
    En naast een JK Rowling en een John Grisham zijn er waarschijnlijk niet heel veel schrijvers die veel meer dan een behoorlijke boterham verdienen.
    Misschien vind je het interessant, het laatste boek van mijn ouders is gratis te downloaden. Jara Lee, Ruw verstoord. (het lijkt alsof je 0,01 cent moet betalen, maar dat word niet afgeschreven.)

    Like

  5. Dank je wel voor je reactie. Ik heb zelf jaren in de uitgeverswereld gewerkt en het weinige wat een schrijver er aan overhoudt, dat is precies wat me dwars zit. De schrijver krijgt maar een heel klein deel van de opbrengst. En door de prijs van eboeken zo hoog te houden krijgt de schrijver vaak helemaal niets, want er wordt dus heel veel illegaal gedownload. Elly's Choice is een initiatief om het illegale downloaden tegen te gaan en zo er voor te zorgen dat schrijvers wel betaald krijgen voor hun harde werken.

    Het is aan mensen niet uit te leggen waarom, er in de VS wel goedkopere e-boeken op de markt zijn en hier niet. Een oorzaak van het probleem is dat hier volgens mij de uitgevers veel te lang de e-boekmarkt hebben onderschat.

    Like

  6. Als enthousiast boekenlezer had ik nog niet over Elly's Choice gehoord. Ik ga eens kijken of het wat is. Bedankt voor de tip!

    Het is toch zo dat aanbieders hier in Nederland boeken niet onder een bepaalde prijs mogen aanbieden? Mag / kan je als schrijver niet bij Bol.com rechtstreeks je ebook publiceren voor de prijs die je zelf wilt? Het zijn toch de schrijvers die uiteindelijk de keus maken voor welke prijs het boek verkocht wordt?

    Like

  7. Boeken hebben idd een vaste prijs. E-boeken ook. Maar die prijs wordt door de uitgevers bepaald. Een schrijver heeft daar niet heel veel over te zeggen is mijn ervaring maar dat zal wellicht anders zijn als je een hele grote naam bent.
    Als je als schrijver zelf je e-book wilt aanbieden, zal je het eerst moeten maken. En daar gaat toch een heel redactieproces en opmaakproces aan vooraf.

    Like

  8. Wat een geweldig initiatief daar ga ik me ook in verdiepen. Wat heb je ontzettend veel goede dingen.gedaan. vooral knap dat je ook weer extra goed op de voeding Let. Herkenbaar dat het wat minder wordt als je niet lekker gaat. Voor mij ook weer een goede motivatie om.de puntjes op de i te zetten. Fijn om te lezen hoe het met je gaat.

    Like

  9. Ik weet niet of je lid bent van de bibliotheek maar dan mag je gratis op bibliotheek.nl e-books downloaden, account aanmaken, dan checken ze even of je inderdaad lid bent en dan kun je los gaan, momenteel hebben ze er 5000 maar dat worden er elke keer meer.

    Like

  10. Misschien een tip voor iemand die Elly's Choice wil uitproberen. Bij P.rimera kun je een bon kopen voor twee maanden, dat is 20 boeken, voor 10 euro. Iets duurder, maar dan zit je er geen jaar aan vast. Ik ben trouwens ook meteen lid gewordem, om precies dezelfde redenen. Het initiatief verdient steun. Ik ben niet zo'n boekenverslinder. Maar toch, ook al lees je twee van de 10 boeken, ben je nog voordelig uit. Groetjes, Em

    Like

  11. Op het coeliakieforum kun je het originele recept vinden en wat je verder nog allemaal met dit recept kunt. Ik voeg kruiden toe omdat ik dat lekkerder vind en omdat het er mooier uit ziet. In het oorspronkelijke recept zitten die dus niet.

    Like

  12. Misschien een tip:

    De vijf boeken van Diana de Gibaldon. Gaan over een verpleegster die teruggaat in de tijd, terecht komt in de 17 e eeuw in Schotland. Dikke pillen. Erg mooi.

    vriendelijke groeten Carla

    Like

  13. VeggieMo, ik heb op het coeliakieforum wat rond gekeken en er staan lekkere dingen op. Bij koekjes wordt dan weer veel suiker gebruikt dat is dan jammer voor mij, zal eens kijken of ik dat ook door iets anders kan vervangen.

    Like

  14. Dat klopt van die suiker. Het is ook moeilijker om glutenvrije koekjes te bakken en met gewone suiker krijg je een mooiere structuur. Ik bakte sinds ik glutenvrij eet, zelden koekjes. In ons nieuwe huis heb ik geen oven en maak ik graag cakes in de wonderpan of dus die Braziliaanse kaasbroodjes.
    Een glutenvrije cake lukt trouwens beter met rijstmeel en kleefrijstmeel dan met Schar. Bij die laatste is het snel droger. Ik gebruik oerzoet om te bakken en dan liefst zo weinig mogelijk. Verder bijzoeten met banaan, appel, rozijnen of kokos. Dadels vind ik ook erg lekker maar helaas zijn die vaak teveel besmet met gluten en word ik er ziek van.

    Like

Zeg het maar!

