Wijs op woensdag: Minimalisme versus lekker aanstampen

Minimalisme is een hot item. Veel mensen omarmen het minimalisme en ontdoen zich van alle onnodige troep en ballast. Zo niet gastblogger Pennie Wijs, die vindt het tijd voor een tegengeluid:

Minimalisme versus lekker aanstampen 
 Overal lees ik over mensen die hun spullen wegdoen. Het is de nieuwste mode. Het idee heerst dat als je kasten leger zijn, dit ook voor je hoofd geldt. En dat het fijn is zo’n leeg hoofd. Ik begrijp er niets van. In de eerste plaats houd ik niet van leeghoofdige types. Geef mij maar mensen met een kop vol gedachten, ideeën, herinneringen, tobberijen en verdriet. Daar kun je lekker mee communiceren, want die hebben tenminste gelééfd. En waarom zouden kasten eigenlijk leeg moeten zijn? Volgens mij zijn die juist uitgevonden om je spullen in op te bergen.

Het grappige is dat minimalisten vaak mensen zijn die voor een paar eurootjes van alles wegslepen uit kringloopwinkels. Bij mij werkt het juist andersom. Sta ik voor een volle kast te aarzelen wat ik weg zal doen. Want of ik wil of niet, ik word tóch beïnvloed door die algemeen heersende opruimeritis. Neem de voorraad truien. Heb ik die allemaal nodig? Nee natuurlijk. Waarmee zou een mens toe kunnen? Twee, zeg drie truien moeten toch zeker voldoen. Dan pak ik een voor een mijn twintig boventallige truien en vraag me af of ik ze in een kringloopwinkel zou aanschaffen voor een euro. Ze zijn schoon. Ze zijn heel. Ze passen me. Ik vind ze leuk. Natúúrlijk zou ik ze meteen aanschaffen voor zo’n luttel bedrag. En hier in mijn eigen kast liggen ze gratis en voor niks! Ga ik die dan wegdoen? Driemaal raden…

Niet dat ik allemaal nutteloze dingen mijn woning insleep. Het meeste heeft natuurlijk een functie. Maar daar denken minimalisten toch heel anders over. Pas nog kwam ik met zo’n karig type in aanraking. Ze kwam voor het eerst bij ons thuis en deinsde in het halletje verschrikt terug. ‘Je hebt toch geen visite?’ En op mijn geruststellende ontkenning: ‘O, ik dacht al die jassen aan de kapstok, hier zit een huis vol mensen.’ Met een gezicht alsof ze in een voddenpakhuis terecht was gekomen.

Maar hoe gaat dat met jassen? Ik heb een dik, zwart, lang exemplaar voor als het koud is en ik wil niet zo opvallen. Bijvoorbeeld bij een ijzige begrafenis, ik noem maar wat. Maar ik heb ook een kleurrijk jack met uitzinnige bloempatronen voor als ik in een vrolijke bui ben. Dat is natuurlijk zonde om mee in de regen te lopen, daarvoor heb ik een degelijk, weerbestendig outdoorexemplaar. Maar die is te goed om mee in de tuin te werken, daarvoor heb ik net zoiets, maar dan enkele decennia ouder. Verder nog een eenvoudig kort bruin en zwart jasje, passend bij alles wat minder sportief is. En een héél mooi wollen paars jasje, met aparte kraag, voor als ik modieus voor de dag wil komen. Bijvoorbeeld als ik de burgemeester ga interviewen, ik noem maar wat. (Tussen haakjes, ik had bij zo’n gelegenheid eens extreem veel zorg aan mijn outfit besteed, die jas was nog maar het topje van de ijsberg zeg maar, en wat bleek? Onze burgervader droeg een spijkerbroek. Wel een designjeans, maar tóch!)

Ja sorry, ik ben er nog niet. Voor iets milder weer heb ik een halflange bruine, niet-zo-sportieve maar toch vlotte tussendoorjas. Voor echt bééstenweer maar-ik-wil-toch-een- rok-aan heb ik een boerka-achtig geval, waarin ik me helemaal kan verstoppen. Voor beestenweer maar-ik-kan-gewoon-op-de-fiets heb ik een regenjack met bijpassende broek. Verder kon ik ooit voor een prikkie een chic bontjasje scoren (ja rustig maar, nép natuurlijk, ik ga heus niet gehuld in beestenvellen). Tja, en je kunt het gek vinden of niet, maar dat hangt dus bij elkaar aan de kapstok, naast wat oude jassen die eigenlijk wel afgeschreven zijn, maar toch zonde om weg te doen, daarin kan ik nog altijd fijn de ramen zemen of zoiets.

O, en herinneren jullie de winter van ’87? Kan ook ’88 geweest zijn. Maar koúd jongen. Twintig graden onder nul. Overdág. Automobilisten vroren dood achter het stuur. En ik? Ik fietste dus gewoon naar mijn werk hè? Met een skibril op tegen het bevriezen van mijn ogen. Twee mutsen op mijn kop. Een pyamabroek en legging onder mijn broek. En verpakt in een megadik donsjack, dat ik alleen had kunnen bemachtigen omdat ik me tijdens een van de dolle dwaze dagen van een warenhuis niet te goed voelde voor een keihard gevecht van vrouw tot vrouw bij een bak met koopjes. Was een kwestie van overleven, zonder die jas was ik die winter niet doorgekomen. Sindsdien was ie steeds te warm. Bovendien zie ik er met dat ding uit als een roze ijsbeer. Maar geloof me, dat kan je niet schelen als je moet fietsen bij min twintig. En ondanks die huidige global warming zoú er morgen zomaar weer een ijstijd kunnen aanbreken volgens de geleerden. Dus ik doe hem niet weg, dat snap je.

Nou, dat is zo’n beetje het overzicht van mijn wintergarderobe qua truien en jassen. Voor lente en zomer heb ik uiteraard andere collecties. Die hangen nu niet aan de kapstok, maar in de kast. Want die ís daar dus voor. Niet om leeg te zijn maar lekker vol. Lukt prima, eventueel een beetje aanstampen. Onthoud dus: zo’n kast is net als je hoofd. Gemaakt om te vullen. Propvol nutteloze feitjes en handige weetjes. Die ga je toch niet wegdoen wegens angst voor ruimtegebrek? Met wat goede wil kan er altijd nog iets bij, gewoon stevig aanstampen.

55 gedachtes over “Wijs op woensdag: Minimalisme versus lekker aanstampen

  1. Die jassen en truientic herken ik wel, want er is een kringloopwinkel vlakbij huis waar ze toch vaak wel héle leuke dingen hebben. Als het niet duur is kan ik die maar moeilijk weerstaan. Echte minimalisme geeft vast veel rust, maar als je niet zo in elkaar zit zul je toch nooit zo worden.

    Like

Zeg het maar!

