Geldgedrag

Wie grip op zijn geldgedrag probeert te krijgen, zal van alles uitproberen, van abonnementen opzeggen tot nee zeggen als vrienden bellen om een avondje te gaan stappen. Wat bij mij heel goed werkte om grip te krijgen, was vooraf te bedenken wat ik uit wil geven aan bepaalde zaken.

Meer is het eigenlijk niet. Door tegen mezelf te zeggen – of in de begroting te zetten – dat we deze maand € 20 kunnen uitgeven aan huishoudelijke zaken, zet ik als het ware een rem op mezelf. Omdat ik uitgaven bijhoud, telt een stem in mijn hoofd deze uitgaven op. Gelukkig is het geen drama als ik het budget overschrijf, maar leuk is het niet. Overschrijd ik het elke maand, dan is of het budget niet realistisch of ik heb een gat in mijn hand.

Een budget overschrijden voelt niet prettig en dus doe ik het niet al te vaak. Gebeurt het toch dan ga ik meestal compenseren op andere gebieden om het totaal uit te geven bedrag niet te overschrijden.

Vroeger dacht ik vooraf nooit na wat ik aan iets uit wilde geven. Nu wel. Nu weet ik ook wat ik iets waard vind. Ik weet waar ik mijn geld graag aan uitgeef. Door al het beschikbare maandgeld een bestemming te geven – ik budgetteer tot de nul – voorkom ik bovendien dat ik zo maar geld ga uitgeven. Ik heb namelijk een hele slechte eigenschap: geld dat geen bestemming heeft, moet op. Dat brandt in mijn zak. Moet. Uitgeven. Nu. Heel stom, maar dat is dus mijn zwakke plek.

Dat zal niet voor iedereen werken. Ik ken ook mensen die zich zó belemmerd voelen als alles tot de nul gebudgetteerd wordt, dat ze uit pure recalcitrantie lekker tóch gaan uitgeven. Moet jij iets anders verzinnen als je zo in elkaar zit.

Wat is jouw zwakke plek?

32 gedachtes over “Geldgedrag

  1. Ik heb een jaarbudget en een maandbudget. In het maandbudget staan alle uitgaven inclusief sparen vernoemd. Houd ik na het standaard sparen geld over dan werk ik het budget bij en zet het restant bij sparen. Doe ik dat id niet dan vliegt het geld mijn zak uit. Door tot de 0 te budgetteren heb ik daar veel minder last van. Het enige budget wat mij veel moeite kost is mijn huishoudgeld budget van € 50. Ik betaal hier verzorgingsproducten en huishoudelijke producten van. Ik ben het bedrag vaak de eerste week al kwijt. Als het op is geef ik vaak weinig uit, dus ik kan het wel:)

    Hoe gaat het met je hand. Is de bult al wat geslonken?

    Like

  2. Ik 'werk' niet met week- of jaarlijkse budgetten gewoon omdat ik aanbiedingen volg. Staat er iets zeer goedkoop geprijsd, dan doe ik daar een voorraad van in. Niet bederfbare producten koop ik zelden aan normale prijs aangezien ik weet hoeveel ik ervan verbruik en met de voorraad die ik heb meestal wel tot de volgende aanbieding raak. Bederfbare producten zoals groenten, vlees, vis,….. koop ik ook in aanbieding en vries die dan in. Schoenen en kledij aankopen worden, indien mogelijk, uitgesteld tot de soldenperiode.
    Door 'die' manier van aankopen geef ik de ene week, maand meer uit of de andere een beetje afhankelijk van wat ik in aanbieding zie en koop.
    Ik houd wel alle uitgaven en inkomsten bij (op papier) zodat ik ene goed overzicht heb van inkomsten en uitgaven. liesbet

    Like

  3. 0 budgetten werken hier redelijk, maar niet geweldig.

    Onze zwakke plek is als we over het budget heen zijn gegaan. Dan hebben we zoiets van: het is toch niet gelukt, dus nu hoeven we ook ons best niet meer te doen. Stom eigenlijk, maarja…

    Like

  4. Mijn grootste valkuil is dat ik soms te streng ben voor mezelf. Daarom wil ik ook liever niet met budgetten werken. Ik raak ervan in de stress. Wat bij mij wel helpt is om een boekhouding bij te houden zodat ik weet waar het geld naar toe gaat.
    We zijn vorige maand verhuisd en onze oudste woon woont weer thuis. Het is nog even zoeken naar hoeveel geld ik aan voeding kwijt ben. Ik schreef al eerder dat we grote eters hebben hier. En twee van de vier moeten glutenvrij eten. Ik denk niet dat ik veel meer kwijt ben dan een gemiddeld gezin, maar dat ik heel andere dingen koop. Heel basic, vooral groente en fruit, Maar dus wel in grote hoeveelheden. Gelukkig heb ik grote fietstassen en woon ik dichtbij de winkels 🙂

    Like

  5. Jeetje dat is echt ontzettend vervelend. Ik hoop dat je er geen pijn van hebt. Sterkte. Bij mij is het ooit operatief verwijderd. Ondanks ik veel achter de pc zat voor mijn werk is het nooit meer teruggekomen. Het schijnt dat ze ook uit zichzelf kunnen verdwijnen. Ik hoop dat je nieuwe muis je daarbij helpt.

    Like

  6. Dank je wel Marga. Pijn heb ik daar nu niet meer. Toen hij groter was blokkeerde het de doorbloeding had ik het idee en dat voelt nu veel beter. Dus duimen maar. Als hij weer gaat groeien neem ik weer contact op met het ziekenhuis, maar voor nu ben ik even klaar.

    Like

  7. Mijn zwakke plek is dat ik gewoon niet streng genoeg ben. Ik kan wel zeggen dat ik bijvoorbeeld een kledingbudget heb van €1000 voor het jaar ofzo, maar als ik dan mooie schoenen tegen kom, die in mijn geval al snel rond de €300-500 zitten, dan is de kans echt minimaal dat ik ze laat gaan en het de rest van het jaar red met het resterende bedrag. Dan zijn het wel klassiekers waar ik 10-15 jaar mee kan doen, maar toch. Ik kan soms wat te snel toegeven aan waar ik op dat moment zin in heb, zonder té lang (of lang genoeg) stil te staan bij wat dat zou betekenen voor eventuele langeretermijnplannen.

    Like

  8. Mijn zwakke plek is dat ik soms te perfectionistisch ben, wat me dan geld kost. Bijvoorbeeld: Ik heb een leuk vest gekocht, maar die broek die ik had…nee die staat er niet perfect bij. Dus een andere broek…die laarsjes hebben eigenlijk net het verkeerde model…dus andere laarsjes. Gelukkig komt dat niet elke maand voor natuurlijk, maar vooral in het najaar en tegen de feestdagen overkomen zulke dingen me wel eens, zodat het kledingbudget eigenlijk t/m maart al op is 😦

    Like

  9. Bij mij werkt een wat ruimer budget juist veel beter. De sport voor mij is, om hiervan nog vet over te houden, wat me dan ook bijna altijd lukt. De maandlasten weet ik wel en hou ik goed bij. Maar het budget voor de niet vaste lasten zoals boodschappen en kleding e.d., de dierenarts is al lange tijd 600 p/m en daar ga ik nooit overheen. Sterker nog, meestal blijf ik op onder de 500 steken. Mooi! Ik hou dat ongeveer wekelijks bij met bonnetjes en bedragen en zo zie ik aankomen als er eens wat ruimer uitgegeven is. Dan gaat de rem er vast op. Het duurde even voor ik door had wat voor ons het beste werkte, maar dit is voor ons het meest zuinige systeem. groetjes Esther

    Like

  10. Mijn uitgangspunt is altijd dat ik x bedrag moet sparen per jaar. Daar mag ik ook niet meer aankomen (tot nu toe kocht ik er 10-jaarsdeposito's voor, dus dan kun je er ook niet aanzitten). Van de rest van mijn inkomsten moet de rest, eerst reserveringen voor verwachtte grote uitgaven in het jaar en wat overblijft is voor eten/kleding enz. Tot nu toe was dat maar 200 euro omdat ik niet werk en geen uitkering krijg, daar werd ik wel kriegelig van, te krap, maar hoera! het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders is flink omhoog gegaan, dus 2015 wordt voor mij een stuk ruimer:) Julia

    Like

  11. Knap als je kunt werken met een budget maar voor mij werkt dat waarschijnlijk niet. Of averechts. Het zou me beklemmen. Ik doe nog veel impulsaankopen en daar wil ik natuurlijk wel van af. Daarom ben ik eerst maar begonnen met een kasboek, dat werkt lekker confronterend. Als de nood echt aan de man is zal ik me ook moeten verdiepen in budgetten vrees ik.

    Like

  12. Mijn zwakke plek is als het salaris gestort is ik dan denk dat ik veel geld heb.
    En dan samen met man boodschappen ga doen en mijn verstand uitschakel
    Ik kom gelijk na die tijd weer met beide benen op de grond en ben dan boos op mijzelf.
    Omdat het iedere keer weer gebeurd.
    En dan gaat het de rest van de maand prima met de rem erop.
    Die zwakte heb ik altijd gehad.
    Ik voel mij dan op het moment dat ik het doe heerlijk kalm in mijn hoofd.
    Omdat ik verder de hele maand dan pieker over geld.
    Wie komt dit bekend voor ?

    Like

  13. Mijn grootste valkuil is dat ik niet goed genoeg vooruit kijken voor onverwachtse (noodzakelijke) uitgaven kom te staan. Dan moet ik geld van de spaarrekening halen en au! – dat doet pijn. Want zo'n vrek ben ik dan ook wel weer. 😉

    Like

  14. mijn zwakke plek is mijn dochter, zij ging dit jaar op zichzelf wonen, maar had door omstandigheden geen spaargeld en haar flatje moest natuurlijk wel ingericht worden en ook 2e hands spullen zijn niet altijd gratis . ik heb haar dus geholpen met een aantal basis dingen zoals vloeren en een wasmachine en nog wat andere dingen, dit heeft een flinke bres geslagen in mijn buffer en ik kan niet wachten om die weer op peil te brengen, maar ja als ik dan zie dat zij nog wel wat dingen nodig heeft dan kan ik het niet laten om toch weer bij te springen.

    Like

  15. Ik werk niet met budgetten, weet wel wat erin en uitgaat. Vroeger brandde ook elke euro die over was in mijn zak. Dan wilde ik de stad weer in en dan ging het ook echt wel op. Tegenwoordig ben ik blijer met een brief van de hypoverstrekker dat er weer een stukje af is en maandbedrag weer naar beneden. De winkels zullen het zeker merken maar hoe minder je koopt hoe minder ook de behoefte wordt en dat is fijn.

    Like

  16. Ik heb een basisbudget en een maandbudget. Basis is het maandelijkse inkomen – vaste lasten. Die gegevens zijn altijd hetzelfde, tenzij bedragen veranderen zoals komende januari met veel vaste laten gaan gebeuren. Als dat zo is, pas ik ze aan. Elke maand kopieer ik het basisbudget naar een ander tabblad van excel en dat wordt het maandbudget van die maand. Zijn er die maand extra inkomsten (bijna nooit), maar deze maand krijg ik een bedrag van de wtcg, dus komt dat bedrag deze maand, bij de inkomsten. Ik kijk of er extra uitgaven zijn (bijna altijd) en vul die ook in. Zijn er extra uitgaven of inkomsten dan pas ik de variable lasten, sparen en huishoudgeld daarop aan, zodat ik onder de streep precies op €0.00 uitkom. Geld wat op een betaalrekening staat, krijgt geen rente, dus alles wat ik overhoud, ook al is het een euro, gaat naar de spaarrekening.

    Like

  17. Mijn zwakke plek is te veel boodschappen halen, dat lijkt dan handig, lekker voorraad, veel groente en ander bederfelijk spul, en daarna krijgen we het niet op en ligt het te verpieteren. Het gaat al een stuk beter, maar daar valt nog wat te verbeteren. Heb me nu wel voorgenomen de maand januari te gebruiken om niet te veel te kopen, niet te veel uit te geven, voorraad op te maken etc. Ook om kind mee te geven dat niet alles vanzelfsprekend is, een maand wat minder, ook voor hem, lijkt me prima.

    Like

  18. ik herken het , geld wat niet gebudgetteerd is , lijkt minder waarde te hebben of zo ?????
    ook wat betreft geld uitegevn als het salaris binnen is , dan reken ik me helemaal rijk en voel het ook zo …….daarna moet ik weer flink gas terugnemen .
    2015 : nieuw jaar , nieuwe kansen , successen en tegenvallers .
    iedereen fijne feestdagen , groeten mirjam

    Like

  19. Na lang nadenken weet ik eigenlijk nog steeds niet wat mijn zwakke plek is. Cadeautjes voor de kinderen misschien? Zelfs nu ze volwassen zijn. Of als ik zie dat we aan het eind van de maand veel overhouden dan heb ik sneller de neiging om meer geld uit te geven. Het is voor mij beter om dat bedrag dan als ’extra’ sparen op de spaarrekening te zetten. Hoe minder op de lopende rekening, hoe zuiniger ik word.

    Like

  20. Dierenarts € 500 pm? Heb je zoveel dieren dan? Dit zijn nou juist kosten waar je erg weinig grip op hebt vind ik. Je weet nooit wanneer er eentje ziek wordt en wat het dan gaat kosten. Voor mijn dieren heb ik een ruime aparte spaarrekening doe ik weer aanvul als hij onder de 500 euro komt.

    Verder bugetteren tot nul, dat vind ik ook prettig. Ik ga er wel eens overheen maar eigenlijk bijna nooit.

    Like

  21. Als je nou weet dar het zo werkt bij je, kun je er toch ook iets aan doen dmv een weekbudget? Je blijft toch niet in dezelfde val trappen? Met een vast budget per week kun je je heel de maand rustig in je hoofd voelen. Dat zou toch veel fijner zijn?

    Like

Zeg het maar!

