Lichter leven

There is a crack in everything
that’s how the light gets in
(Leonard Cohen, Anthem)
 Als het niet gaat zoals het moet,
dan moet het maar zoals het gaat.
Als het moet zoals het gaat,
dan vind ik misschien ruimte,
daar waar het eerder te vol was
en zie ik licht
waar het donker leek.
Als het moet zoals het gaat,
dan laat ik mijn verwachtingen los
en geniet ik van wat kan.
Als het moet zoals het gaat,
dan zwem ik mee met de stroom
en houd ik niet krampachtig vast
aan ‘wat als, ja maar,
eigenlijk en zo meer’.
Als het moet zoals het gaat,
dan houd ik me niet meer bezig
met hoe het moet
en hoe het hoort,
met wat ik wil
en wat ik verwacht,
met wat ik vind
en wat ik verdien.
Eén ding is zeker:
Als het moet zoals het gaat,

dan gaat het voortaan
zonder dat het moet.
Het gaat zoals het gaat.
het is zoals het is.

Dát is een mooi voornemen

voor een nieuw jaar,
een nieuwe ronde
en nieuwe kansen.
~

 

Voor al die lezers
die mijn blog lazen dit jaar,
die mee verhuisden van ‘Spaarcentje’ naar ‘Min of Meer’,
voor al die nieuwe lezers die me gingen lezen
vanwege de kattenverhalen.
Voor alle lezers die bleven lezen,
ondanks de kattenverhalen.
Voor Gabriel Verbeek die mij en twintig lezers
zo’n mooi cadeau gaf,zomaar.
Voor die lezers die ik mocht ontmoeten
tijdens de workshop in september.
Voor de lezers die meededen
aan de portemonnee en de aflosverhalen,
voor diegenen die me in vertrouwen namen
en hun verhaal met me deelden,
die me mailtjes stuurden met goede raad, advies, liefs,
cijfers, verhalen, budgettips en verdriet.
Voor al die lezers die niet wegliepen
toen ik over meer ging schrijven dan geld alleen,
voor de lezers die altijd trouw reageren,
én voor de stille mee-lezers,
 
Fijne feestdagen
een mooi 2015

 

 
25 gedachtes over “Lichter leven

  1. Ik wens jou en uiteraard je man en zoon ook heel fijne feestdagen en een gelukkig en vooral ook gezond 2015 wens ik je toe.

    En bedankt voor het gedichtje, dat komt voor mij nu precies op het goede moment. Soms moet je jezelf inderdaad ergen in berusten en met de stroom meegaan, als vechten even te vermoeiend is.

    Like

  2. je bent door je ziekte flink terug gefloten, maar wat ben je (denk ik) daar door een ontzettend bijzonder en inspirerend
    mens geworden! Heel vel goeds toegewenst. Vr.gr kathy

    Like

  3. Lieve martine, ik heb al meerdere kado's gehad dit jaar, ik kwam op jou blog terecht, heb ons leven drastisch omgegooid met veel van jou tips en als kers op de taart mocht ik mee naar de workshop, hoe bijzonder en ontzettend veel geleerd. En wat een lief en liefdevol gezin zijn jullie. Ik wens jullie fijne dagen en een gelukkig en liefdevol 2015 !

    Like

  4. Wat een mooie blog heb je weer geschreven. Ik wens jou en al jouw geliefden hele fijne dagen toe. En natuurlijk ook voor Dibbie, Gerrie en de andere poezen van je, van wiens verhalen ik intens geniet.

    Like

  5. Dankjewel! Ik moest wel lachen: ik ben één van de lezers die bleef lezen ondanks de kattenverhalen… 🙂
    Maar meestal lees ik je blogs graag, ik herken er veel in. Mooie en herkenbare woorden ook weer deze keer, bedankt voor het delen!
    Fijne feestdagen en veel geluk en gezondheid in het nieuwe jaar.

    Like

  6. Martine, voor jou en je gezin met 4 poezen, maar ook voor iedereen die hier schrijft, leest en o.a. mij zo informeert en inspireert, gezellige feestdagen en een gezond en gelukkig 2015!
    Groetjes, Esmée (al twee jaar een stille mee-lezeres)

    Like

  7. Dank je wel Martine, voor wie je bent en wat je doet. Met veel plezier denk ik terug aan jou en de anderen van de workshop. Het is tot nu toe één van de meest bijzondere workshops die ik ooit heb gegeven. Ik wens je alle goeds en heel veel Aloha voor 2015!

    Like

  8. Mooi geschreven Martine.
    Dankjewel, ook voor jou en je gezin hele fijne dagen gewenst.
    Voor 2015 wens ik je toe dat het steeds wat beter zal gaan met je en natuurlijk een heel mooi jaar gewenst.

    Liefs van mij…

    Like

Zeg het maar!

