Kleurrijk leven

Vervelen doe ik me nooit, hoewel ik best beperkt ben in wat ik kan doen. Ook zo vanuit huis is er heel veel mogelijk. Alleen begon het de laatste tijd toch wat te knagen. Breien lukt niet goed meer wegens klachten aan mijn arm en lezen, schrijven en bakken doe ik al heel veel. Er zit echt een grens aan wat een mens dagelijks kan bakken en opeten. Wat doe ik de rest van de tijd?

In het najaar zag ik in de plaatselijke boekhandel een agenda liggen met kleurplaten voor volwassenen. Ik heb enorm lang staan twijfelen, ben zelfs de winkel uit en weer in gelopen maar kocht hem niet. Ik ben geen creatieveling, wel met pen en woord maar geef me lijm, verf en wat blaadjes en ik weet je huis binnen een half uur in een woestenij te veranderen waarbij alles vastplakt aan je schoenen zodat je mij na het zien van de resultaten meteen de deur weer uitwerkt.

Maar toch. Ik ben wel dol op kleuren. Meer kleur in mijn leven lijkt me heerlijk. En ik kan me nog wel herinneren dat ik als kind braaf met mijn tong uit mijn mond uiterst geconcentreerd zat te tekenen en te kleuren.

Wat let me. Een blaadje gepakt en wat geprobeerd. Maar alles in mijn hoofd blokkeert meteen met zo’n leeg wit vel voor me op tafel. Dat ging em niet worden dus. Dus kocht ik een kleurboek voor volwassenen. Met mooie tekeningen, psychedelische toestanden, mandala’s, vormen en dieren.

kleurplaat afkomstig uit Creatief kleurboek voor grote mensen

Best confronterend. Want zo maar gaan kleuren, dat is niets voor mij hè. Dus maar eens alle potloden in huis opgesnord en op volgorde van kleur gelegd. Toen maar eens alles geslepen. Kleurtjes in een andere volgorde gelegd. Aan de ene kant van de tafel gaan zitten. Geen goeie lichtval. Dan maar aan de andere kant. Hé kijk, er komt een kat knuffelen en die gaat op het kleurboek liggen, duidelijk gevalletje van overmacht. Jullie zien, ik ben kampioen uitstellen.  En toen, toen was er toch geen ontsnappen meer aan. Wat een toestand. Want wat ben ik een perfectionist. Zómaar kleuren kan ik niet. Het moet namelijk mooi worden.

Afijn, na deze diep confronterende herhaal-les van hoe ik in elkaar zit, wist ik toch ergens dat malle mens met die moeilijke neigingen van me af te schudden en ontdekte ik dat 

  • mijn brein een beetje moeite heeft met de kleurplaat als geheel maar dit verdwijnt als ik me concentreer op de afzonderlijke details
  • ik eindelijk begrijp waarom kind nooit met HEMA potloden wilde kleuren (prutkwaliteit) en dat Bruynzeel beduidend beter is
  • ik nog steeds met het puntje van mijn tong uit mijn mond kleur
  • mijn brein na een uurtje kleuren net zo leeg is als na een goed meditatiesessie
  • kleuren met muziek aan heerlijk is en dat ik als vanzelf mee ga neuriën (ik zing als een kraai en durf normaal nooit ander geluid te maken dan gewoon praten)
  • ik het nog steeds moeilijk vind om binnen de lijntjes te kleuren maar dat dit me eigenlijk helemaal niets kan schelen

Helemaal goed, een lekker zinloze hobby zonder enige doel of nut anders dan me lekker vermaken. Ik kan het wel!

Ben jij goed in doelloos vermaak?

34 gedachtes over “Kleurrijk leven

  1. Wat heerlijk voor je dat je dit hebt ontdekt. Mijn dochter van 30 is er ook mee begonnen. Ze heeft een drukke baan en het geeft haar rust. In het begin moest ik er een beetje om gniffelen, maar ik zie nu dat het echt goed voor haar is.
    Ik wou dat ik ook zoiets had. Vroeger heb ik wel gebreid toen de kinderen klein waren. Ik kon heel goed ingewikkelde steken breien, maar model in de trui was moeilijk. Ik kan niet goed zo'n patroon lezen, dus werden het T-model truitjes 😉
    Ik doe iets heel stoms om te ontspannen, namelijk soaps kijken. Ik weet het, niet erg verheffend, maar het ontspant wel.
    Misschien moet ik het breien weer oppakken, voor woonkussens ofzo.

    Like

  2. Ik heb jaren geleden een speciale set kleurspoelingen gekocht voor het inkleuren van mandala's. Ik heb Van Gogh kleurpotloden. Zo ongeveer de duurste die je kunt vinden, maar die werken heel prettig. Alleen kleur ik nog wat te weinig. Ik neem me altijd voor om dat in de winter te gaan doen en in de winter vind ik het licht dan vaak weer te weinig.
    Ik heb kleine boekjes met mandalakaarten. Kan ik ze nog versturen ook 🙂
    Ik verveelde me soms wel in de slechte periodes. Nu is het niet meer echt vervelen, het is meer een vorm van onrust. Ik merk dat ik meer kan, al moet ik daar heel voorzichtig mee zijn, en als ik genoeg energie heb om weg te kunnen en het is te slecht weer voor mijn longen dan moet ik toch thuis blijven.

    Die kleurboeken ipv kaartjes lijken mij ook wel wat 🙂

    Like

  3. Grappig: toevalling heb ik de laatste tijd veel van die kleurplaten voor volwassenen lopen zoeken via Pinterest. Kan ik ze mooi “gratis” uitprinten, had ik al bedacht… Maar voorlopig is het er nog niet van gekomen. Ik ben overigens wel altijd druk met brei- en haakprojecten. Ook heel ontspannend, maar ik combineer het vaak met prut-tv kijken, en nee… dat is toch eigenlijk juist níet de bedoeling…!

    Like

  4. Ik heb ook zitten twijfelen over die kleurplaten maar nog niet gekocht. Als doelloos vermaak vind ik het heerlijk om in de winter legpuzzels te maken. Borduren is ook heel fijn, maar vereist net wat meer concentratie. Breien en haken doe ik heel veel.

    Like

  5. Ik heb twee jaar geleden al eens zo'n kleurboek van Sinterklaas gekregen. Hoewel het me leuk leek heb ik er geloof ik één vakje in gekleurd en staat het nu doelloos op de kast dus blijkbaar is het toch niet zo mijn ding…

    Like

  6. Ik ben ook nog steeds niet begonnen in het kleurboek voor volwassenen wat ik een paar maanden geleden kado heb gekregen. Je moet er echt voor gaan zitten, je inderdaad overgeven aan 'doelloos vermaak', en blijkbaar is dat voor mij een drempel. En ook de beperking vind ik lastig, ik kon als kind ook al niet binnen de lijntjes kleuren. Wilde liever tekenen, dan was ik vrij om alle kanten op te gaan. Maar zoals jij het beschrijft klinkt het toch wel heel gezellig, meditatief en therapeutisch, dus misschien moest ik me er toch maar eens aan wagen…

    Like

  7. Ik vind kleuren een heerlijk ontspannen werkje en doe het graag.Eerst teken ik op een groot wit vel teken papier een aantal kleine vormen en kleur dat in met aquarelpotloden ,later ga ik er met een natte penseel overheen.Heerlijk werkjeop lange winteravonden.

    Like

  8. Kleuren is erg rustgevend, zonder peuter 🙂
    Ik kocht voor mezelf een dik boek, kreeg nog 2 prachtige boeken in december. Naast haken en naaien vind ik het heerlijk. Het is stil werk, concentreren is nodig, maar het is prima als het niet lukt zoals ik wil. Dan doe ik gewoon even een andere

    Like

  9. Ik vond bij de kringloop twee boekjes Het Alternatieve Kerstfeest uit 1989 en We doen het wat zuiniger aan uit 1983. Leuke boekjes om te lezen EN met heel veel tekeningen die ik kan inkleuren… mooie potloden gekocht van Bruynzeel en kleuren maar.. omdat het kleine tekeningen zijn van b.v. een kerstboom of schaal met oliebollen kleur ik steeds iets anders en worden de boekjes steeds mooier. Een mooie manier van hergebruiken dacht ik zo.. Het geeft me rust en ik mag van mezelf een hondje bijv. roze maken of groen, helemaal los van wat moet of hoe het hoort… fijn om te doen. Bieke

    Like

  10. Ik kleur al mijn hele leven graag, maar dan wel stadsgezichten, landschappen . De kleurboeken voor volwassenen vind ik helemaal niks, behalve 1 (groot met een rijtje huizen op de voorkant) want te klein, te gedetailleerd (kan ikzelf niets aan toevoegen door te spelen met mengen van kleuren bv.) en te psychedelisch. Kijk ook eens op http://www.kleurboeken .nl (ofzoiets) die hebben heel veel,

    Like

  11. Ik stort me af en toe op mandala's kleuren. Een fijne bezigheid, met een muziekje op de achtergrond. Ik kreeg vorig jaar een boekje met erg mooie mandala's op mooi, dik papier. Dit jaar knipte ik ze uit na kleuren en heb ze gebruikt om rond te sturen met tekst als kerstkaart bij mensen die geen postzegel behoefden (buren, mensen die ik bezoek of in de buurt wonen) Het word erg gewaardeerd en ik heb een fijne tijdsbesteding gehad. Bij mij moet het nl altijd “nut” hebben. Bij jou moet het mooi (bij mij word het ook mooi), bij mij moet het vooral niet helemaal zinloos zijn (alsof het dat is!!) en zo vond ik kerstkaarten een nuttige uitkomst/besteding… tja. groetjes Esther

    Like

  12. Ik heb twee linker handen en kan ze helaas ook niet al te lang gebruiken. Ik vind dit zo een leuke tip. Ik ga volgende week even op zoek naar zo een kleurboek. Zal ik dan echt door jou een creatieve hobby krijgen:)

    Like

  13. Mijn dochter van 12 kocht deze week zo'n kleurboek, en ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook wel begon te kriebelen. Maar ik houd het toch maar bij haken, dat vind ik ook heel rustgevend. Haken vind ik wel minder belastend dan breien, is dat ook niet iets voor jou?

    Like

  14. Knippen, scheuren en plakken. Heerlijk, kleuren ook, net als breien en haken. Die laatste twee dingen in combinatie met een drop dead diva aflevering op N.etflix. Heerlijk…. Dochter kreeg voor de kerst een kleurboek voor volwassenen 🙂 Zocht ze zelf uit. En we hebben heeeeeeeeele prijzige potloden. Maar oooh wat kleuren die lekker. (Design by Bruynzeel < - heb jij die ook Martine?)

    Like

  15. Wat herkenbaar! ben afgelopen augustus begonnen met kleuren. In begin liep ik tegen hobbels aan: kleur is niet goed, buiten het lijntje, volgorde van kleur verkeerd….o wat een perfectionist! Maar toen dacht ik: Niets is fout! En nu geniet ik er volop van! Vooral in de nacht als ik niet kan slapen….gedachten op nul…heerlijk! En bruynzeel is echt beter dan de hema… Veel plezier!! Joke

    Like

  16. Heb ook een boekje bij de action gekocht, leuk om te doen.
    Mensen zijn makers, daarom is het zo fijn om iets met je handen te doen. Tegenwoordig wordt er veel denkkracht gevraagd. Ik vind het heerlijk om even uit mijn hoofd te raken en lekker ontspannen te kleuren.

    Like

  17. Ik leef me regelmatig uit op mijn Wreck This Journal (van Keri Smith). Een boek waar je op iedere pagina een nieuwe opdracht krijgt en waar je naar hartenlust in kan knippen, plakken, kleuren, scheuren, borduren etc.

    Ik gebruik hem niet dagelijks maar wel als ik mijn hoofd wil leegmaken, me verveel, of wil knutselen. Nog een paar weekjes wachten en dan begint mijn zwangerschapsverlof, dan zal ik hem ook weer wat vaker ter hand nemen.

    Like

Zeg het maar!

