Op koers

Aangezien de boekhoudkundige maand hier de 23e begint is januari al een flink end gevorderd. Vorige maand schreef ik over mijn voornemen me eens wél aan mijn boodschappenbudget te houden, dat is € 550 voor 3 personen en 4 katten, waarbij een deel biologisch wordt gekocht. Vorig jaar had ik het allemaal wat laten verslappen, gewoon uit luiheid. Maar nu zijn we weer goed bezig! In december bleef ik ondanks de feestmaand binnen budget. En dat gaat in januari ook lukken, kan ik nu al zeggen.

Ik let niet alleen weer veel beter op, ik koop ook gerichter in. Maar het moment waarop ik koop scheelt ook veel. Meestal deed ik aan het begin van een maand de grote aankopen via internet (kattenvoer, noten, vlees, kokosolie, kruiden, amandel- en kokosmeel,wijn). Natuurlijk niet elke maand alles, ik wissel altijd af. Dus de ene maand een lading kattenvoer en de volgende maand vlees voor een paar maanden. Daarbij gedroeg ik me soms iets te hebberig en dat betekende dat ik dan de rest van de maand op voor ons onrealistische weekbedragen uitkwam. Nu heb ik het omgedraaid. Ik doe de gewone boodschappen en probeer aan het eind geld over te houden voor de bulkaankopen. En dat bevalt eigenlijk heel goed.

Dat betekent ook dat ik dan soms misgrijp. Zo is nu het amandelmeel op. Nou jammer dan, ik heb nog wel kastanjemeel in huis en daar kan ik ook een heerlijk noten-vijgenbrood mee maken. Ook scheelt het dat ik vorige maand een uurtje tijd investeerde in het bij elkaar zoeken en opschrijven van goedkopere wintergerechten die ook voor mij makkelijk in een paleovariant zijn te maken. Sindsdien eten we met minder afwisseling en vaak twee dagen achter elkaar hetzelfde, maar het scheelt wel. Ook koop ik tot groot verdriet van kind soms  zo drie zakken spruitjes omdat die dan in de aanbieding zijn. Hartstikke lekker in verschillende varianten. En eten we dus heel veel spruitjes, zoals vorige week en deze week.

Het valt me weer op wat voor goed gevoel het geeft zo met boodschappengeld omgaan. Ook dit is een spel: uitkomen met wat er is. Want ik wil geen overschrijdingen meer met mijn Grote Aflosdroom van dit jaar.

Lig jij een beetje op koers of heb je je volledig laten gaan met de hamsteraanbiedingen?

24 gedachtes over “Op koers

  1. Wij liggen redelijk op koers. Zo'n 4 maanden geleden heb ik de roodstand bij de bank opgezegd. Dat was in het begin lastig en we hebben zo'n 3 keer naast het geld gegrepen. Maar inmiddels houden we geld over aan het einde van de maand. Terwijl we aan het begin van de maand ook geld wegzetten om te sparen. Mooi om te zien.
    Bij de Al.di hebben ze momenteel biologische kokosolie 500 gram voor €2,99. Ik weet nog niet of dit een eenmalige aanbieding was, maar misschien als het goed verkoopt gaan ze het opnemen in hun vaste assortiment?!
    Groetjes BrEkster

    Like

  2. Mooi Martine, je klinkt weer lekker strijdlustig. Hier probeer ik boodschappen te doen van 50 euro per week. Lukt bijna nooit helemaal, maar omdat ik ook spaar komt het ergens wel weer goed. Maar het gevoel is fijner als je wel uitkomt. Ik probeer nu maar gewoon te denken als ik 10, of 20 euro meer uitgeef is het nog heel netjes. Zoiets. Julia

    Like

  3. Sinds kort laat ik eens per maand de boodschappen bezorgen door ome Appie. Dan hoef ik alleen voor verse groente, zuivel en wat ik vergeten ben de winkel in. Het bevalt met prima, ik kom met veel minder 'onnodige' boodschappen thuis. Mijn financiële maand loopt ook tot de 23ste en meestal werd het rond deze tijd al krap om de laatste week echt te moeten buffelen om rond te komen. Nu heb ik nog ruimschoots genoeg om het tot het nieuwe geld te halen.

    Verder heb ik bijna het hele bedrag bijeen voor alle rekeningen dit jaar (jaarlasten), zoals eigen bijdrage zorgverzekering, abonnementen, lidmaatschap enz. Als het inkomen ontvangen is, stort ik het laatste gedeelte voor de jaarlasten om de speciale spaarrekening daarvoor en dan hoef ik daar niet meer naar om te kijken. Komt er een rekening, dan is het geld er. Het is nooit leuk om te moeten betalen, maar wel een lekker gevoel als je het kan betalen.

    Like

  4. Ik lig ook aardig op koers.Voor ons (man en ik zelf pus 4 hondjes en 2 katten) besteed ik ongeveer 300,00 euro per maand.
    Maar soms is het wel eens een ram-koers als ik iets voor mijn honden en katten koop.Ik verwen ze te veel.
    Het scheelt nu trouwens ook wel,dat ik niet zoveel katten meer heb.We hadden er altijd gemiddeld 7 stuks.En altijd weer van die dumpers/aanlopers of o zo zielige gevallen die ik weer eens niet achter kon laten.

    Like

  5. In December ben ik wat lakser geweest en hebben we meer luxe gegeten. Januari is weer down to earth, eenvoudiger en goedkoper. Ik zou wensen dat ik wat vaker vegetarisch mocht koken maar dat wordt afgeschoten, en niet mee eten met de rest wordt gezien als me afscheiden van het gezin. Dus eet ik vaker vlees dan wanneer ik het volledig voor het zeggen zou hebben. Maar ik smokkel er wel wat vaker wat peulvruchten in, dat is heel geschikt voor de winter.

    Like

  6. Het boodschappenbudget, tja. Ik ben er in december verrassend genoeg binnen gebleven, maar nu heb ik wel aardig wat gehamsterd (en niet eens bij de appie) De rest van de maand moet ik het rustig aan doen, maar ik heb nu een flinke voorraad dat ik in februari sowieso het eventuele tekort van januari kan goedmaken (dat was voorgaande jaren ook zo). Ik heb bijvoorbeeld vanmorgen 20 kg aardappels gekocht voor nog geen 4 euro en heb 50 rollen wc-papier staan en ook koffie hoef ik voorlopig niet meer aan te denken in de winkel.
    Ik vind het wel grappig wat je schrijft over spruitjes. Als ik ze maak gebruik ik nog altijd jouw recept met spekjes en appel geroerbakt. Maar ik geloof dat een van de eerste zinnen is die je daarbij schrijft dat je helemaal niet van spruitjes houdt, maar het op deze manier toch wel lekker vindt. En nu koop je drie zakken! Volgens mij maak je ook een smaakontwikkeling mee, of niet 😉

    Like

  7. Ik ga me volledig te buiten aan alle fijne aanbiedingen die er momenteel zijn! Maar… ik koop alleen dingen die ik altijd gebruik en die ik lang kan bewaren. Daarnaast vergeet ik ook de simpele geneugten van het leven niet… Als lunch ga ik lekker aardappeltjes opbakken die over zijn van de avondmaaltijd van gisterenavond… Vanavond risotto met courgette en kastanjechampignons (geen vlees, wel kaas), betaalbaar en lekker. Dus ook hier gaat het links- en rechtsom om ergens in het midden toch weer fijn uit te komen, of zo… ☺
    Geweldig om te lezen hoe gedreven je bent je aflosdoel te gaan realiseren… hou vol, hou vast en ga zo door!

    Like

  8. Hihi nee hoor, ik vond ze nog steeds niet echt lekker. En dat vertel ik met graagte aan mijn kind. Is een goede stok achter de deur om hem het te laten eten.
    Maar het is wel zo dat er veel mee mogelijk is. De laatste tijd eten we het vaak met kip en ketjap, best wel te pruimen.

    Like

  9. Ik lig heerlijk op koers! Het maken van het weekmenu en een inventaris van wat ik allemaal wel niet in huis heb, heeft me hierin enorm geholpen!
    Ik heb een biologisch groenten-en-fruit pakket. Het zijn streekproducten en ik betaal dus amper vervoerskosten. Ook omdat het altijd groenten van het seizoen zijn èn er nauwelijks tussenpersonen tussen zitten, zoals winkels bijvoorbeeld, is dat dus heerlijk goedkoop. Het pakket is leidend in de keuze van maaltijden, zoals de prijs in de winkel dat voor jou is. Dus ja hier nu ook al een paar dagen boerenkool: een paar van die megabladeren is voor mijn anderhalf persoons gezin al voor meerdere dagen genoeg!

    Wat fijn dat je zo lekker enthousiast bent, weer! Dat is heel inspirerend om te lezen en motiveert mij ook weer…!!

    Like

  10. Ik lig op koers, maar heb dan ook een ruim budget van 600 Euro voor 3,5 personen, een grote hond en een poes. Da's niet alleen voor boodschappen, ook voor kleding en kapper, uitjes en dierenarts bijv. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Wij eten inderdaad niet altijd heel afwisselend en ook bijna altijd uit de aanbieding. (ook als ik het niet echt lekker vind trouwens) Wel bijna iedere middag een lekkere dikke vegetarische groentesoep voor mij en vaak ook dochter, die wisselt qua groenten. Het is zo'n gewoonte geworden, om op deze manier boodschappen te doen, dat het me geen moeite meer kost. groetjes Esther

    Like

  11. De hamsteraanbiedingen zijn tot nu toe naadje (behalve de aardappelen) Er zijn meer supermarkten en ik heb het voordeel dat ik naar onze Duitse buren kan, scheelt op bepaalde producten 20-25% met Nederland.

    Like

  12. Wij liggen nog niet goed op koers maar dat gaat lukken.
    Eind december had ik zo een goed gevoel dat 2015 een jaar voor ons word om flinke stappen te zetten.
    Dat gevoel overheerst nog steeds bij mij .
    En ik wil in balans komen met geld dat brengt voor mij rust.

    Like

  13. Ik zit nog steeds op schema :0 🙂 Voor ons tweeën 3 kattten en 6 kippen en veeeeel konijnen komen we nog steeds rond van ongeveer 25 euro per week. ( ik ben stiekum blij dat de helft van Januari erop zit hoor )

    Like

  14. Ik kom deze maand heel goed uit, ondanks dat ik de voor mij goede aanbiedingen goed heb ingeslagen. Ik heb 2 potjes voor de boodschappen, 1 gewone pot voor de wekelijkse boodschappen, en wat daarvan overblijft verdwijnt in de pot voor aanbiedingen. Mijn aanbiedingen pot is wel leeg, maar mijn kelderkast is weer goed gevuld. Mijn financiële maand eindigt morgen, en ik heb nog 10 euro in kas 🙂

    Like

  15. Wij gaan ook goed. Behalve een kacheltje nog amper wat gekocht. In 2015, want eind 2014 hebben we het nodige (ja, nodige, op twee pakken autodrop van de lidl na) ingeslagen 😉
    Die rust van januari, noem het raar maar ik geniet ervan. Met graagte doen we alles eenvoudig (en het wordt weer licht. Was het hier eerst al tegen vieren donker, nu is het tegen vijven nog schemerig… zalig!)

    Like

  16. Onze oudste zoon woont weer thuis en het is nog even wennen aan de hoeveelheid boodschappen die ik nodig heb. De hamsteraanbiedingen van AH heb ik niet zoveel aan. Manlief haalt nu met oudste zoon boodschappen voor een week. Het is nu zulk slecht weer steeds voor mij, dat ik nauwelijks buiten kom. En zware boodschappen op de fiets is al helemaal niet verstandig. Manlief en zoon zijn met de automweg. Kunnen ze mooi vijf zakken van 10 kilo aardappelen bij Lidl meenemen. Kan ik voorlopig vooruit met een koopje 🙂 en hier in de garage blijven ze voorlopig wel goed.
    Ik denk dat ik ongeveer 110 euro per week nodig heb voor vier volwassenen. Ik wil daar iig naar streven.

    Like

  17. In de decembermaand van 2014 heb ik flink uitgepakt. Met een weekendje Dublin met manlief, kerstavond borrelen met een goede vriendin in de stad, Kerstdiner met kinderen en kleinkinderen. Het geld vloog mijn portemonnee uit! Geld wat we overigens wel gedurende het jaar apart hadden gezet. Het was heel leuk, maar het is net als met teveel taart eten… je wordt er toch een beetje misselijk van. Dus heb ik ons deze maand rigoureus op een financieel dieet gezet. Het voelt zo fijn om weer creatief te zijn met de weekmenu's. Lekker en gevarieerd te eten zonder veel uit te geven. Weer op zoek te gaan naar uitjes die geen geld kosten. Met de waterkoker die het af laat weten naar het Repaircafé en bij alles weer te denken: 'Heb ik dit wel nodig'? Anna

    Like

  18. Ik had deze maand €200 voor elke week 5dagen eten. Onze vriezer moet ontdooit en dus leeg. Daar komt vanalles uit, dus dat maken we gewoon op. Daardoor kan ik deze financiële maand waarschijnlijk een weekje inlopen en daardoor in februari meer sparen

    Like

Zeg het maar!

