Plan B

De koelkast is leger dan leeg. Dus gingen we naar de winkel. Omdat we een paar weken geleden op zondag een heerlijk lege winkel aantroffen, bedachten we dat dit voor herhaling vatbaar was. Alleen bleek echt heel Hoorn blijkbaar hetzelfde plan te hebben en was het echt teringdruk, daar hadden we zó geen zin in!

We bedachten nog heel even dat we dan wel in de namiddag zouden terug gaan maar dat wil ik niet. Liever wil ik nog even wandelen in de zeikregen. Want buiten zijn en wat wandelen is toch echt prettiger dan voor de tweede keer richting winkels te rijden. Even was er paniek want ik werd ongesteld, maar een rondgang langs alle tassen in huis leverde een grote voorraad maandverband op. Waarmee ik weer ben bevestigd in de mening dat je nooit, maar dan ook nooit moet consuminderen op de hoeveelheid tassen die je hebt.

Over op plan B dus. Gisteravond had ik al een heerlijk bouillonnetje getrokken van de kip uit de oven die we aten, althans van de resten. Even wat zoeken leverde nog een paar zielige aardappelen op, een preistronk en 2 stukken wortel. Daarvan maakte ik een heerlijke soep.

Toen ik daarna nóg wat stukken wortel vond, herinnerde ik me ineens de heerlijke paleo-worteltaart die ik laatst bij Marinka van EetPaleo voorbij zag komen. Daar konden dan precies die 10 dadels in die ik nog had. En kokosmeel heb ik voldoende, als in een paar maanden geleden veel te veel ingekocht en nu dan maar overal kokosmeel in flikkeren in de hoop dat het ooit opgaat, aangezien de uiterste houdbaarheidsdatum in maart is. Die kan je echt wel wat overschrijden maar of dat lukt met die 2 kilo die ik nog heb? Per taart gebruik ik hoogstens 50 gram. Wist ik veel dat je van kokosmeel bijna niets nodig hebt. En dan lekker bleu iets van 5 kilo kopen hè, terwijl ik het nog nooit had gebruikt. Afijn, de taart staat nu in de oven en ruikt echt zalig mensen!

Zo modderen we wat aan en volgens mij kan ik dan het boodschappen doen misschien wel uitstellen tot dinsdag of woensdag. Er is nog brood, kaas en yoghurt voor de mannen. Er is nog fruit en in de vriezer zijn nog wel wat hele en halve maaltijden te vinden. Gaat lukken!

De timer gaat, de taart is klaar. Taart eruit, even wandelen, en ons dan bij thuiskomst op een afgekoeld taartje storten!

Stel jij boodschappen doen ook wel eens heel lang uit?

17 gedachtes over “Plan B

  1. Nee, eigenlijk ben ik heel consequent in het boodschappen doen. Eigenlijk hebben wij ook veel te veel in huis. We zijn nu nog maar met zijn 2-tjes. De jongste is hier max 1 dag -1 dagdeel of nacht per week. En de vriezer heeft 3 laden en twee vakken! En zit suuuupervol!
    Soepje klinkt lekker, taartje ook!

    Like

  2. Ooh ik doe dat regelmatig. Vooral als ik verwacht dat het te druk is of dat ik me realiseer dat ik ook wel zonder dat ene ingredient wat kan doen. Zo heb ik vandaag brownes gemaakt met chocola en nootjes dat over was van de feestdagen. Vanavond heb ik nog wat saus voorbij de biefstukjes die ik zwaar afgeprijsd waren en liggen er nog een paar aardappels te wachten. Ach en zo red ik het weer een weekend zonder supermarkt want als ik ergens niet wil zijn in het weekend dan is het daar wel.

    Like

  3. Als het regent stel ik het ook graag uit, maar dat kan meestal ook wel, want we hebben altijd wel wat diepvriesgroentes of blik groentes in huis gelukkig 🙂 Scheelt echt enorm!! 😀

    PS; leuk dat jij ook wel eens op zondag gaat winkelen. Toen ik er laatst een blogje over schreef leek het wel alsof ik de enige was die dat wel eens doet/deed! 😮

    Like

  4. Hoogstens een dag. Ik weet niet of ik 2 of 3 dagen zou redden, natuurlijk afhankelijk van wat er nog in huis is. In paniek naar de winkel spurten doe ik gelukkig vrijwel nooit meer, daar ben ik wel creatiever mee geworden. Ik mis alleen al die tassen 😉

    Like

  5. ….ik heb mezelf gedwongen om de eerste werkweek ( vanaf 5 januari) niet naar de supermarkt te gaan maar uit voorraad te eten en resten op te maken. We haalden de laatste prei en boerenkool uit de moestuin. De maandag daarop (12 januari) heb ik voor het eerst weer wat boodschappen gehaald! Er stonden soms vreemde combinaties op het menu maar we hebben alle dagen goed, gezond en gevarieerd gegeten.

    Like

  6. Ja hoor, dat doe ik geregeld. Ga meestal vrijdag's boodschappen doen en haal door de week nog wat er bij. Soms heb ik geen zin en ga niet, dan maken we alles op uit de koelkast. Ook de vriezer geeft genoeg mogelijkheden. Daar kunnen we volgens mij nog twee weken van eten, ik denk dat ik dat maar eens ga doen de komende tijd!

    Like

  7. dat durf ik niet. Ik heb een (ongetwijfeld geheel onredelijke) angst om met te weinig eten in huis te zitten. VL is daar veel makkelijker in, en zijn gelach helpt tegen de angst, dus ik haal tegenwoordig ongeveer zoveel in huis als we daadwerklijk verbruiken. Maar NIET naar de supermarkt gaan? Ik durf er niet eens aan te denken. Stom he?
    (Want ik ben idd zo'n thype waar de voorraad van 1 vriezer + 2 planken altijd gevuld is. Plus een kilootje uien in reserve. Plus..)

    Like

  8. Van de week nog boodschappen uitgesteld. Ik was van plan om dinsdag te gaan, maar bedacht maandagavond dat ik nog genoeg eten had voor een paar dagen, waarop ik uiteindelijk op vrijdag naar de winkel ging. Toen moest ik echt wel want ik kreeg de hele dag visite en dan wil je toch wel wat in huis hebben.

    Like

  9. De dagelijkse boodschappen maken in sommige weken/ op vele dagen dat ik nog eens buiten kom. Ik doe ook vaak op zondag boodschappen. Hier nog steeds vrij rustig, gelukkig. Vrijdagmiddag is hier de 'hel' en rond etenstijd vermijd ik de winkel door de week ook. Tenzij ik misgrijp voor een belangrijk ingrediënt. Maar dan zijn de mannen de klos. Hihihi.
    Ik heb afgeleerd om grote voorraden aan te houden (ivm bederf). We eten waar we zin in hebben op het dat moment (nou ja, dat bepaal ik dus uiteindelijk meestal. Als het aan Junior lag aten we elke dag pizza, patat of pannekoeken. Mooi niet). Ik heb een fiets met fietstas en we hoeven op deze manier bijna nooit met de auto naar de winkel. Scheelt ook weer. Die auto kan maar beter stilstaan met de benzineprijzen van tegenwoordig. Senior fietst daarom ook met zijn broertje naar het werk.
    Ben wel blij met de zondagopenstelling. Ook altijd handig om nog ff wat lekkers te halen voor bij de koffie 😀 Ben niet zo'n keukenprinses als jij.

    Like

  10. Ik doe altijd op vrijdag boodschappen (2 supers en de bakker). Wat betreft groente, vlees (vervangers), e.d. kan ik wel een paar weken vooruit, maar brood koop ik voor heel de week en moet dus echt op tijd worden bijgekocht. Nonfood als wc papier, e.d. heb ik altijd groot op voorraad. Houdbare melk voor nood.
    Op zondag gaan we 1x in de 2 maanden ofzo naar een XL supermarkt voor leuke, houdbare aanbiedingen.

    Like

  11. Ik stel het wel eens uit, met slecht weer. Dat kan makkelijk want wij hebben meestal veeel te veel spullen op voorraad. Om maandverband zit ik nooit verlegen, vanwege textielen verbanden en vooral de cup. Nu de menstruaties langduriger en zwaarder worden, richting overgang, is dat wel ontzettend prettig! Ik heb de aanschaf er al vele malen uit.

    Like

Zeg het maar!

