The meaning of life

Toen ik begin twintig was maakte ik kennis met meditatie. Ik werkte bij een uitgeverij en tijdens een boekenbeurs raakte ik aan de praat met iemand van een spirituele uitgeverij die me vertelde over zenmeditatie. Gefascineerd door haar verhaal kocht ik er een paar boeken over en sloot me aan bij een groepje dat op de woensdagavond zen-boeddhistische meditatie beoefende. Toen al was ik zo doof als een kwartel en de voorganger of hoe je het noemt, in ieder geval de meneer die de meditaties leidde, sprak Engels. Doof als ik ben kon ik dat met mijn ogen dicht – wat je geacht wordt te doen tijdens mediteren – nauwelijks verstaan. Ik hield dus stiekem een oog open en was dus vooral bang iets te missen in plaats van ‘dat ik naar binnen ging en de wolken van gedachten aan me voorbij liet gaan’. Ik vertrok na een paar maanden dus weer.

Mediteren bleef wel een rode draad in mijn leven. Toen ik nog alleen woonde en werkte stond ik jarenlang een half uur eerder op om te mediteren. Hoe regelmatiger ik het deed, hoe prettiger ik me voelde. Maar ik heb gemerkt dat ik ook telkens weer gemakzuchtig word en denk dat ik zonder kan.

Toen ik ME kreeg en een lange frustrerende en gekmakende route langs bekwame en minder bekwame behandelaars aflegde, kwam ik in aanraking met Ashok Gupta, een Engelse behandelaar die een programma heeft ontwikkeld voor ME, fybromyalgie en MCS. In tegenstelling tot de andere behandelingen knapte ik hier wél van op. Hoewel mijn gezondheid nog steeds veel pieken en dalen kent en ik ‘er nog niet ben’, ben ik wel veel beter dan een paar jaar geleden. Ik lig niet meer hele dagen plat maar kan bijna alle dagen even naar buiten en me redelijk redden met het doen van lichtere huishoudelijke taken.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling van Ashok Gupta is…..meditatie. Hij beschouwt ME als een overprikkeld zenuwstelsel met allerlei fysieke en neurologische gevolgen. Meditatie kalmeert het zenuwstelsel en is zodoende een belangrijke factor bij de behandeling.

Door zijn aanpak leerde ik ook anders tegen mijn aandoening en mezelf aan te kijken en anders om te gaan met frustratie en verdriet. Iets wat ook zeker helpt bij het genezingsproces want stress en vechten tegen dat wat je niet wilt, kost bakken met energie en da’s natuurlijk knap onhandig als je dát juist niet hebt.

Nu ik me iets beter voel loop ik wel weer tegen bepaalde zaken aan. Ziek worden is een gevolg geweest van langdurig over mijn grenzen gaan. Die grenzen kan ik tegenwoordig beter bewaken maar dat is ook niet zo moeilijk als je geen verplichtingen meer hebt. In de kleine cocon van mijn warme huis en zelf gekozen momenten van contact met de buitenwereld kan ik enorm goed mijn grenzen bewaken, maar daar buiten?

Dat zullen veel mensen vast herkennen. Hoe ga je om met stress en verwachtingen? Hoe vind je een balans in je misschien hectische bestaan. Wat wil je eigenlijk. Wil je wel wat je doet?

Vorig jaar schreef Gupta al op zijn website dat hij bezig was met een programma om opkrabbelende ME-patiënten hiermee te helpen. Omdat deze vragen natuurlijk universele vragen zijn, heeft hij nu een 30 dagen programma ontwikkeld dat geschikt is voor iedereen, ziek of niet ziek: the meaning of live. Dit programma is vrij toegankelijk voor iedereen die daar behoefte aan heeft, het is gratis en zonder verplichtingen.

Mijn ervaring met Gupta is heel positief. Deze man heeft mij mijn leven en perspectieven terug gegeven. Heeft er voor gezorgd dat dat wat inktzwart was, eerst grijs werd en toen vol kleur. Hij heeft er vooral voor gezorgd dat ik beter kan omgaan met de realiteit, ook al is dat geen realiteit die ik zelf heb gekozen. Ik kan wel kiezen hoe ik ermee omga.

Voel je vrij eens te kijken of dit 30 dagen traject ook iets voor jou is. Het is in het Engels, maar het is zeer goed te volgen door de duidelijke uitspraak van Ashok. Het bestaat uit het leren inbouwen van meditatie in je dagelijkse leven. Elke dag kun je de meditatie van die dag volgen, plus een video bekijken waarin hij ingaat op grote levensvragen. De eerste paar video’s zijn erg theoretisch en misschien niet voor iedereen even makkelijk te volgen. Hij is niet dwingend en vertelt niet hoe het leven volgens hem in elkaar zit, hij nodigt je uit tot zelfreflectie. Tot slot is er elke dag een opdracht met vragen die je kun beantwoorden,  gewoon voor jezelf om te onderzoeken hoe je tegenover het aangebodene staat.

Zelf ben ik begonnen met het programma omdat ik na 2 jaar de behandeling van Gupta te volgen met bijbehorende meditaties, behoefte had aan andere input en meditaties. Het geeft me weer nieuwe motivatie. En volg ik nu – net als meer dan 20 jaar geleden – met mijn ogen dicht een geleide meditatie in het Engels, dít keer kost me dat geen moeite doordat ik gewoon een koptelefoon opzet en het geluid op maximaal.

Neem eens een kijkje als het je interesseert: http://www.themeaningoflife.tv/

16 gedachtes over “The meaning of life

  1. Ik ga ook eens meer over Gupta lezen. Wat hij zegt over ME als een overprikkeld zenuwstelsel, daar kan ik mij wel in herkennen. Ik ben gediagnosticeerd met een chronische depressie, maar dezelfde verschijnselen als ME. Ik ben heel gauw overprikkeld. Ik heb ook veel gelezen over hooggevoeligheid. Ik ben benieuwd.
    groetjes Tineke

    Like

  2. Argwanend als ik hier tegenover soms sta, ga ik toch kijken omdat ik zo veel goeds hoor over meditatie en het effect hiervan op je welzijn. Misschien dat ik dan eindelijk eens tot rust komen.
    En ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die zijn leven klein houdt. Ik ben blij met het bewegen op de door mij veilige, vierkante meters. Ens soms breid ik deze uit maar daar kies ik dan zelf voor.

    Like

  3. Ik ga het zeker proberen! Was al van plan om “iets met mindfullness” te gaan doen en hier hoef ik de deur niet voor uit. En het is nog gratis ook! Nou wat wil je nog meer.
    Hopelijk krijg ik mijn hoofd wat lijkt op een plaat die blijft hangen hier mee tot rust en kan ik ook meer genieten van fijne rustige mooie momenten die verpest worden door dat gedenk.

    Thanx! Een anonieme volger.

    Like

  4. Dankjewel voor de tip! Mooi “experiment” ben gelijk na het lezen gaan kijken én begonnen! 🙂 Ik mediteer regelmatig, maar merk dat ik behoefte heb aan elke dag. Mooie stok achter de deur dus. Zelf volg ik de meditaties van the honest guys op youtube graag, misschien ook voor jou als extraatje af en toe fijn?

    Like

  5. Bedankt voor de tip.Vorig jaar heb ik meditatie ontdekt toen ik niet lekker in mijn vel zat.
    Op youtube zijn veel filmpjes te zien en ik heb ook een eigen afspeel lijst in elkaar gezet. Ik heb verschillende 5 minuten meditaties op mp3 gezet en elke ochtend als ik de auto in de buurt van mijn werk geparkeerd heb, ga ik eerst 5 minuten relaxen in de warme auto. Ik vind dit een fijne manier om ontspannen een drukke dag op mijn werk in te gaan.

    Ik ben ook gek op het youtube kanaal van The honest guys. De meditaties zijn in het Engels. De man die ze inspreekt heeft een heerlijke stem. Er staan heel veel meditaties bij hen. https://www.youtube.com/user/TheHonestGuys/videos Ze hebben ook een facebook pagina en daar komen regelmatig hele mooie foto's langs waar je even bij weg kan dromen

    Qua Nederlands is het wat lastiger. Ik houd wel van de meditaties en geleide fantasieën van Dick de Ruiter. De eerste die ik hoorde was de genezende waterval en dat is echt mijn favoriet van hem. https://www.youtube.com/watch?v=ZFgBlUi5KIg&list=PLpuT2tX7MkjxnIsqHxv_dyYnUteZXa3YI&index=1 .

    Oprah heeft met Deepack Chopra ook regelmatig een nieuwe 21 dagen challenge die ik altijd probeer te volgen, maar op de een of andere manier vind ik het moeilijk om alleen een mantra te herhalen.

    Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die hier baat bij hebben.

    Like

  6. Ik heb ook cvs en ben helemaal fan van Ashok. Ik volg zijn Amygdala Retraining Programma. Ik ben naar aanleiding van jouw blogje (waarvoor dank xx) ook met het Meaning of Life Experiment aan de slag gegaan. Heel knap is dat. Bij de eerste filmpjes was ik nog wat sceptisch, maar nu vind ik het heel verrijkend ! Ik heb nu 14 filmpjes op mijn tijdlijn. Weet jij wanneer de andere volgen ?

    Like

Zeg het maar!

