De kip, de soep en de restjesmaaltijd

In mijn supermarkt betaal ik gemiddeld € 10 voor een scharrelkip. Bij bioleveranciers via internet (okvlees.nl en natuurvlees.nl) betaal je rond de € 15 tot € 17 voor een scharrelkip en rond de € 20 voor een biologische kip. Behoorlijk prijzig, dus zorg ik ervoor dat ik alles van de kip meerdere malen gebruik. We kluiven de kip, verzamelen de vleesresten voor een kliekjesmaaltijd en koken soep van de botten. Zo eet je van die ene kip een paar keer met een gezin van 3,4 personen en zo gerekend valt het best mee.

Dag 1)
Eerst schoof ik een hele kip in de oven. Natuurlijk had ik hem eerst lekker gemarineerd met een mengsel van balsamico, mosterd, tijm, olie, peper en zout. Lekker inwrijven en masseren, even laten staan. Ondertussen een paar flinke tenen knoflook in kleine plakjes snijden en die plakjes te pas en te onpas in de kip verstoppen, onder de oksels, in elke holte die je vindt. Ik had ook nog een mishandelde citroen (volledig geraspt voor een ander recept) en die citroen stopte ik in de kip, met wat knoflook.

Een rondje langs wat voorraadbakken leverde wat knolselderij, meiknol en pastinaak op. Ik maakte alles schoon en legde het in een ovenschaal. Royaal begieten met knoflookolie en wat peper en zout. Nu leg je de kip erop en je schuift het in de oven, die is voorverwarmd op 180 graden. Voor elke kilo kip reken je een uur oventijd. Deze kip was 1250 gram dus ik rekende op 5 kwartier. Halverwege moet de je kip even omdraaien.

De kip was heerlijk en natuurlijk veel te veel voor 3 personen. Dus plukte ik het restant van het vlees van de kip en bewaarde het in een bak. Die gaat in de koelkast, voor overmorgen.

De botten gooien we niet weg maar daar gaan we meteen een lekkere bouillon van maken. Doe alle restanten en botten in een pan met net zoveel water dat het net onder staat met 5 of 6 pimentkorrels, wat knoflook en ui, een laurierblaadjes, wat bovenste bladeren van een prei en wat wortelen. Gewoon heel lang met deksel op de pan laten pruttelen. Niet vergeten uit te zetten voor je naar bed gaat.

Dag 2)
Zeef de bouillon,  gooit de bot- en groenteresten weg en verzamel wat lekkers. Ik had aardappelen, uien, knoflook, prei gesneden en wat wortel. En 2 flink eetlepels mosterd, peper en zout. Kook de aardappelen in de bouillon samen met de ui en knoflook tot de aardappelen gaar zijn. Zet de staafmixer erop. Wordt de soep te dik, verdun het dan met water. Doe de mosterd en de gesneden prei en wortel erbij. Laat pruttelen tot de groenten zachter zijn. Maak af op smaak met peper en zout. Ik haal hier zeker 6 tot 8 porties uit.

Dag 3)

En nóg zijn we niet klaar met die kip. De vleesresten van de eerste dag vormen de basis voor de laatste maaltijd met deze kip. Ik maak er een roerbak van met rijst, kippenvlees, wat mango en sperziebonen.  Veel vlees bevat deze maaltijd op zich niet meer, maar toch geeft het wel voldoende smaak af.

Eén kip, drie verschillende maaltijden. Veelzijdig beessie hoor.

7 gedachtes over “De kip, de soep en de restjesmaaltijd

  1. Ziet er heerlijk uit. Die kip boft maar 😉
    Botten knippen en in de snelkookpan bouillon maken, dat doe ik als laatste ermee.
    Een tijdje terug zag ik bij de lidl hele kip met 3 sterren van de dierenbescherming voor 5 euro. Dacht ik.
    En bij okvlees kan je ook karkassen kopen, wist je dat?

    Like

  2. Sinds ik biologische kippen koop, heb ik leren kluiven. Meneer Fluitekruid zei altijd tegen mij: 'Jij weet niet hoe je moet kluiven.' Hij vond het altijd zonde dat ik zoveel vlees aan de botjes liet zitten. Tot ik een keer een kip van 23 euro had gekocht bij 'Uit je eigen stad'. Toen kon ik ineens wél kluiven. We hebben er twee avonden van gegeten, er daarna soep van gemaakt, en ik heb wat van de borst meegenomen voor op de boterham. En de rest van de week vegetarisch gegeten ter compensatie.

    Like

Zeg het maar!

