Opruimen als ‘niet-project’

Ons huis slibt dicht. Voor mijn gevoel ben ik al jaren aan het opruimen maar dien ik nog steeds de zooi in plaats van dat de spullen mijn leven vergemakkelijken. Van alles 3 hebben is geen goed idee. Een kind hebben dat elk nummer van de Donald Duck bewaart sinds hij van zijn oma een abonnement kreeg bij het behalen van zijn A-diploma zwemmen in groep 3, is ook niet bevordelijk voor lege ruimtes waarin optimaal de levensenergie kan stromen.

Omdat de levensenergie sowieso wat minder stroomt, lijkt een minimalistisch huis een brug te ver. Toch wil ik dat wel. Want het lijkt me echt wel fijn als het aanrecht met een veeg schoon is, in plaats van dat ik alles van zijn plek moet halen. Daarom besteedde ik heel voorzichtig de afgelopen weken wat tijd aan opruimen. Ik moet daarbij wel heel erg uitkijken dat ik het geen opruimproject noem want voor je het weet maak ik schema’s van wat wanneer moet worden aangepakt en volgt er een algeheel instorten nét op het moment dat ik de inhoud van de vliering over zolder heb verdeeld in uit te zoeken zones. Hoe minder ik iets benoem, hoe beter het met mij gaat heb ik ontdekt.

Maar zelfs mij lukt het zo – door niet te benoemen en niet te plannen – meuk het huis uit te gooien.  Gisteren bereikte ik een voorlopige finale van een paar weken ruimen, ik moest alleen nog maar even alle verzamelde zooi bij elkaar zoeken want het lag nog steeds door het hele huis verspreid. Ook wilde ik nog ‘even’ wat bakken in de keuken en boven een kast doorwerken.

Ik ontdekte dat

  • 3 vergieten wellicht 2 teveel zijn, 1 exemplaar voldoet
  • ik 1 grillpan nooit gebruik omdat de andere veel lekkerder grilt, bovendien neemt die ander ook nog eens veel minder ruimte in
  • 2 sauslepels onzin zijn voor een gezin dat nooit meer dan één saus tegelijk eet, maar dat daar de meningen sterk over kunnen verschillen en M. bij thuiskomst vond dat de sauslepel mocht blijven, ik hem toch weer uit de lade haalde, S. zich er ook mee ging bemoeien en uiteindelijk de sauslepel mee naar boven nam, voor later als hij het huis uit gaat. Dat deel van de uitzet is alvast geregeld! Helaas is het ding nog steeds in huis maar ligt ie niet meer in de weg in de la.
  • 2 warmhoudplaten misschien niet nodig zijn als ik deze hooguit één keer per drie jaar gebruik
  • een hele grote zilverkleurige schijtlelijke onhandige grote schaal ook heeeeel lelijk blijft als je hem nooit gebruikt en bewaart voor als ‘er ooit een horde mensen komt eten en er een grote bak salade moet worden gemaakt’. Daar heb ik andere bakken voor die te stapelen zijn en niet zo foeilelijk zijn
  • ik ook geen twintig 1-persoonstaartvormpjes hoef te bewaren wegens nooit 1-persoonstaartjes bakken en die ik trouwens toch nooit meer gebruik in verband met glutenangst
  • het verschrikkelijk lelijke koelkastmagneetje dat ik van de buurvrouw kreeg, niets toevoegt aan mijn voor de rest zo zinvolle bestaan. Zij kreeg hem waarschijnlijk ook weer van een ander aangezien het ding ook helemaal niet haar smaak is….
  • 4 scharen in een besteklade misschien wat overdreven is
  • peddels, stel je voor 2 peddels.  Echt héél belangrijk om te hebben vooral omdat de bijbehorende rubberboot al zeker 8 jaar geleden ging hemelen…..die peddels lagen natuurlijk niet in de keuken maar waren in een eerder stadium al uit de schuur gehaald, lagen toen twee maanden op de tafel in de tuin en staan sinds een paar dagen in de hal
  • handdoeken zijn er veel te veel in dit huis. Een erfenis van mijn massageverleden. Dus deed ik een aantal tot op de draad versleten handdoeken weg die al jaren op de nominatie staan als promotie naar washandje maar wegens overschot aan washandjes schoot die carrièreverschuiving niet op. Weg ermee! 
  • ik als opper-koukleum ook in de winter maar 2 pyjama’s nodig heb, de rest kan weg en dat was ook wel tijd hoor want ik had er zeker 5 en daar zaten allemaal gaten in
  • ik niet 5 jaar lang een uit twee kapotte dekbedovertrekken genaaid 2 persoonsdekbedovertrek hoef te bewaren, als we geen 2-persoons dekbedden in huis hebben
  • ik tassen weg kan doen als ik ze nooit – ik herhaal nooit – gebruik

Wat ik wel opvallend vond was dat ik ergens afgelopen voorjaar ook al eens flink de bezem door de keuken joeg. Toen mocht bovenstaand afgekeurd materiaal wel blijven van mij. Blijkbaar heb ik voor sommige zaken wat tijd nodig. Of heb ik gewoon veel blinde vlekken.

    Wat ging door mijn handen heen en wat mag blijven:

    • koffiekopjes, als in handig voor verjaardagen, nu weggezet boven in een keukenkast
    • soepmokken, als in handig om dezelfde reden en op dezelfde plek gelaten
    • man, kind en 4 katten (alhoewel Gerrie een verzamelplaats voor vlooien is zag ik net, dus die moeten wel weg)

    Natuurlijk sloeg ik gisteren ergens tijdens dit minimalisme niet-project toch volledig door en kon ik na het verwijderen en klaar zetten van een aantal spullen niet meer stoppen. Ik ging ter afleiding even lopen – het was immers prachtig gisteren! Maar bij terugkomst gierde het door mijn lijf: moet-zooi-ruimen-nu! Er was jammer genoeg niets meer weg te gooien (ik had inmiddels zo’n waas voor mijn ogen dat mijn beoordelingsvermogen het toch niet meer deed) dus ging ik herindelen, altijd een veeg teken bij mij. Dus nu staan de schoonmaakspullen op een andere plek, en staan de glazen voorraadpotten op de plek waar eerst de schoonmaakspullen stonden. Echt heel nuttig en belangrijk deze verandering. Ter verdediging kan ik zeggen dat dit deel van het aanrecht nu zo goed als leeg is, op de 3 potten na die het meest gebruikt worden en mijn prachtige Kenwood machine die ik kocht voor het kneden van brooddeeg maar die ik nooit meer gebruik omdat ik helemaal niet tegen gluten schijn te kunnen. Die machine weg doen is nog een brug te ver maar misschien lukt dat wel over 5 jaar…..

    Leeg is ook mijn energievoorraadje en ergens tijdens dit ‘opruimkwartiertje’ ben ik mezelf volledig kwijtgeraakt. Dat is dat eeuwige verhaal van die ezel en die steen en de herhaallessen die soms nodig zijn, weet je wel….Opruimen is niet hetzelfde als doorgaan tot tong op de knie hangt, zo weet ik nu weer.

    Ben jij in staat op tijd te stoppen als je bezig bent met opruimen of sla je ook zo door?

    ps: ik ben geen goed voorbeeld van minimalisme. Kijk eens bij Valhalla, zij is nu toch weer een blog over minimalistisch leven begonnen, leuk!

      26 gedachtes over “Opruimen als ‘niet-project’

      1. Zelf heb ik geen moeite met wegdoen. En ben nu bezig met “operatie ongemerkt”Zo deed ik vorige week een zak met o.a. zeker 6 jr niet gedragen truien van mijn man weg. Ze droegen niet prettig. Ook staat er een zakje al tientallen jaren niet bekeken boeken klaar.

        Like

      2. Weg doen vind ik niet moeilijk. Wel stoppen als mijn lijf al lang heeft aan gegeven dat het NU voldoende is/was. Maar ik leer iedere dag en soms (al best vaak, hoor) lukt het me heel goed, om de energie te spreiden… soms ook niet. groetjes Esther

        Like

      3. Ja,als er iets nieuws komt gaat het oude eruit,het wordt me al vlug te vol,zeker toen de kerstboom er nog stond.

        Maar een leeg huis heb ik niet,aan mooie spullen ben ik gehecht,toch is er genoeg ruimte en rust.

        Like

      4. Ik pakte deze week weer eens de strijkplank. Want er waren 6 losgetornde lappen die ooit 3 dekbedovertrekken vormden. Wat er mee te doen? Eerst maar eens strijken om te kijken of ze er nog een beetje uitzien, dus zonder gaatjes etc. Chips, daar kruimelt van alles over mijn voeten. De strijkplankovertrek is aan het kruimelen? Hm, maar eens loshalen. Inderdaad, het verkruimelde materiaal sprong me juichend tegemoet. Maar ook het board van de strijplank zelf kruimelde er op los. Ik zette maar eens de stofzuiger op het geheel en merkte dat er een globaal oppervlak van de strijkplank eh, verdween in de stofzuiger.
        Ach, we hebben de strijkplank toch eigenlijk niet meer nodig. Ik vouw alles glad wat er van de waslijn komt. Hooguit bij eens sollicitatiegesprek is de strijkplank nog nuttig, maar eenmaal boven de 50 jaar is dat gesprek ook niet meer te verwachten.
        Vervolgens ging er een koffer vol kleding, schoenen en sieraden naar een Sustainable Fashion Fair in de Erasmus universiteit. Naar een wat? Naar een kledingbeurs dus, lol!

        Like

      5. Ik ga regelmatig over de grens wat betreft huishoudelijke taken. Als ik mazzel heb redt mijn lijf de vaatwasser in en uitruimen en enkele hele kleine klusjes. Ik vind dat ik dan te weinig gedaan heb en doe nog wat kleine klusjes. Resultaat is dat ik de dagen erna een wrak ben, niet handig dus. Ik heb best moeite met het wegdoen van spullen. Ik heb er wel minder moeite mee als ik ze kan weggeven of verkopen via marktplaats. We denken nu wel veel beter na of we iets echt nodig hebben. Er komt dus minder in en gaat af en toe wat weg. We willen eigenlijk iedere dag afscheid nemen van 5 dingen, helaas komt hier nog weinig van, wegens gebrek aan energie. Gelukkig hebben we nog ruimte zat:)

        Like

      6. Ik hield gisteren eenrustdag doordat ik teveel gedaan had vorige week.
        Vandaag ook nog lekker rustig aan alhoewel het alweer aardig goed gaat nu.
        Dus ik heb wel heerlijk een wat langere wandeling met de honden gemaakt dan gewoonlijk.

        Like

      7. Al vier jaar doe ik mee met de D'r Uitdaging en ieder jaar gaan er dingen weg die het jaar er voor mochten blijven. Het wordt steeds makkelijker. Zelfs mijn man is momenteel elektrische dingen aan het weg doen, dus nu gaan we meters maken 😉
        Ik heb op een verborgen plek een doosje staan en daar gooi ik in waarvan ik denk dat weg mag – eens in de zoveel tijd als het me schikt ga ik bij de kringloop langsbrengen. Maar niet te manisch doen met opruimen, anders wordt je er onrustig van in plaats van rustig.

        Like

      8. Zou het de tijd van het jaar zijn ? hihihihihihi, heb ook weer een start gemaakt, alle kleine beetjes enzo……
        Weer een klein klein klein beetje rust!
        Succes meis en hou je grenzen goed in de gaten!!!! xxx Marie-Anne

        Like

      9. Maar……als je nu de kookwekker er eens bij zet. Op een tijd die voor jou te behappen is. En er dan, ongeacht de zooi die het daarna nog is, niet mee door MAG gaan? Zo streng moet ik gewoon ook wel eens tegen mezelf zijn. Ik ben ook zo'n type van “hup, doorgaan!”, en dan moet er een van buitenaf beperkende prikkel zijn die me tegenhoudt. Bij sommige dingen is dat makkelijk: ik kan bv. niet langer snoeien in de tuin omdat de groencontainer maar een beperkte hoeveelheid snoeiafval aankan, en dan moet ik dus stoppen. Maar goed, wat voor mij werkt kan een ander wel volledig op de zenuwen werken hoor.
        Opruimen is bij mij een continu proces. Ik heb maar weinig keukenkastjes dus alles moet er in passen. Zo niet, dan moet er dus iets weg (ik had dus ook nog 2 vergieten). De zolder en schuur zijn mijn zwakke plekken. Daar heeft weinig een vaste plaats, en dan kan er dus altijd nog wel wat bij. Maar peddels in de hal, haha, nee, die vind je hier niet 😉

        Like

      10. Ik ruim momenteel op als een dolle, maar… waarschijnlijk doe ik volgend jaar rond deze tijd precies hetzelfde… Waar komt het toch allemaal iedere keer weer vandaan? #ditkeerdoeikhetechtanders…
        Wat geweldig leuk dat je zoon zo'n emotionele band heeft met de sauslepel, heel grappig. Ben benieuwd of hij em echt ooit meeneemt als hij huis en haard verlaat. #detijdzalhetleren

        Like

      11. Hmm heb dan in gedachten maar alvast compassie met de toekomstige ega van je zoon.. Mijn vriend kreeg ergens op de basisschool een abonnement Donald Duck en heeft die gehouden tot halverwege de 30, financieel gezien moest er toen een einde aan komen, maar anders… En ja, al(!) die tijdschriften heeft hij bewaard, gelukkig liggen ze nog op de zolder van zijn ouderlijk huis..nog wel.

        Het lijkt echt wel voorjaar te worden, want ook mijn ouders zijn nu na 30 jaar eindelijk de zolder aan het opruimen. Dat is bijzonder want mijn moeder heeft ook totaal geen energie over om ergens aan te verspillen maar wilde nu toch echt eens de bezem erdoor. Dus gaat er ongeveer 40 jaar lang niet meer gebruikt kampeerspul weg en naar de kringloop. En staat er vermoedelijk binnenkort bij 'Lily' op marktplaats van-alles-en-nog-wat uit kerstpakketten sinds begin jaren '90 en mogelijk zelfs zo hier en daar eind jaren '80. Het enige minpuntje is dat mijn moeder veel heeft bewaard voor als haar dochters het huis uit gaan. Dat zijn ze intussen ook, maar wonen klein. Nu wil mijn zusje dat die dingen allemaal bewaard blijven tot we groter wonen. Zucht, dat schiet niet op… Zoals duidelijk blijkt, de rest van het gezin heeft meer last dan ik het van het bewaren-houden-nooitweggooien-gen dan ik.

        Groetjes Lily

        Like

      12. Ik vind ook altijd wel weer wat dat weg kan. Ook al denk ik, nu heb ik echt niets meer liggen. Ja, leuk van Valhalla. Ik heb ook al alles bijgelezen. Wel knap van je dat je toch weer doorgaat. Maar, morgen is er ook weer een dag. Groetjes

        Like

      13. Bedankt voor de link 🙂
        Het is wel een sauslepel met een verhaal op die manier!
        Stom he, wat er dan allemaal in je huis ligt / erin kruipt… dat je nog maar eens drie scharen meeneemt bij de ikea omdat je je scharen niet kan vinden tussen de rommel….

        Like

      14. Ik heb geleerd dat wanneer er in mijn hoofd 'nog even dit' opkomt, ik moet stoppen…..nu nog naar luisteren……

        Wil je de Kenwood verkopen? Ik ben wel geinteresseerd.

        Like

      15. Je blijft me verbazen Martine. Ik stelde me jou helemaal niet voor als zo'n verzamelaar. Zelf ben ik van het tegenovergestelde soort, ik hou van opruimen/weggooien/verkopen. Als ik mijn keuken poets en ik zie iets wat ik niet meer heb gebruikt sinds ik de laatste keer mijn keuken heb gepoetst (en meestal zit daar een behoorlijke tijd tussen) dan gaat het weg, zonder pardon.

        Like

      16. Neeeeee, NIET je Kenny wegdoen hoor, al is het maar om slagroom te kloppen, pannenkoekenbeslag te maken, effe snel wat cupcakes of muffins te maken, een lekkere snelle toet te brouwen (slagroom kloppen, yoghurt erdoor, scheutje diksap of wat vruchtjes, mijn eigen hemelse toet) of whatever te maken….. 🙂

        Like

      Zeg het maar!

