Ontrommelen voor beginners

Volgens mij ben ik aangestoken door het opruimvirus. Ik sloot mezelfs aan bij een FB-groep over minimalisme. Voorlopig beperk ik me maar tot het lezen van de berichten, ik durf me niet goed in de discussies te mengen, minimalismemaagd als ik ben. Ik vind ook niet dat ik van minimaliseren mag spreken. Het is meer ontrommelen wat ik doe. Evengoed ruimt dat enorm op.

Een kledingkast afgelopen donderdag uitmesten leverde 3 vuilniszakken op met kleding voor de kringloop. Weg ermee! Waarbij ik wel heel eerlijk moet zeggen dat ik in de nacht erna wakker schoot en dacht: ‘mijn bruine rok! Nee’! Nu heb ik dat ding al zeker in geen 8 jaar aangehad, het was mijn nette werkrok en daar heb je weinig aan als professioneel bankhanger. Maar goed, het zweet brak me uit, dus in de ochtend heb ik toch de rok weer uit de zak gehaald. Misschien dat het me bij een volgende ronde wel lukt?

Ook ben ik nu 3 grote boodschappentassen met kookboeken lichter door een opruimactie van zaterdag. Helaas ging ik door mijn rug heen terwijl ik de kast aan het leegmaken was, dus het ontrommelen was letterlijk een pijnlijke aangelegenheid geworden. Tussen de kookboeken vond ik ook nog een aantal boeken verstopt die gaan over leven met ME. Omdat ik over dat onderwerp inmiddels meer dan genoeg weet en het mijn neus uitkomt, gaan die boeken ook weg. Ik heb ze nu te koop aangeboden via B.ol.

En zo nam ik ook afscheid van een garde, 2 houten pollepels, een pannenlikker, 20 paar sokken met gaten, 10 onderbroeken waar het schaamrood op mijn kaken van gaat staan als ik eens goed bekijk in welke staat ze verkeren, één paar laarzen. Ja die laarzen is een beetje teleurstellend. Ik heb zeker 10 paar laarzen mensen en bedacht dat ik toch zeker van de helft afscheid moest kunnen nemen. Nou, nee, dus niet. Met moeite doe ik afstand van één paar (lees: 3 keer in de zak en uit de zak en er weer in gedaan) met als doorslaggevende reden dat ik die slechts één keer droeg in de 3 jaar dat ik ze heb, dat was op de dag van aanschaf. Na die dag besloot ik dat het een waardeloze koop was geweest want ik had pijn in mijn voeten en dát terwijl ik de hele avond gezeten had. En ik voelde het al in de winkel hè, maar toch kopen want ja laarzen, laarzen daar heb je nooit genoeg van!

Nóg een opruimronde op zondag leverde nog eens 3 tassen met boeken op voor de kringloop. Ook zette ik nog eens iets van 20 boeken te koop. In het kleine kamertje heb ik nu in ieder geval een hele plank van de plankenwand over, leeg, als in: er staat niets op.  Nu wil ik een andere, losse  kast die er staat, leeg maken, zodat die kast helemaal weg kan. Maar om dát te kunnen doen moet eerst de gereedschapskast die als ingebouwde kast ook in het kleine kamertje staat, worden uitgemest en is er ook nog iets met handdoeken en beddengoed in een andere kamer.

Het gaat zonder een goed plan en erg kriskras, maar ik geloof dat dit voor nu het beste bij mij past. Ik begrijp inmiddels dat echte wanna be minimalisten een mood bord maken waarbij het minimaliseren ook meteen een onderzoek is naar hoe ze in het leven willen staan en welke kleding met welke kleuren geschikt is. Dát gaan we niet doen. Ten eerste ben ik al één en al ‘mood’ alleen wisselt die per dag en ten tweede vliegt mijn ‘mood’ gierend uit de bocht als ik iets gepland en stelselmatig ga aanpakken. Dan wordt het serieus minimaliseren en is het ineens een PROJECT met hoofdletters en in het kader van eenvoudiger leven doe ik daar niet meer aan. Voor je het weet richt ik het West-Fries Minimalisme Centrum op en dat is nu nét niet de bedoeling. Ik ben nog niet bekomen van mijn breiproject dat me 5 tassen met bollen en half afgemaakte truien én een pijnlijke opleving van mijn carpaal tunnel syndroom opleverde.

Jullie zien het, ik heb een neiging tot groots en meeslepend leven maar de ervaring heeft geleerd dat ik het beter doe op een beetje ongericht en ongeleid aanmodderen. En dat leverde toch al veel ruimte op, zó veel ruimte dat ik zelfs een beetje de kluts kwijt raakte want alles moet dan weer een nieuw plekje krijgen en ingedeeld worden en dan weer uitgelegd aan de huisgenoten die met argwaan volgen wat ik aan het doen ben. Zo bleek M. toch té gehecht aan het boek over pompoenen dat hij sinds we dat kregen zeker wel één keer heeft doorgekeken. Maar vooruit, het staat weer in de kast.

Ik moet zeggen dat een deel van de motivatie om te ontrommelen zeker wordt ingegeven door behoefte aan geld. Hoe meer geld, hoe meer er kan worden afgelost, hoe sneller ik mijn aflosdoel van € 10.000 dit jaar heb bereikt. Maar wie weet tot welke wijze inzichten ik nog kom, straks, in een leeg huis met heel veel tijd over omdat ik nooit meer iets kwijt ben of hoef schoon te maken….

Doe jij ook aan ontrommelen? Of ben je een vergevorderde minimalisme koningin? – en nee Valhalla, jij hoeft deze vraagt niet te beantwoorden 😉

49 gedachtes over “Ontrommelen voor beginners

  1. Ja ik ontrommel ook. Althans, ik heb al heel veel ontrommeld maar af en toe moet je er weer mee aan de gang
    anders wordt het weer een bende voor je het in de gaten hebt.
    Dus ik kijk regelmatig de kasten na om weer wat weg te doen zodat het aardig opgerumd blijft allemaal.

    Like

  2. hier in kleine stapjes, ik blijf bezig. vind het lastig om een moment te vinden om dingen naar de kringloop te brengen of fotos temaken voor verkoop met mn bijna fulltime baan als gastouder, eigen gezin met 2 kinderen van 2 en 5 en het volledige huishouden.. dat wordt me soms al lichtelijk te veel.. laat staan dus extra klusjes.. weggooien lukt nog wel, maar wegbrengen of verkopen wa tminder. maar ook langzaam komen we er wel en af en toe manlief inschakelen.. (hij heeft de automee naar werk, dus kan na werk wel dingen brengen bij de kringloop bijv) maar alles beetje bij beetje

    Like

  3. Ook hier is het opruimvirus toegeslagen. Wij wonen op dit moment in een huurhuis dat elk jaar duurder wordt terwijl onze gezondheid dusdanig is dat we waarschijnlijk minder willen werken en dus minder gaan verdienen. We willen ons daarom orienteren op het kopen van een huis. In een deel van Nederland waar we eerder niet wilden wonen, maar waar de huizen wel goedkoop zijn. Dan is het plan om versneld af te lossen en onze lasten naar beneden te krijgen, je kent het hele riedeltje wel. Voor we dat gaan doen willen we nu al een jaar zuiniger leven om te kijken hoe dat is, om zoveel mogelijk te sparen en gewoon voor de kick van met minder toe kunnen.Bij dit hele proces hoort ook opruimen. Minder spullen om te verhuizen. Ruimte maken. En net als jij moet ik oppassen met mijn energie, en merk ik dat ik als ik er niet op let helemaal hyper word van de opruimeritis. Dus hier ook geen to do lijstjes of plannen, maar gewoon hap snap. Heel anders dan hoe ik normaal dingen benader, maar het bevalt me erg goed!

    Like

  4. Het gaat steeds makkelijker, eerlijk waar. En regelmatig een hoeveelheid ter grootte van een schoenendoos wegdoen, wordt uiteindelijk een kast. Daarna de hoek van een kamer. Enzovoorts.

    Like

  5. Herkenbaar voor mij. Zeker dat 's nachts wakker schieten en snel nog even iets uit de zak halen voor de kringloop. En die laarzen, ja, ik heb er ook veel… maar afstand ervan doen: moeilijk. Ik streef nochtans ook al lang naar een leven met minder spullen, en dat gaat met vallen en opstaan.
    Succes ermee in ieder geval!

    Like

  6. Ik heb dezelfde 'problemen' als jou. Als ik mijn boekenverzameling bekijk………… Mijn kledingkast……..De zolder die steeds voller komt te staan. En waar ligt het aan? Blijven kopen…..nee, ik koop wel overwogen…. heb ik het nodig….. heb ik het al…..hoe vaak ga ik het gebruiken enz. enz. Dus de bottel nek zit het in het wegdoen. Rokken, jurken, jasjes, jassen het past nog en het ziet er nog prima uit maar wordt niet meer gedragen. Gewoon weg doen. Oei…. En dan de boeken. Voor een half jaar geleden kocht ik en verkocht ik de uitgelezen boeken meteen via mp. Daar is behoorlijk de klad in gekomen. 3 grote big shoppers vol boeken liggen om verkocht te worden. Gewoon beginnen met ontrommelen maar wanneer, zucht – deze week…….Volgens mij zit ik ff in een dipje.

    Like

  7. Mocht niet reageren, maar ik doe het toch 😉
    Een moodboard? Een lijstje waarop je precies houdt wat je bezit? Wat een gedoe. Je ziet toch of iets nutteloos is of niet? En als je blijft opruimen, wordt 'nutteloos' een steeds ruimer begrip.
    En herkenbaar hoor, van de schoenen. Ik maak zo nu en dan foto's van mijn kast en dan zie ik zie ik dat ik er ook tot aan de verhuizing over heb gedaan om een paar prachtige, maar ondraagbare, prachtige zachtleren laarzen weg te doen die ik van de man kreeg. ..

    Like

  8. acht jaar geleden was ik net 4 keer verhuisd. Dat was wel opgeruimd.
    Na 3 jaar kwam VL er bij. Nog een keer opruimen van zijn en mijn spullen, leverde een halve kamer winst (!) op zolder. Er kon zelfs iemand blijven logeren voor lange tijd op het (ex)rommelkamertje toen. En dat leverde nog inkomsten op ook.
    Daarna kwam de klad er in, er hoefde niet veel meer. Dus ik heb nu al jaren de illusie dat ik opgeruimd ben. De ruimte in huis is ook evvenveel als 5 jaar geleden, maar ik ben bang dat als we gaan opruimen of inpakken voor een verhuizing, dat de kringloop weel dozen en zakken te verduren krijgt. Maar ik denk dat ik daar nu niet aan wil denken.

    Like

  9. Ik ontrommel ook wat ongestructureerd. Anders wordt t zo'n dingetje…
    Naar t idee van de Flylady heb ik mijn huis in zones verdeeld. En in de week dat een bepaalde zone in de focus staat ruim ik daar wat grondiger op. Deze structuur heb ik recent opgepakt.

    Maar ik kan ook in ene zin hebben om een kast leeg te trekken, tot groot verdriet van man. (kampioen verzamelen)
    als hij iets niet kan vinden, denkt ie al meteen dat ik g heb weggegooid… (nee schat, gewoon ff goed zoeken 😉

    Door dit rommelige opruimen duurt t wel langer voor je echt resultaat hebt, maar afgelopen weekend heb ik voor t eerst kunnen bakken in een 'lege' keuken. Ik ben er nog stil van haha.

    Door de kleine stapjes en door steeds terug te keren in een bepaalde zone is het 'afscheid nemen' minder zwaar.

    Ik stel mijzelf de vraag 'word ik of man hier blij van?'. De vraag 'KAN ik t gebruiken' werkt bij twee overcreatieve personen minder goed haha.

    En zo leef ik heel langzaamaan steeds meer in het huis waarin ik wil leven.

    Ik merk ook dat de veranderingen in mijn huis heel erg lijken op de veranderingen op t gebied van persoonlijke groei.

    Ik maak veel meer keuzes, die echt bij míj passen. Ben dingen aan het laten gaan, die ik deed omdat t zo hoorde. Ik vind dit een heel mooi proces.

    Zijn er meer mensen, die dat zo ervaren?

    Groet van Britt

    Like

  10. Nee, ik ben niet zo van het ontrommelen. Grotendeeels ook omdat de meeste “rommel” hier in huis van Sander is, dus dat gooi ik niet zomaar weg. Toch droom ik er ook wel eens van om een heel minimalistisch huis te hebben hoor 😉

    Like

  11. Moodboard?? Haha, da's toch ook weer extra onnodige rommel in huis. Ik kan goed opruimen en wegdoen. De rest van de gezinsleden wat minder goed, en ik krijg dan ook regelmatig naar mijn oren geslingerd: “Zie je wel dat het goed is dat ik dat bewaard heb”, of als iets kwijt is: “Dat heb JIJ zeker weggedaan?”. Maar dan is het gewoon kwijt hoor, echt waar 😉

    Like

  12. Oh ontrommelen…. dat blijf ik maar voor me uitschuiven en de tussentijd komen er alleen maar spullen bij. Heel af en toe ruim ik een kastje op en vorig jaar ging ik welgeteld één keer naar de milieustraat en één keer bracht ik een paar zakken kleding weg. En maakte mezelf wijs dat ik echt wel ontrommeld had. Pffff….

    Ik denk dat ik er maar eens een groot en meeslepend project van maak. Met mood boards en lijstjes en zo. Wie weet gaat het dan wél lukken…. * tongue in cheek *

    Like

  13. Heerlijk, dat opruimen! We wonen in een vrij klein huis met zes man. Ik moet wel. Maar… ja, komt 'ie… dat speelgoed! En ik ben een enorme sentimentele muts. Dus daar valt nog gruwelijk veel te winnen. Jongste is bijna 4, die speelt ècht niet meer met babyspeelgoed. Ik heb met mezelf al een afspraak gemaakt: Nijntje en Zwitsal dingen mogen blijven, rest moet weg. Behalve.. (ja, daar gaan we dan weer, hahaha). Maar ach, we komen er wel!

    Like

  14. Ik hou van opruimen en weggooien/weggeven. Kleren in mijn klerenkast die ik een heel jaar niet heb gedragen gaan weg, zo ook met schoenen. Als ik mijn keukenkastjes poets gaan de spullen die ik sinds de vorige poetsbeurt niet heb gebruikt weg, de kans dat ik ze ooit wel ga gebruiken is volgens mij klein. Ik hou ook niet van grote voorraden en zo (en daarom moet ik vaak boodschappen doen). Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd in mijn geval.

    Like

  15. Ontrommelen?? Ja hoor, ik doe mijn best ook al is het een never ending story, gooi ik er aan de achterkant 3 zakken uit, sleep ik er voor weer 2 in…. maar ik weet zeker dat het ooit goed komt… denk ik, hoop ik, verwacht ik!!! 🙂

    Like

  16. Ik hoop dit jaar een slag te slaan doordat ik op 1 januari begon met mijn persoonlijke Not Buying It Year, en net zoals de reclame zegt wat er niet in komt hoeft er ook niet uit… Ik moet dus heel veel opmaken dit jaar alle voorraad thee, al voorraad shampoo al mijn ongelezen boeken lezen, eerst alle kaarsen opbranden voordat ik nieuwe mag kopen enz, dus dat loopt als vanzelf. Maar ik heb wel een probleemkamer waar alles zich ophoopt/stagneert/ daar leg ik alles neem wat binnenkomt aan post… moet opgeruimd in ordners, spullen die ik wil verkopen en vervolgens niet op Markplaats zet enz.. dus die kamer is een doorn in het oog.. en toch lukt het me niet ik werk er elke week wel in om op te ruimen maar het blijft er een bende.. in de rest van het huis heb ik alles op orde. voorraadkast is gevuld maar er is niets over datum, was altijd gestreken/opgevouwen in kasten, daar zit het dus niet, ik heb gewoon een kamer teveel in huis waar de rommel zichzelf naar toe verplaatst omdat daar er niemand last van heeft, behalve ik dan want ik weet wat er achter die deur ligt… Bieke

    Like

  17. Ontrommelen? Ja, Wegdoen? Ook ja, minimalisme, dat geloof ik niet. Ik heb niet veel in de kamer staan, ook op de slaapkamers (behalve bij dochterlief) staat er alleen het noodzakelijke. Maar toch kan ik niet zeggen dat dit minimalistisch is. Ik kan nog zoveel meer wegdoen. Deze week ga ik een stapel boeken doorspitten. Kijken wat daarvan weg kan. Ook fotolijstjes staan op de nominatie om te verdwijnen. Zoals je dus leest, kan ik nog steeds vooruit.

    Like

  18. Hier ook weer bezig met ontrommelen. Er staat al een en ander klaar om weg te brengen. O en dat van laatste moment iets uit de kledingzak weghalen ken ik… gek eigenlijk dat zoiets dan ineens zo belangrijk lijkt, ook al draag je het nooit. Misschien dat we toch veel sentiment koppelen aan kleding? In ieder geval; de kledingzakken wegbrengen scheelt, dan kun je er ook niks meer uithalen.

    Like

  19. Gister kantoor van manlief geruimd. Eindelijk de tekeningen in een lijst gedaan, boeken op MP gezet en gelijk de belastingpapieren bij elkaar gezocht.. 1 volle bigshopper aan papier,1 zak vol met plastic en 4 lege boekenplanken rijker 🙂

    Like

  20. In opruimen en wegdoen ben ik een kei. Maar schoonmaken is bij mij nog zeker een aandachtspuntje. Alhoewel het wel steeds makkelijker gaat naarmate er minder schoon te maken valt. Dingen die waarmee ik moeite heb om weg te doen zet ik weleens op de foto en plak dat in mijn fotoboek. De volgende stap is dan toch wegdoen omdat ik erachter kom dat het niet waardevol genoeg is om in het fotoboek te plakken.

    Like

  21. Op Moneysavingexpert.com (forum Old Style Moneysaving) ben ik Marie Kondo tegengekomen. Zij is een Japanse opruimcoach. Haar techniek: verzamel alles van hetzelfde bij elkaar (alle onderbroeken, alle kaarsen), houdt elk voorwerp vast en 'voel' of het je vreugde schenkt. Alles waarbij je niks positiefs 'voelt', moet weg. Ze gaat ervan uit dat het ongeveer 6 maanden kost om op deze manier je huis op te ruimen. Ze geeft ook vouwtechnieken om de spullen (vooral kleding) overzichtelijk op te bergen.

    Het klinkt misschien allemaal wat zweverig, maar de mensen die ermee aan de slag gaan zijn laaiend enthousiast. Op Mumsnet zijn er in een paar maanden tijd meer dan 5.000 posts over geschreven.

    Siebrie

    Like

  22. Met een verhuizing in de komende 6 maanden (einde studentenbestaan wil ook zeggen einde studentenwoning..nee niet 'kamer', het is een appartement) heb ik wel een goede stok achter de deur om weer eens kritisch te ontrommelen. Inclusief de tijd dat ik in mijn ouderlijk huis al spullen aan het verzamelen was, heb ik in die 6 jaar toch een behoorlijke inboedel bij elkaar gespaard (waarvan tot mijn schaamte ook spullen die nooit gebruikt zijn..oeps!). Met een beetje geluk gaan mijn vriend en ik de komende maanden samen een huisje betrekken en ja ook hij heeft een complete inboedel dus het wordt nog wat om die samen te voegen. Reden genoeg dus om mij te ontdoen van alle nutteloze zaken vóór ik verhuis!

    Groetjes Lily

    Like

  23. Hier gaat het met momenten. Op dit moment ga ik redelijk ontrommelend, zonder systeem, door het huis heen. Dan pak ik die la aan, dan die kast etc. Ik ga nu aan de slag met mijn kledingkast. Ik heb wel al bij de webshop nieuwe kleding besteld (sale), omdat de oude kleding niet meer kon (vaal, gaten, etc.). Het project daarna is de administratie en dan vooral alle bijbehorende mappen. Ik stel dat steeds uit, en moet de koe nu toch echt eens bij de hoorns pakken.

    Like

  24. Bij vlagen ben ik opruimerig. Maar vaak genoeg ook hele periodes niet. Minimalisme streef ik niet naar. Dat is niks voor mij. Word ik echt niet blij van. Ik heb het gewoon gezellig overzichtelijk vol in mijn huis. 😉

    Like

  25. Net als Britt werk ik al jaren met Flylady. Daar zit standaard het ontrommelen in. Elke dag vaste routines zoals de hotspots opruimen, het lege aanrecht savonds, en elke week de 27 dingen wegdoen naar kringloop,kennis of vuilnis. Echt hoor, na een jaar kan je amper 27 dingen meer vinden 🙂
    Mijn boekenkast heeft een systeem…als ik een boek erbij koop, moet er een boek weg. Dat betekent dat ik beter nadenk voor ik een boek koop, en als dat boek dan zo belangrijk is, moet ik nadenken welk boek er uit de kast moet. Deze manier werkt goed voor mij.

    Groet,Greet

    Like

  26. Zijn er écht mensen die een moodbord nodig hebben om te ontdekken wat ze nodig hebben. Zijn er écht mensen die aan spullen gaan zitten voelen 'of het ze vreugde schenkt'? Zijn er echt mensen die iédere dag 27 dingen weg kunnen doen? Zijn er écht mensen die een schema nodig hebben om hun heus een beetje opgeruimd te houden?
    Ik lees dit alles met stijgende verbazing. In wat voor tijden leven we? Zijn dit niet tekenen van ernstige welvaartsziektes?

    Like

  27. Van af een andere kant bekeken zie ik die lege kale -elk jaar weg doen en nieuwe trends volgen lifestyle_ juist als decadent .
    De kat gaat naar het asiel als z,n kleur niet meer bij die van de bank past .Gebeurt echt .Rijken kunnen het zich veroorloven om weg te pleuren en weer nieuw te kopen .Armen moeten het er mee doen tot dat het uit elkaar valt.
    “Die rugzakken daar loop je al lang mee” . Ja goed merk hè gaat heel lang mee 🙂
    Grr .Mijn eigen keuzes .Hahah.
    Groet Irma

    Like

  28. Ik ben ook erg bezig met ontrommelen. Er is het afgelopen jaren al veel het huis uit gegaan en ik ben voorlopig ook nog lang niet klaar.
    Het gaat echter niet zo snel als ik zou willen. Er zijn veel spullen, liedjes, knuffels, dingen die ik tijdens het ontrommelen tegen kom die mij een ritje naar memmorylane geven. Dus daar ga ik nu een serie over schrijven.

    Een plan van aanpak heb ik niet. Ik moet het ergens tussen alle andere dingen die ik doe manoeuvreren. Dus soms doe ik een klein laatje en ben ik nog geen 10 minuten bezig en de andere keer doe ik de kledingkast verspreid over drie dagen.
    In het verleden heb ik meegedaan met projecten als '365dagen declutter' (heb ik ook over geschreven in Kiindmagazine) en 'een kastje per dag'. Ik had ze nodig als houvast, maar inmiddels heb ik die stok achter de deur niet meer nodig. Langzaam aan wordt ons huis steeds leger en verdwijnt de onnodige troep. (om vervolgens gevuld te worden met speelgoed voor bijnapeuter)
    Ik vrees echter dat het een gebed zonder einde is.

    Like

  29. Als mensen zich vervelen gasn ze dit soort dingen doen Penny. 😉 waarmee ik niet wil zeggen dat een beetje ruimen van tijd tot tijd geen goede oplossing is maar veel mensem dwepen er zo mee. Get a life. 😉

    Like

  30. Ik vind het ook een luxeprobleem. Opruimen hoort gewoon bij het runnen van een huishouden, net als stofzuigen en bedden verschonen.
    Als mensen niet zoveel zouden kopen hoeven ze ook niet zoveel op te ruimen.
    Consuminderen noemen we dat…….
    Waarom heb je 10 handtassen nodig? Ik heb er 1 en als die versleten is koop ik de volgende en gaat deze weg. T is maar een voorbeeld.

    Like

  31. Ja Bieke, dat heb ik ook. Bij mij wordt alles wat weg moet naar de zolder verplaatst. Overal is het netjes, maar daar is het toch een bende! Ik doe daar ook weleens wat aan, dat wel maar het blijft inderdaad een rommel. Hoe dat komt ik weet het niet. Ben verder wel aangestoken door het opruimvirus. Kijk ook veel bij Valhalla minimalisme. En hier dus. Leer er wel wat van ook van de reacties van anderen. Bieke het zal weleens goed komen. Carola

    Like

  32. Ja Julia, ook dat herken ik. Probeer soms de spullen toch een tijdje in huis te houden op een bepaalde plek, waar ik het niet meer zie. Dan kan ik later na een aantal maanden definitief besluiten wat er moet gebeuren. Heb ooit een cursus styling gedaan en heb toen heel veel kleding, die eigenlijk heel leuk stond maar niet door de beugel kon volgens de styliste, direct thuis weg gegeven. Een spijt ervan! Prachtige rokken maar ja de styliste zei het! Nu dat doe ik dus nooit meer. Zoveel weggedaan en zo zonde achteraf. Nooit meer zo impulsief handelen, dat heb ik ervan geleerd. Ik heb op een blog, welke weet ik niet meer, ooit gelezen dat je dus niet zo overhaast moet handelen. Eerst wegleggen, later weer kijken en na een tijd als je het echt niet meer wilt wegdoen. Dus ja spijt he. Groetjes Carola

    Like

  33. Ja zeker, ik heb met een aantal mensen op FB de pagina The Minimalism Game opgericht. Elke dag spullen weg doen, gelijk aan de datum van die dag. Dus dat houdt in dat je na 1 maand 496 spullen het huis uit hebt, heerlijk! Het gaat nog prima tot nu toe…wat veel zegt over de hoeveelheid zooi in mijn huis haha!

    Gr Yvonne

    Like

  34. Ik vind het heel fijn om af en toe de zooi de deur uit te doen & te proberen om minder te kopen. Maar de verplichting om zoveel items per dag of maand te doen lijkt me niks. Bovendien tel je dan als snel onnozele dingen -die je toch al zou moeten wegdoen -ook mee om je getal te halen. (Lege wc rollen of een knutselwerkje van je kind)

    Like

Zeg het maar!

