Noodkreet van Pennie Wijs: muziekliefhebber gezocht!

Gastblogger Pennie Wijs roept onze hulp in: waar is die muziekliefhebber die op zoek is naar bladmuziek?

Music maestro!
Opruimen, echt, ik wil het ook wel, maar hoe? Aan bijna alles in mijn huis ben ik gehecht. En als ik er niet aan gehecht ben, dan verwacht ik er in de toekomst nog aan gehecht te raken. Onder het motto ‘je weet maar nooit’ ligt hier op kastplanken van allerlei te wachten op de toekomst. Een gloedvolle toekomst, mag ik wel zeggen. Een toekomst waarin nieuwe studies worden aangevat, oude studies worden opgefrist, onderbroken projecten worden afgemaakt en nieuwe, enerverende hobby’s worden opgepakt. Dit alles uiteraard gehuld in daarbij passende kledij. Kortom er kan niks weg.

Totdat ik dat ene stapeltje gisteren weer zag. Een stapeltje dat al een poosje ligt te wachten op de toekomst. Maar ik zou wel een vat vol zelfoverschatting en mallotigheid moeten wezen om ervan uit te gaan dat deze toekomstdroom nog ooit verwezenlijkt zal worden. Het gaat om een stapeltje bladmuziek. Of eigenlijk: een stapel (6 kg). Ooit aangeschaft in jeugdige overmoed. Of gekregen van lieve mensen die het me ook wel zagen doen in de toekomst: pianospelen.

En dan niet van Jan-daar-ligt-een-kip-in-het-water of de vlooienmars, maar het echte werk. Dat ik dan achter zo’n grote, glanzende vleugel zit (in een schitterende avondjurk uiteraard) en volledig in trance – maar met het grootste gemak – een recital ten beste geef, waarmee ik het publiek tot tranen toe weet te ontroeren. Alleen het kwam er niet van. Wél zat ik best regelmatig achter zo’n mooie vleugel, maar dan in muffe, naar dode muizen stinkende lokalen van op de rand van faillissement balancerende muziekschooltjes. Ik raakte nooit in trance, wel erg bezweet. En nooit was er iemand ontroerd. Of nou ja, één keer pinkte een dame een traantje weg, maar dat was omdat er onlangs iemand in haar familie was overleden, dacht mijn pianolerares.

Bij de een duurt het lang, bij de ander wat korter, maar op een dag krijg je zelfinzicht. Ineens was ik niet meer die jonge muzikale meid die al zo lekker op weg was, maar een oudere dame die best nog wel een aardig deuntje ten beste kan geven. Een lieve oude tante met een onschuldige hobby. Ze is er mee van de straat. Doet geen vlieg kwaad. Laat haar maar. Altijd nog beter dan dat ze viool zou studeren, want daar gaan de honden in de buurt zéker van janken.

Aanvankelijk kwam ik in verzet. Wat was dat nou? Een arts die me attendeerde op menopauzaal gerelateerde kwaaltjes, terwijl ik nog in de aanloopfase van mijn carrière zat? Dan kwam het er nú op aan om vaart te gaan maken. Als een malle dwaas begon ik alle toonladders door te nemen, in majeur, in mineur, harmonisch, melodisch, pentatonisch, octotonisch, enneatonisch, de hele bliksemse boel en natuurlijk voor de zekerheid ook zigeunertoonladders en klezmertoonladders. En de kenners weten, dat is nog maar het begin. Vervolgens komen er nog vingeroefeningen, etudes en allerlei ander ongemak, waar je vreselijk van in de stress raakt als je het niet aan kunt.

En dat is bij mij het geval. Het is te hoog gegrepen. Ik heb onvoldoende talent. En ook niet zoveel energie. Eigenlijk is het topsport en ik ben liever lui dan moe. Dus ik haalde bakzeil en ging over tot plan B. Ik speelde alleen nog maar stukjes die ik al kon. Of die ik gegarandeerd binnen een week onder de knie zou kunnen krijgen. De rest ging op een aparte stapel. En nu komen we op mijn punt: die stapel.

Die stapel moet de deur uit. Niet bij het oude papier, dat is heiligschennis. Het moet naar iemand die wél talent, doorzettingsvermogen en energie heeft. Dus ik zette het op Marktplaats. Ik zat klaar om hordes likkebaardende conservatoriumstudenten te woord te staan. En wat dacht je? Nul (0) reacties! En dan zeggen ze nog dat het crisis is. En dat studenten het zo zwaar hebben. Ik snapte er niks van. En schoof de stapel weer onder mijn bed. Waar ik hem gisteren weer zag liggen.

Nu dan mijn oproep. Help! Help mij, zodat ik óók eens wat kan opruimen. Het moet wel goed terecht komen, bij een (toekomstig) gevorderd pianist. Wie kent iemand die mijn stapel – tegen betaling van verzendkosten (€10) – wil overnemen? Het gaat om o.a. Albéniz (Iberia en Espana), Bach (Wohltemperiertes Klavier I), Bartók (Mikrokosmos), Chopin (pianoconcert no 1), Debussy, Haydn, Schubert. Complete lijst kan ik mailen. De websitebeheerster knoopt ons aan elkaar. Waarvoor enorm veel dank! Wie het eerst komt…

DE DROOMKANDIDAAT HEEFT ZICH GEMELD, DUS REAGEREN IS NIET MEER MOGELIJK.

9 gedachtes over “Noodkreet van Pennie Wijs: muziekliefhebber gezocht!

  1. O Pennie! Daarmee ligt de lat ook flink hoog zeg! Wat speel je nu graag? Zelf zing ik, en ik heb een meter bladmuziek die ik ooit heb gezongen of ooit nog hoop te zingen. En soms zing ik lekker met de CD mee, want ondersteund door echte musici en zangers, uit de boxen, klinkt het redelijk acceptabel. Die bladmuziek van mij, die gaat nooit weg maar ga ik aan de kinderen nalatend. De arme zielen. Het is hun smaak niet.

    Like

  2. Ik heb zelf ook nog een paar studieboeken liggen met bladmuziek voor(dwars) fluit… Heb al wel de fluit weg gedaan, met heel veel pijn in 't hart. Maar als er niet meer op gespeeld word, is het óók heiligschennis. Die kreeg ik wel verkocht (aan een leerling die heel graag wou!), samen met nog wat bladmuziek, maar de laatste boeken gooi ik ook niet weg natuurlijk. Ik hoop dat er zich iemand meld, die jouw stapel op waarde weet te schatten! groetjes Esther

    Like

  3. Hahaha, wat een hilarisch stukje weer Pennie! Helaas heb je niets aan mij om je opruimdrang te bevredigen. Ik ben heel a-muzikaal. Succes met het vinden van een echte liefhebber. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die je er heel blij mee kunt maken!

    Like

Zeg het maar!

