De verleidingen van januari

Wie herkent het niet: de impulsen die je voelt om iets te kopen terwijl je het niet eens nodig hebt. Wat kunnen we een geweldige gesprekken in onszelf voeren om goed te praten waarom deze uitgave toch echt noodzakelijk lijkt. Ik bespaar nu al zo lang en tóch blijven die impulsen nog steeds komen, weliswaar veel minder dan vroeger, maar toch.

Met ons overambitieuze aflosdoel van dit jaar is het echt wel van belang dat we ons aan de budgetten houden. Bovendien zijn die best ruim en is het echt niet zo dat we op een houtje bijten. Wanneer heb je nou eenmaal iets nodig? Nou wanneer je continu mis grijpt of wanneer het om eten gaat. Maar ook daar kun je regelmatig veel te veel van kopen. Het verbaasde me hoeveel ik de afgelopen maand toch nodig meende te hebben, gewoon omdat ik het zag.

Je hoort vaak dat het helpt als je wilt afvallen dagelijks op te schrijven wat je eet, om je bewuster te worden. Maar opschrijven wat ik koop doe ik al, al jaren. Daar zit niet het probleem. Zou het helpen als ik ga opschrijven wat ik niet koop? Is dit een mooie manier om mijn mentale boekhouder te leren wat de juiste prioriteiten zijn? Worden de impulsen minder door het bij te houden? En kan ik misschien verbanden zien met jaargetijden of stemming als ik het langer ga bijhouden?

Kortom, wat kocht ik allemaal niet in de maand januari?


  • Een echt beeldschoon blauw tasje van € 30 bij het Care Center in Hoorn. Van stevig katoen en met meerdere vakjes, echt super voor reisdagen door het kleinere formaat. Ik heb lang staan dralen en pas toen ik hardop tegen mezelf zei dát we dit jaar niet eens op vakantie gaan, wist ik me om te draaien
  • Bijnierconcentraat als suppletie omdat veel ME-patienten daar schijnbaar goed op reageren. 200 pillen voor € 43,82. Zal vast een supermedicijn zijn maar ik gaf al eerder € 170 euro uit aan mijn 8-weekse proef voor het slikken van NADH en Q10. Ik ben best bereid om meerdere dingen tegelijk te proberen maar als het zó duur is dan is dat wellicht geld weg gooien, want hoe weet ik nu waar ik van opknap als ik meerdere dure supplementen tegelijk gebruik?
  • Een zak van 2,5 kilo amandelmeel à € 34,50 omdat de voorraad op is. Dit kopen betekende dat we net niet zouden uitkomen met het boodschappenbudget van januari. In plaats daarvan bakte ik een paar keer met kastanjemeel en dat ging prima 
  • Op mijn stukje over het laten wennen van Gerrie aan de kattenmand schreef Karin in een reactie veel succes te hebben gehad met het warmtematje van de Blokker à €10. Ik heb me uit alle macht weten te beheersen om het niet te kopen. Eerst maar eens proberen of het zonder lukt. En we hebben trouwens nog een kruik. Wat zeg ik: twee kruiken….
  • Wegens aanhoudend gevoel van appelflauwte in de ochtend ging ik op zoek naar een alternatief om mijn ontbijtsmoothies wat vullender te maken. Want hoewel ik in de zomer meer dan genoeg heb aan mijn groente- en fruitsmoothies, heb ik nu het kouder is behoefte aan steviger kost. De oplossing er een gekookt eitje bij te eten voldeed niet wegens ei al vaak te gebruiken voor bij de lunch. Eiwitpoeder! Ik heb eiwitpoeder nodig in mijn smoothies! Volgens dr. Oz dan toch. Maar wel lactosevrij. Sun warrior eiwitpoeder, rauw en veganistisch, 1 kilo voor €47,95, wat wil je nog meer? Nou geld overhouden? Dus klikkerdeklik, poeder weer uit het winkelwagentje gehaald en diep nagedacht welke producten óók eiwitten bevatten en goed passen in een smoothie. Ik deed zelfs het keukenkastje open voor inspiratie. En wat zag ik daar: pindakaas, amandelpasta, tahin! Sindsdien eet ik nu vaak in de ochtend een heerlijke smoothie met meestal tahin en vullen dat het doet! 

  • Geïnspireerd door de leuke site van moedersminimalisme.nl wilde ik ook super handige rekjes om papierrollen mee op te hangen. Hoeveel ik ermee uitspaarde door het niet te kopen weet ik niet. Wel weet ik dat mijn keukenkastjes te vol zijn om een dergelijke systeem te gebruiken. Dus hield ik het zoals het was en liet de keukenrol gewoon rechtop staan, voor de prijs van € 0
  • Zoekend op dezelfde minimalisme site kwam ik ook al snel terecht bij een superhandig rekje dat je aan de binnenkant van de keukendeurtjes kunt hangen, en waar je het vaatdoekje dat je gebruikt en je afwasborstel en zo uit het zicht in kunt bewaren. De gebruikte link verwees me naar Waschbar, ook al zo’n heerlijke webshop en daar bleek het €29,95 te kosten. En potverdrie voor ik het wist zat het in het winkelmandje. Maar met een zelfbeheersing waar je u tegen zegt verwijderde ik het weer. Heb mezelf streng toegesproken dat om te minimaliseren ik eerst maar eens spullen moet verwijderen in plaats van spullen te kopen. En na even nadenken bedacht ik mijn eigen systeem met een mandje dat ik nog had.
  •  Na ontvangst van een mail van paleo-goeroe Evert Berkelaar over afvallen met het Paleodieet word ik enthousiast. Natuurlijk wil ik het e-book afvallen met paleo ontvangen! Ik kom bij zinnen als ik ontdek dat het € 25 is. En trouwens ik val nooit af. Nee, dat klopt niet, ik val heel vaak af. Ik val namelijk altijd dezelfde 6 kilo af. Hoe ik ook eet en wat ik ook in mijn mond stop. Amber Albarda, Jesse v.d. Velde, Broodbuik, Oersterk, mijn kast staat echt vol en het helpt niets. Ik knap enorm op van gezond glutenvrij suikervrij eten maar afvallen ho maar. Dus Berkelaar, die kan je in je zak steken, je E-boek voor € 25, wat een geld trouwens zeg! Weet je wat, ik meld me meteen af van de nieuwsbrief. Al die leuke websites van interessante mensen willen alleen maar geld aan mij verdienen! Wat een inzicht weer door niet te kopen zeg!

Eigenlijk ben ik best verbijsterd door dit rijtje. Het is ook best gênant trouwens maar misschien helpt zo publiekelijk met de billen bloot gaan het niet-kopen. Of worden de impulsen zelfs minder, want dat zou fijn zijn!

Toch bezweek ik wel voor iets. Zou wat zijn zeg als ik echt elke verleiding wist te weerstaan!  De geweldige wake-up lamp waar ik € 95 voor betaalde en waar ik intens van geniet. Toegezongen worden door vogeltjes is echt fijn mensen, het was dat of verhuizen naar een vogeltjesrijker gebied. (‘We barsten van de vogeltjes hier’ zegt M. nu die meekijkt terwijl ik dit schrijf. Ja duh! Die zingen niet op commando op het gewenste tijdstip M., nou jij weer!)

Conclusie: vrekkigheid voorkwam zeker een paar jaar dat ik deze lamp kocht. Iets minder vrekkig had wel gemogen aangezien ik er zoveel profijt van heb.

En mis ik ook maar iets van het niet gekochte dat voorkomt in het bovenstaand rijtje? Nee, het is ook dat ik het tijdens de maand noteerde, zo uit het hoofd had ik nooit meer dit weten te produceren….niet gekocht is niet gemist, zo blijkt.

Wat kocht jij niet in januari?

    33 gedachtes over “De verleidingen van januari

    1. Hahaha, ja, dit is ook een tactiek! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of hij voor mij zou werken, want dit noteren zou betekenen dat ik me er bewuster van ben en het juist meer in mijn hoofd speelt. Als ik het vergeet is het prima, maar als het in mijn hoofd blijft rondzingen… Dan is het pas écht gevaarlijk! Wat ik niet gekocht heb vind ik dus een lastige. Of misschien toch niet: ik heb de hele maand gedacht aan een Sonos (een soort draadloze box, zodat ik eindelijk computeronafhankelijk muziek kan draaien), maar dat toch niet gedaan. Zelfs niet toen hij vanaf woensdag met €40 korting verkrijgbaar was! Of is dat nu juist weer stom… 😉

      Like

    2. Oeps, dat gebeurt mij ook…zie ik iets en voor ik het weet zit het al in het winkelmandje.
      Zo ook bij Waschbear, er zat al voor 65 in het mandje toen ik me afvroeg of ik wel wijs was?!
      Dus hup, alles er weer uit, we kunnen het geld veel beter gebruiken!

      Like

    3. Wat opmerkelijk dat je op een site over minimalisme TWEE keer de impuls moest weerstaan om iets te kopen. Dat is toch geen minimalisme meer, zou ik zeggen. Gelukkig is het je gelukt om de verleiding te weerstaan. Succes hoor.

      Like

    4. Wat kocht ik niet:
      digitale keukenweeg schaal (ik hoop dat ik hem alsnog voor mijn verjaardag krijg)
      leren laarzen (euro 200,– in de opruiming)
      wandelschoenen (wel echt nodig nog niet gekocht)
      winterjas (119,00 – en de 2e gratis 1 jas vinden gaat prima maar dan de 2e…….)
      laarzen prutplastic (euro 30,00 – gaat snel stuk dus niet gekocht)
      weekendje weg voor manlief en ik (we gaan wel maar liever in mei/juni)
      sloffen voor manlief (wacht op 2e artikel 1,00)

      Wel gekocht:
      Winterjas (euro 139,00 – met uitneembare binnenvoering)
      fiets voor zoon
      zadel voor andere fiets

      Like

    5. ….ik heb (tweedehands) speelgoed en 'n kinderstoel gekocht omdat over een paar maanden 3 kleinkinderen (met dochter en schoonzoon)
      uit Australie een paar welen bij ons komen 🙂 3 kinderen onder de 4 jaar! De meeste spullen leen ik maar vooral speelgoed koop ik liever zelf. Zo vervelend als iets wat je geleend hebt, kapot gaat!

      Like

    6. Ik weet het eigenlijk niet, zal het ook eens bijhouden want dat is inderdaad best leuk om zo'n lijstje te maken 🙂

      Verder dacht ik hetzelfde als fabiooltje: grappig dat juist een site over minimalisme het verlangen om iets te kopen in je aanwakkerde 😀 Zo zie je maar weer dat zelfs minimalisme nog geld kan kosten 😉

      Enne… die wake up light is echt zijn geld driedubbel waard, vind ik. 😀

      Like

    7. O jee, had ik je bijna aangezet tot een impulsinkoop :-P, dat was natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig werkt een kruik ook prima. Zelf heb ik eerlijk gezegd weinig last van impulsaankopen, ik ben waarschijnlijk gewoon veel te pinnig. Heb wel even getwijfeld toen er kleding van een fijn merk bij Z.alando in de uitverkoop kwam maar uiteindelijk toch niets gekocht want ik heb het niet nodig. Ook geen nieuwe contactgril gekocht omdat deze veel duurder bleek dan ik dacht, bovendien werkt een simpele grilpan ook prima.

      Like

    8. Ik wil zo'n koffiemaker van de ikea. Die zet heerlijke koffie, is van RVS en heel erg low tech. Maar die krijg ik misschien wel voor mijn verjaardag. Ik kocht geen minionknuffel voor jarige DL2. Zelfs niet de minionbeeldjes bij de kringloop. (de man zeurt er nog steeds over, dat ik dat niet voor haar over had). lol om je avonturen bij waschbaer.
      Maar oh, wat zijn er toch mooie dingen overal. Gisteren keek ik op topvintage.nl. Moet ik ook niet doen. Bovendien heb ik nog mooie jurken. (maar nog niet in het paars. of met lange mouwen…)

      Like

    9. Oei… ik heb me niet echt ingehouden; kocht boeken voor kind + mij, nieuwe schoenen voor kind + joggingbroek, een carnavalsoutfit voor kind + bijbehorende schmink ed. Een boodschappentrolley (aanbieding trekpleister) voor mij en nieuwe glazen. Voor de man kocht ik nieuwe broeken (tweede halve prijs) en een vest. Nu hij op kantoor zit is opeens een beetje nette kleding (wel casual) nodig, waar hij voorheen in verwassen bandshirts liep van 15 jaar oud, want tijdens het werk ging er een overall overheen 😉

      Heb wel bij het meeste gewacht op aanbiedingen en de boeken gaan weer op bol als ze gelezen zijn. Zo lezen we relatief goedkoop. Onze dorpsbieb heeft maar een beperkt aanbod (geen Engels, wat ik graag lees) en als ze dan eens nieuwe boeken hebben, zijn ze uitgeleend tot sintjuttemis.

      En pas maar op met dat (lezen over) minimalisme: dadelijk gaat het net als met groen leven ed bij mij: kopen voor goede voornemens en sleep je aan het einde van het liedje zoveel 'handige dingen' naar je hol, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

      Was wel een goede les: ik laat me niet meer meeslepen met elke hype en lach me slap om de mensen die nu weer aan de plank-challenge meedoen. Da's de laatste gril. En koolhydraat-arm eten ook. Post ik op instagram (met opzet) een foto van koekjes met chocolademelk (+slagroom natuurlijk), weet ik bij voorbaat wie er gaat zeggen dat het ongezond is. Hahahaha: iemand die zich al jaren suf sport en alle dieethypes volgt en echt niet slanker is dan ik (integendeel zelfs).

      Wees gewaarschuwd.

      N

      Like

    10. Inpuls aankopen? ik heb ze bijna nooit meer ( dacht ik) nu is dat voor mijn vrij makkelijk ,
      Wij wonen in een klein dorp, geen winkels, we hebben geen 2e auto, ook niet nodig, ik werk op fietsafstand, alle boodschappen doe ik ook op de fiets ( en 1x per 3 weken de grote boodschappen bij de A.ldi en L.idl)
      Wij consuminderen al jaren, voelen ons daar goed bij. modaal salaris, bewuste uitgaven, spaarpot groeit gestaag .
      Tot begin januari, toen zag ik op Funda een vakantie woning. een opknapper ,maar leuk!
      Kon het niet uit mijn hoofd krijgen, liet het mijn partner zien, die is meer praktisch, maar ook hij vond het een buitenkansje
      We gingen kijken , in de verwachting dat het erg zou tegenvallen ,maar dat deed het niet.
      kortom we zagen het huis en 2 weken later tekenden we de koopakte.
      Nu zijn we de trotse eigenaren van een 2e huis er moet nog veel aan gedaan worden, maar we zijn er super blij mee
      kortom ik dacht helemaal bestand te zijn tegen impuls aankopen, maar deed in januari een super impulsaankoop
      De spaarrekening is bijna leeg dat dan weer wel

      Like

    11. Sinds ik geen reclamekrantjes meer binnen krijg en ook niet te veel bij webwinkels neus,ben ik minder “hebberig”. Mijn man dacht aan een nieuwe wasmachine,omdat er een BTW-vrije maand was. Ik heb eens flink aan de centrifugeknop gedraaid en hij centrifugeert weer. Wie weet gaat het ding nog jaren mee.

      Like

    12. leuk om je rijtje te zien wat je NIET gekocht hebt! ga ik ook eens bijhouden! hier veel te veel wél gekocht, maar ook weer teruggestuurd.. maa daardoor ook weer verder gaan zoeken. werkelijk al mn gewone schoenen voo dagelijks gebruik waren versleten. en op hoge hakken 4x per dag naar school is niet aan mij besteed.. of daarop met de kids naar de speeltuin 😉 dus e kwamen maarliefst 4 paar nieuwe schoenen… waar ik heel happy van werd!!! (aangezien de natte sokken met vrieskou niet erg fijn zijn.. al mn schoenen waren echt lek/versleten/op….)

      maar eens even denken wat ik NIET gekocht heb.. de kleding die niet mooi zat, te ruim, te kort (omdat ik van lange modellen hou met mn maar 1.57..) nog steeds niet toegegeven aan dochter met een nieuwe frozen rugtas of andere frozen dingen die ze zol euk vindt! ze heeft een schooltas… (en dekbed, en kleding enz heeft ze ook genoeg).. ook voo zoontje geen nieuwe schooltas gekocht, hij heeft 2 rugtassen, gekregen, niet geheel mijn smaak, maar ze voldoen als rugtas.. dat is het belangrijkste.. wake up lilght heb ik ook nog steeds niet gekocht maar ga door je post wel meer twijfelen…. we hebben helaas ook nog steeds geen nieuwe of tweedehands kast gekocht voor zoontje, maar zijn hard op zoek. man wil t liefst 2e hands, ipv nieuw. prima 😉 ik heb ook nog geen nieuwe mobiel gekocht terwijl hij ondertussen aardig aan vervanging toe is… maar dat zijn dus dingen die er nog wel komen.. aangezien de babykamer naar mn zusje gaat voor Juli.. 😀 en omdat mn mobiel wel belangijk is aangezien we geen huistelefoon hebben (dan is t als gastoude wel handig dat je bereikbaar bent en zelf kan bellen als er wat is..)

      maar leuk om zo eens bij te houden welke dingen je wel wou hebben maar toch niet gekocht hebt. leuk!

      Like

    13. Ik ben heeeeeeel trots op je, wat supergoed van je, maar uhhhh…. dat rekje voor de afwasborstel etc…… klinkt alsof ik dat MOET hebben, ernstig hard nodig heb….. moet ff gaan zoeken hoor 🙂

      Like

    14. heel grappig stukje. Ik ben niet meer zo gevoelig voor impulsaankopen. Integendeel, ik heb de neiging steeds minder. Wat bij mij de knop heeft omgezet is om bij een opwelling van begerigheid te denken: Als ik het over een week nog steeds wil hebben, ga ik het kopen….. En het zal je verbazen hoe vaak ik het zo fel begeerde object, na een paar uur al weer vergeten was. Heeft me bakken met geld gescheeld. Alleen nu krijg ik er last van dat ik zo ongeveer alles veel te duur vind en best moeilijk geld kan uitgeven….. Ach ja zo blijft er altijd wat te leren in het leven. Groet, Joanne

      Like

    15. Ik heb ook niet zo heel veel impuls aankopen meer, maar soms is het heel moeilijk om iets toch echt niet te kopen. Ik zag een hele mooie winterjas hangen in de winkel voor maar 9,95 euro, die had ik helemaal niet nodig natuurlijk, maar het stond zo mooi en voor dat geld……., maar ik ben er wel heel blij mee.
      In een andere winkel heb ik nog mooie laarzen gezien ook afgeprijsd, maar die heb ik niet gekocht. In winkels iets niet kopen is vaak moeilijker als het zo “goedkoop” is dus er maar niet vaak naar toe gaan. Die wake-up lamp is het geld echt wel waard en daar heb je dagelijks plezier van. Leuk zo'n lijstje, ik ga dat ook eens bijhouden!

      Like

    16. Een stofzuiger. Deze moet er dit jaar wel komen, maar toch maar weer uitgesteld. Het ouwetje doet het nog, maar de zuigmond valt steeds van de steel. Ergernis ten top.
      Wel gekocht voor allebei de kinderen carnavalspakje. En kleren voor mezelf en dochterlief.

      Like

    17. “Wie herkent het niet: de impulsen die je voelt om iets te kopen terwijl je het niet eens nodig hebt.” Nee ik herken het niet, maar misschien ben ik de enige in Nederland zonder koopimpulsen.
      Maar over dat amandelmeel: blijkbaar gebruik je het spul veel, maar je onthoudt jezelf van dat meel voor enkele dagen, alleen maar om met je budget uit te komen? Gaat dat niet een beetje ver?

      Like

    18. nee vind ik niet te ver gaan, ik heb tapiocameel, rijstmeel, kokosmeel, kikkererwtenmeel, allemaal op voorraad. Die paar dagen zonder amandelmeel ben ik prima doorgekomen, Bovendien kwam ik uit met mijn budget en dat gaf een goed gevoel 😉

      Like

    19. Ik ben vanaf januari begonnen met een Not Buying it year… als ik iets leuks zie, denk ik dat direct NOT buying it.. dat helpt al heel veel!! In januari ben ik begonnen in een dagelijks opschrijfboekje en daarin schrijf ik wat ik niet heb gekocht, wat de verleidingen waren en wat ik toch kocht en waarom! In januari kocht ik WEL een nieuwe elektrische fiets, want mijn oude had na 5 jaar 26.000 km op de teller en motor viel steeds vaker uit en reparatie minimaal €600,- dus een nieuwe want ik rij geen auto en doe alles per fiets. Verder kocht ik een nieuwe zwarte broek voor €15,- want ik moet op mijn werk een zwarte aan.. en mijn Primark aankoop was in 3 maanden zo kapot gegaan en vaal geworden, dat ik mij al werkende schaamde voor mijn sjofele uiterlijk EN omdat ik op de huishoudbeurs ook een dagje ga meewerken in de stand, dus in de uitverkoop een nieuwe gekocht. Wat kocht ik niet… een prachtige paarse langere winterjas… want de mijne heb ik nu drie jaar, is nog helemaal goed, maar zooo saai beige… en ik kocht hem tweedehands.. dus een nieuwe … NEE Not Buying it… nieuwe lijn handcreme in de winkel waar ik werk… heerlijke geur.. in de aanbieding… NOT bying it.. want ik heb gewoon nog creme die prima is… leuke rode hartvormig bakje voor afwas, maar ik zag er al heerlijke salades ingaan.. kocht ik niet, want leuke bakjes genoeg. Wat mij ook opviel is hoeveel ik gratis kreeg in Januari… tapas eten van onze zoon, bloembakken vol violen van een overleden mevrouw en huis moet leeg, gratis massage van collega omdat ik haar hielp met opleiding, prachtige leren gele tas van schoondochter die bij een exclusief kledingmerk werkt en samples meekrijgt, gratis kettingslot bij fiets (en ik had al fors wat van de prijs af, want mijn kleur was niet op voorraad en toen andere kleur met korting genomen) Kortom ik vind het zinvol om dit jaar eens op te schrijven wat ik koop/niet koop en krijg! Bieke

      Like

    20. nog een handige keukentip.. van een oud metalen LP rekje maakte mijn man steuntjes in keukenkastje en nu staan mijn snijplanken keurig in het gelid, zonder steeds om te vallen!
      gaatjes boren in de bodem van de kast, metalen steunen erin laten zakken.. klaar. Bieke

      Like

    21. Leuke opsomming! En zo herkenbaar! Ik ben met iets vergelijkbaars bezig, maar heb toch één impulsaankoop gedaan: een electronisch boek waar een vriend heel enthousiast over was. Ik moest ook grinniken toen ik in de reacties las dat Martha haar gebrek aan impulsaankopen een beetje linkt aan haar kleine dorp – bij mij is het juist de digitale wereld waar ik heel snel mijn geld kwijt kan.
      En erg bedankt voor de link naar je smoothiebericht met het idee van de tahin. Was ik zelf niet opgekomen, maar ga ik morgen direct uitproberen. 🙂
      Edith

      Like

    22. wow ik heb nog nooit in mijn leven tapiocameel, rijstmeel, kokosmeel, kikkererwtenmeel, amandelmeel of zoiets gebruikt , zou ook niet weten waarvoor ( en ik ben al 57 🙂

      Like

    23. hallo.
      ook ik slikte van alles om mij goed te voelen. Elke keer dacht ik het gevonden te hebben, Op een dag heb ik mij bij een orthomoluculaire therapeut laten testen. Als zo een test gedaan is laat de uitslag zien waar je evt. een tekort hebt en op welke suplementen je goed reageerd.Ik vind het een uitkomst en ga elk jaar voor een soort APK. Je slikt zo nooit iets wat je niet nodig hebt.
      Misschien heb jij hier ook wat aan.vriendelijke groet Marina.

      Like

    24. wat ik ook nog gratis kreeg… over de datum amandelschaafsel en meel, 2 flessen zonnebloemolie, volkoren beschuiten en crackers… alles voor mijn buiten vogels.. van een zus die haar voorraad 1x per jaar naloopt… en dan alle over de datum artikelendie ik kan voeren aan mijn mussen deze kant opbrengt.. Bieke

      Like

    25. Als ik bedenk wat ik niet gekocht heb schiet me alleen maar een langelijst in wat ik wél gekocht heb, oei dat kan nooit goed zijn…..

      Ik kocht NIET het geweldig leuke krukje/tafeltje ala wonen landelijke stijl van een duur soort en dan schakel ik over op wel gekocht:

      Een geweldig leuk bloesje, ja ik zag er uit als “to die for” dus dat moet je gewoon kopen he, als je er zó goed in uit ziet….dat gebeurt niet vaak.

      Een grote bloempot bij de kringloop voor mijn knutselproject: pimp je pot naar landelijke stijl.

      Dure jam die ik wél mag vanwege mijn dieet.

      Nieuwe meuslischaaltjes omdat ik het verdien vanwege dat zelfde verdomde dieet. Ik eet al drie maanden hetzelfde spul dus ik verdien het mijn yoghurtje uit een mooi bakje te eten!

      Bloemen/bloembollen/planten want je moet toch een beetje gezelligheid in huis, wel weer jammer dat ze zo weer dood gingen (alle bovenstaande!)

      Tja in een maand heb ik mezelf best verwend, maar!!!!!! dit alles doe ik dan weer van het envelopje van de kerstman en ik vind zelf altijd dat ik daar mee mag doen wat ik leuk vind!

      PK

      Like

    26. Ik ben van plan niets aan kleren uit te geven en alleen via ruilen aan nieuwe kleren te komen. Een groot doel, maar het nastreven waard vind ik. Het enige waar ik me moet in houden is eten. Dat is mijn achilleshiel op uitgeef gebied. Vooral nu ik paleo probeer te eten en me helemaal suf kook en bak… En daar aan gerelateerd ben ik heel benieuwd waar jij 2,5 kilo amandelmeel koopt voor 34,50?… Een internetwinkel? Je zou mij een groot plezier doen als je zou willen laten weten waar jij je producten op dit gebied koopt. (En overigens maak ik regelmatig een van jouw recepten, heerlijk!)

      Like

    Zeg het maar!

