Wijs op Woensdag: Je energiebudget op je oude dag

Een bijdrage van gastblogger Pennie Wijs:

Onlangs belde er iemand aan de deur bij mijn oude vader. Een vertegenwoordiger van energieleverancier BudgetEnergie. Of mijn vader wel wist dat hij flink zou kunnen bezuinigen op zijn energiekosten? De meeste mensen in de straat deden dat trouwens al. Door klant te worden bij BudgetEnergie. Als hij even de afrekeningen en meterstanden mocht zien, dan konden ze het hele plaatje samen doorrekenen.

Nou kan ik nog zo vaak tegen mijn vader zeggen dat hij niets aan de deur moet kopen en al helemaal nooit iemand binnen moet laten, maar daar heeft hij lak aan. Altijd dat achterdochtige en wantrouwige gedoe van mij, daar houdt hij niet van. Bovendien heeft hij als alleenstaande oudere al niet zoveel aanloop meer en zo’n mijnheer die samen met hem sommen wil komen maken is best gezellig.

Dus mijn vader – moeilijk ter been – schuifelde heen en weer om het benodigde cijfermateriaal bij elkaar te scharrelen. En toen werd er even flink gerekend. Maar ik ben al zo zuinig, opperde mijn pa, daar valt toch zeker weinig voordeel meer op te behalen? Nou, daar zou hij nog van opkijken, meende de budgetman en hij frummelde nog wat voort met zijn formulieren. Goed. Toen waren alle punten en komma’s gezet.

– Mag ik u nog één vraagje stellen?
– Welja, vond mijn vader, ze waren nu immers tóch bezig.
– Hoe oud bent u eigenlijk?
– Volgende week word ik zesentachtig, antwoordde mijn pa trots.

Daar keek hij zeker wel van op? vroeg ik, toen hij op dit punt van zijn verslag was aangekomen. Want meestal is dat de reactie en mijn vader kan er – net als ik – intens van genieten te jong ingeschat te worden. Ja nou, daar keek de budgetmijnheer zeker van op. Hij werd er zelfs helemaal stil van! En begon wat moeilijk te kijken. Want uhmmm, hè wat vervelend nu mijnheer, hè wat jammer nou, maar dan mag ik u helaas geen aanbieding meer doen.

Wel allemachtig, riep ik spinnijdig. Komt zo’n druiloor onuitgenodigd aan de deur, je steekt er tijd en moeite in, en dan is alles voor niks. Heb je nog gevraagd of ouderen dan geen behoefte hebben aan voordelige energie? Heb je nog gezegd dat dit gewoon leeftijdsdiscriminatie is? En heb je nog gevraagd wat eigenlijk de reden is voor deze uitsluiting?

Ach welnee, dat alles had mijn vader niet gedaan. Wél had hij voorgesteld om die leeftijdsvraag dan voortaan aan het begin van het gesprek te stellen. Want dat was toch handiger? Ja, dat vond de BudgetEnergiemijnheer uiteindelijk ook wel.

16 gedachtes over “Wijs op Woensdag: Je energiebudget op je oude dag

  1. Hoi Martine, bij ons in het dorp kwamen 2 dames van de thuiszorg bij een oudere dame. Heel gezellig binnen aanvragen doornemen voor eventuele zorg. Van te voren gebeld (!) dat ze eraan kwamen. Na 20 minuten vertrokken. Daarna kwam ze erachter dat de voordeur op een kier was gezet tijdens binnenkomen en boven op de slaapkamer waren al haar sieraden gestolen. (Nog van haar moeder en haar man gekregen). Ik snap jouw bezorgheid helemaal.
    Gr. Ria

    Like

  2. Hoi Martine/Pennie,

    Via twitter kwamen wij op deze blog terecht. Bedankt voor het verhaal en wat vervelend dat het zo is gelopen.

    Wij hebben juist een maximumleeftijd ingesteld ter bescherming van ouderen. Het kwam voor dat zij een overeenkomst tekenden zonder volledig op de hoogte te zijn van wát ze precies tekenden. Dat is voor zowel de klant als voor ons niet wenselijk.

    Om die reden hebben wij een leeftijdsgrens gesteld. Als ik het verhaal zo lees dan is jouw vader, scherp van geest, hier de dupe van.

    Als hij nog interesse heeft in besparing op energie, dan kunnen wij hem altijd bellen en een uitzondering maken. Ik hoor het graag als hij/jij hier wat voor voelt.

    Onze excuses dat het zo gelopen is, wij willen de ouderen absoluut niet discrimineren maar juist beschermen.

    Met vriendelijke groet,
    namens Budget Energie,

    Eduard

    Like

  3. Dank voor de reactie.
    Liever zou ik zien dat uw bedrijf informatie geeft via folders, website, enz dan deze dwingende gesprekken aan de deur, waarbij mensen gevraagd wordt in huis gegevens op te zoeken. Dan is iedereen – jong of oud, scherp van geest of iets trager van begrip – 'beschermd'.

    Like

  4. wel netjes op zich dat ze zo'n grens hanteren!! mn schoonzusje mocht na 5jr ziektewet eindelijk weer aan het werk! wat is ze blij! werd aangenomen bij ook een bedrijf wat langs de deuren gaat.. na 1 dag heeft ze zelf ontslag genomen.. de werkuren waren veel langer dan afgesproken… (ze leeft niet om te werken.. zeker niet net vers vanuit dfe ziektewet…) en ze kon het ook niet over haar hart verkrijgen om idd ouderen die niet zo helder meer leken (dusn iet zoals de vader uit dit verhaal) over te halen tot dingen die ze niet snappen idd… nu werkt ze als schoonmaaktster bij een groot bedrijf en heeft het er enorm naar haar zin en maar 4u per dag ipv 12… maf hoe het kan lopen.. maar ben blij dat er ook nog mensen zijn die het niet over hun hart verkrijgen alles maar aan te smeren aan anderen. en vind het dus ook netjes dat dit bedrijf een leeftijdsgrens heeft ingesteld uit zelfbescherming idd.. hoe lastig ook soms…

    Like

  5. Ik ben ook niet vóór verkoop aan de deur. De privacy is in het geding als mensen allerlei gegevens moeten aanleveren. Er zijn zo veel mensen die er misbruik van maken. Voordat je het weet, stelen malafide verkopers pincodes en inloggegevens.

    Like

Zeg het maar!

