Boodschappen – uitkomen met het budget

Vorig jaar kwam ik meer maanden niet dan wel uit met het boodschappenbudget. De redenen heb ik al wel eens verteld: de overgang naar een ander, duurder eetpatroon (paleo), gestegen prijzen, een extra kat erbij, maar ook futloosheid & een terugslag in gezondheid om echt mijn best te kunnen doen.

Nu ben ik dan weer helemaal op het rechte pad. Eigenlijk wilde ik het oorspronkelijke budget van € 550 gaan verlagen maar het leek me een realistischer doel eerst maar eens dit budget te gaan halen. Dus dat is het eerste doel van dit jaar. Ook wil ik kijken hoe de verhoudingen zijn tussen food – non food (schoonmaak, wc papier etc) en kattenvoer.  In december begon ik de uitgaven in deze categorieën bij te houden. Zo kan ik zien wat een eventueel realistisch budget zou zijn voor ons en welke categorie ‘de pijn’ oplevert.

Zoals ik eerder al schreef is de Nibudnorm voor een gezin van 3 personen € 433 per maand aan voeding alleen. Ik dacht niet dat wij daaraan zouden voldoen met alle biologische producten die wij kopen, het leek me ook moeilijk haalbaar. Zelf schatte ik in ongeveer € 460 per maand aan ons eten kwijt te zijn. Na twee maanden bijhouden, blijkt mijn inschatting behoorlijk te kloppen. We geven er iets minder aan uit. Kijk maar:

wat
schatting
dec
jan
gemiddeld
voeding
460
439,28
455,73
447,505
katten
70
102,04
33,43
67,735
overig
20
17,29
11,87
14,58
totaal
550
558,61
501,03
529,82

‘Katten’ betreft alleen het voer. Vlooienpipetjes, medicatie, Feliway en entingen worden uit een andere pot betaald. ‘Overig’ is al het non food dat ik in de super/winkel haal, zoals vuilniszakken, afwasmiddel, schoonmaakdoekjes, tandpasta etc.

Leuk is natuurlijk dat door weer meer op te letten ik prompt in januari bijna €50 minder uitgaf. Ik vind het nog te vroeg om echte conclusies te trekken, dus ik ga denk ik nog een maand of 2 door voordat ik besluit of en hoeveel we het budget gaan verlagen.

Natuurlijk weet ik dat het veel goedkoper kan. Maar we eten nu eenmaal vlees en we drinken graag een wijntje. Ik word blij van lekker eten en geef graag mijn geld uit aan goede spullen. Massa’s mensen eten vele malen goedkoper, ook ik zie lijstjes voorbij komen van boodschappenuitgaven die veel lager uitvallen. Bijna alle uitgaven die we maken zijn het gevolg van keuzes hoe we in het leven willen staan: vlees of geen vlees? En zo ja vlees, hoe belangrijk vinden we dan de kwaliteit van het leven voordat het beest werd geslacht. En vinden we ook wat het beest te eten kreeg belangrijk?

Bovendien heb ik geen energie om alle aanbiedingen af te fietsen, bij elkaar te sprokkelen. Ik bezoek hooguit een winkel per week en moet het dus echt hebben van slim inkopen, dat kan onder meer door deel via internet te kopen in grotere hoeveelheden. Toch vind ik het frappant dat door meer op te letten, er weer zo veel bespaard kan worden. We zijn wel iets soberder gaan eten omdat ik een paar keer het boodschappen doen echt ging rekken en uitkwam op vreemde combinaties.

Beter opletten wat ik koop gebeurt ook door vóór het boodschappen doen te kijken wat ik denk uit te geven en dit af te zetten tegen het nog te besteden maandbedrag. Omdat ik van alles wat we regelmatig kopen de prijzen heb, zet ik gewoon die prijzen (of een aangepaste prijs als ik zie dat het product in de aanbieding is) in mijn boodschappenlijstje in excel.  Dit is best wel een werkje en als je een hekel hebt aan cijfers en gepiel moet je dit vooral niet doen maar het helpt mij echt om de uitgaven onder controle te houden. Een deel van de boodschappen komt elke week terug dus staat standaard met prijs op die basislijst die ik dan uitbreid. Het is voor mij inmiddels gewoon onderdeel van het controleren van de voorraden en maken van een weekmenu. Bovendien kan ik zo makkelijk van plan veranderen als ik zie dat de totaalprijs te hoog uitkomt.

Wel betalen we soms zelf bepaalde zaken. Zo vraag ik tegenwoordig de loeidure prijzige biologische verzorgingsproducten als shampoo en crème(spoeling) en zo meestal cadeau voor kerstmis of mijn verjaardag of ik betaal het van mijn zakgeld. En zo betaalt M. regelmatig van zijn zakgeld een doos wijn als hij daar zin in heeft en het net niet lekker uit komt met het boodschappenbudget van die maand.

Heb jij manieren en foefjes om je budget stapsgewijs te verlagen?

23 gedachtes over “Boodschappen – uitkomen met het budget

  1. Ik ben niet zo bezig met biologisch want vaak is het dan moeilijker voor me vanwege glutenbesmetting. Dat scheelt ook nog geld. Verder koop ik niet veel glutenvrije dieetproducten. Op crackers na.
    Ik koop veel groente en fruit. Seizoensproducten en wat in de aanbieding is. Ik houd me niet precies aan recepten en kook met wat ik in de koelkast heb liggen en gooi van alles bij elkaar.
    Ik ga naar verschillende winkels, gooi geen voedsel weg. Afgelopen week was een uitdaging met mijn budget want ik had al het een en ander ingeslagen voor de voorraad en ik wilde uitkomen met het bedrag. Dus liep ik al rekenend door de supermarkt. En het is nog gelukt ook.
    Dat dan weer wel. De extra 1000 euro aflossing deze maand wordt hem toch niet. We kregen de rekening van een bezoek aan de kaakchirurg en we sponsoren onze oudste zoon met 750 euro voor zijn rijbewijs.
    Hopelijk lukt het in maart weer wel 🙂

    Like

  2. Voor drie personen vind ik dat een behoorlijk bedrag. Wij zijn met 7, en geven niet zo heel veel meer uit per maand aan boodschappen. Maar ik koop inderdaad niet biologisch en zo. Dat scheelt denk ik.

    Fijn dat je je weer fit genoeg voelt om er weer werk van te maken.

    Huisvlijtt

    Like

  3. Voor voeding zitten wij ongeveer op hetzelfde bedrag als jullie. Wij zijn met vier volwassenen en zoons zijn grote eters. Onze jongste eet vanwege zijn dieet twee keer per dag warm.
    Ik geef geen geld uit aan drank en heel weinig aan snoep, koek, koffie.

    Like

  4. biologisch vlees en paleo eten dat hakt er behoorlijk in. Nou ben ik ook echt een gepassioneerde kok die graag geld uitgeeft aan eten om het klaar te maken, ik experimenteer graag. Ik begreep uit jouw bericht laatst dat jij dat niet doet. Dat zal ook veel geld schelen Nicole.

    Like

  5. Nu beide kinderen in het vervolgonderwijs zitten, zijn we gaandeweg minder biologisch gaan kopen. Dit met uitzondering van vlees en eieren, die zijn nog wel biologisch. Voor AGF houd ik me voor dat het vooral belangrijk is om veel groentes te eten en gevarieerd groentes te eten. Ook eten we de laatste maanden iets vaker vegetarisch – dat was al langer een wens van mij maar nu heb ik een aantal recepten gevonden waarbij de andere eters niet (te veel) piepen dat er geen vlees door zit. Voor ons de uitdaging om de komende maanden veel vooruit te koken zodat er iets gezonds en betaalbaars op tafel komt als ik voor mijn werk weg moet. Want meestal worden mijn lange werkdagen in den lande aangegrepen voor diepvries pizza en dat sort gemaksvoeding 😦

    Like

  6. Witte kool, wortels, prei, ui. En appels. Kan je veel heerlijke gezonde salades mee maken. En soep. Zonder de appels dan. Ik baal wel dat alles hier nogal duur is en bovendien bijna niet biologisch. Nou ja, dan maar niet. Word wel steeds meer basic in wat ik kook. En bijna alle restjes gaan op. Geef de kinderen gewoon koude pasta van de avond ervoor met flink wat olijfolie. Vinden ze nog lekker ook 😉
    Omgerekend zitten we nu op iets meer dan 100 euro per week. De Noren zelf vinden 10.000 kronen in de maand vrij normaal. 1100 – 1200 euro. Geen idee hoe ze dat voor elkaar krijgen!

    Like

  7. Ik kook zelf ook minder uitgebreid dan jij, Martine. Veel kool etc., net als Valhalla. Alle restjes gaan hier ook op. Door de soep, pasta-sauzen of gewoon twee keer hetzelfde eten, met een extra restje als vulling erbij. Het levert erg veel op, in financiële zin. En koken is ook niet mijn hobby. Maar ik eet wel graag zo gezond mogelijk. Vlees is al behoorlijk naar beneden bij gesteld. Dochter is vegetariër en die maaltijden vind ik vaak net zo lekker of lekkerder dan met vlees, dus doe ik mee. Man eet wel vlees. Ik weet niet precies wat wij uitgeven aan food. Mijn budget van 600 p/m is voor alles, inclusief dierenarts en kapper, kleding en uitjes. Dit is voor 3 personen en een logeerkind, een (grote) hond en een poes. groetjes Esther

    Like

  8. Mijn manier om de uitgaven te verlagen; neem het week bedrag contant op en daar moet je het dan ook echt mee doen,niets extra's pinnen, op is op , en volgende week is er pas nieuw geld.
    Lukt dat een maand, verlaag dan het week bedrag, kom je dan nog steeds goed uit? na een maand weer verlagen.
    Net zo lang dit volhouden tot je merkt dat de rek er uit is, dan weer iets om hoog gaan ( het moet wel comfortabel blijven)
    Ik ben hier 8 jaar geleden mee begonnen, toen gaven we (4 personen) 120 euro in de week uit.
    Nu geven we (2 personen) 50 euro in de week uit, minder kan wel maar dan wordt het ook minder leuk, nu heb ik nog steeds het idee dat we kunnen eten wat we willen.
    Wel zorg ik dat de voorraad op peil is , is er eens wat duurder dan eten we de week erna uit voorraad.

    Like

  9. doe ik ook hoor Ether, veel kool ed in de winter. En restverwerking. Toen ik als kok werkte heb ik dat wel geleerd. Maar daarnaast gebruik ik ook veel duurdere producten, bijzondere kazen e.d.
    Wat het hier wel eens lastig maakt is dat ik paleo eet en de mannen niet. We hebben dus van alles een voorraad: en veel groenten voor mij maar ook gewoon beleg en brood.
    Dat maakt dat ik soms wat moeilijker overzicht heb merk ik

    Like

  10. Ik heb vooral (nu niet meer want ik denk echt echt niet nog meer omlaag te kunnen) de uitgaven voor boodschappen verlaagd, door veel beter met de actie periodes te gaan plannen (weten wanneer die komen en welke producten dan vaak goedkoper gekocht kunnen worden). Veel producten koop ik alleen maar als het in de aanbieding is, foutje in de planning wil zeggen alternatieven zoeken en wachten tot de volgende aanbieding. Zo gaat er bijna elke week een potje olijven op de zelf te bakken pizza's, daar heb ik een grote voorraad van uit de aanbieding (zijnde 16 potjes) maar is het op dan doen we bijvoorbeeld uienringen als alternatief erop. Ik maak ook een boodschappenlijstje en min of meer aan de hand daarvan een weekplanning (wel voor het boodschappen doen dan kan ik bijsturen als ik niet uit kom). Ik bezoek 1x per week 2 winkels in 1 rondje boodschappen doen. Zeer zelden gaan we in het weekend nog wel eens samen (lekker wandelend soms met een omweg dus het is meer een uitje) nog een aanbieding halen bij een andere winkel. De reden dat ik eerst een boodschappenlijstje maak is dat ik begin te kijken naar de aanbiedingen (van die 2 winkels) en wat ik daarvan interessant vind om te gebruiken (voor die week of de voorraad, want op enkele uitzonderingen na vul ik die alleen aan met aanbiedingen). Daarna kijk of er uitzonderingen uit de voorraad zijn die aangevuld moeten worden (suiker, bloem, enz) en daarna puzzel ik een weekmenu in elkaar. Soms heb ik dan nog een basisproduct nodig dat ik niet standaard in voorraad heb en dat gaat dan ook nog op het lijstje. Natuurlijk kan het uiteindelijk altijd gebeuren dat je een keertje misgrijpt maar ik ga dan niet tussendoor naar de winkel om het nog snel te halen (heb ik meestal ook de tijd niet voor), in plaats daarvan verzin ik wel een alternatief. Met een redelijke voorraad is er eigenlijk altijd wel een oplossing te verzinnen. Feitelijk probeer ik dus altijd waar dat mogelijk is weekmenu's te maken op basis van aanbiedingen in combinatie met de voorraad. Ik denk dat ik vooral op die manier mijn boodschappenbudget in de hand hou.

    Groetjes Lily

    Like

  11. Ik heb een enorme voorraad opgebouwd. In principe kan ik daar een maand of twee of meer nog van leven. Voorraad met meel voor brood, havermout voor ontbijt en geweckte soepen en sausen rijst en pastas, zelfs gedroogd fruit en fruit in blik.
    En dat is maar goed ook. De PGB perikelen zijn hier begonnen. Het loon wordt niet (op tijd) uitbetaald, ondanks dat minister van Rijn zegt dat het wel zo is. Vele mensen zitten nu al vanaf januari zonder inkomen.
    Gelukkig kan ik van de voorraad leven…ik zou niet weten hoe ik me anders moet redden.

    Like

  12. Wat naar als je zo moet wachten op je loon! Toen ik op het nieuws zag dat dit gaande is m.t.t. het PGB, voelde ik me zó rijk! Dat wij een buffer hebben die zoiets op zou kunnen vangen (nog steeds niet prettig, maar minder ingrijpend dan voor mensen die hun loon (begrijpelijk) echt elke maand nodig hebben). Goed dat je zo'n goeie voorraad aan voedsel hebt, zodat ook jij het toch kan redden. Ik wens jou en vele anderen een snelle afhandeling van deze fout. groetjes Esther

    Like

  13. Ik wens je succes, lijkt me idd heel lastig om voor jezelf anders te koken/in te kopen dan voor de rest van gezin maar tis jou wel toevertrouwd toch??
    Mijn foefje: Manlief doet tegenwoordig de boodschappen, miepkniep is er heilig bij 🙂 Nadeel…. ik 'mag' niet meer mee!!! Ik koop 'teveel', volgens hem dan he??? hahahahaha, moet niet gekker worden!!!!

    Like

  14. Ik 'werk' niet met maand- of weekbudgetten maar houd wel al meerdere jaren inkomsten en uitgaven bij. Wij zijn een gezin met 2 volwassenen en als ik de maanduitgaven voor voeding van het laatste jaar bekijk, zitten wij op gemiddeld 150 euro per maand. Al bij al denk ik dat 150 euro per maand voor 2 personen niet echt veel is. Wij eten wel niet biologisch en ik let op aankoop van seizoensgroenten en -fruit.

    Ik hou de reclames in de gaten en als er ergens een interessante aanbieding is, doe ik daar een voorraadje van in rekening houdend met ons verbruik en de eventuele vervaldatum. Bederfbare voeding die ik in grotere hoeveelheden koop, gaat in de diepvriezer.

    Ik heb ook het voordeel dat wij een vrij grote groententuin hebben en ik tijdens de oogstperiode het 'teveel' kan invriezen. Die groenten kan ik dan 'later' gebruiken en kosten me niets.

    Wij kopen nooit kant- en klare voeding, voeding uit pakskes of voeding uit blik maar ik maak alles zelf : veel goedkoper, zekerheid omtrent wat erin zit en bovendien gezonder omdat er geen kleurstoffen of bewaarproducten in verwerkt zitten.

    Ik bak al jaren zelf ons brood en aangezien ik een heteluchtoven heb waar ik terzelfdertijd 8 broden kan in bakken, heb ik goedkoop gezond brood én bovendien kan ik de kosten van de verbruikte elektriciteit delen over de 8 broden. Een zelfgebakken brood kost me veel minder of een bij de bakker aangekocht brood. In de stookperiode moet de verwarming minder aanslaan omdat de oven tijdens het broodbakken ook warmte afgeeft dus nog een voordeel…..

    De besparingen die ik elke dag doe door alles zelf te maken, voeding te kopen als het in aanbieding staat,…. zijn misschien maar kleine bedragen maar als ik al die kleine bedragen samentel, bespaar ik per maand een heleboel uit.

    Ik doe zo goed als alle boodschappen per fiets tot ongeveer 15 km (enkel) rond onze woonplaats. Ik 'winkel' bijna elke dag aangezien ik meerdere winkels bezoek om mijn aankopen te doen. Juist door meermaals per week te winkelen, zie ik vaak producten in aanbieding staan die ik niet zou gezien hebben indien ik minder keren per week inkopen zou doen. Ik betaal zo goed als alle aankopen met bankcontact en ik houd me niet aan een budget net omdat ik de ene maand meer koop of de andere al naargelang wat er in aanbieding staat.
    liesbet

    Like

  15. Wekelijks geef ik in totaal ongeveer 70 euro totaal uit aan boodschappen/eten. Dus groente, vlees, fruit, brood, beleg,drinken( koffie, diksap) lekkers etc. Los daarvan koop ik eens in de zoveel tijd wc-papier, shampoo, handzeep.
    Ik heb ernaar gestreefd om een lager budget aan te houden, dat lukte wel, maar heel blij werden we er niet van.

    Like

  16. Sinds ik het Fodmap dieet volg kost het helaas meer aan boodschappen. Want alles moet glutenvrij/lactosevrij en ik mag alleen spelt brood en wafels. Dus dat hakt er lekker in. Het brood en de melk kosten zo bv al 2x de prijs voor “normale” melk en brood. En omdat ik zo weinig kan eten zit ikvast aan de Alpro soya. Tja zie dat maar eens low budget te doen…..

    Like

  17. Wij zijn ook met zijn drieën, maar geven wel een stuk minder uit. Niet paleo, wel veel biologisch. Het scheelt misschien dat mijn kinderen nog niet zo'n grote eters zijn.
    Ik gooi nauwelijks nog iets weg, doordat ik een aantal maaltijden vooraf inplan. Zo houd je bijvoorbeeld geen halve bloemkool over. Verder eten we minder vlees dan de gangbare porties, en drinken we voornamelijk water, thee en aanmaaklimonade. Ook eten we voornamelijk seizoensgroenten.

    En het zal je misschien verbazen, maar sinds ik ben gestopt met het letten op aanbiedingen, ben ik een stuk goedkoper uit. Ik laat me niet meer (ver)leiden door reclames. Alleen als een artikel wat ik toch al wilde kopen in de aanbieding is, koop ik er een aantal meer van. Ik kan iedereen aanraden om het eens te proberen.

    Misschien een idee om je groenten op de markt te kopen? Die heb je toch veel nodig met paleo?

    Like

  18. Ik bleef nog even nadenken over dit topic kreeg nog wat inspiratie 🙂
    Ik doe elke week 110 euro in mijn portemonnee voor voeding, verzorgingsartikelen, schoonmaakartikelen en ander klein spul. Wij zijn met vier volwassenen en twee eten glutenvrij. Ik ga nu iedere keer als ik wat geld overhoud die week, dat geld in een enveloppe doen. Zo spaar ik voor dure weken. Jongste zoon en ik verdragen vanwege de gluten maar een soort mayonaise en die kost 3 euro per pot. Ik kan die mayonaise hier in het dorp niet zo maar kopen want dat moet besteld worden bij de natuurvoedingswinkel. Dan moet ik meteen 12 potten bestellen en dat is dus 36 euro en een hele mep uit mijn portemonnee. Met een spaarpotje achter de hand is dat minder ontmoedigend en kan ik nog steeds uitkomen. Ik krijg wel 5 procent korting als ik zoveel bestel. Dat ga ik denk ik ook doen met de oerzoet, al kan die ik wel per stuk kopen. De tamari helaas niet, dat is dik 70 euro voor 6 flessen van een liter. Ik weet niet of ik dat nog eens op deze manier ga doen of dat ik die in Emmeloord koop als we daar weer eens zijn.
    Bij de online toko bestel ik eens per jaar en daar ga ik nu ook voor sparen.
    Het begint goed deze week want ik heb bijna 10 euro over 🙂

    Like

Zeg het maar!

