Makkelijker wakker worden

Was ik vroeger een enorm energiek mens, dat gold niet voor uit bed komen. Dat heeft me altijd al moeite gekost. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn moeder vroeger met koud water in de weer was om me wakker te krijgen. Hoewel ik over het algemeen een vrouw van de klok ben, heb ik me wel vaak verslapen. Ik word gewoon niet wakker. Sinds ik ME heb is opstaan helemaal een veldslag geworden.

Vrijwel altijd sta ik gelijk op met S., M. is dan al een half uur op. Ik maak de meeneem-lunch klaar voor de mannen, zet koffie, zorg vooral dat S. op tijd de deur uitkomt en zwaai ze uit. Soms kruip ik daarna nog even in bed, mijn lijf zo iets meer de tijd gevend om de dag te starten. Dat werkt op slechte dagen beter dan na het vertrek van de mannen meteen te douchen en aan te kleden. Start ik te snel op, dan gaat het ergens later op de dag meestal mis, zo leerde de ervaring.

Net als iedereen vind ik het in de winter nog moeilijker wakker worden. De wekker gaat terwijl het nog donker is en ik krijg dan altijd een halve hartverzakking van schrik door de teringherrie. Dat het dan nog compleet donker is, versterkt het gevoel dat opstaan een ernstige vergissing is.

Op internet las ik fijne verhalen over de Philips wake-up lamp die met een combinatie van lichttherapie en geluid het wakker worden meer natuurlijk maakt. Even voor de gewenste wektijd verandert de kleur van de lamp van zacht oranjerood naar een helder geel licht. Is het tijd om op te staan dan word je toegezongen door vogeltjes. Maar als je geen zingende vogeltjes blieft is de radio ook mogelijk.

Ik wilde deze lamp al langer hebben maar liet me tegenhouden door de prijs. We willen dit jaar zo veel als mogelijk aflossen van de hypotheek. Maar nu vond ik hem dan toch met een aanbieding en sloeg mijn slag. Gezondheid en energie zijn ook belangrijke zaken!

Wakker worden is vooral een relaxtere ervaring hierdoor. Ik vind de lamp bovendien echt mooi om te zien en heel gebruiksvriendelijk. Het instellen van de wektijden en lichtsterkte is heel makkelijk. Daarbij komt dat ik het heel prettig vind dat je twee alarmtijden kunt instellen. M. staat namelijk een half uur voor mij op.

Wel was het even uitzoeken welke lichtsterkte oké is voor mij. De eerste dagen had ik namelijk knallende koppijn na het opstaan, iets wat ik herkende uit de tijd dat ik in het ziekenhuis lichttherapie volgde. Ik heb toen een paar dagen achter elkaar de lamp een tikkie lager gezet en toen dat niet hielp de stap van stand 7 naar stand 2 gezet in één keer. En dat hielp. Dus wel even opletten als jij net als ik ook een overgevoelige zeikerd euh ziel bent.

De lamp heeft wat mij betreft één nadeel: hij is niet heel erg stabiel. Zoals jullie op de afbeelding zien is hij van voren breed en loopt hij naar achteren smal toe. Dat maakt hem vatbaar voor kantelen. Ik weet niet hoe het met jullie zit als jullie een wekker uitzetten maar ik doe dat met mijn ogen dicht. En ga ook nogal ongericht te werk. Hij is dus een paar keer gaan rollen en ik wist hem nét op tijd vast te pakken voordat ie op de grond zou lazeren.

Maar misschien heb jij in de ochtend als je nog half slaapt wél een stevige en doelgerichte grip waarmee je een wekker uitzet en ga je niet zo zwalkend door het leven…

Al met al vind ik de lamp/wekker een enorme aanwinst. Leuk bijkomend en grappig effect is dat kat Smoes  -die een echte vogeltjesmoordenaar is-  zich de eerste twee keer een ongeluk zocht naar al die lekkere vogeltjes in onze slaapkamer in de vroege ochtend ;-). De derde ochtend rende hij gefrustreerd de kamer uit en nu negeert hij de geluiden. Dus wie weet gaat het nog wat vogellevens sparen in het voorjaar!

Word jij ook zo moeilijk wakker in de winter of spring jij alle dagen jubelend je bed uit?

16 gedachtes over “Makkelijker wakker worden

  1. Ik word niet moeilijk wakker maar ik ben een zeer trage starter. Sinds ik de cd van Dick de Ruiter 's morgens gebruik, direct na het wakker worden 10 minuutjes, kom ik vrolijker en energieker beneden. De CD heet: Voel je beter. Een heerlijke geleide meditatie met natuurgeluiden en een paar ademhalingen. Ik wil niet meer zonder.
    Joanne

    Like

  2. Wat fijn voor je,die lamp. Ik ben een extreem ochtendmens en vaak voor de wekker wakker. Om meteen daarna een trui,jas en joggingbroek over mijn pyama aan te trekken en een kwartiertje met de hond te fietsen. Ik wordt door velen voor gek versleten.Maar vind het zelf heerlijk.

    Like

  3. Het ligt er aan. Soms gaat het redelijk en soms werkt mijn lijf niet mee en kan ik er niet uitkomen. ALs het echt moet dan gaat het maar heb ik veel ast de hele dag. Te lang blijven liggen werkt ook averechts. Kort om meestal erg lastig:) Mijn hoofd is dan wel wakker.

    Like

  4. Fijn dat je de wake-uplight hebt ontdekt. Mijn kinderen hebben er ook allebei een en zijn er erg blij mee. Ik word iedere ochtend tussen 7.00 en 8.00 uur wakker maar heb dan nog wel minstens een uur nodig om bij te trekken.

    Like

  5. Ik heb geen moeite met opstaan. Ik ben een ochtendmens en spring meteen onder de douche en wandel daarna direct de eerste ronde van een half uurtje met de hond en neem ook meteen de boodschappen mee op de terugweg. Mooie combinatie en kan ik de rest van de dag mijn lichaam wat meer rust geven. Voor mij werkt dit het aller beste! Fijn dat jij de lamp hebt gevonden en dat het dan ook zo goed werkt! groetjes Esther

    Like

  6. Heerlijk lijkt me dat, zo relaxed wakker worden met zo'n lampachtige wekker……
    Winter?? Wat is dat??? Ik hou dan het liefst mijn winterslaap tot het voorjaar 🙂
    Maar dan, nee, geen enkele moeite om mijn bedje uit te rollen 🙂

    Like

  7. Jubelend mijn bed uit is een groot woord, maar ik kom er opzich wel goed uit, als ik maar even 5 minuutjes heb om wakker te worden.

    Ik heb trouwens ook zo'n wake up light, alleen dan een oudere versie, die is wel stabiel. Jammer dat ze die niet meer verkopen tegenwoordig!

    Like

  8. In mijn slaap kan ik nog steeds rond rennen dus als ik wakker word en met dat stijve lijf probeer te gaan bewegen ,m,n sokken aan doen 🙂 dan moet ik m,n best doen om niet van sacherijnigheid al te gaan willen knallen.Pot koffie er in gooien.
    In de herkansing,weer terug naar bed en dan op nieuw op starten is me nog nooit gelukt:-)
    Ben nog zoekend hoe ik over/ door dat : vanochtend en misschien vandaag ook wel niet ,gaat het niet willen gevoel moet komen .
    Vind het vooral nu hele maal niet leuk .Nu ik nu het voorjaar in de lucht zit behoorlijk weidol ( als de koeien voor het eerst de wei in gaan ) kan zijn .Die bank kan ik zo zat zijn

    Groet Irma

    Like

  9. Als ik slaap kan je een bom laten ontploffen, daar wordt ik echt niet wakker van. Ik ben heel moeilijk wakker te krijgen, ook door de wekker. Zelfs toen onze ukkies nog baby waren werd ik niet wakker van hun gehuil (in onze kamer, of via de babyfoon), dat vond ik echt erg verrassend!
    De enige wekker waar ik wakker van wordt is die ouderwetse wekkerradio met ontzettend harde irritante PIEP PIEP PIEP PIEP. Maar dan kom ik wel strontchagerijnig mn bed uit….
    Dé oplossing is voor mij eigenlijk de “sleep-cycle”app, hier werd ik wel wakker van en ook nog eens gezellig wakker. Maar dan moet je telefoon naast je kussen liggen en daar houd ik weer niet van ivm straling.

    Like

  10. Let op dat je van de zomer niet veel te vroeg wakker wordt van de echte vogels! Ik gebruik liever de bongo's. Lichtsterkte was mij al snel te veel, gebruik die functie dus niet meer!

    Like

  11. ik ben echt een avondmens.. kan met moeite slapen rond 24.00.. maar mans wekker gaat om 6u, mijne als ik opvangkindje om 7u heb, om 6.15, anders om 7u.. (maar wel klaarwakker van mans wekker… aangezien hij tig x snoozed…) snachts er af en toe nog uit voor de kids (tot 4 maanden terug bijna elke nacht voor dochter.. ongelukje, wakker, hoofdpijn, vragen of ze er al uit mag, etc.. nu iets minder vaak gelukkig, voor jongst is t gelukkig op 1 hand te tellen.. dat scheelt weer.. ) gevolg is dat ik er de laatste tijd weer bar slecht uit kan komen.. en ergens denk ik niet dat dat op te lossen is met een dure wekker.. ben erg sceptisch.. denk dat t eerder ligt aan de 6u of minder slaap…. ? :p

    Like

  12. haha ja maar hij heeft ook dagen dat hij er goed uit kan komen (of zn wekker uitdoet en vast op zn mobiel nieuws gaat lezen.. daar slaap ik wel doorheen ;)) en ben bang dat ik van een wake up light als hij die gebruikt, ook wakker wordt :p en klaarwakker om 6u gaat me opbreken…

    Like

Zeg het maar!

