Ontrommelen – verschuiven en reorganiseren

Op mijn dooie akkertje ga ik door met ontrommelen. Ik heb zowaar iets geleerd van mijn iets te voortvarende start en pak het nu allemaal wat rustiger aan. Ik heb me de laatste tijd vooral op 1 kamer gericht, mijn kamer. Dat is een verzamelruimte voor boeken, een naaimachine, wasmanden en zooi in alle verschijningsvormen. Het is de kamer waar kat Gerrie zich regelmatig terugtrekt. En het is mijn kamer omdat er ook een bureau is gemaakt een paar jaar geleden. Dit is in opgeruimde toestand mijn schrijfkamertje. Soms als het maagdelijk leeg en opgeruimd is, is het ook een plek waar ik heerlijk kan mediteren. En o ja, er staat ook een kattenbak voor katten met hoge nood waarvoor de weg naar het kattenluik te ver is. Vooral Dibbes poept graag binnen, ex-zwervers zitten blijkbaar graag warm.

Lekker zonnig plekje voor Gerrie

Ongeveer de helft van de boeken die in de boekenwand stonden, is verdwenen, naar de kringloop en verkocht. Inmiddels zijn boeken uit andere kamers hier naar toe verhuisd, dus de boekenwand is evengoed weer vol. Ik wist twee hoge wasmanden de kamer uit te werken, dit ten voordele van 3 lage manden die nu onder de boekenwand staan en waar de vuile was in kan, gesorteerd op bont, wit en beddengoed/handdoeken. Dit scheelt loopruimte in de kamer. Omdat ik nog zocht naar een plek waar ik alle rondslingerende tape, papier, pennen en andere schrijfwarenzooi in kan opbergen, offerde ik daarvoor een klein kastje op dat bij ons in de slaapkamer stond.

Dus kleine kastje naar het kleine kamertje verplaatst en dat kastje heeft toevallig nét het formaat van de wasmand en past net niet zoals ik hoopte onder het bureaublad. Zucht, dus nu is het voordeel van de loopruimte verplaatst naar de slaapkamer, ook fijn. In het kleine kastje zat mijn ondergoed, sokken en BH’s maar door de opruiming van een paar weken geleden past dit ook met gemak in mijn gewone kledingkast. Daar ben ik dan wel weer heel erg tevreden over.

Zo bezien is ontrommelen bij mij vooral nog heen en weer schuiven en verplaatsen. Reorganiseren en de opengevallen plekken proberen efficiënter in te delen. Toch begin ik er wel de lol van in te zien. Ons bijna lege aanrecht is nog steeds bijna leeg, al weken. Schoonmaken is zo gedaan. En dat vind ik toch echt wel heel erg fijn.

Omdat ik toch al in de slaapkamer stond, haalde ik nog meer dingen daar weg die weinig nut hadden en alleen maar voor onrust zorgen. Nu is én de slaapkamer én het kleine kamertje redelijk op orde. Al moet ik wel zeggen dat mijn definitie van ‘op orde’ met de dag verschilt. Wat de ene dag nog kan, moet de volgende dag anders of weg, merk ik.

kijk toch eens wat een organisatie, ik ga er bijna van huilen…

Iets later in de week waagde ik me zelfs achter de schotten op zolder en wist toch weer 2 vuilniszakken met oude troep te verwijderen. Ook vond ik achter de schotten een enorme bak met deksel die ik al met me meesleep sinds ik het ouderlijk huis verliet en waar ik – zag ik na een snelle blik erin – kaarten ga aantreffen met teksten als ‘hoop dat je snel weer opknapt‘. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit slaat op de periode in mijn puberteit dat ik een paar keer voor knie-operaties in het ziekenhuis lag. Zou het me lukken om 30 jaar bewaarde kaarten van me af te schudden? We gaan t zien!

Nu het overal wat leger begint te worden, merk ik echt dat het gewone opruimen – als in de dagelijkse opruimrondes – iets sneller gaat. Ik hoef niet meer te proppen en er vallen geen stapels meer om.

Wel maakte ik even een mentale notitie: de volgende keer niet ontrommelen in de avond, ik ben in mijn slaap de hele nacht doorgegaan….als ik dat nu daar naar toe doe, dan kan dat weg en dan heb ik plek voor….

En dan houd ik het ontrommelen voor deze week verder voor gezien. Ik spaar mijn energie om vrijdagavond uit eten te kunnen gaan met Zus, mijn moeder en M. en S. Zus woont in Assen en komt een weekend ‘over’ – Assen is het buitenland hè 😉Om in de avond iets te kunnen doen, moet ik echt een paar dagen van te voren niets doen, als in: opstaan en elk plan onderdrukken dat er in mijn brein omhoog komt. Gelukkig is het stralend weer en kan ik met een beetje geluk in de tuin lezen, omwikkeld met dekens en met een kopje thee. Kleine kink in de kabel van een feestavond kán zijn dat kind niet snel genoeg beter is. Hij had dinsdag 40 graden koorts, woensdag zakte dat iets en ik hoop dat hij vandaag voldoende is opgeknapt om even naar buiten te gaan en wat frisse lucht te snuiven.

11 gedachtes over “Ontrommelen – verschuiven en reorganiseren

  1. Ik heb vorige maand alle brieven van mijn ex weggegooid. Bijna 15 jaar na de breuk was ik ook klaar met het laatste stukje bewaarsentiment. Ik heb er geen spijt van. Heerlijk dat ik die doos nooit meer hoef te verplaatsen of verhuizen.

    Beterschap voor zoon. Ik lig ook in bed maar wel met het raam iets open. Het ruikt heerlijk fris buiten!

    Like

  2. Jaaaaaaaa, zooooo herkenbaar!!! Ik merk ook dat ik na opruimronde 5 (of 6 of 7) pas ECHT weet wat ik wil en hoe het het mooist/ praktisch/ slimst is. Over die kaarten, ik zou zeggen, werd je blij van die ziekenhuisopnames? Vind je het leuk om er aan herinnert te worden? Zo doe ik dat dan he?? Ik zou dus zeggen, mag weg!! Maar dat moet je uiteraard zelf ook zo voelen 🙂
    Succes!! Beterschap voor de kleine man, ochermpies en neem nu lekker je rust zodat je kan genieten van je etentje 🙂 xxx

    Like

  3. Super je bent lekker op dreef:) Beterschap voor je zoon, hij zal vast snel opknappen, moeder zal hem vast lekker vertroetelen:) Ik hoop dat jullie heerlijk gaan genieten van het etentje. Goed dat je even een pas op de plaats maakt.

    Like

  4. Bovendien neemt het minder ruimte in EN je kan veel makkelijker diegene pakken die je wil, en niet tussen een stapel uithalen waardoor het niet meer recht ligt en je dat weer moet opruimen.

    Like

  5. Ik begin volgende week met het opruimen van mijn hele huis. Lekker ambitieus maar vanwege een operatie kan ik 6 weken niks en ga me dan alleen maar ergeren aan de zooi. Ik probeer echt zoveel mogelijk weg te gooien en zo min mogelijk te schuiven. Ontzooien ;-).

    Like

  6. Beterschap voor je zoon. Hopelijk is ie inmiddels lekker bekomen.
    Vind het ook altijd prettig, als ik iets handiger in kan delen. Als iets op een andere plek veel beter uit komt.

    Like

Zeg het maar!

