Wat zijn wij waard?

Sinds januari vorig jaar maak ik eens per maand een overzichtje van wat wij waard zijn. Dus alle schulden min de boedel, waarde huis en auto, spaarrekeningen. Het is niet verbazingwekkend dat we, met een huis dat onder water staat, in de min uitkomen. Toch is onze situatie enorm verbeterd in bijvoorbeeld ruim een jaar tijd. Kijk je even mee?

jan-14
feb-15
boedel
€ 4.000,00
€ 4.000,00
Spaargeld
€ 17.276,47
€ 21.685,49
Waarde auto
€ 9.574,00
€ 8.000,00
WOZ waarde
€ 186.000,00
€ 186.000,00
totaal bezittingen
€ 216.850,47
€ 219.685,49
Schulden
€ 228.441,44
€ 220.725,02
totaal
-€ 11.590,97
-€ 1.039,53
De boedel schat ik laag in. Dat heb ik wel geleerd door naar diverse tv-programa’s te kijken ;-). 
Het spaargeld is een optelsom van onze buffer, de reserveringsrekeningen en ook de studierekening voor kind.De waarde van de auto is gebaseerd op jaartal plus merk, heb ik gewoon ingevoerd op een auto-rekensite.De WOZ-waarde is even een schatting want die heb ik nog niet binnen, maar ik hoop en verwacht dat de waarde nu eens niet is gedaald.Dat betekent dat als we zo door gaan, we eind van dit jaar voor het eerst in de plus gaan uitkomen! 

Nóg leuker wordt het als je de situatie waar we uitkomen bekijkt, dat is het jaar 2008. Toen hadden we net het huis gekocht, een gammele auto die niets meer waard was, geen spaargeld (want in het net gekochte huis gestoken en een torenhoge beleggingshypotheek), tada!:
2008
jan-14
feb-15
boedel
€ 4.000,00
€ 4.000,00
€ 4.000,00
Spaargeld
€ 0,00
€ 17.276,47
€ 21.685,49
Waarde auto
€ 0,00
€ 9.574,00
€ 8.000,00
WOZ waarde
€ 193.512,00
€ 186.000,00
€ 186.000,00
totaal bezittingen
€ 197.512,00
€ 216.850,47
€ 219.685,49
Schulden
254.856,42
€ 228.441,44
€ 220.725,02
totaal
-€ 57.344,42
-€ 11.590,97
-€ 1.039,53

 
Eén van de redenen dat ik dit doe, is om mezelf gemotiveerd te houden en bij de les te blijven. Het is ook ontnuchterend. Soms vind ik ons heel wat met onze spaarrekeningen en hoe we met ons geld omgaan. Maar dan zie ik door het overzicht dat we nog steeds heel kwetsbaar zijn, gezien de situatie met het huis. We gaan dus flink door met aflossen en sparen…. 

Weet jij wat je waard bent?

67 gedachtes over “Wat zijn wij waard?

  1. Wij zijn daar ook mee bezig geweest. We hebben alleen verzekeringen op het leven van mijn man gedaan omdat mijn man het funancieel wel redt als ik kom te overlijden, maar ik niet omdat ik arbeidsongeschikt ben en geen uitkering heb.
    Wij hebben op de hypotheek een overlijdensrisicoverzekering gedaan en ook nog een die er los van staat. Het zijn allebei aflopende verzekeringen. De hypotheken worden dan ineens afgelost en de andere uitkering is een bedrag dat afloopt richting de tijd dat ik 67 ben. Dat is dus om de periode tot aan het pensioen te overbruggen.

    Wat verschrikkelijk Anoniem dat je je man nu al moet missen.

    Like

  2. Ja en toch vind ik die zogenaamde 'net worth' (want die trent van berekenen wat je waard bent is uit Amerika overgewaaid) een beetje vertekenend. Want waar bevind zich die eventuele plus? In je huis en in je inboedel of je spaarrekening? Toch heel anders, liquide geld of geld in spullen. Dus de ene waarde is de andere niet wil ik maar zeggen. Als je werkeloos wordt en en je geld zit in je huis moet je het ook maar kwijt zien te raken voor dat bedrag en je moet toch weer ergens wonen. Het is fijn als je niet onder water staat maar verder is het appels met peren vegelijken.

    Like

  3. Tuurlijk is waar de plus zit belangrijk. Maar het feit dát je in de min zit (en waar die min dan ook zit) kan motiveren er iets aan te doen.
    Als wij nu gedwongen zijn het huis te verkopen, blijven we met minder schuld achter dan 7 jaar geleden. Daar zit de plus wat mij betreft 😉

    Like

  4. Martine, weet je dat je het opgebouwde spaarbedrag in de spaarhypotheek ook kunt meetellen bij de bezittingen? (Er staat me bij dat jullie ook deels een spaarhypotheek hebben). Bij ons blijkt er al ruim 70.000 euro 'ongemerkt' te zijn opgebouwd in die pot en jaarlijks komt daar weer de nodige premie bij. En we krijgen jaarlijks maar liefst 5 procent rente netto over dat bedrag dus het groeit snel aan.

    Like

Zeg het maar!

