€10.000 aflossen – de praktijk: maartdoelen

Zoals vaker gezegd: onze boekhoudkundige maand begint op de 23e. Het is hier dus maart. Op 23 februari maakten we € 1000 over naar de hypotheekverstrekker. Daarmee komt de stand te staan op:
€ 2000 afgelost dit jaar
€ 8000 nog af te lossen dit jaar
om op het doelbedrag van € 10.000 in 2015 te komen.

Afijn, we liggen goed op ramkoers en we worden steeds enthousiaster. Het plan is om in april weer een aflossing te doen. Een deel van het in maart te sparen bedrag is immers naar de aflossing van de 2e € 1000 gegaan. We sparen telkens tot de € 1000 en maken het dan over. Waarom €1000,-? Gewoon omdat het goed voelt.

23 februari houd ik na ontvangst van de salarissen en de aflossing van de 2e €1000 nog €150 spaargeld over, die meteen na de hypotheekspaarrekening wordt overgemaakt. Ik maakte het volgende plan:

datum
wat
23-feb
gespaard
150
mrt
ontvangt inkomsten verkoop
61,79
mrt
nog verkopen schatting
30
totaal
241,79

Naar verwachting sparen we in totaal € 240 in maart. Een blik op de begroting vertelt dat we in april iets van € 800 opzij kunnen zetten en dat betekent dat we dan wéér een aflossing kunnen doen.

Temidden van al deze berekeningen worden we echter in gehaald door de gulle werkelijkheid. Er komt 25 februari letterlijk €1000 uit de lucht vallen, in de vorm van een gift van de opa van M. Die maakten we meteen over naar de hypotheekverstrekker en daarmee is het een feit dat we in 2015 al in totaal € 3000 hebben afgelost!

Omdat we het onszelf niet makkelijker willen maken, besluiten we dat deze € 1000 echt extra extra wordt afgelost en gaan we dus voor een aflosdoel van €11.000 dit jaar! De reden dat we dit zo graag willen is dat we nu, als we alles op alles gaan zetten, eind van dit jaar de maandelijkse rentekosten hopelijk onder de €1000 zien dalen.  En als we onder de € 1000 zakken, gaan we volgens mij ook in de buurt van een andere rentetarief komen en kunnen we gaan onderhandelen over een andere rente. Wij vallen nu nog in de categorie van 125 % en kunnen dan naar 110% en dat scheelt 0,4 % rente.

Dus de nieuwe situatie:
€ 2000 € 3000 afgelost dit jaar
€ 8000 nog af te lossen dit jaar
om op het totaal bedrag van € 11.000 te komen.

En we gaan nog lekker door, het hele jaar het hele jaar, en we gaan nog lekker door lalalalalala!

36 gedachtes over “€10.000 aflossen – de praktijk: maartdoelen

  1. Wat super! Martine, weet jij ook van de huisbankierkorting die de bank geeft als je je salaris op een rekening van de bank waar je je hypotheek hebt, laat storten? Rabobank en ABN hanteren bijvoorbeeld 0,2%. Ik kwam hier vorige week achter en ons is nooit iets verteld, ook niet bij het opvragen van eventuele boeterente voor het openbreken van de hypotheek.

    Like

  2. Wat een goede berichten!
    Wij hebben nu 2000 euro extra afgelost en het lijkt erop dat we in maart weer 1000 euro kunnen aflossen. Hier geen 1000 euro van een lieve opa maar nog wel wat andere extraatjes die het gevolg zijn van cao verandering, bereikbaarheidsdienst en nog een terugbetaling van gemaakte kosten van mijn man zijn werk.

    Like

  3. Wow, wat een bedrag kunnen jullie elke keer aflossen, toppie! Ik ben al blij als ik € 2.500,00 per jaar afgelost krijg, maar ja, ons huis staat totaal niet onder water, dus de noodzaak is niet zo hoog (al wil ik het aflossingsvrije deel wel heel graag afgelost hebben aan het eind van de looptijd).
    Dit jaar wordt er niks extra afgelost: we willen n.l. heel graag mini-ezeltjes! Maar als die er eenmaal zijn, ga ik me weer op het aflossen storten 🙂
    Groet, MB.

    Like

  4. Heerlijk, zo'n extra boost! En groot gelijk dat je je doel bijstelt naar 1000 hoger! Zo ga je harder en op weg naar meer vrijheden in het leven! Die renteverlaging deden wij ook, toen we op de 75% van de WOZ waarde zaten (zoiets, ik weet het niet meer precies, maar het scheelde inderdaad toen wel 0,4%) Ga zo door! groetjes Esther

    Like

  5. Dat is het percentage met wat je lening zich verhoudt tot de executiewaarde. Wij vallen in de categorie 125%. Maar door af te lossen verandert die verhouding ook. En dat is dus gunstiger.
    Zo zie je maar, dat als je eigen geld inbrengt je ook een gunstiger rentetarief krijgt.
    Wij zitten voor 2 leningdelen niet vast aan een periode maar betalen variabele rente. Als de rente gaat stijgen, zetten we hem weer vast.
    Voor het deel dat wel vast staat (voor 20 jaar) betalen we 5,7 % rente, best veel dus. Dáár lossen we dan nu ook voornamelijk op af. Nu ontdekte ik laatste dat er iets bestaat als rentemiddeling, en dan kan je ook een rentevaste periode openbreken. Als ik er meer over weer, schrijf ik erover.

    Like

  6. het gaat om de executieaarde die in je hgyptiheekakte staat, hebben we nagevraagd bij de hypotheekverstrekker. Als het om de wozwaarde gaat zou het knap lullig zijn, dan blijf je nu achter de feiten aan hollen….

    Like

  7. Zo'n lager rentetarief, dat zie ik nu ook als een geweldig leuk doel om naar te streven. Als je dat eenmaal bereikt hebt wordt extra aflossen immers nog een stukje makkelijk omdat je én over een lager bedrag rente betaalt, én minder rente betaalt…!!

    Like

  8. Ik heb geen koophuis, maar door oa hier mee te lezen heb ik zoveel geleerd over hypotheken, de bankenwereld en geldwereldje. Woekerpolis, renteswap (vreselijk, zie Zembla reportage van vorige week)
    Er is een wereld voor me opengegaan…en het verbaast me soms dat koophuiseigenaren die ik spreek zo weinig weten van hun eigen hypotheek.
    Gelukkig zijn er blogs!
    Ga zo door!

    Groet,Greet

    Like

  9. Daar raak ik zelfs van in jubelstemming. Wat ontzettend goed hoor. Gisteravond heb ik met manlief alles klaargemaakt voor de belastingaangifte en wij hebben in tegenstelling tot wat ik steeds zei, toch besloten om dit jaar af te lossen. Het is zo'n verloren jaar als we het niet doen. Wij gaan voor de 5000 euro. Maar het liefst de 6000. Dat is de 20% die mag. Het zal wel pas na de zomer worden.

    Like

  10. Ik vraag me af of er nu veel dingen zijn die je niet doet (omdat je zoveel meer kunt sparen dan vorig jaar) en of je die mist. Kan me voorstellen dat je nu alleen maar superblij bent met het resultaat. Julia

    Like

  11. We houden ons dit jaar nu echt weer strakker aan de maandbudgetten, dat scheelt.
    Onze maandkledingbudgetten zijn verlaagd, die van mij ging van 50 naar 25 en van M. 50 naar 40. Om die reden dus, alles wat we overhouden naar de aflossing.
    We betalen 15 euro minder per maand aan energie door overstap energieleverancier.

    Vorig jaar hebben we begin van het jaar veel kosten gemaakt in huis (nieuwe koelkast, nieuwe vloeren) en aan de auto en het oplappen van Dibbes (dure operatie), Nu nog niets, scheelt ook. We moesten toen de buffer weer aanzuiveren

    Wat we er echt voor laten is 2 weken weggaan in de zomer Julia. Het vakantiegeld gaat dit jaar naar de aflossing (muv een klein bedrag dat ik apart zet om wel iets leuks te kunnen doen zoals dagjes weg, als mijn gezondheid het toelaat).

    We gaan in mei wel een weekje weg maar dat geld (huur, benzinegeld en leefgeld) heb ik sinds augustus bij elkaar gespaard van mijn zakgeld, dus dat telt niet

    Het is dus vooral anders omgaan met geldstromen en een giga meevaller dus.

    Like

  12. Als je net onder een mooi rond bedrag of percentage zit (aan het eind van het jaar?) zou ik toch ook eens de hypotheekgever bellen en vragen of er te onderhandelen valt over het rentepercentage. Schijnt bij sommige mensen te lukken, dus als alternatief lot in de (hypo)loterij zou dit een keer (gratis!) kunnen proberen natuurlijk.
    En anders kun je in dat gesprek altijd vragen wanneer het lagere tarief nou precies ingaat en hoe dat proces werkt. Dat is altijd goed om te vragen en te weten.

    Like

  13. Hoi Martine, dat is erg fijn zo een extra boost. Wat ik nog knapper vind is dat jullie het doel bijgesteld hebben, super. Wij hebben november 2013 de hypotheek opnieuw vastgezet voor 15 jaar op 4,2. We hebben sinds dien 12.500 afgelost en zitten nu op een hypotheek van € 102.500,00. WOZ is € 175.000. Kunnen wij ook korting krijgen of is het te kort geleden afgesloten?

    Like

  14. Martine,

    Banken hanteren tegenwoordig niet langer de executiewaarde, maar de marktwaarde om de categorie waarin je valt qua rentepercentage te bepalen. Een officieel taxatierapport op
    laten stellen zou, as je denkt dat je huis meer waard is dan de executiewaarde van destijds, misschien het overwegen waard zijn?

    Like

  15. Dat is wel wel vreemd want we hebben deze vraag niet zo lang gesteld aan de Banc of Scotland, of ze uit gingen van de oorspronkelijke executiewaarde of van de huidige marktwaarde.
    Ik weet wel zeker dat mijn huis nu niet meer waard is dan de executiewaarde in 2008 ;-(

    Like

  16. Ing inderdaad zeker. Ik heb per 1-3 nieuw voorstel ING 2,95% inclusief die korting. Werkt bij mij wel. Zou lopende rekening best bij ASN willen af nemen maar deze korting maakt dat een dure beslissing. Mascha.

    Like

  17. Hoi Martine, ik bedoelde ook meer wat de voorwaarden zijn van die tariefdaling. Ik had het weer niet zo handig benoemd:) ik heb mijn hypotheekverstrekker gebeld. Wij hebben er geenrecht op daar wij door de NHG al de laagste rente hebben. Natuurlijk nog wel even gevraagd of er nog andere mogelijkheden waren. De dame vertelde over rentemiddeling, maar daar doet mijn verstrekker helaas niet aan. Voorlopig is er voor ons maar een optie om minder te betalen AFLOSSEN AFLOSSEN EN NOG EENS AFLOSSEN:)

    Like

  18. Wat een leuke blog, we zijn sinds kort ook de boel aan het omgooien.
    Wat doet de R-bank vervelend en raar en wat on klant vriendelijk.
    Ze stimuleren je niet om te gaan aflossen en rekenen steeds met belasting voordeel.
    We hebben de spaarzekerverzekering al uit laten keren wat 170 euro per maand scheelt.
    Ook de hypotheek bescherm stop a 20 euro per maand.
    We hebben de eerste stappen gezet om jullie te volgen.
    Wat betreft de executie waarde geld dat ook bij een rente vaste periode?

    Ga zo door iedereen.

    Like

Zeg het maar!

