De verleidingen van februari

Vorige maand schreef ik er voor het eerst over. Wie herkent het niet: de impulsen die je voelt om iets te kopen, terwijl je het vaak niet eens echt nodig hebt. Of misschien heb je het wel nodig maar niet nu en voor dit geld. Misschien kom je tot een andere oplossing als je er eens over nadenkt. Wat kunnen we een geweldige gesprekken in onszelf voeren om goed te praten waarom deze uitgave toch echt noodzakelijk lijkt. Ik bespaar nu al zo lang en tóch blijven die impulsen nog steeds komen, weliswaar veel minder dan vroeger, maar toch.

Wat kocht ik allemaal niet in februari?

Na een middagje sauna moest ik me bij het afrekenen echt enorm inhouden niet meteen een 10-badenkaart aan te schaffen. Maar ja: € 215! Het denken hierover begon het laatste uur, in de infraroodsauna. Voordelen van saunabezoek zijn legio: goed voor de afvalstoffen, bloedsomloop, pijnlijke spieren, fijne ontspanning. Maar ja, wel € 215 hè en die hoest ik niet zomaar op aangezien
alles hier tot de €0 wordt gebudgetteerd.

Omdat ik op zich een regelmatig bezoek aan de sauna het geld wel waard vind, maar het niet kon verantwoorden om zo maar even in een impuls meer dan € 200 op te hoesten, besloot ik die kaart aan te schaffen als het vakantiegeld er is. Ook verhoogde ik het spaarbedrag van de reserveringsrekening, zodat ik gewoon elke maand er een klein bedrag voor opzij zet en dan over een jaar er weer een kan aanschaffen. Tot die tijd betaal ik de toegang van mijn zakgeld, want ik wil wel proberen om één keer per maand te gaan.

Dus ik deed geen impulsuitgave, maar maakte in plaats daarvan een financieel plan om toch het begeerde te verkrijgen 😉

Het thema geld willen uitgeven aan ontspanning kwam nog een keer terug wegens een ernstige aanval van dit massageapparaat te willen hebben. Die dingen variëren in prijs van €60 tot €200. Ik ga al drie jaar lang elke week naar de fyiso om mijn spieren te laten masseren. Gewoon kneden wordt afgewisseld met bindweefselmassage, intapen en stretching. Maar eigenlijk wil ik oefeningen doen om mijn lichaam weer fitter te krijgen, werken aan conditie en spierkracht. Mijn lichaam fluit me telkens terug en elke week weer is er van alles dat weg moet worden gemasseerd. Die stoel, ja die stoel lost alles op! Die moet ik dus hebben!
Ik kom weer bij zinnen als ik enkele reviews lees over kapotte bedrading én als ik me realiseer dat ik onlangs tijdens een grote opruimronde minuten lang heb staan twijfelen over het massage-apparaat dat ik ook van moeder kreeg om juist die pijnlijke spieren te masseren. Dus zocht ik het op en doe nu elke ochtend braaf een rondje rug met dat apparaat. Hopelijk heeft dit ook effect!

De volgende verleiding: een tas! Een leren tas. Een hele mooie leren tas. Die hele mooie leren tas zie ik nu een paar keer per week als ik mijn verkochte boeken aflever op het DHL-punt. Die tas hangt in de etalage en om mij te treiteren is de hele mooie leren tas in de aanbieding, van € 140 voor € 70. Goede lezers herinneren zich vast nog de verleiding van januari. Ik schreef toen: Een echt beeldschoon blauw tasje van € 30 bij het Care Center in Hoorn. Iemand reageerde toen met de opmerking dat ik het misschien had kunnen kopen na onderhandelen. Maar zo werkt het niet. Had ik het tasje gekocht, dan had ik nu óók weer de hele mooie leren tas in de etalage vlakbij het DHL inleverpunt gezien én willen hebben. Mijn oplossing van vroeger was kopen, blijkbaar was de impuls zo sterk dat ik die tas maar gewoon moest kopen, dan was ik af van het gelazer. Maar helaas, ik kan elke maand zonder probleem een nieuwe tas kopen (mits er voldoende geld en ruimte zou zijn). Ik ben mijn hele leven al op zoek naar de ultieme tas en ik heb hem al heel vaak gevonden, dacht ik. Dus hier trap ik niet meer in. In ieder geval niet deze maand…..

Toch is mijn verslaving zo erg dat ik tijdens het schrijven van dit stukje, meen een foto van de fel begeerde tas te moeten plaatsen. Want foto’s leuken een stukje op. Dus ga ik zoeken op internet naar een tas die lijkt op de hele mooie leren tas in de etalage vlakbij het DHL point. Die vond ik niet. Ik vond wel een andere hele mooie leren tas van € 189 waarbij ik werkelijk waar fysieke verschijnselen zoals een droge mond bij mezelf opmerkte.

Kijk, dat is hem nou. Vind ik een plaatje. Dat ik deze tas – of een soort van – al in het rood heb mag de begeerpret niet drukken. Wil ik nu! Maar ik deed het niet! Het besef dat ik een aankoop hier publiekelijk  zou gaan opbiechten (want ik speel niet vals hè), hielp trouwens sterk bij het onderdrukken van de impuls.

Wat kocht ik wél in een impuls omdat ik meende het nodig te hebben?

Smoes 1 dag na zijn operatie in de bench

Vriendin M. plaatste op FB een foto van een kleine inklapbare hondenbench die ze te koop aanbood. Binnen 5 minuten stond ik bij haar op de stoep om het ding te inspecteren. Ik kan wel snel zijn ;-). Ik kocht hem omdat ik het een mooie oplossing voor achter de hand vind, als het niet lukt Dibbes of Gerrie in een gewone kattenmand te krijgen. De opening van de bench is veel ruimer en moet minder problemen geven. Na de zware darmoperatie van kat Smoes in 2011 konden we er eentje lenen van de dierenarts. Smoes moest toen een week in een bench liggen. Maar sindsdien had ik al in mijn achterhoofd dat het helemaal niet verkeerd is om zo’n ding in huis te hebben. Ingeklapt neemt ie bovendien weinig ruimte in. Kosten: €30


En dan nog een categorie: wat kocht ik uit pure vrekkigheid niet maar had ik wél moeten kopen omdat ik meende zonder te zitten.

Een schaar! Ik kocht geen schaar. Lezers die mijn ontrommelpogingen volgen, weten dat ik té drastisch en zonder nadenken 3 scharen (twee gewone en 1 verbandschaar) verwijderde uit dit huis en dat we nu nog maar een schaar hebben. Dat is lastig, onhandig en gedoe, weet ik nu. Toch kocht ik nog geen schaar, laat staan een verbandschaar. De reden is onvervalste vrekkigheid. Ik heb zó de pest in dat ik die scharen wegdeed dat een uitgave aan een andere schaar nu voelt als een aderlating. Oké, overdrijven is ook een vak, maar u begrijpt vast wat ik bedoel. Die schaar, die komt er wel, maar niet deze maand. Eerst even wachten tot ik mezelf toestemming geef de vrekkenaanval op te heffen en dan op naar de blokker of de V&D, voordat die failliet zijn.

update: wat vind ik 2 uur na het schrijven van dit stukje: een schaar! Geheel vergeten en zielig en alleen achter gelaten in de breimand tussen bollen wol en een half afgemaakte trui. Ik heb me over de schaar ontfermd en hem een fijn plekje boven gegeven. Ee dag later vind ik bovendien een verbandschaar, ook te drastisch weggegooid meende ik twee weken geleden. De vrekkigheid is geen vrekkigheid maar een signaal van mijn brein dat er overvloed in huis is waarvan ik het niet weet ;-).

Blijft over de verwondering dat ik van mezelf geen schaar van een paar euro mocht kopen, maar me enorm heb moeten inhouden om geen massagestoel-apparaat van een paar honderd euro te kopen. Die mentale boekhouder van mij haalt rare fratsen uit!

Zo, dit was mijn ‘met de billen bloot moment’. Hoe was het bij jullie deze maand?

43 gedachtes over “De verleidingen van februari

  1. Martine, bovenstaande opmerking lijkt me niet passen bij jouw blog? Naar hoor, dit soort spam op een van mijn favoriete blogjes! Wat ik niet kocht: kleren. Das mjn verslaving, maar ik ga voor een jaar geen kleren meer kopen. Morgen wel een kledingruildag, maar dat mag, want gratis. Wat ik wel kocht: eten. Te veel, te duur, gezond eten. Onder het mom van gezondheid veel te veel uitgegeven terwijl we juist willen besparen. Stom, stom, stom!! Maar nieuwe ronde, nieuwe kansen. In maart gaan we het beter doen.

    Like

  2. Het lukt me redelijk om niets te kopen, maar heb deze maand dan ook wat te maken met de gevolgen van wel dingen kopen in januari. Ik heb nu nog een prachtig jasje op mijn lijstje staan, in de aanbieding, alleen nog 1 exemplaar in mijn maat. Ik weet nog niet wat ik daarmee moet doen, het is echt iets dat langer mee gaat en gewoon heel mooi + nette prijs, maar het is ook een aankoop en toch weer zo'n 100 euro (echt leer). Ik ben er dus nog niet helemaal uit.

    Like

  3. Weinig tot niets kopen lukt prima behalve als ik naar de Dorcas ga. Laarsjes voor 2,50 een blouse voor 3,00 bekers 5 stuks voor 1,50 een leesboek voor 0,50 NEE ik heb het niet gekocht maar het voelt heel erg als een koopje, dit mag je eigenlijk niet laten liggen en ik heb het toch gedaan. Ik ben trots op mezelf. (btw ik ben een enorme fan van rommelmarkten, kringloop en de Dorcas, dat mag duidelijk zijn)

    Like

  4. Ik herken het eigenlijk totaal niet die dwang iets te kopen of in verleidingen te worden gebracht als ik iets moois zie. Het lijkt me ook erg onprettig voelen om er wel last van te hebben.

    Toen jaren geleden de kringloopwinkels in opkomst waren heb ik wel redelijk veel gekocht omdat het zo goedkoop was toen, veel goedkoper dan tegenwoordig, en ik niet veel kleding had. Soms doordat het zo goedkoop was wel een paar miskopen omdat ik dacht dat ik wel die 5 kilo zou afvallen.

    Like

  5. Die saunakaart zou ik denk ik toch gewoon kopen, als je tenminste zeker weet dat je hem gaat gebruiken. Op de langere termijn is het immers voordelig.

    Ik kocht deze maand geen sushi. En nog een keer geen sushi. En voor de derde keer weerstond ik sushi. Wel kocht ik DRIE keer een stuk kakelverse, biologische zalm, sneed deze in plakjes, noemde het sashimi en at het met sojasaus. Mmmm! Kosten per keer: 6 euro. Wat de helft is van een portie sushi. Maar toch…. ik ging wèl over budget qua boodschappen vanwege al deze zalm….

    Ook kon ik de 70% korting van de goedkope schoenenwinkel tegenover de super niet weerstaan en kocht ik daat 3 paar gympen in opeenvolgende maten. En een paar rode cowboylaarzen. Vier paar schoenen dus, voor de mini, voor 30 euro. Geen geld, maar wel voor de tweede maand over budget. In maart dus geen kleding kopen….!

    Like

  6. Vorige zomer was mijn Kiplingtas na 8 jaar intensief gebruik echt op: de rits was stuk, en ze rafelde wat.
    Ik droomde al lang van een mooie leren tas, en kocht er een voor 239 euro, een waar ik zeker 10 jaar mee zou kunnen doen, dacht ik. Ze is heerlijk in gebruik, groot genoeg, klein genoeg, lekker zacht. Ik geniet er echt elke dag van. Maar deze week merkte ik dat het leer aan de randen van de handvaten al gebroken is. Na amper een half jaar. Ik hoop ze nog zo lang mogelijk te kunnen gebruiken, maar ben toch teleurgesteld. Zucht…
    Katrien

    Like

  7. Eerlijk gezegd let ik er niet zo op, ik onthou het ook niet.
    Tasjes zal ik nooit door in de verleiding komen want ik heb echt niks met tasjes dus ik zal hem niet voor je neus wegkapen 😉
    Enigste wat ik laatst wilde kopen maar niet koch was Tony's Chocolonely chocolade. Maar dat kwam omdat het schap leeg was dus kon het gewoon niet kopen.

    Like

  8. Helemaal niks gekocht! We hadden een stukje maand over. dat was al jaren niet meer gebeurd. Gelukkig genoeg te eten in huis!

    En die tassen, Mooise tas heb je uitegzocht. Mocht je hem kopen, dan heb je er vast jaten plezier van!
    Ik heb zelf een stapel leren tassen in huis omdat ik een internet winkeltje heb. En gebruik nog steeds mijn allereerste tas. Ik kan gewoon niet kiezen welke tas ik zelf wil gaan gebruiken! Vind ze allemaal zooooo mooi.

    Like

  9. Ooh tassen, ik heb ook een tassentik maar loop toch altijdgroene met dezelfde. Ik zou zo niet snel weten wat ik niet heb gekocht. Ik heb gisteren wel weer mijn budget bijgewerkt. Dat werkt dan altijd zo ontnuchterend of motiverend dat ik geen onnodige aankopen wil doen.

    Like

  10. Ha ha ha, herkenbaar! Ik had het ook met een tas. Ik heb het type opgeschreven en ben op Marktplaats gaan speuren. Na een maand of 2 had ik de tas, voor 30 euro in plaats van 119 en ik ben er heel erg blij mee! Die bench had je ook van mij kunnen krijgen, ik deed er net eentje naar de kringloop (om nu eens niet overal geld voor te willen hebben en omdat de kringloop er goede doelen mee steunt).
    Wat ik deze maand niet kocht is een nieuwe fiets. Eigenlijk zou ik beter af zijn met een e-bike want mijn lijf werkt niet altijd mee met fietsen. Maar ja, zo duur! Dus dan maar verder op de oude fiets. Ik kocht ook geen taartjes bij de bakker (ook veel te duur!) maar had de mazzel een appeltaartbon van de Hema te winnen zodat ik toch taart kon halen.

    Like

  11. Wat ik niet kocht is een stoomapparaat bij de A.ction in de aanbieding en dat leek me nu toch zo handig!! Even met het stoomapparaat door m'n huis en alles is weer schoon…..Tot ik me bedacht dat je dat ding weer ergens op moet bergen en ik al van mezelf weet dat als ik snel wil schoonmaken dat ik dan eerder een emmer en dweil pak en ook de reviews las en een paar dagen nagedacht had of ik het zou willen kopen. Dat werkt wel, maar bij mij zijn de impulsen om iets te kopen ook veel minder en veel bewuster, maar soms is het toch moeilijk om iets niet te kopen, zeker als het een koopje is…….

    Like

  12. Ik ben hopeloos saai de laatste tijd, ik koop bijna niks. Alleen het hoogstnoodzakelijke want voor de rest heb ik geen energie. Wat ik wel leuk vind is om de folders door te kijken en aan te kruisen wat ik evt zou willen hebben. Dat aankruisen geeft al genoeg voldoening, ook in tijden als ik meer energie heb 🙂

    Like

  13. Wat ik niet kocht is een stoomapparaat bij de A.ction in de aanbieding en dat leek me nu toch zo handig!! Even met het stoomapparaat door m'n huis en alles is weer schoon…..Tot ik me bedacht dat je dat ding weer ergens op moet bergen en ik al van mezelf weet dat als ik snel wil schoonmaken dat ik dan eerder een emmer en dweil pak en ook de reviews las en een paar dagen nagedacht had of ik het zou willen kopen. Dat werkt wel, maar bij mij zijn de impulsen om iets te kopen ook veel minder en veel bewuster, maar soms is het toch moeilijk om iets niet te kopen, zeker als het een koopje is…….

    Like

  14. Deze maand niet gekocht: Die mooie jas bij V&D. Degene die ik nu heb kan nog wel een jaar of 3 mee als ik hem naar de klerenmaker breng.
    De kleding die ik in mijn digitale winkelmandje heb gegooid en er toch maar weer heb uitgehaald.
    Nog steeds het voornemen om t/m maart geen kleding te kopen en het scheelt me echt honderden euro's.
    Mijn digitale winkelmandje bij de leverancier van hobbiemateriaal heb ik ook maar leeggehaald.
    Wel moet ik binnenkort mijn kast uitzoeken op kleding met gaatjes. Eventueel repareren en als het echt niet meer kan richting de zak van Max. Dan opschrijven wat ik mis en dan richting stad om te winkelen ( echt niet meer dan € 150.-)

    Like

  15. Tassen 🙂 Ik had ook een huis vol tassen…. vorig jaar kocht een prachtige liefdeskind tas, belachelijk duur maar ik heb ermee bereikt wat ik wilde, ik heb de rest (bijna) allemaal weggedaan en gebruik alleen die nog! Maar dat werkt bij jou niet geloof ik, hahahahaha.
    Deze maand gekocht: Palen voor de schutting, 2 lamsvachtjes voor over mijn nieuwe stoeltjes, 6 treinkaartjes om met vriendinnen te gaan stappen 🙂 en 3x uit wezen eten…. even hand op de knip nu dus 🙂

    Like

  16. De grootste verleiding in februari bleek gewoon boodschappen. De vriezer moest leeg, want hij moet ontdooit. Dus moest ik echt goed opletten met boodschappen. Wel gelukt gelukkig en daardoor heb ik het normale budget er nu al doorheen gewinkeld 🙂 de voorraad is weer volledig aangevuld. Doordat het 2 maanden heel zuinig was, kon het nu makkelijk in 1 keer. Ik heb nog het normale budget over.

    Like

  17. Ik kocht 17 januari een e bike, helemaal nieuw en ik koos voor Flyer, de Mercedes onder de e bikes… kosten €2600,- kilometerstand nu 520 km. Ik doe echt alles op mijn fiets, rondjes van 40 km voor een bezoekje fysio of de bioboerderij 15 km in een andere stad, met een omweg naar de kringloop daar.. ach.. heel veel geld maar zo heerlijk fietsen, gezond, veel buiten, ontspannend goed voor mijn spieren.. en veel goedkoper dan autorijden of openbaarvervoer.. we gaan dit jaar ook weer fietsend op vakantie in Nederland.

    verder liep ik een dag over de Huishoudbeurs met mijn zus en kocht daar een overzetzonnebril geen zonnebril op sterkte meer nodig en past over alle monturen, ik had al jaren geen zonnebril meer en op de fiets is dat niet altijd fijn. kosten €35
    kaartjes voor de beurs had ik gratis omdat ik de volgende daar een dag meewerkte in de stand van de winkel waar ik werk en mijn zwager bracht en haalde ons (hij is vertegenwoordiger en plande zijn afspraken die dag in Armsterdam dus ook dat was gratis) we namen brood mee en bij een stand met alcoholvrij bier namen we 2 gratis biertjes met een gratis bitterbal.. thuis haalden we nog een frietje waar we sla bij aten … heerlijke dag voor bijna niks..

    Op de HHbeurs bezweek ik wel bijna voor een bijzonder praktisch klein tasje waar je toch echt alles in kon meenemen, echt leer en voor maar €25… nog een keer er langs gelopen… niet gekocht.. want tassen genoeg.. wat hebben vrouwen toch met tassen..
    gratis 3! verschillende massage kussens geprobeerd.. niet gekocht wel lekker.. wel gepast een prachtige ketting met citroenkleurige stenen… zou prachtig staan bij mijn gele zomertas… wat een gekke gedachte .. dus niet gekocht.. mooie schalen die handbeschilderd waren, in de oven kunnen spotgoedkoop waren en echt helemaal mijn smaak.. maar niet gekocht..

    Met de Boekenweek ga ik wel 2 boeken kopen in ieder geval de nieuwe van Gerhard Hormann want zondag 15 maart gratis treinen met het Boekenweek geschenk!

    Like

  18. Ik kocht deze maand niet iets overbodigs ,wel heb ik al verschillende keren voor nieuwe keuken/hand en droogdoeken gestaan.
    heb veel keukendoeken , in allerlei kleuren en verschillend designs , ze zijn allemaal 10 jaar of ouder , nu lijkt het me zo mooi om in 1 keer 8 nieuwe theedoeken en 8 nieuwe keuken handdoeken te kopen. die dan matchen met elkaar , de drang is groot . Alle oude doeken kan ik aan zoonlief geven , die zijn huisje gaat verven en opknappen kan hij die doeken mooi gebruiken en daarna wegdoen . Wat denken jullie hiervan?

    Like

  19. Haha herkenbaar! Bij mij kan het weken goed gaan en ineens smijt ik met geld. Maar sinds ik wekelijks een vast bedrag pin en het bijhoud in Excel, gebeurt dit echt veel minder. Omdat ik steeds opschrijf wat ik uitgeef voel ik me dan schuldig als ik uit impuls grote aankopen doe.

    Like

  20. Hoi Martine,

    Ik reageer eigenlijk nooit, maar lees je blog met aflos en katten verhalen altijd met veel plezier.
    Even over het massageapparaat, ik heb ooit bij m-edia m-arkt proef kunnen zitten in zo'n stoel en was ook verkocht, maar de prijs hield mij ook tegen [ruim 200,- euro]
    het gaat bij mij ook om jarenlange rugpijn met wekelijkse chiropractie behandelingen, die ik nu nog steeds onderga.
    om wat verlichting te krijgen en om de spieren wat te kunnen ontspannen na mijn werk
    ben ik gaan zoeken op M-arkt p-laats, naar dat merk.
    En jawel hoor iemand die hem wegens verhuizing aanbood, niet heel ver uit de buurt bij mij,
    en haast niet gebruikt…. voor 30,00 euro mocht ik hem ophalen en dat vond ik de moeite waard om te proberen.
    Vond ik het niks dan kon ik hem nog altijd weer verkopen voor die prijs toch?

    Het is geen wondermiddel, maar het geeft mij wel veel verlichting van mijn pijnlijke lijf, en ik gebruik hem dan ook zeer regelmatig al een half jaar… een goede vriendin heeft er zelfs ook al eentje aangeschaft [ook op MP]
    dus snuffel eens op MP zou ik zeggen als je hem graag wil proberen..

    Groet, Sis

    Like

  21. 'Uitspatting' deze maand: boek over yoga en (chronische) dat ik uit bibliotheek had geleend, vond ik interessant genoeg om een exemplaar van aan te schaffen. Was alleen nog maar 2e hands te koop en ik had nog een kortingsbon. Geen rib uit mijn lijf 🙂

    Like

  22. Ook weinig uitgegeven deze twee maanden, wilde mijn reserveringspotje eerst vol krijgen. Dat is gelukt. Maar ik wil de komende tijd juist weer wel dingen gaan doen. Leuke dingen met mijn kinderen, leuke kleren omdat ik me daar gewoon leuker in voel, met vriendinnen of vriend op stap, een leuke cursus of sport, huis opknappen… Ik baal van de passiviteit en het uitstelgedrag dat ik krijg om maar zo min mogelijk uit te geven, vooral uit angst om zo zonder baan in de toekomst te weinig geld te hebben ( en toegegeven ook omdat geld sparen gewoon een hobby is) Alleen nu kijken of ik het nog kan, wat meer geld uitgeven zonder schuldgevoel… (laat ik beginnen met die tas..Ha ha grapje hoor, heb mooie tassen) Julia

    Like

  23. Wat ik niet kocht: een paar hemdjes, een top, en een afgeprijsde kashmir trui (maar iemand had die trui net voor me gekocht..). Wel bezweek ik door vertraging met de trein twee keer voor de verleiding iets te drinken te kopen. En bestelde ik een tas waar ik al twee maanden over aan het dubben was. De dame van de internetwinkel maakte me er op attent dat ik door nog even te wachten, een mooie korting kon krijgen omdat er een actie aan zat te komen. Service! Het geld staat al netjes gereserveerd op de rekening.

    Like

  24. Ik kocht niet een heerlijk chocoladetaartje bij de Hema – ik stond al in de rij!, geen kleding (al een paar maanden niet), geen garde in kookwinkel, geen schoenen in de opruiming, nog een keer geen schoenen in de opruiming, geen tijdschriften, geen leuke aanbieding bij Yves Rocher die niet zo leuk bleek als ik dacht, geen make-up, geen sjaal in de opruiming bij de V&D, geen leuk bord met als opschrift “Leuk Bord” bij nog leukere woonwinkel.

    Suggestie: ga eens bij het Tassenmuseum in Amsterdam kijken. Erg leuk. Winkel nog leuker. Oh ja…daar kocht ik ook niets 🙂

    Like

  25. Hou je dit in de loop van de maand bij, of onthou je het allemaal?? Ik weet namelijk allang niet meer wat ik allemaal niet heb gekocht…. 😉 Behalve een paar chocolade-repen vanwege het vasten dan 😉

    Like

  26. Ik kocht deze maand niet die o zo geweldige schoenen voor mezelf, omdat ze veel te duur waren, maar nu met de billen bloot:

    Collectie van mijn favoriete kindermerk kwam uit en had ik had mij voorgenomen: 1 setje per kind. Dat werden alleen 2 setjes per kind. Ofwel het dubbele bedrag dan begroot.

    Like

  27. Zo'n stoomapparaat heb ik ook wel eens gekocht en vond het vreselijk ding. Begon met badkamer en alles was misschien wel schoon maar ook erg nat! Kon ik het nog dweilen en afnemen. De rest heb ik waarschijnlijk uit geheugen gebannen want dat weet ik niet meer.

    Like

  28. Ik kocht best veel eigenlijk, maar allemaal dingen waar ik een budget voor heb. Twee mooie winterjassen voor mijn dochter in een opvolgende maat van 50 voor 12 euro per stuk. Gezichtsverzorging wat 20 procent van de oorspronkelijke waarde kost. Ik kocht niet die mooie jas die zo goedkoop was voor mezelf. Ik kocht ook niet teveel eten en.bleef keurig binnen het budget. Alles was keurig binnen budget. MEde mogelijk gemaakt door jouw blog:) eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik een zwak heb voor mooie kleding, schoenen en tassen in de aanbieding.

    Like

  29. Wat kocht ik niet, hele mooi zwarte sneakers van een hip merk die ik al lang op mijn verlanglijstje heb staan. Omdat ik zo goed de verleiding had weerstaan zwichtte ik daarna voor een beeldschoon suede rokje, heel heel goedkoop en een buitenkansje, zoals het meeste dat in mijjn kast hangt. Respect voor al die sterke dames hier die tegen al deze verlokkingen zijn bestand.

    Like

Zeg het maar!

