Rommel verkopen

Soms begrijp ik er niets van. Ik lees zó vaak jubelberichten van mensen die hun huis opruimen en alles via MP kunnen verkopen. Ik vraag me dan serieus af wat ze hebben staan. De dingen die ik via MP zou kunnen verkopen zijn de dingen die we dagelijks gebruiken, een bank, een stoel, een eettafel. Of is dan dat witte rieten mandje dat zo in de weg staat en wat ik naar de kringloop doe, ook iets wat een ander op MP verkoopt?

Ik heb geen verleden van dure merkkleding kopen en ook geen sieraden/ kastjes/serviezen die geld opbrengen. Toch staat er veel in mijn huis. Vandaag haalde ik ook toch weer een glazen schaal en een mengvorm (onder het motto 1 is genoeg) uit de keuken en stopte dit in de tas voor de kringloop. Is dit nu dan wat een ander op MP te koop aanbied?

Buiten dat vind ik verkopen op MP niet zo fijn. In het verleden hebben we er wel eens iets verkocht (bijvoorbeeld zo’n fietsdrager voor de auto) maar ik werd echt niet goed van bieden en nooit meer iets laten horen. Om die reden verkoop ik mijn boeken ook via B.ol en niet via MP.

Laatst schreef ik voor de grap bij Nieuwe ronde, nieuwe kansen of ze een keer bij mij thuis de rommel die ik kan verkopen wil aanwijzen, want ik zie het niet. Ik lees bij haar bedragen dat ik denk: wil ik ook! Maar hoe dan? Met wat? Wat hebben mensen dan staan in huis, vraag ik me af.

Daarom pleit ik ervoor dat mensen voortaan foto’s plaatsen bij jubelstukjes over wat ze verkocht hebben, zodat de minder ervaren verkopers daar lering uit kunnen trekken ;-). Gelukkig deed ze dat, dank je wel dat je gedachten kunt lezen lieve Mariah C: Wat is rommel en wat is verkoopbaar?

39 gedachtes over “Rommel verkopen

  1. Heel simpel. Mensen die veel te verkopen hebben, hebben dat ook eerst gekocht. Als je niets te verkopen hebt, dan heb je in het verleden dus ook niets overbodigs gekocht.

    Bas

    Like

  2. Ik breng alles naar de ruilwinkel. Als ik aan het opruimen ben, wil ik ook dat het weg is, en heb ik geen zin in bieden, tegenbieden en de spullen vasthouden tot ze opgehaald worden. Maar ik ben ook totaal niet zakelijk, het interesseert me over het algemeen geen bal of ik ergens geld aan kan verdienen.
    Ieder jaar overweeg ik om vlak voor Koninginne/Koningsdag rigoureus op te ruimen en dan met een kleedje te gaan zitten en te roepen: 'Wie wil er nog ouwe meuk?' Maar ik vind het toch leuker om rond te kunnen lopen en naar bandjes te gaan, dus ook daar komt het nooit van.

    Like

  3. zo herkenbaar.. heb ook steeds het gevoel dat ik goudmijnen laat liggen… Maar ik ben er ook gewoon te lui voor, en ik vind iets inderdaad al snel niet goed genoeg voor een ander. Ik had een buurvrouw die zelfs gebruikte dekbedhoezen verkocht (werden dus ook echt weer door iemand gekocht!!) Nu wel aan het opsparen voor koningsdag, dochter vindt het heerlijk op zo'n kleedje, en alles wat overblijft zo naar de kringloop. Julia

    Like

  4. Kijk lieve schat: http://365dagenruimen.blogspot.nl/2015/03/wat-is-rommel-en-wat-is-verkoopbaar.html MET foto's, hahahahaha 🙂
    (Maar nu ben ik weer op de Marie Kondo toer en gooi het dus gewoon weer even weg 🙂 )

    Ik denk dat je alles gewoon moet bekijken en als je denkt: ahhhh leuk maar wat MOET ik ermee!! Dat zijn meestal de dingen die je kunt verkopen. Het zijn idd de restanten van mijn tijd 'ik koop alles wat ik leuk vind', uiteraard, gadgets, wekkerradio voor iphone die ik niet meer heb 😦 nu bedenk ik me ineens dat ik nog een schattig stel kop en schotels heb, nooit gebruikt maar leuk, vierkant met gekke hengsels 🙂 En dan op de fb-groep in eigen omgeving ivm breekbaar! Het zijn periodes bij mij, soms rigoureus in de kringloopdoos en dan ineens, 'ohhhh zonde'!!!! Zo kijk ik dus 1 beetje….

    Like

  5. Hier staat het huis ook behoorlijk vol. ( Met dank aan een heleboel oma`s en opa`s ) En ook ik heb in het verleden regelmatig iets op MP gezet, maar ik werd ook niet goed van dat bieden en niet reageren. Dus gaf ik het gratis weg via een weggeefhoek op Facebook. Tegenwoordig doe ik het anders ( want mensen kunnen zo vervelend reageren als je het via die weggeefhoek aan iemand anders weggeeft dan henzelf ) Op mijn website organiseer ik nu wekelijks een winactie waarbij je een pakket kadootjes kunt winnen. Op dit moment lopen de winacties voor een jongen en een meisje en er komen nog winacties voor een vrouw en eentje voor een baby online. En daar krijg ik heel veel leuke reacties op. 🙂 ( Je kunt je nog inschrijven, dus mocht je interesse hebben… 😉 )

    Like

  6. De dingen die ik goed verkoop, zijn vaak dingen die inderdaad b.v. duur waren. Daarnaast ben ik altijd wel zuinig op m'n spullen, dus meestal ziet het er dan ook nog heel goed uit. De 'gewone' dingen lopen vaak inderdaad niet zo goed, maar die zet ik er meestal ook niet op. Hoewel dat ook weer aan m'n bui ligt, soms gooi ik er letterlijk alles op en dan komen er ook reacties die ik totaal niet verwacht had.

    Like

  7. Ik zou die 'toverformule' voor mp ook wel willen kraken. Niet betalen (na het sluiten van de deal en adres sturen) of niet op komen dagen bij ophalen zijn vervelend. Maar ik word ook moe, vooral de laatste tijd, van het principe dat als ik een redelijke (misschien soms aan de lage kant) prijs vraag er emailtjes komen met de vraag of ze het ook voor 1/10de van die prijs mogen hebben. En dan heb ik al een 'bieden vanaf' ingesteld, dus dat is vragen naar de bekende weg. Laatste categorie die het wel heel bond maakt zijn de mensen die het komen ophalen, ineens allerlei nadelen zien en het alsnog voor de helft van de prijs willen meenemen ('om mij een plezier te doen' is dan het argument)..ja sorry, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres (letterlijk…).

    Groetjes Lily

    Like

  8. En wat de mp frustraties betreft, ik hou me voor ogen dat de deal pas gesloten is als het geld op mijn rek. staat. Ik zet de advertentie op gereserveerd zodat ik hem met 1 klik weer op 'te koop' kan zetten. Dat is gewoon een feit, dat mensen dralen, zich bedenken, iets met impulsaankopen denk ik?? Dus dat moet je gewoon incalculeren 🙂

    Like

  9. Ik heb serieus voor honderden euro's spullen verkocht op MP. Heel veel oud speelgoed, baby- en kindermeubeltjes, fietsen, (merk)kleding, zelfgemaakte kleding, boeken, spullen die over waren na de verbouwing (zelfs een oude toiletbril), tupperware die ik toch niet gebruikte, twee tuinsets die ik niet meer mooi vond en eigenlijk alles wat maar een beetje verkoopbaar was. Maar ik praat dan wel over lang geleden toen MP nog niet zo lang bestond. Tegenwoordig staat er zoveel op MP dat ik door de bomen het bos niet mee zie en eigenlijk heb ik ook niets meer in huis wat verkoopbaar. Ik heb maar enkele slechte ervaringen op MP, meestal ging het gewoon wel goed. Weet dus niet hoe het tegenwoordig gaat.

    Like

  10. Goedemorgen,

    Ik verkoop de kleding van mijn dochter. Ik ben heel zuinig met mijn spullen en koop heel goedkoop prachtige merkkleding. Daarna verkoop ik het weer en verdien vaak meer dan ik betaald heb. Ik krijg altijd leuke berichtjes dat ze blij zijn met de mooie kleding, erg leuk. Door mijn ziek zijn ben ik erg aangekomen. Ook mijn kleding is zo ingekocht en verkoop ik voor een leuke prijs met wederom tevreden klanten:) ik irriteer mij ook aan de mensen die je voor niets thuis laten wachten en niet komen etc.

    Like

  11. Ik heb op zich goede ervaringen met MP, maar je moet het wel zien als een spel, dus incalculeren dat iemand niet, of soms bod, reageert of zo. Zelf probeer ik snel te reageren op een bod of mail, (ook op “onzin” biedingen). Daarnaast moet je je realiseren dat als jij ergens van af wilt, dat zeer waarschijnlijk geld voor heel veel andere mensen, dus vraag niet te veel en wees tevreden met een soms laag bod.
    Wat vaak leuk is als je iets koopt, waar kom te terecht, welke buurt welke mensen , ook dat is soms spannend 🙂

    Like

  12. Je kan op de duur ook 'teveel' hebben doordat je teveel krijgt en aanvaardt van anderen. Wij hebben hier in huis 3 vijfdeurskleerkasten, 3 driedeurskleerkasten en 2 kleerkasten met twee deuren staan dus een totaal van 8 kleerkasten. Van die 8 kleerkasten hebben wij er zelf maar 3 aangekocht, de rest zijn kasten die familieleden wegdeden en waarvoor wij plaats hadden om ze te zetten. Een van die tweedeurskleerkasten zit volledig vol met 'reservelinnengoed' (lakens, kussenslopen, handdoeken, washandjes) die ik kreeg na het overlijden van enkele familieleden. liesbet

    Like

  13. Ik verkoop of geef niets weg via tweedehandssites omdat ik niet weet hoe ik advertenties en foto's moet plaatsen. Heb ik iets wat ik niet meer moet hebben en wat nog bruikbaar is voor een ander dan vraag ik altijd aan onze oudste of zij er iemand een plezier mee kan doen. Soms verkoopt ze hetgeen ik meegeef en is de winst voor haar, soms geeft ze het weg ofwel gratis ofwel in ruil voor een kleinigheid.
    Ik zou, voor ons overbodige zaken, ook naar de kringloopwinkel kunnen brengen maar aangezien die hier niet dichtbij is, moeten we daarvoor de auto gebruiken en benzine verbruiken en ik geef het dan nog liever mee met onze dochter omdat zij er dan misschien nog iets aan heeft.liesbet

    Like

  14. Met hoeveel mensen zijn jullie dan , om zoveel kleerkasten in huis te hebben ? Zitten ze ook allemaal vol?
    Vind je het fijn om het in huis te hebben staan? Anders zou ik nadenken of “teveel” je een prettig gevoel geeft.

    Like

  15. Leuke blog weer en heel herkenbaar. Zelf schakel ik het bieden standaard al uit op marktplaats. Het lijkt wel of er mensen zijn die hun dagen vullen met het uitbrengen van onzinbiedingen waarna ze niks meer van zich laten horen. Het zou een enorme verbetering zijn wanneer uitgebrachte biedingen wettelijk bindend worden, zoals bij eBay.

    Verder is mijn ervaring dat je van te voren al redelijk kan inschatten wat voor een publiek er zal reageren op je objecten en dus ook hoe snel je succes zult hebben. Bijvoorbeeld: oude grote auto's: daar reageren zo goed als uitsluitend allochtonen op (niet lullig/racistisch bedoeld, het is gewoon zo) die er doorgaans erg irritante onderhandelingstactieken op na houden. Ik heb ooit in het postkantoor gestaan om een auto over te schrijven toen de onderhandelingen weer opnieuw geopend werden. Inmiddels heb ik geleerd om dat soort mensen duidelijk te maken dat het 'take it or leave it is', maar het blijft vermoeiend.
    En ja, rommelmarktspul, daar zou ik niet aan beginnen. En oja, dingen gratis aanbieden doe ik ook allang niet meer. Op een of andere manier denken mensen dan dat ze zich ook niet aan afspraken hoeven te houden omdat ze je een enorme dienst doen ofzo door op te komen dagen.

    Like

  16. Ik verkoop regelmatig iets, kan echt van alles zijn, ik heb er een aparte rekening voor, dat is leuk want dan kan je zien dat al de 1 of 2 euro's samen heel veel is.
    We kochten er al eens een hele mooie t.v voor , en hebben er al eens een flinke extra aflossing voor de hypotheek van gedaan,
    als je het geld op een aparte rekening zet zie je wat het doet , dat motiveert enorm
    Het kost veel tijd, maar als iemand er bij de kringloop geld voor over heeft, kan ik het toch ook verkopen:-).

    Like

  17. Wij zijn te gemakzuchtig en brengen bijna alles naar de kringloop. Dure kleding heb ik bijna niet en de merkkleding die ik wel heb draag ik helemaal op.
    Ik zie te veel op tegen vreemden aan de deur en het gedoe van bieden enzo.
    Nee wij zij geen goede handelaars 😉

    Like

  18. Hier een enthousiaste MP verkoper/koper, al vanaf het ontstaan van MP. Onze hele inrichting komt ongeveer van MP. Ik koop geen rommel, betaal ook een reële prijs voor spullen die dat waard zijn. Omgekeerd heb ik de ervaring dat vaak ook een reële prijs geboden wordt voor spullen die ik aanbied. En als dat niet het geval is, verkoop ik het niet, maar gaat het bijv. naar de kringloopwinkel.
    Ook bied ik wel spullen gratis aan; verf die overgebleven is, plinten die we over hadden etc.etc. Mijn ervaring is dat je daar nog veel mensen blij mee kunt maken. 2x keer heb ik met oplichting te maken gehad; maar beide keren de “dader” achterhaald en uiteindelijk mijn geld gehad (was wel even doorbijten, maar al gaat het om een tientje; dit soort mensen verzieken MP en dat wil ik dus niet laten gebeuren).

    Sowieso heb ik over het algemeen leuke ervaringen met mensen waarvan ik koop of aan wie ik verkoop: grote of duurdere spullen haal ik op of laat ik ophalen.

    Like

  19. Leuk onderwerp! Sinds ik geen werk en geen eigen inkomen meer heb, telt hier iedere euro. Ik heb standaard 100 items op MP staan, boeken, spellen, cd en dvd, kleding, schoenen, maar ook bijvoorbeeld opladers voor een telefoon, cartridges van een printer die vervangen is, noem maar op. Veel items van maar een paar euro. Wekelijks verdien ik er ongeveer een tientje mee, dat is weer een paar boodschappen voor ons gezin. Toen ik nog een baan had bracht ik dezelfde dingen naar de kringloop, maar nu ik de tijd heb gaan ze op MP.

    Like

  20. helemaal mee eens, onze halve inboedel komt van Marktplaats en dat is echt geen troep, ik ben gek op design maar kan dat gewoonlijk niet betalen, nu speur ik naar koopjes en als ik iets moois zie gaat er weer iets anders weg ( en soms voor meer dan ik er voor betaalde terwijl ik er wel een paar jaar van genoot)

    Like

  21. Ik heb ook wel eens dingen op MP gezet.Je krijgt dan inderdaad biedingen,en je hoort nooit weer iets terug.Ik wel eens gemailt,dat ze een andere hobby moeten gaan zoeken.
    Ik zet tegenwoordig de spullen op de dam(wij wonen op het platte land aan een B-weg).Ik hoef er niet mee lopen te leuren en er is altijd wel iemand die iets kan gebruiken.Ik doe het ook met boeken.

    Like

  22. Ik heb daar mijn vaste routine voor. Ik krijg een bod en mail gelijk terug: bedankt voor je bod, kom je het halen of zal ik het opsturen? Hoor ik niks dan mail ik na 24 uur: heb je nog interesse? Weer na 24 uur stilte: ik ga ervan uit dat je iets anders gevonden hebt en ik zal je bod verwijderen. Hartelijke groet etc. Als deze teksten kan ik zo knippen en plakken. Ervaring leert dat de helft van de bieders uiteindelijk geld overmaakt. Erger je niet, verwonder je slechts:-)

    Like

  23. Wat ik verkocht op marktplaats:oude spiegel, mooie kandelaars, lego en duplo, bronzen beeldjes, wat merkkleding, zilveren sieraden, woonboeken, merktassen, serviesgoed en bestek, tv kast en oude hollandse kast. Ook verkocht ik mijn grote hangoortafel en de oude chesterfield bank.
    Voor de buurvrouw verkocht ik eens een grote koel-vriescombinatie en zelfs haar auto) De laatste tijd vind ik het niet zo leuk meer op marktplaats, men doet onrealistische biedingen, reageert niet of onbeschoft. Ik breng steeds meer naar de kringloop.

    Like

  24. Ik verkocht iets op Marktplaats voor een prijs van 10 euro. Van iemand kreeg ik een reactie die alleen maar bestond uit '10'. Geen hallo, geen naam, niks.
    Heb een lang verhaal teruggestuurd, erg vriendelijk en gevraagd of men toevallig bedoelt er 10 euro voor over te hebben 🙂
    Antwoord wat ik toen kreeg '10 eur', weer geen hallo, niks. Wat een wereld…

    Like

  25. Ik ben momenteel als een dolle aan het opruimen. Maar alle boeken die ik wegdoe moeten meteen mijn huis uit, als het nog wekenlang ergens in een doos moet staan word ik er gek van. Ik ben vandaag naar de kringloopwinkel gereden met een volle achterbak met boeken en kinderkleding en kinderschoenen. Heerlijk. Heb ik tenminste meteen eer van mijn werk, lekker ruimte. Heel bevredigend.

    Like

  26. Soms verkoop je dingen die je maanden eerder niet aan de straatstenen kwijt kon. Ik probeer geduld te hebben en geen snelle verkoop te verwachten. Reserveren doe ik pas als mensen hun NAW ook hebben gestuurd en per mail hebben aangegeven dat we een akkoord hebben. Weinig teleurstellende of vervelende reacties gehad. Voor boeken is B0l nog altijd geschikter. En jammer dat je op MP extra moet betalen om sieraden te verkopen. Ik heb een merkhorloge dat voor een klein bedragje weg mag. Maar doordat er een soort heffing op sieraden zit, kan ik de prijs niet laag houden. En blijft het horloge in de la liggen. Idem oude zilveren sieraden (zoned om om te laten smelten)

    Like

  27. van alles wat ik op mp zet heb ik een maximale termijn (bijv. 1 maand, anders nr de kringloop) en een duidelijke minimumprijs voor ogen, daaronder reageer ik gewoon niet. en als ik reageer is het kort, wel netjes, maar kort. bijv. : “beste, prima bod wanneer wil je m ophalen? mvg lis.”. Het initiatief moet echt bij hen liggen. Sommige mensen vinden het kortaf, maar ja… dan kopen ze het maar niet, doet een ander het wel. ik hoef geen vrienden, ik ben geen winkel, ik wil alleen mijn spul verkopen. En als zij het graag willen hebben en het kunnen kopen is iedereen sowieso wel tevreden. Voor een 'fijne shop ervaring' moeten ze maar naar een winkel gaan. Elk mp mailtje kost me minder dan 1 minuut. mijn telefoonnummer geef ik nooit, ze mailen maar, dan kan ik het lezen (of negeren bij idioot lage biedingen) wanneer het mij uitkomt. reserveren doe ik (bijna) niet, zeker niet als ze pas na een week willen komen ofzo. ik laat ook nooit iemand binnen, als ik een afspraak heb haal ik het van zolder/schuur (marktplaats/kringloop hoekjes) en staat het naast de voordeur. “alsjeblieft, dank je wel, veel plezier ervan, daag!”.
    wat verkoop ik zoal? verbouwingsmateriaal, baby & kinderspullen, kleding, schoenen, tassen (gewoon h&m en hema miskopen, niets duurs), wat electronica (tv's computers speakers kabeltjes adapters), huismeuk (kaarsje vaasje kleedje), gereedschap, dvd's, videobanden, cd's, boeken. eigenlijk alles wat gewoon weg kan. echt niet van een overvol huis met dure spullen naar een minimalistische hut, maar gewoon regelmatig opruimen wat weg kan.

    Like

  28. @Astrid, wij zijn maar met 2 meer want de kinderen zijn het huis uit dus meer kasten of bewoners….. Het stoort me niet dat we zoveel kasten staan hebben want ze staan totaal niet in de weg. Vanzelfsprekend dat niet alle kasten 'vol' zitten maar ik vind het jammer om die kasten weg te doen omdat onze kinderen ze later, eens de verbouwingen bij hen gedaan zijn, misschien nog kunnen gebruiken op hun zolder of in hun bergruimte. Eens ik zeker weet dat de kinderen die kasten niet zullen gebruiken, ga ik die kasten zeker weggeven.Onze oudste heeft 2 kasten die bij ons staan in gebruik om te grote kinderkledij die ze krijgt in te bewaren tot haar kindjes de juiste maat hebben. Kleertjes die voor de oudste kindjes te klein zijn, komen terug naar hier in een andere kast om bewaard te worden voor de jongere kindjes. Onze oudste krijgt heel veel gratis kinderkledij via weggeefsites en haalt alles af wat ze denkt nog te zullen gebruiken. Al dat gerief wordt hier gestockeerd aangezien ze zelf onvoldoende ruimte heeft in hun huis. Ik heb hier ook een stuk of 100 gratis puzzels die ik van iemand krijg en die staan hier te wachten tot de kleinkinderen groot genoeg zijn om die puzzels te leggen. Zien we binnen een paar jaar dat de kleinkinderen er niet in geïnteresseerd zijn dan kan onze dochter die nog altijd weggeven via een weggeefsite. Ik vind het zonde om die nu weg te gooien en dan later voor de kinderen puzzels te moeten kopen.
    Vroeger heb ik veel genaaid en gebreid en heb nog heel wat stoffen en breigaren liggen. De kleindochter heeft interesse in handwerk dus als zij later stof of breiwol wil hebben kan ze hier zeker eens haar keuze komen maken. Waarom nu weggooien als we het later wellicht toch nog kunnen gebruiken.? Je vraagt of ik het fijn vind om al die kasten in huis te staan hebben….. Het stoort me totaal niet dus ja waarom niet, later kunnen we die nog altijd weggeven.

    Like

  29. MP ik vind het een uitkomst als ik iets wil kopen .aar verkopen vind ik een drama. Ik vraag niet veel voor goede spulletjes er wordt amper geboden. Ik denk dat er te veel wordt aangeboden dus je mort dan ook maar net opvallen. Het enige wat bij mij goed loopt, zijn kinderspullen maar op vaak moet ik dat een aantal keren adverteren. FB werkt voor mij niet. Ik vind het zelf ook niet prettig want je moet doof veel advertenties maar net dat te v Ik neem wat je zoekt. B.ol vind ik nog het prettigste. Geen gedoe en dat is wel zo fijn.

    Like

  30. erg herkenbaar!! wij zijn niet van de dure meubels, gebruiken t bijna helemaal op, hebben geen merkkleding.. de dingen die dus weg kunnen zijn wat overbodige knuffels, goedkoop speelgoed wat gewoon te veel is etc. geen dingen die meer dan 10 euro waard zijn en dus niet de moeite waard om op mp te zetten 😦

    Like

  31. Ja vraag me idd ook af hoe mensen via mp dingen goed kunnen verkopen. Ik heb er nu dingen op staan die weg mogen. Maar ze staan me niet in de weg.
    Alles voor vaste prijs. Word niet goed van de mails met lage bedingen. Iittala dat is het geld toch waard.
    Maar ik snap ook niet hoe je via Bol boeken goed kan verkopen. Met de verzendkosten en wat Bol rekent. Volgens mij maken sommige mensen er verlies op, dat kan niet anders. En de kopers die het boek terug sturen. Dag verzendkosten.
    Ga binnenkort een boekwinkeltje beginnen op boekwinkeltje.nl. benieuwd hoe dat gaat.

    Like

  32. je moet het ook wel even goed uitrekenen wat je vraagprijs moet zijn als je het via Bol doet. Als ik er minder dan 1,50 van overhoud doe ik het niet, dan geef ik het weg.
    Romans verkopen idd niet goed maar informatieve boeken wel. Ik heb veel boeken over eten en gezondheid en dat loopt heel aardig. Ook koop ik vaak 2ehands thrillerseries, die kijk ik en dan verkoop ik ze weer. Bijna altijd voor de prijs waarvoor ik het kocht, dus zo kijk ik gratis 😉

    Like

  33. Dat is nu eens een duidelijke omschrijving van wat je kan bereiken met een een bepaald aantal advertenties, zelfs al zijn de spullen op zich niet eens zoveel waard. Mooi: zoveel artikels, wat je te koop aanbiedt en hoeveel het ongeveer oplevert. Dat is een mooie reactie op de blog.

    Like

Zeg het maar!

