Boodschappen – uitkomen met het budget in februari

Mijn doel van dit jaar is om me weer strakker aan budgetten te houden, dus ook aan het boodschappenbudget. Nou vind ik dat met mijn paleo-eetpatroon soms best een uitdaging maar het ging tot nu toe (was in december weer begonnen meer op te letten) heel goed moet ik zeggen.

Ons budget was de afgelopen tijd €550 voor 2 volwassenen, 1 puber en 4 katten. Er wordt veel biologisch ingekocht. Onderverdeeld is het budget voor de gewone boodschappen €460, voor de katten €70 en voor overig (non food) €20 per maand.

Heel februari zat ik lekker op koers en ik zpu het makkelijk moeten halen maar ik zwichtte voor een aanbieding van 15 kilo kattenvoer met 30 % korting via huisdierplein. Ik had weliswaar nog 10 kilo staan maar zóveel korting kan ik niet laten lopen. Ik kocht dat voer in, nadat ik eerder al een grote biologische bestelling van ruim €100 had gedaan.

Wat er toen gebeurde is uitermate interessant. De wetenschap dat ik het budget zou overschrijden, zorgde voor een soort onverschilligheid waarop ik uiteindelijk zou uitkomen. In eerste instantie was de budgetoverschrijding € 27,44 en daarna kreeg ik een soort la-maar-waaie houding die maakte dat ik nog eens even verder ging met inkopen doen. Ik deed nóg een kattenvoerbestelling – blikvoer, dat was bijna op maar ik had op zich nog voldoende voor een week, dus ik had makkelijk even kunnen wachten – en een dag later ook toch nog een paar kleinere ook niet echt urgente boodschappen.


wat
budget
dec
jan
feb
gemiddeld
voeding
460
439,28
455,73
511,84
468,95
katten
70
102,04
33,43
117,06
84,176667
overig
20
17,29
11,87
8
12,386667
totaal
550
558,61
501,03
636,9
565,51333

 

Ik heb het budget dus uiteindelijk met €86,90 overschreden. De pest in die ik heb door het budget te overschrijden is trouwens veel groter dan de lol die ik had toen ik in de afgelopen maand wel uitkwam en sterker nog, wat geld overhield. Laat ik dat vooral proberen te onthouden.

Verder gaan we gewoon weer met frisse moed verder. Vorig weekend vierden we de verjaardag van S. die 13 jaar werd en het meeste bezoek bleef hier ook eten, aangezien de meeste familie van ver moet komen. Dát plus de taarten die ik bakte én die gekocht werden (S. is dol op taart van multivlaai, daar kan ik niet tegenop bakken) zorgden voor iets extra kosten. Maar dat kon prima van het boodschappenbudget.

Omdat ik zie dat de kosten in de categorie ‘overig’ niet echt de moeite van het apart bijhouden waard zijn, stop ik met daarmee. Ik maak wel een splitsing tussen mens en dier, wat de boodschappen betreft. De komende maand ga ik proberen uit te komen op €475 boodschappen en €50 kattenvoer. Best wel strak! Waarom? Omdat het doen van de belastingaangifte helaas toch weer gevolgen heeft voor de begroting. We moeten weer wat terugbetalen (dat krijg je met aflossen) en het bedrag van de teruggaaf is wéér €100 minder geworden. Die zal ergens vandaan moeten komen! Ik denk dat het met het kattenvoer wel moet lukken. Ik ben overgestapt op een ander goedkoper merk dat ze allemaal lusten. Ik kocht meestal Yarrah maar na een paar maanden begonnen 3 van de 4 katten hun neus hiervoor op te trekken. Verse vis lusten 3 wel en eentje niet. Toen kocht ik Smilla, 2 van de 4 aten het en 2 niet. Ik had in het verleden goeie ervaringen met zakjes royal canin maar dat is me echt te duur met 4 katten. Dus koop ik biologische whiskas en dat vreten ze helemaal op, zonder morren. Is ook wel eens fijn.

Als dit lukt, verlaag ik het budget volgende maand met weer € 25 om uit te komen op € 450 boodschappen en €50 kattenvoer. Daar wil ik me dan voorlopig aan gaan houden.

Kwam jij goed uit vorige maand?

27 gedachtes over “Boodschappen – uitkomen met het budget in februari

  1. Balen is dat maar herkenbaar.
    Als ik al teveel heb uitgegeven wordt ik er ook wat onverschilliger in.
    Maar gelukkig is dat hier niet gebeurd.
    Zal binnenkort weer even schrijven over ons budget, is ook weer wat aangepast.

    Succes met de budgetten hoor!

    Like

  2. Wij bekijken het niet per maand maar per jaar, we hebben een budget waar we maandelijks van proberen te leven (bij ons alleen voeding) maar ja de ene maand is de andere niet. Dus de ene maand blijven we onder het budget en de andere maand gaan we er over. Dat is prima, (alleen moeten de overschrijdingen wel zo klein mogelijk zijn) als we maar gemiddeld op het budget uitkomen. Bovendien zijn wij ook van het reclame inkopen en als bv onze koffie in de aanbieding is, weet ik niet hoe we die maand uit moeten komen.
    Nomoskar

    Like

  3. Nee, helemaal niet! Ik had op een gegeven moment (overigens ook in januari al) ook een beetje een la-maar-waaien-houding én kreeg ineens een hoop rekeningen, dus dat schoot totaal niet op. Vandaar ook even de spaarplanningen nu aan de kant en gewoon 'dom' niets uitgeven. De boodschappen doe ik op het moment even met contant geld dat ik verdiend heb met Marktplaats-verkopen, zodat op de bankrekening in principe alleen geld erbij komt of er vanwege noodzakelijke rekeningen af gaat.

    Like

  4. Januari en februari waren perfect passend. Maart daarentegen is helemaal eroverheen. Ik bestelde voor het eerst een aantal dingeniin het groot. En bedacht dat ik dan de andere gewenste voorraad ook wel grotendeels kon kopen. Gelukkig was er wel ruimte in het geld voor.
    Maar het gaat me wel helpen om in de komende maanden beter uit te komen.

    Like

  5. Eerder kocht ik altijd kattenbrokjes van de supermarkt, maar daar waren mijn katten (3) altijd na een paar weken of maanden weer op uitgekeken en moest ik weer op zoek naar een ander merk. Nu koop ik biologische brokjes van Greenmates, 10 kilo voor 39 euro. En daar doen ze het al meer dan een half jaar heel goed op! Ze eten nu ook minder brokjes, het vult meer. 2 forse katten zijn zelfs zichtbaar slanker geworden. En van het vlees dat ze eerder 2 x per dag kregen, krijgen ze nu nog maar 1 x per dag, en ook nog de helft minder. (dus een kwart van daarvoor). Echt een aanrader.

    Like

  6. waar ik het jaar begon in de min heb ik de min in februari eindelijk weggekregen. februari dus ruim uitgekomen binnen mijn boodschappenbudget (zelfs met uitgave van 100 euro voor kattenvoer etc) en maart ga ik als ik zo door ga ook gewoon ruim uitkomen.
    Word er misschien ooit nog goed in 🙂

    Like

  7. De boodschappen, tel je daar ook schoonmaakmiddelen, toiletpapier en tandpasta enzo bij? Of valt dat voor jou onder nonfood? Wij proberen elke week met €80 uit te komen, maar juist de drogisterijartikelen maken dat soms niet haalbaar.

    Like

  8. ja dat tel ik er ook bij maar dat is bij ons te verwaarlozen, eerder splitste ik het ook maar ik kom niet aan 20 euro per maand.
    Waarbij ik wel moet zeggen dat wij overwegend biologische lichaamsverzorgingsproducten gebruiken en dat koop ik meestal van het zakgeld of vraag het als cadeau met kerst. Soms koop ik het in als er een aanbieding is bij de tuinen.

    Maat toiletpapier, maandverband, tandpasta etc gaat dus van dit budget ja.

    Like

  9. Ja, ik ben zowel in januari als februari uitgekomen met mijn budget: 280 euro voor twee personen. Drogisterij doe ik echter apart. Dieren hebben we niet (meer) en de biologische aanschaf zou ook wel iets meer mogen. Daarnaast volg ik geen speciale voedingsleer. Maar… ik heb vaak wel zorgen aan het eind van de maand. Die laatste week is altijd zo spannend. Haal ik het wel of haal ik het niet? Overigens is 'laat maar waaien' heel herkenbaar. Een echte valkuil! Anna

    Like

  10. O ja, ik heb nog wel een tip. Als iets super, super in de voorraad is en ik liefst voor een jaar wil inslaan, dan schiet ik het voor van de reserverekening. Ik betaal het dan in delen 'terug'. Ik zorg voor een periodieke overboeking van huishoudrekening naar reserverekening en noteer die afbetaling ook elke maand netjes in mijn excelsheet waar ik de huishouduitgaven bijhoud. Omslachtig misschien, maar het voorkomt het 'laat maar waaien'. Anna

    Like

  11. weet ik Mariimma maar mijn katten worden aantoonbaar ongelukkig als ik ze alleen droog voer geef. Ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd, drie maanden, en ze liepen de hele dag te gillen.
    Nu krijgen ze met 4 katten 200 gram per dag, is dus echt een klein hapje. De rest krijgen ze kwaliteitsbrokken die ze ook lekker vinden. Maar het nat voer is duidelijk het hoogtepunt van de dag.

    Like

  12. Herkenbaar. Bij de moeder van mijn vriend lopen 3 katten rond. Er staan altijd brokken maar 1x per dag krijgen ze 'vleessie'. Ze weten wanneer ze het ongeveer krijgen en zitten dan vaak duidelijk op wacht. Loopt er iemand richting keuken dan lopen ze voor de zekerheid even mee. Ze lopen vrij in en uit de hele dag en de tuin is best groot. Als er weer eens eentje een tijdje onvindbaar is, dan is even met twee schoteltjes tegen elkaar tikken bij de deur (het teken: tijd voor 'vleessie') zeer effectief. Ze komen dan uit alle gaten en hoeken van het huis en de tuin aan rennen inclusief het missende exemplaar. Dus daar is het duidelijk ook het hoogtepunt van de dag!
    Het leuke is ook dat de enige poes in het gezelschap af en toe 's avonds het vlees mist en dan 's morgens heel betekenisvol je aan kan zitten staren met de boodschap 'ik heb nog wat te goed, volgens mij'….

    Groetjes Lily

    Like

  13. Ik werk niet met een week- of maandbudget maar koop gewoon wat we nodig hebben. De ene maand geef ik al wat meer uit voor huishoudelijke aankopen of de andere maand aangezien ik enorm let op seizoensgroenten, aanbiedingen,…. Zie ik ergens een product tegen een zeer scherpe prijs, dan sla ik daar een voorraadje van in. Ik koop zelden producten aan normale prijs omdat ik met mijn voorraad meestal wel van de ene aanbieding tot de andere aanbieding raak. Bederfbare producten waarvan ik een voorraad in sla, vries ik in zodat ik ze 'later' kan verwerken.
    Ik noteer al jaren alle inkomsten en uitgaven dus ik heb een heel goed zicht op onze financiën. Ik vind het absoluut niet nodig om met budgetten te werken maar ben wel heel zuinig en zal niets kopen wat niet echt nodig is. Consuminderen om rond te komen was voor ons vroeger een 'must' nu is het eerder een 'lust'…..liesbet

    Like

  14. Inderdaad Lily! Hier word ik meestal door 4 katten aangestaard met een starende blik zonder te knipperen (geef voer nu!) vanaf een uur of 4. Ze krijgen rond half 6 maar ze proberen met intimidatietactieken de tijd te vervroegen….

    Like

  15. Goed dat je weer even op scherp staat.100 euro minder is een behoorlijk bedrag, maar jou kennende lukt het je om ook dat weer op te lossen:) Ik ga erg goed de laatste paar maanden. Ik ben erg gemotiveerd door jouw blog en de verhalen van iedereen. Ik houd iedere week geld over. Ik heb 400 euro per maand voor 2 volwassenen en een kind. Daarbij nog 40 euro die ik apart houd voor bestellingen via internet. Ik probeer gezond te leven en eet redelijk wat biologische producten. Voor ik weer begon met opletten gaf ik ongemerkt 100 a 200 euro extra uit aan extra boodschappen etc. Het krijgen van minder inkomen houdt mij momenteel erg scherp. Ik let nu beter op de producten die ik in huis heb en maak weer menu lijstjes:)

    Like

  16. Ons budget met 2 volwassenen is 275 per maand. Gebaseerd op het gemiddelde bedrag van 2014. De ene maand is het wat meer en de andere wat minder, maar gemiddeld over 2015 streef ik er naar om weer op gemiddeld 275 per maand uit te komen voor de boodschappen. Dier- en drogisterij artikelen zitten in een ander budget. Dit is puur voor boodschappen, waarbij ik het vlees en de melk biologisch inkoop. In januari zat ik 50 euro boven ons budget en in februari zat ik 30 euro boven ons budget. Dus gedurende de rest van het jaar moet ik nog 80 euro inlopen wil ik uitkomen. Een zware dobber, maar ik ga er voor! Tot nu toe loopt het goed in de maand maart. Maar die is nog niet voorbij..

    Like

  17. Wij hebben wel min of meer een maandbudget maar dat ligt niet 100% per maand vast. Daarmee bedoel ik dat ik goed bij hou wat ik uitgeef aan boodschappen en dan op jaarbasis en dus ook op maandbasis bereken wat het maandbudget is. Maar aangezien ik bv rijst, glutenvrije producten maar ook vlees (pakketten via internet) in bulk, en eens in de zoveel tijd in Duitsland bepaalde boodschappen groot (in)koop kan het zijn dat er in een maand (als het bv allemaal tegelijk op is) voor een paar honderd euro aan boodschappen heb. Maar dat betekent ook dat ik de weken/maanden erna hooguit nog wat verse groente, yoghurt en andere kleine producten nodig heb waardoor ik in die maand maar voor 100 euro boodschappen doe. En wat in die maanden overblijft van het boodschappenbudget blijft dan “staan” voor als er weer wat in bulk gekocht wordt.
    Nou is er wel de luxe dat als het boodschappenbudget op dat moment wat te kort zou schieten, bv in het begin van het jaar, er van de spaarrekening gehaald kan worden om toch in bulk in te kopen en dat wordt dan later weer recht gebreid. Bv eind december en begin januari een koe en varkensvleespakket besteld, (wij eten zeker niet alle dagen vlees en als er wel vlees gegeten wordt is dat vaak vlees voor twee personen in bv een ovenschotel voor 4 personen waarbij er 2 porties in de vriezer gaan voor een andere dag) en er ligt nu nog zeker voor 2 maanden vlees in de vriezer. Dus 1 x een grote uitgave om vervolgens een maand of 4 geen vlees meer te hoeven kopen.

    Like

  18. Natudis heeft echt schandalige prijsverhogingen de laatste tijd. In de potten edelgustvlokken zit ineens nog maar 150 gram ipv 175 gran en de orijs blijft 4,30.
    En de Vetara mayonaise ging van 2,99 naar 3,45 😦 En dat is de enige mayo die ik verdraag, helaas.
    Anders was ik toch echt meteen op een ander merk overgestapt. Nu ga ik me toeleggen op het meer experimeneteren met zelfgemaakte sauzen. Wellicht niet meteen voordeliger, maar ik sponsor Natudis iig een stuk minder. Ik snap dat producten duurder worden, maar ik krijg hier een naar bijsmaakje van.

    Over huishoudgeld. Ik kom niet meer zo goed uit. Door de prijsverhogingen en omdat ik meer paleo eet en dat is ook wat duurder.

    Like

  19. Ik heb een maandbudget voor alles. Dat wil zeggen boodschappen, huishoudelijke uitgaven, kadootjes, moestuin en vaak ook een deel van de aangeschafte kleding.
    Het is goed te doen, maar ik moet wel oppassen.

    Ik heb een soort 'strijdkas' (een apart potje waar ik geld instop dat ik aan het einde van de maand overhoud).
    Als er echt goede aanbiedingen zijn en ik geen budget meer heb kan ik altijd daarmee betalen.
    Verder betaal ik daar het biologische rundvlees van dat we eens per jaar kopen.

    Af en toe, na een hele dure maand stel ik een budget maand in (nu ook). De bedoeling is dan dat er nagenoeg uitsluitend uit de voorraad gegeten wordt zodat er weer een beetje buffer opgebouwd kan worden. Dat werkt voor ons erg goed.

    Straks als de moestuinbakken weer oogst opleveren zullen we hopelijk ook weer flink besparen op de boodschappen 🙂

    Knap van je als je je budget met € 100 per maand kunt verlagen.
    Ik zou dat nog een flinke uitdaging vinden!

    Like

  20. Natvoer is juist beter dan droogvoer mits er niet veel graan doorheen zit. De oude mythe van 'brokken zijn beter voor de kat' zijn al lang achterhaald. Nog nooit een wilde kat gezien die brokjes aan het vangen was. 😉
    Van brokjes worden ze juist dik als je niet uikijkt omdat ze er snel teveel van eten.

    Like

  21. Dag Martine,
    Door jouw blog te lezen, ben ook ik veel bewuster gaan omspringen met ons boodschappenbudget. Ik heb daarvoor (in mijn ogen) een geweldig tooltje gevonden: de “mealplanner” van Ray Blake. Ray Blake is een Brit die gratis allerlei tools ter beschikking stelt op zijn blog.
    als je op onderstaande link klikt, komt je uit op de Mealplanner.
    http://www.mylifeallinoneplace.com/2014/01/print-your-own-weekly-meal-planner.html
    Je drukt dit af op je eigen printer thuis, vouwt het en kan er een boekje van maken. Er is plaats voor je weekmenu maar ook, tadàààà, voor je boodschappenbudget! Elke boekje bevat 15 weken. Zooo handig!

    Like

Zeg het maar!

