Dat verhaal van die kleine beetjes

Wie hier vaker leest, weet dat ik van de potjes ben. Ik heb overal potjes voor en zo houd ik het voor mezelf overzichtelijk. Een ander wordt waarschijnlijk gillend gek van al mijn potjes. Maar dat zou ik hebben als ik al het geld op één hoop zou gooien, dan raak ik de kluts kwijt.

Ik ben niet alleen van de potjes maar ook van ‘de kleine bedragen maken het verschil’. Nooit ben ik te beroerd om bijvoorbeeld de €3,69 die ik verdien aan een boek, over te maken naar de hypotheekspaarrekening. Want ‘ineens’ is het saldo weer €1000 (omdat we ook sparen natuurlijk) en kunnen we weer een aflossing doen.

Die aflossingen daar gaat het om, dit jaar. Dus gaan we deze zomer niet weg. Omdat we al eerder bedachten dat we dit jaar een aflosklapper gaan maken en dus niet weg gaan in de zomervakantie, maakte ik vorig jaar eind zomer al een stiekem ‘toch-even-weg-plan’. Ik besloot mijn zakgeld apart te gaan zetten. Per week keer ik aan mezelf €10 uit. Dat deed ik dus een paar maanden, wekelijks een tientje opzij zetten. En ook roomde ik soms wat geld van de betaalrekening, door het saldo naar hele bedragen te veranderen. Dus ging er dan €1,35 of €2,10 naar de ‘toch-even-weg-rekening’. We kregen geld van de energieleverancier terug en ook daarvan deed ik een deel naar deze rekening.

En nu is de rekening vol. Voldoende voor een weekje Frankrijk in het voorjaar. Voldoende als in geld genoeg voor de huur, benzine en daar leuke dingen doen. Een vakantie die buiten alle begrotingen valt, want bekostigt met zakgeld dat al is afgeschreven. Kijk, daar word ik blij van! We gaan naar ons favoriete plekje in de Auvergne, ik ben heel benieuwd hoe het daar in het voorjaar is!

Vroeger was ik vooral van de fysieke potjes. Ik haalde bijvoorbeeld elke week mijn zakgeld van de rekening en stopte het in mijn zakgeldpotje. En elke week kocht ik dan voor bijna precies €10 onzinnige dingen. Een tijdschrift of iets anders nutteloos, waarvan ik me na een maand niet meer kon herinneren wat het nu ook al weer was. Als ik bovendien iets wilde kopen voor een wat groter bedrag, dan had ik er nooit het geld voor. Dus besloot ik mijn fysieke potje te veranderen in een moneyou spaarrekening. Ik kocht een paar keer een mooie tas (oké, ook niet echt nuttig want totaal onnodig maar ik werd er wél blij van) en ik spaarde voor 3 dagen in een huisje op de Veluwe, als verrassing voor de verjaardag van M. vorig jaar. Zo kreeg ik door dat digitaal sparen voor mij beter werkt.

Inmiddels ken ik mezelf best goed en weet ik hoe ik financieel beter presteer. Bovendien heb ik het idee dat de geldstromen beter beheersbaar zijn en vooral beter stromen. Gewoon door er mee bezig te zijn. Wat je aandacht geeft, groeit, dat blijkt.

39 gedachtes over “Dat verhaal van die kleine beetjes

  1. Door te kaasschaven heb ik deze maand bijna ongemerkt al €40 extra gespaard. Hier niet voor vakantie of extra aflossen, maar noodzakelijke huisverbeteringen en genoeg spaargeld voor als einde van het jaar de geldstroom bij mij stopt.

    Like

  2. Oh, toch nog even weg. Kers op de taart van 11000 euro aan aflossingen. Godin in Frankrijk.
    Heel knap van je en wat leuk dat het gelukt is!
    Flikker ook alle muntgeld in een bakje maar dat schiet niet zo op nog 🙂

    Like

  3. Honden zijn bij mijn weten welkom, moet je natuurlijk wel even bij het boeken overleggen. De nederlandse eigenaren hebben zelf ook 2 honden en 4 katten. Het vakantiehuis ligt naast hun woning maar is wel helemaal afgescheiden en je hebt veel privacy, je ziet elkaar niet. Maar als er wat is, kun je er zo terecht. Echt super. Het is een heerlijke plek voor honden, want alle ruimte om te dollen op het enorme grasveld en je kunt er heerlijk wandelen. Verder veel groen, rust, stilte maar wel ook uitjes en een groot zwemmeer en kanomogelijkheid op niet te ver rijden.

    Like

  4. Wat fijn dat jullie toch nog op vakantie gaan! De vakantie was altijd een heilig huisje begreep ik, dus ik vond het jammer dat het eerst niet leek door te gaan.

    Groetjes
    Niet bloggende Marion

    Like

  5. Ik heb geen zakgeld, mijn man ook niet. Wij kopen in overleg wat we nodig hebben en zijn daarbij lief voor elkaar 😉
    Als ik een doodenkele keer behoefte heb aan een lekker cremetje of een mooi tijdschrift dan koop ik dat van de “pleziersparen-rekening”. Dit spaarpotje wordt maandelijks met een bedrag aangevuld en is voor dagjes weg, vakantie, meubels, luxe dingen als een leren tas of bijvoorbeeld een felbegeerd tablet o.i.d.
    Zolang dit potje voldoende geld bevat kunnen mijn man en ik daar (in overleg en dat geeft nooit problemen) gebruik van maken.

    Like

  6. Met vakanties doe ik dat ook graag zo. Ik ben lekker op weg door uitbetalingen van spaarprogramma's, verkopen op mp, kleingeld uit het potje (nu 83,- euro na dik een jaar maar eerder eens na drie jaar zelfs 350,- euro gestort, dat opende de ogen van mijn vriend want daar voor gaf vooral hij het uit aan onzinnigheden die je een dag later al niet meer weet), restjes boodschappengeld (kunnen we daar mooi van eten) en zelfs wat spaarkaarten (schenking van perla-zegel door mijn oma). Tel daar binnenkort de cadeautjes bij waarvan ik al weet dat mijn vriend die gaat krijgen en we kunnen op pad. Het leuke is dus, mijn vriend weet nog van niets (maar zegt regelmatig 'hoe fijn zou het zijn als we er even uit zouden kunnen'), terwijl ik in het geheim voorbereidingen aan het treffen ben!

    Groetjes Lily

    Like

  7. Niet op vakantie omdat je versneld je hypotheek al wilt lossen? Als ik zo je zoon van 13 zie, dan denk ik 'Ga toch weg! Over een paar jaar wil ie niet meer mee'. Niet dat het altijd rozengeur en maneschijn is met ene puber op vakantie, maar toch. Ik vind het absoluut heerlijk om alleen met manlief op vakantie te kunnen, maar ik denk toch ook met weemoed terug aan de vakanties met onze zoon (nu 23). Je komt toch op plaatsen waar je anders nog niet dood te vinden bent en dat blijkt dan nog leuk ook. Nee, zolang we geen schulden hebben gaan we gewoon elk jaar op vakantie. Met budgetteren in het achterhoofd natuurlijk. Wel op een terrasje, maar niet elke dag. Ook een keertje naar een restaurant, maar verder genieten van verse waar van de plaatselijke markt of uit zo'n supermarkt waar ik m'n ogen uitkijk. Zelf koken dus. Als schrijvend krijg ik nu alweer de kriebels… Anna

    Like

  8. Wij gaan dit jaar ook op vakantie. Ik denk voor de laatste keer met het hele gezin omdat onze oudste dochter niet altijd mee kan. Zij moet dan op onze paarden passen. Dit jaar wil haar vriendin een weekje in ons huis bivakkeren om op de beestenboel te passen. Dus dat pakken we met beide handen aan. Best prijzig,een vliegvakantie met 7 personen, vriendje gaat ook mee. Maar door al heel vroeg te boeken en de vlucht los van de accommodatie zullen we niet meer kwijt zijn dan een weekje centerparcs.

    Like

  9. Een keer niet weg in de zomer na 13 jaar lang wel elke zomer 2 weken weg, vind ik geen straf. Bovendien denk ik dat er zat te doen is hier. We zijn al bezig met uitzoeken wat we kunnen gaan doen.
    De onrust die er is van te hoge maandlasten weegt niet op tegen drang naar vakantie. Je schrijft: zo lang we geen schulden hebben gaan we gewoon elk jaar op vakantie.
    Een hypotheek is toch ook een schuld, eentje die me elke maand 1054 euro kost en die me niets oplevert zo lang ik niet aflos.
    Lijkt me ook heerlijk om straks als het huis afgelost is tegen mijn dan 23jarige zoon dan te kunnen zeggen: kom op, ga mee (en je vriendin ook) een reis maken naar Cananda of Australie omdat het dan kan, omdat we dan geen hypotheeklasten meer hebben…

    Like

  10. Ik werk ook graag met potjes bij M.onyou en ik vind dat heerlijk, lekker overzichtelijk!
    Fijn dat jullie toch nog een weekje op vakantie kunnen, ik vind dat jullie het knap doen!
    Nog veel succes met aflossen!

    Like

  11. Zeker zie ook ik de hypotheek als een schuld. Ik consuminder het hele jaar om zoveel mogelijk extra af te lossen. Maar daarnaast heb ik ook zo mijn 'potjes'. Zo wil ik graag een keer met mijn 'student' naar Rome voor een paar dagen…Eventueel met vriend. Het is geen 'vriendin' geworden 😉 Anna

    Like

  12. Wat heerlijk! En zo fijn dat het toch gelukt is hiervoor te sparen! Wij gaan in de zomer niet op vakantie maar begin mei wel een paar dagen naar Berlijn – zo'n zin in! Vakantie in de zomer zit er niet in, want ik ben 1 september uitgerekend, we willen ons appartement verkopen en willen liefst ook nog verhuizen voor de kleine er is. Dus genoeg te doen in de zomer, hopelijk! En daarnaast spelen de financien ook mee natuurlijk: verhuizen is altijd behoorlijk duur.
    Mariska

    Like

  13. Niet dat dat altijd zo gaat, maar toen ik 23 was, lagen mijn ouders in scheiding… Dus op vakantie met zn allen zat er niet meer in. Je weet nooit wat er gaat gebeuren in de toekomst… Daarnaast ging ik sowieso liever op vakantie met mijn vriend alleen, want oude familiepatronen steken na een paar dagen echt weer de kop op… Maar goed, dat is mijn ervaring, en niet per se exemplarisch voor hoe het er overal aan toe gaat, gelukkig! 🙂
    Mariska

    Like

  14. Was ook meer een voorbeeld van dat ik liever nu mezelf een keer een vakantie ontzeg en dat ik zo in de toekomst zorgelozer wel weg kan gaan, of dat nu met zoon en zijn vriendin of vriend is, of met mijn nieuwe minnaar (kuch) of mijn vriendin, wie weet….
    @Anna: gezien dat het rommelt op het werk van M. voelt dit prettiger. We willen graag grote stappen maken dit jaar.

    Like

  15. Wij wonen sinds mijn man met pensioen is in Frankrijk en we genieten er elke dag van! Alvast veel plezier in de Auvergne. Ik ga nu een wandeling met de hond maken en ik weet nu al dat ik niemand tegen kom, Heerlijk!
    Groet Adriana

    Like

  16. Ohhh wat heerlijk. En wat een mooie omgeving. Is het daar niet te stil voor kinderen? Ik vraag dat eigenlijk voor mijn eigen kids. Een weekje willen wij wel weg. Ook wij hebben een hond waar we dit jaar geen oppas voor hebben.

    Like

  17. Dat is erg afhankelijk van je kinderen. Er zijn geen speeltoestellen of zo. het is niet geschikt voor kleine kinderen. Iets oudere kinderen die het leuk vinden om de wandelen, te kanovaren of zwemmen in een zwemmeer vermaken zich wel. Maar het is geen terrasjesstreek met veel toeristen.
    Er is wel wifi in het huisje, dat scheelt ;-). Vorig jaar hadden we slecht weer en toen was ik daar wel erg blij mee want de hele dag spelletjes doen en lezen is op een gegeven moment ook klaar.

    Like

  18. Oh wat heerlijk voor jullie. Wat een zalig vooruitzicht. Je mag trots op jezelf zijn. Ik werk ook graag met potjes, zowel digitaal als spaarpotjes:) Ik heb een spaarpot voor als mijn man 50 wordt. Dat duurt nog 2 jaar, maar ik leg nu iedere week 3 euro weg en een gedeelte van het overgebleven boodschappengeld. Daarnaast een spaarpotje voor een nieuwe kamer van mijn dochter. Dat is ook pas over 2 jaar nodig. Maar alle verkoop van MP aan huis verdwijnen daar in en een gedeelte van het overgebleven boodschappen geld. Digitaal heb ik potjes waar ik mazzeltjes en overgebleven geld van het budget huishoudgeld en budget uitjes in stop. Dit jaar gaan wij 1 week in Nederland op vakantie ipv 2 weken buitenland. Doordat ik ziek ben krijg ik ruim 500 minder per maand aan inkomsten. Wij willen graag aflossen om lagere maandlasten te hebben. Vakantie is zalig, maar het is wel op na twee weken. Aflossen heb je veel langer plezier van.

    Like

  19. Wij zijn al een paar jaar niet meer op vakantie geweest en een vakantie van twee weken is ondertussen al vijf jaar geleden. Manlief en ik zijn nog weleens een weekje weg geweest of een lang weekend, maar ook dat hebben we vorig jaar niet gedaan. Soms past het gewoon niet en bij ons was dat niet eens een financiële reden maar wegens klussen, verhuizing enzo.
    Onze zoons wilden op zeker moment ook niet meer mee en een paar jaar later weer wel 🙂
    Dit jaar gaan we ook niet. Er is zoveel te bekijken in onze nieuwe woonomgeving. En in september gaan manlief en ik een lang weekend weg.

    Nog over die potjes. Ik heb maar één potje. Die waar ik geld in stop als ik aan het einde van de week wat over heb. Dan spaar ik voor dure weken. Ik heb er twee weken achter elkaar geld uitgehaald en deze week kan er iets van vijf euro weer in. Had ik niet verwacht want ik heb 12 potten mayonaise gekocht á 3,50 euro per stuk (slik, prijsverhogingen maar dit is de enige zonder meuk, suiker en gluten of soja). En dat op een budget van 110 euro voor vier personen. Dus ben wel een beetje trots 🙂
    En vanochtend een mazzeltje bij de Marokkaanse toko. Ik kon voor een koopje bakbananen mee krijgen. Volgens mij had ik een deel gratis 🙂
    Dat wordt vanavond Ethiopische stoofpot met bakbanaan, yummie.

    Like

  20. de zeurkous in mij denkt gelijk, maar dat geld had je ook op de hypotheekspaarrekening kunnen storten voor je aflossing?!!! je wil toch zo graag aflossen ??

    maar goed, dat moet je maar even negeren.. 😉 Ik vind het juist super dat jullie wel even weggaan samen!! heerlijk genieten! en frankrijk nog wel!! wauw! hard voor gespaard, super!!! geniet ervan!!

    Like

  21. Natuurlijk moet je doen wat voor jullie het beste is en goed voelt op dit moment. Maar ik ben het ook wel eens met de andere reacties in de zin van 'van uitstel kan geen sprake zijn'. Je kunt kiezen nu te gaan of kiezen niet te gaan. Maar je kunt niet kiezen nu nóg niet te gaan en dat uit te stellen tot later, daar is de toekomst te onzeker voor.
    Je zoon is 13 bij ons thuis waren de gezamenlijke vakanties afgelopen na mijn 15de en dat was een korte 'op-de-goede-oude-tijd-dan-maar'-vakantie. Hadden we beter niet kunnen doen overigens. Werd totaal niet gezellig, hoe geforceerd gezellig mijn ouders het ook probeerden te maken met steeds het argument 'dat doen we toch altijd?!', maar er veranderd nog wel eens wat (en in hoog tempo ook) zeker in de pubertijd.
    Inzetten op vakanties later (na de pubertijd) is wel heel erg koffiedik kijken. Mijn moeder is intussen zo slecht dat ze het liefste helemaal niet meer op vakantie gaat (krijgt stress van het idee), maar gaat soms toch hoewel dat dan wel in aangepaste vorm moet en dat past niet bij een groot gezelschap. Mijn vader en mijn vriend kunnen niet zo geweldig door 1 deur (dat kan je in de toekomst ook nog overkomen dat de vrouwelijke of mannelijke wederhelft die je zoon kiest niet bij jullie past) en daarom moet ik al niet eens denken aan een nachtje weg met z'n allen. Dat zou mij zoveel stress geven van te voren dat ik liever meteen weiger.
    Ik kan dit lijstje zonder enige vorm van moeite nog aanzienlijk uitbreiden met voorbeelden uit mijn directe omgeving waarom het zeer onzeker is wanneer de volgende vakantie met z'n drieën zal zijn (als die er al ooit komt) maar dat laat ik achterwege. Ik geef je wel een overweging mee:

    Als je over een jaar of hopelijk-nog-heel-erg-veel terug kijkt op je leven, heb je er dan vrede mee dat de laatste vakantie met jullie drieën vorig jaar was? Ja? prima! Nee? Misschien liggen de prioriteiten dan bij nader inzien toch anders dan je tot nu toe dacht…

    Groetjes Lily

    Like

  22. natuurlijk kun je niet in de toekomst kijken. Ik vind wel dat je een beetje overdrijft of het iig dramatisch omschrijft, Wie zegt dat vorig jaar de laatste vakantie met zijn 3tjes was? Ik schrijf nota bene vandaag een stukje dat we in het voorjaar wel weg gaan, dat is toch ook vakantie?. Ik ga er niet van uit dat kind alleen op zijn 14 alleen thuis blijft als we evt. volgend jaar zomer wel weer weg gaan.

    Bovendien: dan nog, als het de laatste keer weg zou zijn geweest. We kunnen thuis toch ook leuke dingen doen en dagje weggaan. Nu lijkt het net of mensen die nooit op vakantie kunnen echt iets verschrikkelijk geweldigs missen, althans zo komt het op me over. Er zijn zat mensen die nooit op vakantie gaan omdat ze het geld niet hebben of iets anders willen.

    Sorry zo komt het op me over. Ik raak nu meer ontspannen van het idee dat we volgend jaar onder de 1000 euro zakken aan maandlasten. Ik voel me dan minder kwetsbaar en minder afhankelijk.

    En wie weet bevalt het wel zo goed niet op vakantie gaan in de zomer dat we het niet meer doen ;-). Want eerlijk is eerlijk: ik heb dit jaar heel weinig zin om wéér rond zwarte zaterdag of altijd in de drukste maand weg te moeten. En dat omzeilen we vaak door dan al op vrijdag te gaan rijden en ergens te overnachten. Vorig jaar dachten we heel relaxt in de middag in orleans aan te komen, hadden we alleen maar pech en toestanden onderweg, zodat we helemaal gaar om 10 uur in de avond in checkten. Dat was nogal veel stress.
    Ik begrijp dat jouw ervaringen anders zijn geweest. Ik geef nu prioriteit aan mijn hypotheek aflossen. We hebben er uitgebreid over gepraat met S. maar ik geloof niet dat hij het heel erg vindt. Zijn grootst zorg is of er wel voldoende ijs wordt gegeten deze zomer, nou dat kan makkelijk geregeld worden.

    Like

  23. hihi ja dat zei het stemmetje ook in mij, maar het is zakgeld en ik heb met mezelf afgesproken dat ik geen zakgeld gebruik om af te lossen. Zo dwing ik mezelf om ook geld uit te geven aan andere dingen die ik leuk vind.

    Like

  24. Heerlijk een weekje weg in een mooie omgeving 🙂 Super!
    Enne…onze jongens zijn tot nu toe nog steeds mee geweest op vakantie 😉 (22 en 19 jaar)

    Like

  25. Goede reactie!! Zoiets wilde ik ook al schrijven want wat wordt er dramatisch op gereageerd en jullie gaan toch lekker een weekje op vakantie, wij gaan ook meestal (als we gaan) een week.
    En net of het een drama is als je niet op vakantie gaat, je kunt als je thuis blijft ook leuke dingen doen, voor de meeste lezers van dit blog is het waarschijnlijk een luxe probleem want er zijn in Nederland genoeg mensen die nooit op vakantie kunnen……

    Like

  26. Arme ik!! Ben in mijn jeugd never nooit op vakantie geweest, echt NOOIT!! Zielig he????
    Hahahaha, wat een b.s. Het is zoals het is en als ik kijk naar mijn eigen gezin: zoon gaat zelf op vakantie maar gaat ook nog steeds graag met ons mee en hij is toch echt al 25. Schoondochter is ook al een paar x mee geweest en vroeg laatst wanneer we weer eens met z'n 4-tjes op vakantie gaan. Je kunt 'pech' hebben wat dat betreft maar ook geluk 🙂
    En als jij je 'schuld' eerst af wilt lossen is dat JOUW keuze, zoals iedereen zijn eigen keuzes maakt in het leven, toch???

    Like

  27. Ik vind het ook erg verstandig de maandlasten te verminderen. Baanzekerheid heeft bijna niemand meer, jullie komen op een lastige leeftijd. Alles wat je nu nog kunt verzamelen, gewoon doen.
    Ik ben ook een tijd weinig weggeweest, heb ik daar spijt van, nee, mijn bankrekening maakt een hoop goed:) Het is nu eenmaal of het een of het ander. En top dat je evengoed even weg kunt. Wie wat langer meeleest weet ook dat jullie evengoed wel genieten. Julia

    Like

  28. Fijn, dat jullie nu toch nog even weg kunnen. Geniet ervan, het kan inderdaad soms zomaar anders gaan. Mijn man kreeg vorig jaar op de eerste werkdag na de vakantie een hartstilstand. Dit is gelukkig uiteindelijk allemaal goed gekomen, hij werkt zelfs nu al weer hele dagen in de bouw. Daarom was ik toen ook erg blij dat we op het laatst toch nog een midweek waren weggeweest. Ook fijn dat het met het aflossen zo goed gaat

    Like

  29. What's the problem. Je gaat een weekje heerlijk naar Frankrijk!!! Of dat nou nú is of in de zomervakantie, je gaat gewoon een week weg! Heerlijk hoor en het 'kost ook nog eens niks'… want ge/bespaard. Wat een luxe. Geniet er maar van. En je hebt driedubbel voordeel. Vakantie voor 'niks' in een goedkoper voorseizoen, aflossen volgens plan én je kunt eindelijk eens zien en beleven hoe vakantie er uit ziet in je eigen omgeving in de zomer. Groet, Alien

    Like

  30. Eigenlijk wel grappig dat een stukje over “kleine beetjes” dat uitmondt in het mogelijk maken van een week vakantie zoveel reacties oplevert! Wel/niet op vakantie kunnen en willen gaan, dan wel het “nodig” hebben blijft blijkbaar een interessant onderwerp…. Ik zou het erg missen als we een jaar helemaal niet op vakantie zouden gaan, maar als er een verstandiger keus te maken zou zijn is het niet anders. Waarschijnlijk is het ook gewoon gewenning als je elk jaar wél op vakantie gaat… En het thuiskomen na een vakantie is ook altijd zo fijn 🙂
    Veel plezier met jullie week in Frankrijk en duimen voor een zonnetje erbij!
    Esmeralda

    Like

Zeg het maar!

