Wat ben je waard. Nou ‘íneens’ een stuk minder!

Een tijdje geleden plaatste ik een overzicht van wat wij waard zijn. Bezittingen en spaargeld minus schulden, weet je nog?

wat
feb
Schulden
€ 220.725,02
boedel
€ 4.000,00
Spaargeld
€ 21.685,49
Waarde auto
€ 8.000,00
WOZ waarde
€ 186.000,00
totaal waard
€ 219.685,49
minus schuld
-€ 1.039,53

 
De WOZ-waarde was nog niet binnen, dus dat was een gok. Maar ik ging ervan dat hij dit jaar niet wéér gedaald zou zijn. Want er worden weer meer huizen verkocht, we lijken het ergste van de crisis te hebben gehad en ladidadila…

Niet dus, de WOZ-waarde is maar liefst met €9.000 gedaald. Maakt het staatje nu dan zo:

wat
mrt
Schulden
€ 218.937,15
boedel
€ 4.000,00
Spaargeld
€ 21.507,38
Waarde auto
€ 8.000,00
WOZ waarde
€ 177.000,00
totaal waard
€ 210.507,38
minus schuld
-€ 8.429,77

Nu zijn het maar cijfers op papier en we hoeven hier niet weg dus het maakt geen ene donder uit maar toch baal ik er wel een beetje van. Want we staan ondanks het vele aflossen en ons ‘goede gedrag’ nog méér onder water. Hier valt eigenlijk niet tegenop af te lossen.

Dus ik heb even een serieuze motivatiedip. Bleh. Zo. Dus.

32 gedachtes over “Wat ben je waard. Nou ‘íneens’ een stuk minder!

  1. Echt balen hoor! Daar kunnen die kleine beetjes van je vorige blogje niet tegenop… Ik snap dat dat slecht voor je motivatie is. Maar ik weet zeker dat je volgende week weer opkrabbelt en doorgaat. Voor mij ben jij een enorme motivatie! Juist door jouw kleine beetjes-tactiek ben ik begonnen met sparen. Ik dacht altijd dat ik niks had om te sparen, maar ben nu binnen een maand op 90 euro en sta stomverbaasd van mezelf. Mede dankzij jou!

    Like

  2. Ben het helemaal eens met Akelein. Je bent zo'n motivatie voor zoveel mensen !! Je hebt het de afgelopen tijd zo super gedaan. Onder andere door jou zijn wij ook begonnen met aflossen.
    Als je voor jezelf even niet meer gemotiveerd bent (en dat kan me best voorstellen) lees dan alle reacties op jouw verhalen. Dan word je weer gemotiveerd !
    Bedankt voor alles wat je met ons deelt.
    Groetjes, Ineke

    Like

  3. Het “valt mee”: je bent met €7400 gedaald, niet met €9000. Dat heb je over een maand of 8 alweer afgelost! Dus kun je zeker aflossen tegen de WOZ-daling. Heel knap!! Marije

    Like

  4. Tja ,ik sluit me bij boven staande anoniem aan en.. zo gaat het ook de andere kant op. als de woz waarde weer gaat stijgen ( en dat gaat ie doen) dan sta je opeens veel meer boven water:-)
    echt aflossen loont, linksom of rechtsom,
    Wij lossen al een aantal jaren af en het heeft ons zoveel rust gebracht

    Like

  5. Tja, dat voelt naar. Maar eigenlijk toont het ook wel aan hoe subjectief de berekening 'hoeveel ben je waard' is. Toch? De waarde van je auto en je boedel is misschien ook niet helemaal dezelfde meer als die van een maand ervoor. Auto's en inboedels dalen snel in waarde.

    Ik heb op dit moment te maken met de afwikkeling van een nalatenschap. Voor de erfbelasting is het in het geval van mij en mijn kinderen juist beter om zo min mogelijk van waarde te bezitten (ja, ik weet dat er ter voorkoming hiervan allerlei constructies zijn waarvoor je naar de notaris moet, maar daar heb je in het geval van een agressieve slopende ziekte die in een paar maanden iemand sloopt, niets meer aan). Zo is mijn huis ook 2500 minder waard geworden. En gisteren heb ik mijn auto verkocht, ik kreeg er veel minder voor dan de geschatte waarde die me per mail was doorgegeven. Toch voel ik me voldaan: contante waarde op mijn bankrekening is me meer waard dan een in werkelijkheid niet-bestaande waarde op papier

    Ik bedoel maar te zeggen: het ligt er erg aan voor welk doel je 'je waarde in geld' ziet. Als je kind nu zou erven of jijzelf een erfenis moest nalaten aan je kind, zou 'minder waarde' misschien juist gunstig zijn.
    Je voelt wellicht 'minder waarde' nu als onvoordelig omdat je doel aflossen is?

    Like

  6. Op de peildatum van de WOZ-waarde was er inderdaad nog sprake van een daling. Daarná is het gaan aantrekken, dus dat komt nog en heb je nog te goed. En 't zijn maar cijfertjes; geniet ondertussen gewoon van je fijne huis en een (eigen) dak boven je hoofd!

    Like

  7. Je zegt het goed: het zijn maar cijfertjes op papier en het maakt geen ene donder uit.
    Maak het plaatje anders even met cijfers zonder dat je had gaan ontwoekeren / extra aflossen.
    Soms moet je niet alleen kijken naar wat je nog niet bereikt hebt, maar ook eens even stilstaan en kijken waar je vandaan komt en wat je allemaal al bereikt hebt.

    Ze hebben bovendien vast de waardes naar beneden gesteld en de belastingen verhoogd. Volgend jaar gooien ze de WOZ-waardes gewoon weer om hoog en lopen ze op die manier extra binnen zonder dat de mensen al te hard mopperen. Klinkt positief he? 😉

    Like

  8. Die WOZ-waarde zegt me niet zoveel, als ik zie voor welke prijzen de huizen hier verkocht worden t.o.v. de WOZ.
    Kop op meis, kijk waar je al bent en stel dat hij volgend jaar weer wat stijgt… ben je VET meer waard!!!
    Dussuhhhhhhh goed bezig, KEIgoed bezig en je doet het NIET voor niks he?!?!?!?!
    Positieve straling komt NU je kant op, VANG!!!!!

    Like

  9. Maar je schuld is wel bijna € 1800,- minder geworden. Da's een feit wat hard op papier staat. De WOZ waarde is een wiebelig getal, waar je, zoals je zelf zegt, nu toch even niets mee hoeft, omdat je niet gaat verhuizen. Groet, Alien

    Like

  10. Het grootste gedeelte van “wat je waard bent” wordt bepaald door je huis en die WOZ waarde. Dat betekent dat het volledig volatiel is (alle kanten op stuitert), met de markt mee. Ik ben geen econoom, maar genoeg mens om te beseffen dat je je hierdoor goed gek kan laten maken, want je “waarde” is voornamelijk een gebakken-lucht-getal. Pas als je koopt of verkoopt heb je harde getallen.
    Dus deze rekensom klopt wel, maar is alleen relevant als je nu verkoopt.
    Beter kun je uitrekenen hoeveel je hebt afgelost en hoeveel jaar je nog te gaan hebt tot je schulden vrij bent (en dan ziet je maandplaatje er opeens zo anders uit). Dat zijn harde getallen. Of je kunt uitrekenen hoeveel rente je NIET hoeft te betalen over de looptijd van je hypotheek, door je aflossen. Het geld dat je niet naar de bank laat stromen, de afgelopen jaren en in de toekomst.
    De rest is ADHDdenken waar Gupta geen goed woord voor over zou hebben.
    Want je bent echt WEL goed bezig. Dat wist stiekum toch wel he?

    Like

  11. WOZ waarde is maar een vaag iets waar je vooral niet te veel waarde aan moet hechten zolang ze hem niet te hoog schatten.
    Want welke taxateur/ makelaar met verstand van zaken is afgelopen tijd bij jullie in huis geweest?
    Volgens onze WOZ waarde zouden wij een volledige verdieping onder water hebben staan, maar daar maak ik mij niet druk om. We hebben 2 grote verbouwingen uitgevoerd waar ook bouwvergunning voor aan is gevraagd, hebben de woning voor hypotheekverhoging laten taxeren en ondanks dat is onze WOZ alleen maar gezakt.
    Ik hecht meer waarde aan het taxatierapport waarvoor iemand in en om onze woning heeft gelopen.

    En ik ben het ook heel erg met Valhalla eens.

    WG

    Like

  12. Het zou alleen rampzalig zijn als je NU je huis moet verkopen. Wat niet aan de orde is. Dus laat maar lekker waaien en weet ook dat WOZ waarde geen taxatiewaarde is. Kijk naar wat je allemaal al hebt bereikt door af te lossen en beter met je geld om te gaan. En hoeveel mensen je daarmee al hebt geinspireerd. Jouw waarde is daardoor torenhoog en niet in geld uit te drukken.

    Like

  13. Ik heb niet eens heel goed gekeken, maar volgens mij is de WOZ-waarde hier 30.000 omlaag gegaan. Ach, ik neem dat toch niet echt serieus. De laatste waardebepaling is al van zo lang geleden en in de tussentijd is er zoveel (structureel) aan het huis veranderd. Tegen die daling is niet op te sparen joh. En inderdaad, het is alleen van belang als je wilt verkopen. Waardoor ik me overigens wel serieus afvraag of ik eens bezwaar moet gaan maken… Ik voel niets voor een hogere rekening van de gemeentelijke belastingen, maar als iemand hier een hypotheek voor wil krijgen, zal de WOZ-waarde toch echt wat hoger moeten zijn…

    Like

  14. Wat ik vreemd vind , is dat onze WOZ waarde juist gestegen is met ruim 20.000 euro . Ik heb daar over gebeld en men vertelde mij dat een vergelijkbaar huis voor 375.000 verkocht was. Dat onze WOZ waarde gewoon te laag ingeschat was. Dat betekent dat we meer WOZ belasting moeten gaan afdragen. Dus Martine elk voordeel heeft zijn nadeel en elk nadeel zijn voordeel . Want waarschijnlijk betaal je nu ook iets minder.

    Like

  15. Beste Martine. Geniet er juist van!
    Ons huis heeft ook zo'n heerlijk lage WOZ waarde. Uit het taxatierapport blijkt (kun je opvragen bij de gemeente) dat de drie huizen waarmee wij vergeleken worden totaal niet lijken op dat van ons. Met name 1 van die huizen is vorig jaar voor een heel scherpe prijs verkocht en dat trekt de WOZ waarde lekker omlaag. Leve de automatisering! Wij betalen daardoor flink minder OZB.

    Like

  16. Ach Martine, je waarde als mens stijgt alleen maar met elk blogje dat je schrijft en waarmee je mensen aan het denken zet. Ik dacht dat onze WOZ naar beneden zou gaan, maar hij ging met 11.000 omhoog. Leuk, maar verder niet interessant. Ik wil mezelf accepteren zoals ik ben, en als me dat lukt heb ik pas écht waarde gecreëerd.

    Like

  17. Nou, dat OZB-tarief krikken de meeste gemeentes wel weer op om niet teveel inkomsten te missen. Maar de premie voor de opstalverzekering kan misschien wel wat omlaag?

    Like

  18. De WOZ waarde is geen referentiekader want als je je huis verkoopt krijg je altijd meer dan dat. Je kunt beter kijken voor welk bedrag de huizen in jouw straat/ omgeving met dezelfde kenmerken verkocht worden, dan heb je een beter beeld. Ik raadpleeg liever Funda en kijk naar de laagste vraagprijs na verkoop, trek daar voor het gemak €15.000 af wat dat lul je er nog wel af als koper en je hebt ongeveer een reële waarde van wat je huis in de markt doet.

    Like

  19. Beste Lekker Leven Met Minder, dat had ik ook met mijn WOZ waarde. Ik heb Marieke Henselmans geraadpleegd en zei zij: niet doen! Geen bezwaar maken, want daardoor gaat dan alles omhoog ook water bijvoorbeeld. En tegen de tijd dat je gaat verkopen gewoon een taxatierapport van ongeveer Euro 250 laten maken, dat is beter. Zo ook trouwens je energielabel dan pas aanpassen, dat heeft het ministerie mijzelf verteld omdat het label maar bepaalde tijd geldig is. Dan zou je nu kosten maken voor niets als je nog niet van plan was te verkopen. Carola

    Like

  20. Het OZB-tarief is een percentage dus betaal je minder als de waarde lager wordt ingeschat. Dat de gemeenten hun absolute inkomen door de OZB op peil willen houden en daardoor het percentage verhogen, tja, daar kun je niets aan doen.
    Dus als ze jouw huis vergelijken met een paar krotten verderop en niet met de villa's in de straat achter je is dat fijn.
    Bij verkoop maakt de WOZ-waarde echt niet uit. De variatie in de prijs dat je krijgt of betaalt voor een huis is nog steeds afhankelijk van het netwerk van de makelaar. Een te hoge of te lage WOZ wordt door de aankopend of verkopend makelaar weggewuifd.

    Like

  21. Ik herken het. Daarom hebben wij besloten dat we niet de WOZ waarde aanhouden, maar het gemiddelde tussen de WOZ, de getaxeerde waarde en het bedrag waar we zelf het huis voor hebben gekocht. Dit leek ons een realistischer beeld geven 🙂

    Like

  22. Ik heb toch al meerdere keren gehoord dat potentiele kopers vandaag de dag informeren naar de WOZ-waarde en hun bod daarop baseren. Kopers zijn kritischer geworden en voorzichtiger en beperkter in hun mogelijkheden door de nieuwe regels van de banken bij het verstrekken van een hypotheek. Alles bij elkaar zal het er van af hangen of je een pand aanbiedt waar grote vraag naar is in een regio waar de markt aantrekt of dat je in bv Groningen zit.

    Like

  23. Ik kan me je frustratie voorstellen. Aan de andere kant: een lage woz is ook wel fijn… Gewoon niet teveel over nadenken en doorgaan met het goede werk!

    Like

  24. Bij ons is de woz waarde precies gelijk gebleven.
    Maar er klopt weinig van bij ons in de straat, dezelfde huizen zijn resp 25.000 en 13.000 meer waard dan die van ons ??? De hoekwoning is 7.000 minder waard dan ons huis. Verder alles hetzelfde, even grote tuin, huis en eigen grond.

    Like

Zeg het maar!

