Ontrommelen – Het werkt echt

Een tijdje geleden ging ik door mijn kledingkast heen en haalde er zakken vol uit. Die vertrokken richting kringloop. Wat overbleef werd netjes opgevouwen dan wel opgehangen. Ook de twijfelgevallen. Wat te doen met de twijfelgevallen? Ik gaf ze een maandje respijt.

En zie, een maand later had ik de twijfelgevallen niet aangehad. Dus weg ermee. Ik heb aan een paar truien genoeg. En met de meeste twijfelgevallen is iets. Die prachtige bruine merktrui die ik voor € 2,50 bij de kringloop kocht is me minstens 2 maten te groot. Dat wist ik toen ook al en ik had niet de verwachting dat ik ineens 2 maten groter zou worden. Maar ik had wel de verwachting dat ik die te grote trui in huis zou dragen. Niet dus. In huis draag ik dan een vest over een trui die wél past. En onder een jas past die hele dikke veels te grote trui niet. En toch twijfelen hè, want-t-is-een-hele-mooie-trui-die-maar-2,50-kostte. Nou, weg ermee!

Zo moet ook de leuke trui in wel 100 kleurtjes weg. Die is niet te groot, die is te kort en te strak, 2 maten te klein dus. Daar loop ik dan de hele tijd aan te plukken als ik hem draag. Wat is het toch een leuke trui, jammer dat ie zo kort is, denk ik dan, een paar uur achter elkaar en doe hem vervolgens uit. Want in een té korte trui komt mijn volumineuze kont iets te goed uit.

En toen raakte ik in een opruimroes en kon ik die kleding die ik vorige maand nog niet weg kon doen, nu wel zo in een zak smijten. Het gaat trouwens in bijna alle gevallen om kleding die ik kreeg en waarvan ik toen al dacht: zonde om nee te zeggen, het is gratis.  Wat leren we hiervan: alleen kleding bewaren

  • waarvoor ik in de winkel ook echt zelf geld wil betalen 
  • die past

Zo doe ik dan ook eindelijk de oude snowboots van kind weg die al een jaar in mijn kast verschrikkelijk in de weg staan. Maar ja, wel mijn maat hè. Niet dat ik ze ooit zal dragen want:
a) ze lopen niet lekker
b) er is geen sneeuw
c) als er wel sneeuw is draag ik mijn gevoerde laarzen die ik ook zonder sneeuw regelmatig draag

Dát schiet lekker op!

16 gedachtes over “Ontrommelen – Het werkt echt

  1. Heerlijk gevoel he! Ik ben begonnen in het boek van onze Marie en ik moet om sommige stukjes heel hard lachen, maar ze heeft wel een paar goede punten. Kledingkast van mij is behoorlijk leeg. Ik heb niet veel kleding voor mezelf. Voor mijn werk moet er wel weer wat nieuwe setjes in, maar ik wil daarvoor eerst wat afvallen. Toen bedacht ik mij dat op de zolder nog een bananendoos vol met kleding staat van voordat mijn kinderen geboren werden. Deze kleding ga ik lang zal ze leven niet meer passen. Deze week staat op de planning de doos naar beneden te gooien en mijn kledingkast incl. een doos zomerkleding en de doos van zolder te gaan ontruimen. Weg met alle ballast. Ook staat er nog een doos met zwangerschapskleding, maar een derde komt er niet meer. Auw dat doet pijn, maar het is goed zo we hebben twee mooie meiden. Dus de facebookgroep ga ik ook deze week maar even spammen.

    Like

  2. Maf is dat he? Na een tijd ben je ook gewoon zo gewend dát het er ligt dat het amper meer opvalt dat je het nooit draagt ofzo. Tot je gaat ruimen. Maar een kast met alleen maar goeie kleren is zo fijn! En die Marie, ze heeft wel wat 'Rainman-trekjes' maar haar 'word ik er blij van' vind ik een geniaal uitgangspunt.

    Like

  3. Als de zomerkleding van zolder komt ga ik wel weer bekijken wat weg kan. Door verhuizing vorig jaar en niet meer werken is er al zoveel weg. Van 4 kasten ging ik al naar 2.
    Zoals ik het nu bekijk draag ik eigenlijk alles en aangezien ik nog 3 kilo ga afvallen – met 5.2 levenswijze – zal ook de nu net niet lekker zittende kleding weer passen. Het meeste aan broeken gaat naar mijn zus, truien hebben we zo'n verschillende smaak die hoeft ze niet, kringloop of weggeven wordt dat.

    Elk jaar vind ik het ook weer spannend om de zomerkleding te bekijken, ben altijd wel een paar dingen vergeten tijdens de winter.

    Like

  4. Sommige weinig/niet gedragen stukken hebben al verschillende opruimrondes overleefd, maar sinds gisteren hangt een tasje aan de deurknop. Telkens als ik iets in de kast laat liggen omdat bijvoorbeeld de korte mouwen mijn biceps afknellen, gaat dat in de tas. Kijken of dat werkt.

    Like

  5. spullen en kleding die ik niet meer draag , gaan in een doos met de datum erop, heb ik meer dan een jaar niet meer in de doos gekeken dan gaat de doos zonder pardon en zonder er eerst weer in te kijken gewoon weg, dan kan ik ook niet in de verleiding komen om het toch weer te bewaren.

    Like

  6. Mijn klerenkast is klaar maar er zijn nog wel een paar twijfelgevallen achtergebleven .. 2 mei nog een keer op een rommelmarkt gaan staan en daarna alles wat niet is verkocht naar de Kringloopwinkel brengen! Keukenkasten ik kom eraan! Bieke

    Like

Zeg het maar!

