Gezond eten en gemiste kansen

Zondag was er een documentaire op tv die me interessant leek. Bij Dit is de dag: van gehaktbal naar gojibes werd onderzocht wat het eten van superfoods met mensen doet. Een qua eten doorsnee Nederlandse familie (koken uit pakjes, sausjes uit flesjes) veranderde gedurende 2 weken haar eetpatroon onder begeleiding van een voedingscoach om te kijken wat er gebeurt. Tegelijkertijd reisden de makers naar Zweden af om daar een kijkje te nemen in een superfoodkuuroord, waar vooral vrouwen zich onderwerpen aan een regime van koud voedsel en veel tarwegrassap.

Tenenkrommend vond ik het. Jammer (of juist knap, ’t is maar hoe je het bekijkt) dat de makers van dit programma nou net vertegenwoordigers van de superfoodbeweging hebben gevonden die allerlei beweringen doen zonder enige grond, zichzelf herhalen (het is heel gezond, en je gaat je vast sneller heel goed voelen want het is zo gezond)  en die vooral totaal geen weet hebben van hoe je mensen kunt motiveren hun eetpatroon aan te pakken. We zien en horen vooral de eigenaresse van het Zweedse kuuroord op valse toon liedjes zingen over gezond eten, terwijl de cursisten daar wat beteuterd naar luisteren. En we zien ze koud eten voorgeschoteld krijgen en naar binnen werken. Dat de interviewster van ‘Dit is de dag’ spontaan misselijk werd na het eten van het voorgeschotelde voedsel, geeft bovendien weinig vertrouwen in het kuuroord.

Dan de Nederlandse familie. De mensen waren best van goede wil. Wat jammer dat de voedingscoach er voor koos om alles te dicteren wat voortaan niet meer mocht en hoe het nu wel moest. Rauw voedsel. Want ook de coach (net als de Zweedse dame van het kuuroord) is een aanhanger van raw food.  De toon was meteen al gezet toen de voedingscoach bepakt en beladen met superfoods uit Amsterdam aankwam in het dorp waar de ‘slachtoffers’ wonen. Mevrouw de coach had het er letterlijk over dat deze superfoods natuurlijk in de outback nauwelijks te krijgen zijn. Dus nam zij dat mee voor ze, want ‘in Amsterdam is alles te krijgen, echt leuk voor die mensen om eens mee te maken.’

Wie met zo’n mening en afstand tot zijn cliënten een coachingstraject begint, gaat weinig bereiken,ben ik bang. Hoe wil je bovendien mensen motiveren als ze alles moeten omgooien en moeten gaan koken met ingrediënten waar ze zelf moeilijk aan kunnen komen?

Zelf eet ik geen raw food, wel vaak salades of smoothies maar ik ben geen fan van echt raw food. Als lekkerbek trek het me niet en dat zal het ook nooit doen. Ik houd van warm eten, punt. Wat ik wel vreemd en jammer vind is dat de documentaire een beeld schept van wat superfoods met mensen doet naar aanleiding van raw food. Ik weet dat het gebruik van superfoods oorspronkelijk uit de raw food beweging komt maar de vele kopers en gebruikers die het nu naar binnen werken eten echt niet alleen maar rauw. Bovendien kan ik me voorstellen dat mensen die alleen maar rauw eten – en dus veganistisch eten – superfoods in heel andere hoeveelheden nodig hebben dan mensen die bijvoorbeeld wel vlees, kip of vis eten.

De periode van 2 weken de familie volgen terwijl ze hun sapje naar binnen werken, is natuurlijk veel te kort. Mensen met een eetverleden van pakjes en zakjes en veel suikers hebben in die 2 weken vooral ontgiftingsverschijnselen en zullen zich echt niet zo snel beter gaan voelen. Zeker niet als ze – zoals je ziet aan het eind van het programma – de bonnen van de ingekochte producten bij elkaar gaan optellen en achterover slaan van ellende over al het geld dat is uitgegeven aan eten dat ze niet eens echt lekker vonden. Een beetje net afgekickte suikerjunk vreet dan van schrik meteen een reep chocola op.

Wie mij kent weet dat ik een enorme passie voor eten heb. En voor gezond eten. Ik zie eten als een middel om mijn slechte gezondheid te verbeteren. En dat lukt me. Ik ben al heel ver gekomen. Natuurlijk is eten niet zaligmakend, er spelen zo veel andere factoren mee. Maar eten kan veel voor je doen.

Had die mensen gewoon geleerd te koken, lekker warm voedsel, zonder pakjes en kruidenmixen. Had ze nou gewoon gevraagd wat hun lievelingsgerecht is en daar een gezonde (want verse) variant samen met ze gemaakt. En had ze dan meteen uitgelegd hoe je superfoods kunt toepassen in je dagelijkse eetpatroon.

Ik gebruik ook superfoods, met mate, bijvoorbeeld een handje goijibessen, omdat ik het lekker. En ik bak in de kokosolie, ik doe maanden met een pot. Maar je hoeft heus geen 90 cent per persoon per dag aan tarwegrassap uit te geven om goed te eten, zoals de voedingscoach in het programma beweert. 90 cent per dag voor een gezin van 4 personen, dat is meer dan €1300 per jaar!!

Niemand hoeft superfoods te eten als ie dat niet wil. Als je lekker veel groenten eet, voldoende fruit, op zijn tijd wat vlees, vis of peulvruchten en je laat suikers en bewerkt voedsel staan, dan ben je al een heel eind op weg naar een goed eetpatroon. Ik vind het zo vreselijk jammer dat gezond eten of het eten van superfoods keer op keer wordt afgekraakt en dat het de makers van zo’n documentaire dan ook nog lukt vertegenwoordigers van super foods te vinden die zich tenenkrommend gedragen en vooral veel vooroordelen alleen maar bevestigen, namelijk dat het duur is en gebaseerd op gebakken lucht. Echt een gemiste kans dit, jammer.

Hebben jullie de documentaire gezien? Zo nee, kijk dan hier: Dit is de dag: van gehaktbal naar gojibes

36 gedachtes over “Gezond eten en gemiste kansen

  1. Ik was ook erg teleurgesteld over de uitzending. Heb heel lang om niet terzakedoende redenen geen tv gekeken en wat ik nu zag (programma heeft dan de naam de moeite waard te zijn) vond ik tenenkrommend. Misschien de tv er toch maar uit doen (dochter en vriend willen het niet, denk ik).

    Like

  2. Heb het niet gezien en het klinkt ook niet als iets goeds om naar te kijken als ik jouw mening zo lees.
    Ik heb ooit ruim een half jaar raw food gegeten en daar knapte ik echt gigantisch van op, helaas inderdaad erg duur.
    En ik miste ook best wat warms, zeker toen het kouder werd buiten.

    Like

  3. Ik heb een deel van het programma gezien en vond het net zo tenenkrommend als jij. Echt een gemiste kans. Je zou bijna denken dat het propaganda van de voedingsindustrie is. Als je altijd uit pakjes en zakjes eet en je wilde wat van dit programma leren, dan ben je voorlopig afgeschrikt.
    in mijn gezin is de overgang naar gezondere voeding heel geleidelijk gegaan en dat beviel ons goed.
    Ik heb vanochtend trouwens mijn eerste 'bulletproofpaleokoffie' gehad en zit lichtelijk hyper en zwevend te typen. Beetje rare energie. Ven benieuwd hoe dit me gaat bevallen. De koffie was wel erg lekker 🙂

    Like

  4. Ik heb die documentaire gemist. En verwacht nog meer tegengeluiden,wat gezonde voeding betreft. Mijn achterdocht fluistert “heeft de levensmiddelenindustrie er iets mee te maken?”. Gelukkig is er voldoende goede en genuanceerde informatie voor wie zoekt.

    Like

  5. Ah aan de bullet koffie, lekker he! Ik verdroeg het niet vanwege de roomboter. Die verving ik voor kokosmelk, even mixen met de staafmixer en ik kreeg een heerlijke schuimlaag. Maar ja, toen dronk ik nog koffie….nu ben ik afgekickt

    Like

  6. “Een beetje net afgekickte suikerjunk vreet dan van schrik meteen een reep chocola op.” Hahaha.En zo is het.
    Zo jammer dat tv-programma, maar ook, zo is de werkelijkheid vaak wel. Ik snap alleen die makers niet. Die moeten toch zelf doorhebben dat dit tenenkrommend is?

    Groet,Greet

    Like

  7. Ik heb het programma niet gezien. Klinkt id als een gemiste kans. Wij eten hier ook regelmatig superfoods. Wij koken niet uit zakjes en bakjes. We eten veel verse groente en fruit, mager vlees en zo min mogelijk suiker. Wij voelen ons daar het beste bij. Natuurlijk eten wij echt wel eens iets wat niet heel erg gezond is, maar dan laat mijn lijf dat echt wel weten. Door een goede combi van superfoods, bio producten, gewoon gezond eten blijven de boodschappen goed betaalbaar.

    Like

  8. Het is duidelijk bedoeld als amusement, 'aapjes kijken' voor de kijker. Zogenaamd bedoeld om te informeren, maar in werkelijkheid gaat het om het 'teasen', het kijkcijfer. Helaas is de publieke omroep hier gans mee overgoten en het enkele programma dat nog wel iets van nieuwsgierigheid, intelligentie en eruditie uitstraalt, heeft het heel moeilijk om te overleven.

    Like

  9. na al jullie reacties heb ik net het programma gekeken. Op zich leuk een heel interessant onderwerp maar heel eenzijdig neergezet.. van redelijk ongezond gelijk naar supergezond. Dat werkt niet. Gezond eten kost tijd ivm het inkopen van de ingrediënten, recepten opzoeken en bereiden.. En inderdaad, het lichaam is vaak minder gezond eten gewend, waardoor je gaat ontgiften. Moest wel lachen om de moeder des huizes die met een sigaret zat te kijken hoe haar kastjes werden leeggehaald.. 🙂
    Vond dit gezin best kortzichtig en beetje dom overkomen. Want op de langere termijn zou gezonder eten veel beter zijn voor dit gezin.. en als tandarts is 90 cent per dag per persoon toch niet heel veel zou je zeggen? Zeker niet als het je gezondheid betreft, wat eigenlijk onbetaalbaar is (of zou moeten zijn..).
    Die ingenieur van het voedingscentrum is duidelijk een geval van de oude stempel: alleen wat wij zeggen en onderzocht hebben is goed.. erg jammer dat ze die in het programma gelaten hebben. Al met al een gemiste kans om gezond eten te promoten. Jammer dat ze geen mensen aan het woord hebben gelaten waarbij bloedonderzoek heeft uitgewezen dat de bloedwaardes verbeterd zijn door het gezonder eten en drinken..

    Tot slot: ik lees dit blog nog maar 2 weken en ik lees het met veel plezier! Ook de artikelen over aflossen, consuminderen en marktplaats vind ik erg leuk! Ga zo door! groet, Mar

    Like

  10. De makers van dit programma (heb het niet gezien) wilden niet laten zien dat gezonder eten goed is voor iedereen, Ze zochten tegenstellingen . Ik denk dat wanneer je de pakjes en zakjes weglaat het al een stuk gezonder zal zijn. Havermout, eieren en broccoli zijn ook 'superfoods' trouwens. Flauw programma.

    Like

  11. Alleen de titel al! Als vegetarier heb ik nix tegen een gehaktbal, al bedoel ik dan wel een zelfgemaakte, met zonder zout en kruiden uit de tuin enzo. Staat hier vanavond trouwens op het menu voor de jongens.
    En idd: ik zou zo blij zijn als iedereen wist hoe een simpele verse maaltijd te koken en -dus- hoe de 200 g verse groenten en 2 stuks fruit “gewoon” in z'n dagelijkse eten te verwerken. Dat werkt veel beter op de NL gezondheid dan iedereen aan de superfoods. Want gojibessen eten of tarwegras drinken, en bij tijdnood toch de McD of snackbar om de hoek pakken, tja, dat werkt uiteindelijk toch niet goed. Maar ik weet niet zo goed hoe ik aan die dagdromen kan werken, dus ik hou het bijeen enkele droom, en werk aan wat ik kan.
    Dus dank je spaarcentje, aan dit TVprogramma hoef ik geen tijd te besteden.

    Like

  12. Ha, Martine ,Ik dacht leuk zo'n programma steek ik misschien iets van op . Inderdaad het was bijna genant om naar te kijken.
    Een gemiste kans , er zijn maar weinig programma's die de diepte ingaan . Er bestaat ook nog zo iets als de gulden middenweg. Laatst zag ik een man die alleen leefde op vogelvoer (zaden) en wat abrikozen . Zijn superfood maaltijd kostte hem 9 euro cent per keer. Natuurlijk ook bizar . Ik kijk wel graag naar de Wilde Keuken met Wouter Klootwijk. Stuur deze blog naar de EO kunnen ze nadenken.

    Like

  13. Ik woon in Amsterdam, maar schaam me plaatsvervangend voor die dame die als foodcoach optrad. Het is heel naar voor haar dat ze twee keer kanker kreeg (ze zegt overigens niet welk soort en in welk stadium!) maar om dan zo de FoodMessias uit te gaan hangen 'in de provincie'.

    “Kunnen ze dat ook eens meemaken'….

    Nou ja, laat ik er maar over ophouden, je snapt wel wat ik zeggen wil.

    Overigens is er niets nieuws onder de zon. Twintig, dertig jaar geleden was Amsterdam het episch centrum van de macrobiotiek. Een heel ander stelsel, beslist niet rauw, juist van alles gekookt, en zeker iets voor te zeggen, maar de 'Amsterdamse' arrogantie en de betweterigheid richting klanten van buiten Amsterdam ('die leven in een isolement') was precies hetzelfde als in dit tv programma. Totdat een wetenschapper uit Wageningen, Dagnelie, aantoonde dat macrobiotisch gevoede kinderen in feite ondervoed waren. Toen doofde de macrobiotiek snel uit.

    Jammer dat het programma zo stereotiep is neergezet. Ik bekijk het nu voor de tweede maal en er vallen me nu nog veel meer dingen op.

    Like

  14. Niet gezien. Maar ik erger me aan de hype van.het superfood. Er is zoveel echt gezond/superfood wat allang te krijgen is en echt niet duur is. Sterker nog, mijn bakje homemade muesli smorgens pakt goedkoper uit, omdat ik echt geen snaaihonger heb smorgens. Ik eet er gewoon minder door.
    En dat zonder pakjes en.zakjes, dat is natuurlijk veel goedkoper. En ik krijg nu eindelijk in huis ook mensen overtuigd: het is lekkerder

    Like

  15. Heb t programma gezien,zat me vreselijk te ergeren aan iedereen en aan de insteek van het programma..
    Jammer gemiste kans ..
    Fijne blog heb je!
    Esther

    Like

  16. Ik heb een lepel roomboter en twee lepels virgin kokosolie gedaan. Het is voor mij nu bijna etenstijd en ik heb nog niet echt trek. Ik voel me er best lekker bij.
    Het is wel een heel luie variant van paleo want straks neem ik mijn fruitsalade. En dat is normaal gesproken mijn ontbijt. Wel een zachtgekookt eitje erbij (apart niet er doorheen :D).

    Like

  17. super food is voor mij, super lekkere verse groenten in alle kleuren, goede kaas op mijn boterham met roomboter, biologische eieren en 1x per week biologisch vlees, fruit van de markt en een glas rode wijn bij de avondmaaltijd, daar voel ik me Super bij en mijn huishoudknip blijft daardoor ook in goede conditie! Bieke

    Like

  18. Er is een oude joodse mop die gaat als volgt: Bram en Sarah hebben te horen gekregen dat ze “gezond” moeten leven van hun artsen en eten dus al jaren zaden noten en pitten. In deze tijd zouden ze ongetwijfeld ook lekker Tarwegras en van die Goj (Pun intended)bessen erbij eten.
    Na een leven van matiging en vooral gezond eten, komen ze Boven aan en zien ze tafels vol met heerlijke gerechten, taarten, heerlijke steaks en verse groenten en hartverwarmende ovengerechten.
    Goh…Sarah; Daar hadden we dus al 20 jaar eerder van kunnen genieten!!

    Fanatisme, in welke vorm dan ook, is nooit aantrekkelijk of gezellig. Maar de Ekoplaza's, de Marqten en zelfs de Lidl's verdienen goud geld met het label Superfood. Superslim! Nu ook buiten De Ring te krijgen.

    Like

  19. Lekker makkelijk, er een karikatuur van maken , om het niet serieus te hoeven nemen.
    Weet jij (of iemand anders )hoeveel eiwit een mens op een dag eigenlijk nodig heeft ? Heb me ooit wijs laten maken op het veganforum dat 30 gr plantaardig genoeg zou moeten zijn .Nu ik echt gluten en suiker en koffie vrij eet heb ik opeens zo ,n verschrikkelijke zin in dierlijke eitwitten. En veel .Zo raar .Terwijl ik nog steeds het liefst die schappen in de suppermarkt snel voor bij loop .
    Groet Irma

    Like

  20. Ik ben geen deskundige, maar wat je beschrijft lijkt me niet zo vreemd. Als je dingen schrapt uit je menu blijft er steeds minder over, en worden andere dingen simpelweg aantrekkelijker. Of dat wijst op een behoefte aan meer eiwit is dan volgens mij een andere.
    Iemand die een jaar in Amerika heeft verbleven kun je nogal eens horen snakken naar NL pot.
    Toen mijn zoon 4 maanden in Afrika was geweest stonden we op Schiphol voor hem klaar met broodjes kaas.Had hij vantevoren doorgegeven.
    Mensen die ooit ziekenhuisvoer hebben moeten eten kunnen dat op het laatst niet meer zien en bestellen dan ineens pizza en chinees.
    Een aantal jaren geleden was een fruitdag populair. Als ontslakking ofzo. Je wilt niet weten hoeveel vrouwen aan het eind van de avond dan een pond oude kaas soldaat maakten. Of aan de haring gingen.
    En zo kun je nog veel meer voorbeelden verzinnen.

    Like

  21. Vroeg me al af of het zo iets kon zijn maar het is zo raar .At al veertig jaar bijna vegan als ik thuis was. Met tegen zin ben ik een aantal jaren begonnen met dierlijke eiwitten om dat het m,n CVS deed op knappen en omdat gluten vrij en vegan wel eenzijdig werd alhoewel er dames op het veganforum (met CVS) zeggen daar juist van op geknapt zijn .

    Like

  22. Dat was de eerste en meteen de laatste keer dat ik die bukketproof koffie gedronken heb, ben nu helemaal bibberig, moe en koud en krijg mijn bloedsuikerspiegel niet op orde. Ben heel draaierig en afwezig. Een volgende keer maak ik een kleinere hoeveelheid met caffeinevrije koffie voor een tractatie als er iets te vieren valt ofzo 😛

    Like

  23. Ik drink regelmatig cichorei koffie. Dat is van granen. Te koop bij bijna iedere supermarkt van zonnatura. Het is een beetje wennen maar smaakt redelijk naat koffie. Wellicht is dat een optie:)

    Like

  24. Bedankt voor de tip. Ik kan helaas geen granenkoffie drinken. Ik heb een zeer sterke vorm van coeliakie. Wat betekent dat veel producten die coeliaken nog wel kunnen verdragen, ik die niet verdraag. In glutenvrije producten is nog steeds een bepaalde hoeveelheid gluten toegestaan. Die norm is voor mij te hoog. Sommige mensen krijgen een reactie op alle granen. Dus ook rijst en mais. Ik ben aan het uittesten hoe ik me voel zonder graan. Vandaar paleo. Ik ben net begonnen, en heb het al eerder geprobeerd. Het gaat met vallen en opstaan. Vandaag was dus even vallen en over een paar dagen weer opstaan.

    Like

  25. Vanavond heb ik de de documentaire ' Digitaal voedsel' gezien. Het is een uitzending van VPRO's Tegenlicht. Hoewel een andere insteek, vind ik dit een heel positief programma hoe we voeding om kunnen gaan. Wat we eten, hoe het geproduceerd wordt en wat de rol van technologie hier in kan zijn.

    Like

  26. Dank, heb weer gelachen om je verhaal. Vooral die reep chocola die meteen naar binnen gewerkt zou worden -grinnik-. Inderdaad zijn dit soort docu's vaak uitvergrotingen en eenzijdig. Net zoals mensen uit Drenthe altijd ondertitelt worden en ze altijd de mensen kiezen die inderdaad volledig plat praten.

    Like

  27. hai, Leuke blog schrijf je!

    Ik stam uit de tijd dat gezond vertaald werd naar het drinken van 3 glazen melk per dag. Daarna moesten we aan de rechtsdraaiende Bulgaarse yoghurt en vervolgens alles volkoren. Het ei ging op rantsoen vanwege de slechte vetten. De opmaat ging toen verder naar de avocado (de Haarlemmerolie van de voedingswereld in de jaren 70), daarna olijfolie extra vierge en Mediterraan. Vegan, paleo.Nu weer de goji bes en hennepzaad. Superfoods voor een superprice. Gewoon je boerenverstand gebruiken, en je niet laten leiden door allerlei wel erg doorzichtige marketingtruucs en informercials.

    Like

Zeg het maar!

