€11.000 aflossen: de praktijk – wat laten we er voor?

Zoals jullie weten, zetten wij dit jaar alles op alles om een mooie aflosspurt te maken. Het oorspronkelijke doel was €10.000 maar na een gulle gift van €1000 stelden we dat bij naar €11.000. We lossen natuurlijk al jaren af maar nu willen we er een versnelling in gooien. Wij vinden onze woonlasten te hoog ten opzichte van wat er binnenkomt en willen dat graag anders zien. Die lasten waren natuurlijk ook al hoog toen we dit huis kochten maar toen hadden we wel 2 goede inkomens en inmiddels is dat 1,5 inkomen geworden door mijn arbeidsongeschiktheid.

Er komt meer lucht komt als onze maandlasten onder de €1000 zakken. Niet dat we daar dan veel merken want de uitgespaarde rente gaat ook naar de aflossing, maar als de nood aan de man is, merk je het wel natuurlijk. Ik zou het heel fijn vinden als we ook met een verdere inkomensdaling door bijvoorbeeld ontslag, uit kunnen komen.

Toen we het aflosdoel stelden dacht ik eigenlijk dat het nooit zou gaan lukken. De afgelopen jaren schraapten we gemiddeld €5000 per jaar bij elkaar maar vorig jaar kwamen we ‘maar’ tot iets meer dan € 2000. Want soms moet je ook wat aan het huis doen natuurlijk en moet de buffer weer worden aangevuld. Dit jaar begonnen we met een goed gevulde buffer (€10.000), die elke maand met €100 wordt uitgebreid. Ik probeer zo veel mogelijk de buffer ongemoeid te laten.

Julia stelde me laatste deze vraag:
“Ik vraag me af of er nu veel dingen zijn die je niet doet (omdat je zoveel meer kunt sparen dan vorig jaar) en of je die mist. Kan me voorstellen dat je nu alleen maar superblij bent met het resultaat.”

Ik antwoordde toen dat het vooral een kwestie was van anders omgaan met de geldstromen en dat de grootste klapper wordt gemaakt doordat we in de zomer niet weggaan. Twee weken een huisje huren in Frankrijk, plus benzine, boodschappen, uitjes, hotelovernachtingen heen en terug komt al snel op iets van € 2500. Het kan natuurlijk goedkoper maar kamperen is helaas voor mij nog geen optie, daar moet ik me echt een stuk beter voor voelen wil ik weer met een pleerol onder mijn arm een paar keer per dag richting toiletgebouw lopen.

Maar toen ik even doordacht, kwam ik tot de conclusie dat we er wel meer voor laten. Ik heb bijvoorbeeld de kledingbudgetten van M. en van mij verlaagd. Ik ga niet meer naar de kapper maar laat mijn haar nu groeien en het af en toe bijpunten door mijn moeder, die vroeger kapster was en weliswaar nu wat kippig is maar gelukkig niet al te veel mis knipt. Ook sparen we uit doordat we weer van energieleverancier zijn gewisseld en besloot ik halverwege maart het budget voor boodschappen en kattenvoer iets te verlagen. Al met al levert dat toch wel een forse besparing op. Ik heb hieronder alles omgerekend naar een jaarbedrag:


wat
verlaging van mijn kleedgeld
300
verlaging kleedgeld M.
120
lager bedrag energiebedrijf
180
niet weg in de zomer
2500
verlaging boodschappenbudget
450
niet meer naar de kapper
212
totaal uitsparen in 2015
3762

Bij elkaar is dat een fors bedrag! Maar een andere factor dat het nu zo goed gaat is dat ik me veel strakker aan de budgetten houd. Dat scheelt ook veel geld. Vorig jaar was ik wat minder gemotiveerd en lukte het allemaal niet zo omdat we een aantal grotere uitgaven hadden en moesten bijsparen voor de buffer. Ik had het gevoel dat wat we wisten af te lossen, een druppel op een gloeiende plaat was. Door een doel te stellen dat voor mijn gevoel niet realistisch is, ben ik nu veel meer gemotiveerd geraakt en zit ik als een kloek op mijn budget. Deze manier werkt dus voor mij.

Julia vroeg ook of ik iets mis. Ze gaf zelf eigenlijk al het antwoord dat ze zich kan voorstellen dat ik superblij ben met het resultaat. Dat klopt. Ik mis niet echt iets. Ik vind de verlaging van het boodschappenbudget het vervelendst en zodra er meer lucht is, verhoog ik dat weer. Maar verder vind ik dat we er nog steeds heel goed van leven.

Wat laat jij om je doelen te bereiken? En wat zou je nooit opgeven?

15 gedachtes over “€11.000 aflossen: de praktijk – wat laten we er voor?

  1. Voeding en uitgaven aan mijn kind zijn voor mij de moeilijkste om op te besparen… Wanneer ik bespaar is dat dan ook voornamelijk met mijn meisje in het achterhoofd.
    Naar de kapper ga ik niet, dat doe ik zelf, op verzorging probeer ik ook zoveel mogelijk te besparen. Uitstapjes zijn bij zonnig weer het goedkoopst, want kinderen hebben niet veel nodig. De auto wat meer links laten staan bespaart op benzine, dus ik kies zo vaak als ik kan voor winkels en uitstapjes die met de fiets lukken. Voor de rest ben ik zelf constant op zoek naar manieren om te besparen. Internet en gsm werkt op mijn heupen, daar moet ik wat marktonderzoek doen.
    Ik merk eveneens dat overdrijven in doelstelling helpt om betere resultaten te bekomen.
    Veel succes met de aflossing.

    Like

  2. Wij deden de 2e auto de deur uit, gaan 1x per jaar op vakantie ( vroeger pakten we in het voor en in het na jaar vaak nog een weekendje weg) gaan niet meer uit eten, doen heel bewust boodschappen ( ik gebruik nu minder dan de helft van wat ik vroeger uitgaf aan boodschappen) en denken goed na voor we iets anders kopen ( hebben we het echt wel nodig of is er een alternatief)
    Maar alles is geen moeten, het is een vrijwillige keus en daarom voelt het goed om te doen.
    verder werken we zoveel mogelijk extra, 1 extra dienst is zo 80 euro, daar moet je anders veel voor bezuinigen
    Dit alles maakt dat we aardig kunnen aflossen, op dit moment zijn onze maandlasten al 370 euro per maand lager dan 4 jaar geleden
    En dat geld gaat zo ook weer de aflossing in 4440 per jaar, waar we niets voor hoeven te doen:-) dus het gaat elk jaar sneller.
    maar als het moeten zou zijn zou het minder leuk zijn, dat besef ik best.
    Juist dat het een vrije keuze is maakt het zo prettig.

    Like

  3. Het gaat bij ons in laagjes. Eerst er wat af, dan nog wat, dan nog wat tot het onbehaaglijk voelt. Dan doen we er weer wat bij. Maar afgelopen maand was het wel even mis. Allemaal extra dingen, dingen die we normaal niet hoeven aan te schaffen. Dat hakt in op je budget. Gelukkig krijgen we volgende maand vakantiegeld en hopelijk de maand erna belastinggeld terug. We gaan met een beperkt budget op vakantie. Maar reken nooit de boodschappen, die zijn we thuis immers ook nodig.

    Like

  4. Ik zit wel zo'n beetje aan de max qua bezuinigingen. Maar nu is bij ons het moeten er ook fiks af en ik heb onze hypotheek ook toch nog weer omgezet naar een lagere rente. De kosten hebben we er in 9 maand uit en het scheelt ons bijna 85 Euro p/m!! Er blijft nog een heel laag maanbedrag over wat we voor de hypotheek kwijt zijn (ongeveer 80 p/m…!!) met deze lage rente, waardoor we weer een ietsje teugels kunnen laten vieren. Afgelopen winter heb ik al wat luxer gestookt in huis. Nog wel steeds met sloffen, truien en een dekentje, maar iets minder spartaans en ik heb er intens van genoten! Dat wil ik mezelf dus de aankomende winter weer gunnen. Als het moet, kan ik weer met minder, maar voor dit soort luxe plus het gevoel onafhankelijker te zijn van de bank, ben ik erg blij dat we zo enorm hebben geknokt om af te lossen en nog meer af te lossen. Het levert heel veel op! (ook gaan we dit jaar weer op een korte vakantie, wat we al lange tijd niet meer deden) groetjes Esther

    Like

  5. Mijn man werkt de laatste tijd heel veel en heel hard. Omdat hij nu zo'n beetje chronisch moe is heeft hij behoefte aan warmte. Van mij natuurlijk '-), maar ook letterlijk. Hij heeft het altijd al snel koud, maar nu is het wel heel erg. Dus heeft hij 'het bad' ontdekt. We wonen al 8 jaar in dit huis en als we 8 keer in het bad hebben gelegen is het veel. Maar nu ligt hij er elke dag in en dat vond ik in het begin best een beetje moeilijk. Zo'n giga bad met heet water… wat moest dat wel kosten? en het mileu? Door al dat geconsuminder wordt je misschien af en toe wat al te vrekkig. Mijn man drinkt niet en rijdt (op mijn aandrang) ook geen auto en dan zou ik hem dat warme bad misgunnen? Wat zou het nu helemaal gaan kosten aan het eind van het jaar? Honderd euro? Dus ik heb een grote fles badschuim voor hem gekocht (de goedkoopste van Kruidvat, dat dan weer wel) en laat hem lekker in z'n bad liggen. Anna

    Like

  6. Een maandlast van nu nog boven €1000 per maand is inderdaad fors, Martine.
    Wij wonen op de Veluwe en hebben besloten onze zomervakantie zo'n 50 kilometer verderop te houden dit jaar.
    Gaan hierdoor ongeveer €1300 goedkoper op vakantie dan voorgaande jaren…. Ben benieuwd of het bevalt.

    Like

  7. Met boodschappen vind ik het soms ook moeilijk om me aan het budget te houden, vooral omdat ik veel biologisch koop, maar door veel (bijna alles) zelf te maken valt het eigenlijk ook weer mee. Pakjes, zakjes en voorgesneden groenten zijn ook erg duur en als je veel zelf maakt en de (biologische) groente zelf snijdt scheelt ook veel geld.
    Ik vind het soms moeilijk om vooral tijdens de sale leuke kleding te laten hangen als het erg afgeprijsd is, dus niet teveel naar winkels gaan…….
    Verder bewust geld sparen en bewust geld uitgeven werkt bij mij heel goed.

    Like

  8. Wij gaan dit jaar twee keer op vakantie met onze 5 kids: in de meivakantie 10 dagen naar omgeving Madrid en in de zomervakantie twee weken naar een villa met zwembad in Zuid Frankrijk. Beide vakanties met het vliegtuig. De kosten? Per vakantie zo'n €1.000 (voor 7 personen). Het geheim? Huizen- en autoruil! Fantastisch! Het geld dat overblijft van het vakantiegeld gaat linea recta naar de hypotheek. Dat is voor mij de leukste uitdaging van het consuminderen: (veel) meer doen met (veel) minder geld.
    Juliette

    Like

  9. Alles is als het moet op te geven dus ik zou echt niet zo weten wat ik echt zou missen.
    Het fijne van zuiniger leven is dat je zoveel meer creatiever word en tevredener, dat mis ik eigenlijk meer als
    ik ruimer ga leven. Je komt er ook zo achter dat je zo weinig nodig hebt, je gezondheid en je hebt dan al zo veel.
    Vorige week ook de hypotheek veranderd, scheelt weer 70,00 in de maand en in 2 jaar is de boete rente terug verdiend. En de wetenschap dat mijn man straks als hij wil minder kan gaan werken (of wanneer hij ontslagen word kan werken.) geeft zoveel lucht. En vakantie????? Ik logeer dit jaar in een huis van een vriendin 4 dorpen verder, heerlijke grote tuin, dicht bij het IJsselmeer, we kunnen met de fiets heen, ik vind het helemaal prima!
    Vr.Gr Kathy.

    Like

  10. Ik koop kleding zo veel mogelijk afgeprijsd, ook voor zoonlief. Hij ziet er altijd leuk uit maar het scheelt echt veel als je niet de volle mep betaald. Zelf koop ik minder kleding, ga minder vaak naar de kapper, ga minder vaak uit eten, neem zelf brood en lekkers mee tijdens een dagje uit. Let op de aanbiedingen bij de supermarkt, en koop en verkoop veel op Marktplaats. Waarom alles nieuw en waarom iets anders kopen als wat je hebt nog goed is. Ik hoef eigenlijk niet zuinig te doen, maar wil lekker sparen om minder afhankelijk te zijn van banken, eerder minder te kunnen werken en extra af te kunnen lossen want dat betekent vrijheid. Ik zou mijn auto niet snel opgeven, dat betekent vrijheid en dat is me wel wat waard. Verder denk ik dat ik heel veel zou kunnen laten.

    Like

  11. Onze doelen zijn eigenlijk al bereikt : huis is volledig afbetaald, we konden de studies van de kinderen volledig bekostigen en hen bij het zelfstandig wonen nog een mooi bedrag aan spaargeld meegeven, we hebben reserve voor onze oude dag….. Nu moeten wij niet meer bezuinigen om rond te komen maar dat was jaren geleden totaal anders. Bij de geboorte van ons eerste kindje diende ik mijn ontslag in op het werk en sindsdien leefden we van het (gemiddelde) inkomen van mijn man. Als je weinig te besteden hebt, word je zeer creatief en dat wordt op de duur een gewoonte. Wij zijn nooit op reis geweest, nooit op restaurantbezoek, gebruiken de auto enkel indien de verplaatsing te ver is om met de fiets te gaan.Aankoop van schoenen en kleren werd zoveel mogelijk uitgesteld tot de soldenperiode, ik naaide en breide zo goed als alle kleding voor de kinderen. Ik bak al jaren zelf brood omwille van de besparing tov brood kopen bij de bakker. We halen veel groenten uit de tuin en het teveel wordt ingevroren voor later gebruik. Ik koop nooit voorafbereide voeding, pakjes of dozenvoeding. Ik herstel al wat maar te herstellen valt en probeer zoveel mogelijk te recupereren.
    Nu de kinderen het huis uit zijn, het huis al een paar jaar is afbetaald hebben we veel minder kosten en toch blijven we zuinig leven. Wij zijn met weinig tevreden en hebben ons doel bereikt : kinderen de mogelijkheid gegeven om te studeren en zich te ontwikkelen tot evenwichtige volwassenen, huis afbetaald en een vrij deftig spaarbedrag voor onze oude dag.
    Het enige doel wat ik me nog stel, is zo gezond mogelijk blijven en samen nog lang en gelukkig mogen zijn in elkaars gezelschap, dat van kinderen en kleinkinderen…. liesbet

    Like

  12. Ik vind niet dat wij veel laten. We letten erop dat het geld niet over de balk gesmeten wordt. We eten gezond en gevarieerd, we gaan met vakantie, we gaan leuk gekleed en kopen hetgeen nodig is. We kopen kleding in de uitverkoop, maar dat zie ik niet als negatief, bij de boodschappen let ik op de aanbiedingen. Ook bij het boeken van een vakantie kijken Wij goed rond alvorens te boeken. Ik voel me rijk ondanks een slechte gezondheid. Ik zou Niet graag afscheid van de auto willen nemen. Zonder auto Kan ik mijn kind niet naar school brengen en gevangen zitten in mijn Eigen huis.

    Like

Zeg het maar!

