11.000 aflossen – de praktijk: hoe deden we het in maart?

Gingen we vorige maand als een speer met aflossen – € 2000 – deze maand schraapten we het geld wat moeizamer bij elkaar. Na de tweede aflossing hield ik van het geld van maart nog € 150 over en de rest moest bij elkaar worden verzameld door 2ehands verkoop. Maar die liep beduidend minder dan in februari en ligt nu stil. Alles wat uitbetaald moest worden is binnen en dat komt neer op iets minder dan € 100,-

Vorige maand konden we veel tussentijds wegsluizen wegens meevallers. Die hadden we deze maand niet. In tegendeel, in de keuken ging het ene na het andere apparaat kapot en dat moest worden vervangen. Het ging niet om hele grote bedragen (een keukenweegschaal, thermoskan en nog wat kleiner spul) maar toch. Allemaal bedragen die ik niet kon doorsluizen naar de hypotheekspaarrekening.

Of we de € 11.000 echt gaan halen is de vraag. Het doel was toch € 10.000? Ja, inderdaad, maar wegens een onverwachte gift van de opa van M. van € 1000 besloten we het doel bij te stellen. Nu dacht ik dat wij dit jaar iets zouden terug krijgen van de Belastingdienst, maar helaas, de praktijk is anders. We moeten iets meer dan € 200 terugbetalen. Best wel jammer, want vorig jaar hadden we na de aangifte (waaruit bleek dat we € 1000 moesten terugbetalen, dat krijg je door te aflossen….) actuelere gegevens doorgegeven, namelijk wát we zouden gaan aflossen) en toen daalde onze voorlopige teruggaaf met €170 per maand. Omdat we echter de helft minder aflosten dan gepland in 2014, hoopte ik nu op een paar honderd euro teruggaaf. Nope. Nou ja, jammer dan.

Wel hebben we dus nu maar weer meteen onze grootse plannen van dit jaar in cijfers uitgedrukt en laten wijzigen in de voorlopige teruggave. Dat betekent dat we weer € 30 minder terugkrijgen per maand. Natuurlijk zijn we slome duikelaars en hadden we dat al meteen moeten doorgeven toen we het overzicht van de voorlopige teruggave ontvingen. Gaan we zó netjes met geld om tegenwoordig, maar sommig gedrag is blijkbaar hardnekkig.

Omdat ik ook een eigen bijdrage van de acupuncturist de komende maand moet betalen (komt op een kleine € 50 per maand) en vanaf mei helemaal zelf moet gaan betalen, moest ik de begroting hier en daar aanpassen. Het boodschappenbudget is iets verlaagd en verder wordt het gewoon ietsjes krapper willen we ons aflosdoel gaan redden.

Dus een lang verhaal maar concreet in maart:

datum
wat
mrt
start spaarbedrag van maart
150
mrt
2ehands verkoop
97,8
totaal
sparen & verkoop
247,8

In april hield ik volgens de begroting ruim € 800 over. Dat betekent dat we meteen na storting van het salaris op 23 maart weer een aflossing van €1000 konden doen, de 4e op rij! € 4000 afgelost, nog €7000 te gaan.

Het start-spaarpotje van april bedroeg na storting van die 4e € 1000 nog € 47,80. Of we in de rest van april nog meer weten te sparen betwijfel ik, er valt niet meer zoveel te verkopen, ik heb nog één dvd-serie te koop staan en wat boeken, maar ik verkoop al een tijdje bijna niets meer. Ook gaven we vrij dus al vrij veel geld uit aan hele nuttige maar ook andere volledig nutteloze en wel levensvreugd verhogende zaken. Ook in mei valt er niet heel veel te sparen maar in juni komt er dan weer een grote klapper, het vakantiegeld!

Al met al ben ik heel blij dat we dit jaar al zo ver zijn gekomen!

12 gedachtes over “11.000 aflossen – de praktijk: hoe deden we het in maart?

  1. Martine, is het niet verstandiger om de belastingteruggave op jaarlijks te zetten i.p.v. maandelijks? Zo kom je niet meer voor verrassingen te staan. Wij hebben hier vorig jaar voor gekozen om deze reden en dit jaar ontvangen wij dus voor het eerst de jaarlijkse teruggave. Geeft meteen meer duidelijkheid en geen vragen meer.

    Like

  2. Toch al mooi die 4000 euro ik zal dit jaar zo'n 2000 euro extra aflossen als alles naar wens verloopt samen met de verplichte aflossing maakt dit +/- 5000 ..je bent op de goede weg !

    Hoeveel liggen de maandlasten al lager met die 4000 ?

    Like

  3. Nou..mijn ervaring met de sherrif van nottingham, zoals wij hier thuis de belastingdienst noemen, dat zij aardig kunnen goochelen met geld net zo lang dat je er niets meer van begrijpt en het opgeeft. Ik zal eens een blogje wagen aan de autobelasting ….

    Like

  4. Eigenlijk is het wel fijn dat 11.000 euro een streefbedrag is, en geen moeten-want-anders-staan-we-op-straat.
    Hier op het moment ook wat financiele tegenvallers, maar ach…ik kan het hebben.

    Groet,Greet

    Like

  5. Goed bezig! Nu had je meer kosten doordat er apparaten vervangen moesten worden, hopelijk gaat het de volgende maand(en) weer goed zodat je meer kan doorsluizen naar de hypotheek rekening. Al met al toch heel knap dat je al 4000 euro afgelost hebt het is pas april……

    Like

  6. Wat goed van je dat je ondanks alle kosten toch voor elkaar heb gekregen dat er weer 1000 euro van je hypotheek afgelost is. Dat moet goed voelen. Al 4000 euro! Mijn hele maandbudget is deze maand een beetje de kluts kwijt, of ben ik dat dan? 🙂

    Like

  7. Wauw wat een prachtig bedrag. Dat heb jij (jullie) weer top gedaan. Echt ontzettend knap dat het gelukt is ondanks de financiële tegenvallers. Hier doen we ook flink ons best, maar jouw logje motiveert me om net wat harder mijn best te doen:)

    Like

  8. Of je nou je uiteindelijke doel van 11.000 wel of niet bereikt… de aflossingen die jullie al gedaan hebben, zijn mooi meegenomen…! En zeker weten dat het jullie nog wel gaat lukken om nog wat aflossingen te doen. Als je alle uitgespaarde rentebetalingen bij elkaar optelt, is dat een bedrag waarvan je achterover slaat! En door de lagere vaste maandlasten zal aflossen in de komende jaren nog een stuk gemakkelijker worden!

    Like

  9. Mooi bedrag en daar nu lekker met een kopje thee uit je fluitketel:) van gaan genieten. Je bent zo enthousiast dat ik het soms bijna jammer vind dat mijn huis al afgelost is…maar nieuwe doelen te over.. Julia

    Like

Zeg het maar!

