De verleidingen van maart

In januari schreef ik er voor het eerst over. Wie herkent het niet: de impulsen die je voelt om iets te kopen, terwijl je het vaak niet eens echt nodig hebt. Of misschien heb je het wel nodig maar niet nu en voor dit geld. Misschien kom je tot een andere oplossing als je er eens over nadenkt. Wat kunnen we een geweldige gesprekken in onszelf voeren om goed te praten waarom deze uitgave toch echt noodzakelijk lijkt. Ik bespaar nu al zo lang en tóch blijven die impulsen nog steeds komen, weliswaar veel minder dan vroeger, maar toch.

Wat kocht ik allemaal niet in maart?

Tas, een tas!
Het wordt echt gênant (ik schrijf er elke maand over) maar ik vond mezelf weer eens terug nadat ik uren op internet had gezocht naar een mooie tas. Bijna had ik er één besteld maar ik kwam gelukkig op tijd bij zinnen. Want leek die tas niet heel erg op een tas die ik al heb? Ja, krijg nou wat, die ligt onderin de kast! En waarom gebruik ik die niet? Omdat het slot telkens los laat. Het is er één met drukknop en een gesp en die drukknop laat telkens los en valt dan zo op de grond. De tas kan dus niet goed dicht en daarom durf ik hem niet te gebruiken, want zo kan je wel héél makkelijk bij mijn geld.

kijk, dit slot lazert er telkens van af
aan de tas zelf mankeert niets, vind hem ook nog steeds heel mooi

Dus bracht ik de tas weg om hem te laten repareren. De tas die ik eerder had uitgezocht was € 120, de reparatie was € 6,50.

Blijft over de verwondering wat er toch mis is in mijn hoofd dat ik elke maand zó veel tijd verspil aan het zoeken naar tassen die ik toch niet koop. Wat is er mis met mij en wat voor gat denk ik op te vullen met weer een tas? Ik onderdruk de koopimpulsen weliswaar maar ze blijven maar komen, help! Ik moet een tassenslot op mijn computer zetten. Ik pleit ervoor dat de G.oogle zoekfunctie naar ‘bruine leren vintage tas’  me voortaan per direct naar een pagina leidt waarop mij wordt uitgelegd dat een tas niet bijdraagt aan levensgeluk.

Een trui en een broek
We brachten 2 vuilniszakken vol met kleding en een tas met keukenspullen weg naar de kringloop en natuurlijk liep ik even naar binnen. Ik had bij het uitzoeken van mijn oude kleding een goede les geleerd: ik koop – zeker bij de kringloop omdat het zo goedkoop is – vaak kleding die het net niet is qua maat of qua kleur. Wil-ik-niet-meer-moet-ik-gewoon-niet-meer-doen! Dus met die stem in mijn hoofd paste ik een hele mooie warme oranje trui omdat ik dacht dat een goede najaars- en voorjaarstrui zou zijn. Ik zit namelijk goed in de hele warme truien maar niet goed in de iets minder warme truien (heel belangrijk voor een koukleum). Afijn, ik deed het oranje geval aan en wat bleek: het zweet brak me uit, héél erg warm. Ik onderdrukte de impuls (handig voor erbij in de winter) en hing hem terug. Uitgespaard: € 2,50.
Zo ook de broek: een leuke lichtgrijze spijkerbroek. Maar hij zat niet mooi bij de zakken. Normaal denk ik dan ‘ach ik draag er toch een trui overheen’, nu hing ik hem terug. Uitgespaard: € 4,-

Natuurlijk zijn die uitgespaarde kledingbedragen niet groot. Ik had het makkelijk kunnen kopen. Maar ik heb gewoon geen zin meer in een te volle kledingkast waarin kleding ligt die het net niet is. Dát lesje heb ik nu eindelijk wel geleerd.

En dat was het eigenlijk. Ik had minder onzinimpulsen dan de eerste 2 maanden van het jaar.

Wat kochten we wel in maart?

  • Ik kocht bij de kringloop wel een blauwe zomerbroek die als gegoten zit én een heel mooi vestje met capuchon voor het voor- en najaar of een koude zomeravond. Kosten totaal: €6.
  • Ik kocht wel een nieuwe keukenweegschaal omdat de oude kapot is en ik zoiets dagelijks gebruik. En een nieuwe thermoskan, omdat de oude kan niet meer goed warm hield.  Kosten € 20 voor de kan, €25 voor de keukenweegschaal.
  • Nog meer keukenspullen: een blender! Hier worden dagelijks smoothies gemaakt en dingen fijn gehakt. Voor het groffe werk heb ik een kleine keukenmachine en voor het kleine werk een staafmixer. Maar echt hakwerk als in noten fijnmalen voor bijvoorbeeld amandelmelk, dat lukt niet met een staafmixer. Ik deed het wel, maar de staafmixer was me niet altijd dankbaar. Tijd voor een andere staafmixer, maar wellicht ook voor een blender. Want kind heeft van zijn verjaardagsgeld een ijsmachine gekocht en heeft grootse plannen. Jawel, jullie lezen het goed, heb ik in het kader van ontrommelen zoveel opgeruimd en weg gedaan dat het aanrecht heerlijk leeg is, komt er ineens een gigantische bakbeest mijn huis binnen in de vorm van een ijsmachine. Maar ja, S. heeft het plan opgevat om ijsmaker te worden en wie ben ik om zijn toekomstdromen te verstoren. Dus wordt hier tegenwoordig elke weekend vers ijs gemaakt. Heerlijk. Hij maakte een keer (omdat ik geen zuivel verdraag) speciaal voor mij ijs van banaan en kokosmelk. En voor zichzelf en M. maakt hij het echte werkt, met slagroom. Alleen na het met de staafmixer fijnmaken van pistachenootjes voor pistacheijs, ontwikkelde er zich een rookwalm in de keuken en besloten we dat een blender niet mag ontbreken. Maar dan wel een goeie, want vorig jaar kocht ik een hele goedkope die na een paar maanden kapot was. Dus kochten we dit dotje van Kenwood:
alleen die van ons is (op de kan na) helemaal rood

Kosten € 132, dat werd bekostigd doordat M. en ik onze zakgeldpotten plunderden (bij elkaar €80) en de rest haalde ik van de spaarrekening af.

Dat was het weer! Hoe deden jullie het in maart?

26 gedachtes over “De verleidingen van maart

  1. In maart heb ik wel een aantal extra uitgaven gedaan, zoals fotoalbums. Ach, zo zijn er iedere maand wel een aantal extra uitgaven.
    Het beeld van spullen wegdragen naar de Kringloop en vervolgens met andere spullen terugkomen is hier ook heel bekend… De eerste nieuwe zomerbroek is aangekocht, 3.50, ik kan er mij niet schuldig over voelen 😉

    Groetjes

    Like

  2. Je doelen bijstellen, of is het zoals een ex-verslaafde: ik ben nu al zo lang gestopt, nu kan ik wel weer …
    Je motivatie om af te lossen is niet sterk. Het verrast me, want wat als je man zonder baan is? Het maximum aan netto WW na twee maanden is nu 1724 per vier weken. Kun je dat als uitangspunt nemen?

    Like

  3. Mooie blender! En wat leuk dat S. een ijsmachine kocht om te experimenteren.
    Ik kocht in maart geen nieuwe jas. Maar ik moet er echt 1 kopen want ik heb alleen nog mijn winterjas.
    Dus ik moet echt op pad want het mooie weer is er al ongeveer. Maar ja, ik kan niks vinden naar mijn zin.
    Kringloop had ook niets voor mij dus tja.

    Like

  4. Ik vind je opmerking heel vreemd. Hoezo is mijn motivatie om af te lossen niet sterk? Ik heb 4000 afgelost dit jaar! In juni wordt er weer 2000 afgelost.En de spullen die we kochten waren ter vervanging van kapotte spullen, daar is de buffer toch voor.

    Like

  5. Ik vind het altijd veel makkelijker om in maanden net na de overdaad van kerst niets te kopen dan nu zo in de lente. Dan is het weer tijd voor wat fatsoenlijke, minder winterse kleding, plantenzaden, wat frisse planten in huis en als je eenmaal begint met uitgeven komen er vanzelf dingen aan het licht die ook prettig zouden zijn om te hebben of te vervangen…
    Wat betreft je tas… Er zijn twee erge dingen: iets niet hebben en iets wel hebben. Daarbij is bezit van de zaak het einde van het vermaak. Dus google-ze en denk aan je 10.000 euro he 😉

    Like

  6. Gelukkig vond ik in de kringloop alleen maar dat shirt,waar ik al een tijdje naar zocht. Want de rekening van het waterschap,het inenten van de hond en een onverwachte nabetaling van een operatie van vorig jaar vond ik wel genoeg.

    Like

  7. Oei: we schaften aan: een kat, een kamerhoge krabpaal, een xbox als verjaardagskado voor kindlief, boeken voor het kind die niet in de bieb te krijgen zijn, kleren, de man nam 2 dure tijdschriftabo's, ik kocht een beetje prulletjes voor hobby en interieur (een houder voor foto's/kaarten) en als klap op de vuurpijl kochten we tickets voor een festival in de zomer…. Zoals ik al zei: het ging nergens over in maart.
    Deze maand vierden we de verjaardag van kindlief met familie (het slaapfeest met als uitje karten volgt in het najaar, wegens alle weekenden volgeboekt met leuke activiteiten en verjaardagen) en had zoonlief de boeken alweer uit 😉 . Scheelt dat we die uiteindelijk weer doorverkopen. Ook kocht ik nieuwe Docs wegens opeens een maat grotere voeten volgens de podoloog.
    Om het gat te dichten zijn we flink aan het verkopen geslagen op mp en dat helpt gelukkig wel 🙂

    Ik voel me niet schuldig. Het is ons geld, ons leven. En wij worden écht blij van die spullen+uitjes. Jeey het mag weer!

    Geniet lekker van je mooie spullies, dame. En koop jezelf een tas die je echt mooi vindt. Op fb staat een link naar onze advertenties: ik heb nog een mooie grote tas te koop voor een zacht prijsje. Kijk maar eens 🙂

    Fijne dag. Hoop dat bij jullie ook het zonnetje schijnt!

    x N

    Like

  8. Dat is ook consuminderen, goed overwegen wat je nodig hebt en keuzes maken. Heel goed van je dat je je tas hebt laten repareren. En doordacht dingen kopen waar je blij van word. Ik merk dat ik er dan extra blij van wordt ipv impuls aankopen. Ook nog aflossen, ik zeg goed bezig martine!! Gaat s al beginnen aan zijn ijscarriere op koningsdag? Leuke manier om er kennis mee te maken denk ik 🙂 leuk voor hem dat hij een toekomstdroom heeft. Moi is dat om te zien 🙂 en voor jullie lekkere ijsjes elk weekend 🙂

    Like

  9. Ja dat zou leuk zijn, ijs verkopen op die dag, maar je mag niet zomaar eigen bereid voedsel verkopen op koningsdag zonder vergunning. En bovendien, hoe houd je het goed koel? Nee hoor, we eten het lekker zelf op. Maar leuk is het zeker, zo'n enthousiaste ijsmaker in huis!

    Like

  10. Dat met die handtas vind ik echt een goed idee van jou. Ik zou er niet eens aan denken om een handtas te laten herstellen en zo een hoop geld uit te sparen. Dat ga ik onthouden! En in een kringloopwinkel ben ik zelfs nog nooit geweest. Als ik de positieve reacties bekijk, moet ik dat toch zeker eens doen.

    Like

  11. Sorry, ik ging uit van he doelstelling. Dacht dat je maart niet gehaald had. In het boek hypotheekaflossen staat als tip, probeer te leven alsof je een WW uitkering hebt.
    Ik weet dat ik nogal kort door de bocht ben. Ik zal niet meer reageren.

    Like

  12. Reageren mag maar iets meer nuance waardeer ik ;-).
    Maart hebben we gehaald. In april leggen we opzij wat lukt en zo hopen we in mei weer een aflossing te doen.
    Proberen te leven alsof je een ww uitkering hebt, ken ik die tip Maar dat gaan we niet doen. Ook dan zou het een jaar of 10 duren voordat de hypotheek is afgelost. En dan wordt het in mijn ogen echt afzien. Liever zoals we het nu doen met een balans tussen aflossen en soms gewoon wat luxe omdat we er van genieten.

    Like

  13. Hoi Martine, ben stiekem jaloers op de mooie blender:) ik heb een keukenmachine van hetzelfde merk. Dat is echt een.van mijn beste uitgaven geweest. Ik had al meerdere goedkope machines gehad en die begaven het zo snel. Moet wel bekennen dat hij met 200 korting gekocht is. Hier alleen geplande uitgaven gedaan. Een nieuwe poort en de benodigde planken etc. Allemaal met flinke kortkorting. Cadeautjes voor mijn dochter. Alvast gekocht voor deze maand Omdat het in de aanbieding was. Twee spijkerbroeken voor mij omdat ik er nog maar 1 had, ben meer een rokjes en jurkjes type. En nieuwe schoenen voor dochterlief. Voor mijn doen dus weinig impuls aankopen, ik ben trots op mezelf.

    Like

  14. Had jij geen Kenwood keukenmachine, of heb ik het zo mis? Bij mij kan daar nl. een blender op. Ik had de mazzel toen ik 'm kocht, dat daar een glazen blenderkan bij zat, maar durf er eigenlijk geen noten in te malen. Daar heb ik dan weer een ander maal-dingetje voor, al kan daar maar een kleine hoeveelheid per keer in. Dus ben eigenlijk wel benieuwd of noten malen in jouw blender makkelijk gaat. Misschien moet ik het dan ook maar eens in die van mij proberen.
    Maart viel hier gelukkig wel mee met uitgaven. April daarentegen…….ai!

    Like

  15. heeeeeeeel herkenbaar hoor! ik heb uuuuren gezocht naar een schaapsvel na het lezen van Valhalla haar blog over hoe heerlijk ze aanvoelen en leuke fotootjes erbij. Ook nog tegen astma las ik… nu heb ik 3 kindjes met longproblemen en ja hoor.. ik heb 2 leuke velletjes gekocht. en een partytent..

    Like

  16. Heel veel weer laten staan.:
    De leuke truitjes die ik eerst echt moet passen in plaats van online te bestellen.
    De veel te dure schoenen waarvan ik iets vergelijkbaars in de kast heb staan.

    Wat hebben we wel gekocht:1 mooie tuinset voor in de nieuwe achtertuin(die grote uitgave hadden we in februari ). Volledig bekostigd met de marktplaats verkopen van afgelopen maand.
    Voor de rest kadootjes voor manlief en concertkaarten

    Like

  17. Ik had toevallig zaterdag ook een blog over 'nodig' vs 'hebben'. Ik vind al een tijdje dat ik een prachtige leren tas 'nodig' heb. Maar dat is natuurlijk niet zo. Dus niet gekocht. En plotsklaps wel 2 weekendtassen gekocht voor de mannen. Want wat we nu gebruikten kon echt niet meer… Is dat een goede reden? Ik betwijfel het!
    Blijft lastig… Haha

    Like

  18. Noten malen moet je idd niet doen in de blender (of met een staafmixer) dat is te zwaar voor de motor. Maar je kan toch gewoon het grote hakmes van de keukenmachine gebruiken voor de noten? (en voor dadels, daar is bij mij ooit een staafmixer aan kapot gegaan).
    Mariska

    Like

  19. De Kenwood die ik heb is een mix- en kneedmachine waar evt. andere hulpstukken op kunnen. Het hak/raspgedeelte heb ik nog niet. Kan ik wel erbij kopen maar is vrij prijzig. Dus ik was benieuwd of het met de blender kon. Ik was nl. ook al bang dat dit te zwaar zou zijn voor de motor.

    Like

  20. Ik consuminder deze maand door full time te werken. komt er extra geld binnen en heb geen tijd om het uit te geven. Ben een erg impulsieve koper. mijn drie klerenkasten puilen uit.

    vriendelijke groeten Carla

    Like

  21. Ik vind dat je veel aflost. En iedereen kent wel de verleiding van mooie nieuwe spullen terwijl je iets vergelijkbaars misschien al hebt. Goed dat je je ervan bewust was. Je zult zometeen weer helemaal blij zijn met je oude nieuwe tas.

    Ik ben sinds een aantal jaren zeker bewuster van wat ik uitgeef en ik spaar relatief veel per maand voor een eenoudergezin. Desondanks weiger ik om me/ons maar alles te ontzeggen en op dat ww niveau te gaan leven. Er is ook nog zoiets als genieten van het leven. Het is al kort genoeg en niet alles draait om de toekomst. (Meer) aflossen is al een luxe. Dat mogen mensen best beseffen.

    Suzanne

    Like

Zeg het maar!

