Eten voor € 2,50 per dag

Deze week stond er een interessant artikel in De Volkskrant van culinair journaliste Loete Olthuis. Samen met haar vriend deed ze een experiment van 30 dagen. In deze periode aten zij voor  € 2,50 per persoon per dag, alle maaltijden en tussendoortjes inbegrepen. Zij vroeg zich af – met mensen in haar achterhoofd die moeten rondkomen van een dergelijk  budget – of het mogelijk is om voor € 2,50 per dag te eten én of dat eten dan nog wel gezond of duurzaam is.

Haar conclusie – tot haar grote verbazing want de schok was groot met dit budget – was dat het kan, mits je niet al te veel prijs stelt op afwisseling in de keuken en vooral een beetje kunt koken. Het vroeg veel van haar creativiteit en ook tijd om overal het goedkoopste te kopen. Ze aten minder zuivel en weinig vlees in deze periode en meer peulvruchten. Qua gezondheid en duurzaamheid scoorden ze echter goed, volgens de maatstaven van het voedingscentrum die ze hun menu liet doorlichten.

Olthuis sprak haar bewondering uit voor mensen die altijd zo moeten eten. Het kost héél veel tijd en discipline. Je moet creatief zijn, kunnen koken en wat van gezond eten weten. Petje af voor alle mensen die noodgedwongen altijd zo moeten leven’.

Eén aspect miste ik. Zó eten lukte haar en haar vriend maar net. Maar je hebt ook af en toe visite, iemand die koffie komt drinken of mee eet. Dát kan dus eigenlijk niet met dit budget. Of bijvoorbeeld iets lekkers kopen of maken voor de feestdagen.  Laat staan als je kinderen hebt, die graag naast gewoon eten ook iets lekkers mee naar school willen nemen. Of om lekkers en eten roepen als ze uit school komen. Pubers hebben bijvoorbeeld altijd honger, die van mij wel in ieder geval.

Ik vond het een interessant artikel en ook goed dat er aandacht aan wordt besteed aan het feit dat er mensen in onze samenleving zijn die zo weinig geld aan eten kunnen besteden en dus soms moeilijke keuzes moeten maken. Nog leuker zou ik het vinden om te lezen dat iemand met veel kennis van eetzaken een ander die moet rond komen van dit bedrag een tijd helpt qua menuplanning, recepten en inkopen. Wat zou er dan gebeuren? Want het is nogal een verschil of je zoals Olthuis vanuit je ivoren toren neerdaalt en een interessant experimentje doet of dat je daadwerkelijk meedraait in een gezin waar het experiment de harde realiteit is. Ik bedoel dit niet aanvallend, Olthuis bedoelt het goed maar haar normale eet- en uitgavenpatroon wijkt enorm af van de bijstandsmoeder waarover ze het heeft in haar artikel. Olthuis had zelfs nooit eerder echt op prijzen gelet, schreef ze. Ik denk dat het nogal scheelt of iets een leuke interessante uitdaging of experiment is of dat je van € 2,50 moet rondkomen als sluitstuk van een periode waarin er waarschijnlijk al veel mis is gegaan en de rek er wat uit is. Achter veel mensen die van dit bedrag moeten rondkomen schuilt een verhaal van ellende, ziekte, scheiding, ontslag, pech en/of schulden, stel ik me zo voor.

Rondkomen van zo’n laag budget lijkt mij in ieder geval heel moeilijk – verwend als ik ben met biologisch vlees en mijn glutenvrije/suikervrije/zuivelvrije eetpatroon – en ik ben blij dat ik dat niet hoef te doen. Want ik kan me voorstellen dat je met zo’n budget continu met eten bezig bent op een wellicht krampachtige manier. Ik voel dan ook niet de minste behoefte om ook zo’n experiment te doen. En hoop maar dat de nood nooit zo hoog zal zijn dat het wel moet.

Zou jij kunnen rondkomen van € 2,50 per dag?

48 gedachtes over “Eten voor € 2,50 per dag

  1. Goed geschreven en precies wat ik ook dacht en ervaren heb. Dat het overzichtelijk is als je weet dat je het maar 30 dagen hoeft vol te houden en daarna weer terug kan naar je oude patroon. Dat is geheel anders dan dat je geen licht in de tunnel ziet.

    Like

  2. 2.50 is echt weinig , ik kan wel rondkomen van 3.50 :). Januari is altijd mijn low budgetmaand, dan doe ik dit soort experimenten. Voor deze doelgroep zou een moestuin ideaal zijn, een welkome aanvulling maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd 😦

    Inderdaad petje af voor mensen die hier altijd van rond kunnen/moeten komen.

    Like

  3. Oeh, dat lijkt mij erg zwaar! Ik merk wel dat in drukke tijden de boodschappen mij meer geld kosten omdat je dan voor snel, makkelijk etc. gaat. Maar het gat naar 2,50 per dag is wel groot!
    Niet-bloggende-Marion

    Like

  4. Het was een goed artikel. Wat ik ook goed vond was dat ze alle boodschappen op de fiets deed, zodat goedkoop bulk inkopen eigenlijk niet mogelijk was. En met oudere kinderen en zonder moestuin lijkt me dit bedrag voor langere tijd gewoon te laag. Het lijkt me geen pretje om zo te moeten leven, gezond eten zal op termijn er wel bij inschieten

    Like

  5. Bedoel je dat je vindt dat het experiment van de journaliste niet valide is omdat ze niet “ook nog” stress ervaart van geldproblemen en onverwachtse situaties?
    Eerlijk gezegd ben ik dat niet met je eens. Heb het artikel niet gelezen, maar als zij wilde proberen of het mogelijk is om van 2,50 per dag te eten en daar eerlijk mee is omgegaan, dan is het toch gewoon een goed experiment?
    Zelfs als het níet gelukt was….

    Je bootsts situaties van anderen nooit “zo maar” na. Kannie. Dan zou je geen experiment moeten doen maar een observatief onderzoek.

    Haar eigen situatie (ivoren toren) is niet perse een reden dat het geen goed experiment zou zijn. Het gemis van een puberzoon ook niet…. tenzij ze zou claimen uitgeprobeerd te hebben dat ze wilde proberen hoe het is om met een gezín met een/meer opgroeiende kind(eren) van zo weinig rond te komen…

    Of mis ik je punt?

    Overigens vraag ik me bij dit soort onderzoeken eerder af of mensen niet toch, zonder erbij stil te staan, zout, kruiden, olie etc uit de voorraad gebruiken. Daarnaast denk ik ook dat het terugrekenen van kosten van porties uit grote verpakkingen gevaarlijk is. We gooien met zijn allen immers nogal wat voedsel weg, zeggen de statistieken….

    Like

  6. Ik vond het ook een interessant en eerlijk artikel. En natuurlijk is er een verschil als je dit als experiment doet of als het moet. Maar dat geeft ze zelf ook aan. Het is hetzelfde als consuminderen omdat het moet of omdat je daar zelf voor kiest (meestal met een bepaalde reden natuurlijk, maar veel van ons kunnen terugvallen op een buffer als de nood aan de man is). Ik vond het tenminste niet zo'n belezen verhaal, waar met het vingertje gewezen werd. Ze gaf haar eigen zwaktes aan (net zoals jij altijd heel eerlijk doet, en dat waardeer ik :-)).
    Positief ook eigenlijk: het kan, maar je moet er best wel wat dingen voor laten. Hee, waar ken ik dat van? 😉

    Like

  7. We zijn hier met z'n vijven,(man, vrouw, zoon 21, dochter 19, dochter 14) dus we zouden dan 12,50 euro per dag kunnen besteden, maal 7 voor één week, dat zou een bedrag maken van 87.50 euro per week. Daar zitten we elke week onder, dus ik vond het helemaal geen kunst wat ze deed… we eten daar gezond en gevarieerd van en er is meer dan genoeg ruimte voor lekkere extra dingetjes. Ook verjaardagen zitten er bij in. 'k Zit er wel net onder hoor, we zitten al jaren achter elkaar op 85 euro per week aan boodschappen (gemiddeld, ik koop altijd aanbiedingen, heb een heel grote voorraadkast, dus de ene week geef ik meer uit, maar er zijn ook weken dat ik niet boven de 60 euro uitkom). 'k Koop af en toe dingen biologisch, niet structureel, dat dan weer niet.

    Like

  8. Wat moet dat moet zou ik denken, maar het lijkt me heel, heel erg niet fijn! Dingen als roomboter, griekse yoghurt, vers fruit, lekkere kruiden en grote mokken koffie maken het leven wat mij betreft toch wel veel aangenamer. Ik ben daarom erg blij dat we toch wat meer kunnen uitgeven.

    Like

  9. Als iemand uit pure noodzaak zo weinig te besteden heeft, is er idd waarschijnlijk veel stress en ellende (aan vooraf gegaan). Dát maakt het extra moeilijk om te zorgen voor gezond en duurzaam eten. Ik merk het zelf.. Als ik in een slechtere (extra vermoeide) periode zit is alles me te veel, dan hou ik het makkelijk en simpel. Op zich is het een goed onderzoek, maar haar luxe positie doet er wel aan af. En wat hebben de mensen eraan die écht zo moeten leven? 'Het kan' is een wel erg simpel antwoord.

    Like

  10. En veel tijd, dat kost het. Iets wat veel mensen met een heel laag inkomen niet hebben ook.
    Maar voor €2,50 per persoon wordt hier €10 per dag. Dat gaan we eens testen komende maand. Want volgens mij is variatie best mogelijk.

    Like

  11. Voor 2,50 pp alleen het eten is wel te doen, dat zou voor ons 35 per week worden.
    Dan kunnen we wel minder kopen dan nu maar het is wel te doen als het moet.
    Leuk is het niet want je kan nooit echt veel extra doen.
    Alhoewel het best meevalt wat je er nog voor kan kopen.
    Maar ik merk wel dat nu ik veel minder vlees koop ik best met minder toe zou kunnen als we zouden willen.
    Maar dat willen we niet want we eten best veel fruit momenteel en dan ben je al snel boven de 35 per week.

    Like

  12. Voor ons zou het dan ook € 35,- per week zijn, eigenlijk deed ik dat altijd al. Inmiddels ben ik iets hoger gegaan, mijn weekbudget is nu € 40,- . De verhoging is voor nog luxere boodschappen en meer lekkere dingen.

    Vorig jaar deed ik het rond deze tijd met € 25,- per week voor twee personen, dat is toch echt wel mijn grens. Maar toen was het (helaas) ook echt noodzakelijk.

    Like

  13. Dat doe ik al uit noodzaak. Met een gezin van vijf is de variatie en speelruimte van het budget denk ik iets makkelijker. Het lukt door alleen 'echt' eten te kopen, op relevante aanbiedingen te letten, basisprodukten en seizoensprodukten te gebruiken, waardoor heel veel supermarktspul al afvalt. Bij trek in een tussendoortje verwijs ik eerst naar de fruitschaal. Er verdwijnt hier ook bijna nooit eten in de afvalbak. En we houden ervan om zelf te koken (om de dag vegetarisch) en te bakken, dat is ook makkelijker met verjaardagen. Alleen onbeperkt schransen en voltanken is er hier niet bij. Als ik niet meer zo hoef te leven, gaat er daarom weinig veranderen.

    Like

  14. In de UK heb je Jack Monroe die noodgedwongen van 1 pond per dag moest eten samen met een klein kind. Zij kreeg bekendheid omdat ze actie ging voeren. Zij kon inderdaad goed koken maar toch was het een hele omschakeling van eerst gewoon alles kunnen kopen tot ontslag en iedere cent omdraaien. Zij schreef het 'austerity 'kookboek A girl called Jack. Ze publiceert iedere dinsdag een recept in de Guardian. [Gratis te lezen online].

    Like

  15. nee hoor, ik vind het artikel juist goed, dat schrijf ik ook, ik wil haar niet aanvallen. Alleen haar realiteit is heel rustig en stabiel. Ik zou het nóg interessanter vinden het te volgen vanuit een situatie waarin het moeten is en kijken tot welke conclusies ze dan zou komen.

    Like

  16. Ik zou het wel kunnen, maar ik ben ook niet zo moeilijk en weet genoeg van eten om er een beetje creatief mee te kunnen zijn. Overigens zit teveel snoepen en chips eten er dan natuurlijk niet in, maar voor mijn gezondheid zou dat ook weer niet zo'n groot offer zijn.

    Like

  17. Ik heb het artikel ook gelezen en ik moest wel lachen dat ze verbaasd was dat ze nu haar ontbijtje met biologische rozijnen vaarwel moest zeggen…. Dan heb je inderdaad nog nooit op de prijzen gelet volgens mij!
    €2,50 per persoon zou voor ons €52,50 per week betekenen, zonder de tweeling. Ik probeer altijd voor Max €50 boodschappen te halen, dus dat lukt hier wel!
    Al is het wel zo dat onze kleine man 1 warme maaltijd op het Kdv krijgt elke week en de andere dag eten ze een boterham. Daarnaast eet mijn man eens per week op zijn werk en eet ik dan vaak met de kinderen en mijn ouders samen, dus dat scheelt natuurlijk al!
    Ik denk dat het inderdaad een stuk makkelijker wordt als je het op deze manier kunt doen. Als het moet, wordt het alweer anders….

    Like

  18. 2,50 per dag keer vijf personen (man, vrouw, dochter 3, zoon 2, baby 0) is 12,50 per dag, 30 dagen per maand is 375 euro. Dat geven wij hier niet uit, per twee maanden geef ik zo'n 600 euro uit aan de boodschappen. En dat is incl. luiers (en daarom telt de baby mee), verzorgingsspul, huishoudspul etc. En dan hou ik me niet eens heel erg in, de zakken chips en repen chocolade, de koekjes en de etentjes met vrienden zitten hier ook gewoon bij. Plannen en keuzes maken, dat is de sleutel. Is wel makkelijker als het niet hoeft, dat geloof ik wel.

    Like

  19. Net als eerder genoemd gebruik ik ook de maand januari om te experimenteren met andere eetgewoonten en minder uitgaven op dat gebied. Altijd een reactie op de overdaad van de feestmaand ervoor. Nooit is het me gelukt om het regime van de januarimaand vol te houden voor de rest van het jaar. Ik houd rekening met seizoensgroenten, let op aanbiedingen en heb dan wel geen moestuin, maar wel kruiden in overvloed op het balkon. Het kost inderdaad ontzettend veel tijd om met weinig geld toch lekker te koken. Dat vereist energie en discipline. Dat moet je maar op kunnen brengen. Bovendien is er weinig afwisseling. Qua fruit heb je weinig keus, het zijn appels, mandarijnen en peren en appels en mandarijnen en peren en appels, enz. O ja, af en toe een banaan. Gerechten moeten eenvoudig van opzet zijn. Niet teveel verse ingrediënten. Een basis van ui, knoflook, gedroogde kruiden en specerijen en eventueel nog wat tomaten in blik gecombineerd met pasta, aardappels, peulvruchten en één of twee groenten. Alles moet heel uitgekiend aangeschaft worden en precies op het juiste moment gebruikt. Zodat je aan het eind van de week nog een preitje over hebt, met een stukje kook en wat wortels, zodat je zelf nasi kunt maken, want de Chinees is natuurlijk veel te duur. Bij die nasi hoort echter sambal, komkommer of een atjar en liefst nog (eigengemaakte) pindasaus. Het valt altijd duurder uit dan je denkt. Mijn man en ik zijn dol op peulvruchten en stamppotten, maar niet de hele week. Ik kook graag, dus ik wil ook wel eens experimenteren. En ja, dan moet ik wel eens iets aanschaffen wat ik niet in de kast heb staan. Dat kan ik me met 2.50 euro per dag echt niet permitteren. Ik ben opgegroeid in een arm gezin. Nooit honger gehad en mijn moeder kon ook nog aardig koken. Maar ik ben toch heel erg blij dat ik iets meer uit mag/kan uitgeven aan voedsel dan zij destijds. Daarnaast heb ik het artikel ook gelezen en ik vond dat deze dame een eerlijke poging had gedaan om letterlijk uit haar luxueuze positie te stappen en een experiment aan te gaan waar niemand haar om had gevraagd, maar wat door mij i.i.g. wel werd gewaardeerd. Zij heeft via de krant toch een veel groter bereik en ze zet zo mensen aan het denken over hun relatieve overvloed. Groet, Anna

    Like

  20. Wij hebben een boodschappenbudget van 45 euro per week. Daar leven twee volwassenen, drie konijnen, tien vogels en twintig vissen van.
    Ongeveer eens per halfjaar geef ik 100 euro uit in duitsland. Daar koop ik drogesterijartikelen en grote voorraden biologisch eten.
    Als een van ons zuivelvrij of glutenvrij moet gaan eten vrees ik dat de helft van mijn pastasauzen, die dan bij de rijst gaan, de helft van mijn groenteprutjes voor bij de rijst en al mijn ovenschotels van het menu af kunnen. Kwark, melk, yoghurt, zure room, maar ook beschuit, kaas, bladerdeeg en gewoon deeg. En dat weglaten is geen succes hier. Ooit vergat ik de kwark, we hebben het opgegeten maar brrr ik was weinig keukenprinses die dag. En vervangen wordt geldtechnisch een probleem.
    Daarnaast eten we hier veel brood. Meestal bak ik zelf met bloem en volkorenmeel uit duitsland. Soms heb ik deels Rogge, spelt of mais meel.
    Er zijn weken dat ik naast roomboter als beleg kaas, appelstroop of pindakaas in huis heb. Iemand noemde het armoede dat wij nooit pasta hebben. Nu vinden wij die pasta geen probleem. Maar soms zouden we graag honing hebben. Of sla, ei en kaas. Dat kan wel, maar dan eten we de rest met tevredenheid.
    Ach. Zo'n laag budget houdt de fris, de koeken, de chips, de chocola, de snoepjes en de alcohol buiten de deur. Samen met pakjes, zakjes, afhaalbrij en kant en klaar. Hier liggen ingrediënten, geen maaltijden.

    Petra

    Like

  21. Je zou inderdaad een keertje kunnen kijken op het blog A girl called Jack: http://agirlcalledjack.com/
    Ze is nu dankzij haar acties een bekende persoonlijkheid die genoeg kan besteden aan eten.
    Maar in 2012 (zie de blogposts uit die tijd) had ze het heel arm (in Groot-Brittannië is de sociale zekerheid zeker beroerder dan in Nederland), en daarom is ze online recepten gaan plaatsen die weinig kosten.
    groeten anna

    Like

  22. ik merk wel dat er over t algemeen van uitgegaan word dat iedereen gezond is , zelf zijn / haar boodschappen kan doen en nog KAN koken …… man en ik zijn allebei chronisch ziek , koken gaat niet meer en alleen aan 2 maaltijden zijn we al minstens 8 euro kwijt 😦

    Like

  23. Hier met z'n 6en en moet zeggen dat ik het dan ook niet moeilijk vind. 15 x 7 +105 euro per week, wij doen eetboodschappen voor 80 euro per week, is echt goed te doen, wij krijgen wel fruit en 1 stuks groenten van manlief z'n werk, we kopen daarnaast nog appels/bananen soms ander seizoensfruit zelf en natuurlijk de rest van de groenten, maar we hebben hier zeker ook gewoon schoolkoekjes, soms ijsjes, snoep en chips niet te veel natuurlijk maar is ook niet gezond.. Gr. Anne

    Like

  24. Hier lukt dat ook prima. Maar ja, met een grote groep is eten en drinken per persoon gerekend vaak veel goedkoper. Zo kosten mijn warme maaltijden meestal rond de 7,50 en dat is voor 11 personen. Mijn broden bak ik zelf en kosten 1,25 (inclusief stroom) per brood van 1200 gram. Aardappels/groenten/fruit koop ik aan het einde van de markt en daar geven we maximaal 15,00 per week aan uit. Daarmee kunnen we ook royaal onze twee stuks fruit per dat eten. We eten gevarieerd en gezond en er is altijd plaats voor een meeëter.

    Like

  25. Wij zaten voorheen ook op 2,50 per persoon per dag maar wel inclusief nonfood, omdat het niet meer lukte en we de ruimte wel habben, hebben we ons budget verhoogd van 70 euro in de week voor 2 volwassene en 2 kinderen naar 90 euro. Dit is inclusief luiers, schoonmaak middelen enz. Het gekke is dat we sinds de verhoging van het budget rond het oude bedrag blijven schommelen. De ene week 65 euro de andere week 75. Toch blijf ik het nieuwe budget hanteren zo kan ik langzaam wat potjes extra opvullen. Of een keer toch kiezen voor de luxe boodschappen. Eigenlijk hou ik mezelf natuurlijk wel voor de gek omdat we nu wat geld over houden elke week. Ach dit motiveerd meer, dan aan het begin van de maand gelijk het bedrag op de spaar rekening te zetten.

    Like

  26. Ik krijg acuut een inzinking als ik zie met hoe weinig budget word gekookt. Ik geef erg veel uit aan de boodschappen voor vier (volwassen) personen (waaronder twee sportfanaten). Omdat ik zelf zonder brood wil geef ik ook best veel uit aan de lunch. Ik word wel weer geïnspireerd om nog eens te kijken hoe het goedkoper kan.
    Petje af voor degenen die het met zo een laag budget voor elkaar krijgen om gezond te eten 🙂

    Like

  27. Ik zie nog vaak dat mensen met minder geld, of schulden, veel kant en klaar kopen, ook kopen “omdat het in de aanbieding is”(zonder dat het echt nodig was)
    Ik zou graag die mensen leren koken, met kruiden, leren boodschappen doen.Uitleg geven hoe je gezond kan eten met minder geld.
    Maar..mensen WILLEN dat niet. Paar keer aan begonnen, en dan stoppen ze want ze willen perse kantenklaar pizza, ze mopperen tegen mij dat ze zo weinig te besteden hebben en niks kunnen kopen, terwijl ik leef van minder weekgeld dan zij doen. Als ik dat zeg worden ze soms zelfs boos op me. Ze willen in een zielige slachtofferrol blijven zitten.
    Gelukkig kom ik internet wel mensen tegen die intrinsieke motivatie hebben om wat te doen aan gezond en zuinig leven.

    Groet,Greet

    Like

  28. Gek genoeg lijkt het heel weinig tot dat doordringt dat het per persoon is.. Dus hier 10 euro per dag, 70 euro per week… Ik probeer het met 50 euro te doen dus ha, dit doe ik al.. En ik eet elke dag vers, zeker 5 dagen vlees of vis, fruit, groente.. Maar wel simpel en basic, recepten met veel toestanden sla ik over (vanavond bijv. visburgers, wokgroente en rijst). Kinderen krijgen gewoon schoolkoekjes/pakjes drinken mee. Krentenbollen en (goedkope) crackers als tussendoortje voor de eeuwig hongerige pubers. Ook zijn er altijd koekjes en chocolade in huis (en niet alleen voor de kinderen) Er gaat elke dag wel een brood doorheen, dat haal ik in de aanbieding en vries ik in.
    Zelf drink ik maar een kop koffie per dag en geen alcohol, en eet ik het liefst pindakaas op brood, dus ik ben best goedkoop:) Voor feestdagen heb ik wel wat extra budget, maar visite kan prima. Julia

    Like

  29. Ook speelt mee dat je “bekend” bent geworden en ze je in het dorp en omstreken goed kennen en vaak aan jullie denken als ze iets over hebben van fruit/groente/hout etc. etc. Ook nog slager in de familie.

    Lees zo graag bij je, omdat reageren niet meer kan op blog dan maar eens zo: Heel veel dank voor alle leuke en wijze lessen!

    Like

  30. Ik ben blij dat ik niet meer van zo weinig geld hoef rond te komen, maar zou het experiment wel eens aan willen gaan in een vakantie ofzo, als er tijd is om aanbiedingen af te lopen.
    Ook fijn dat we nu een huishouden van 2 zijn, dan is het relatief goedkoper eten dan toen ik nog alleen was.

    Like

  31. 2,50 is wel zeer weinig voor 2 personen. Ik zou het denk ik niet kunnen, maar ik heb nu een gezin met 3 kinderen dus zeker weten doe ik het niet. Ik denk wel dat ik het zou kunnen als het zou moeten, maar vrijwillig, nee.

    Like

  32. Ik lees ineens een reactie, het is 2,50 per persoon. Dan zou ik het zeker wel kunnen.
    2,50x 5 personen=12,50 per dag x30 dagen 375,
    volgens mij is dat ongeveer wat wij uitgeven per maand.

    Like

  33. Diezelfde gedachte had ik ook, inzinking nog niet niet maar kan er met mijn pet niet bij dat het voor zo goedkoop kan.

    Maar goed, ik eet bv speltbrood en speltpasta vanwege mijn maag/darmproblemen, Alpro soya producten, ja dan ben je al snel meer kwijt. Een speltbrood kost bijvoorbeeld al twee keer zoveel als een gewoon brood.
    Maarja voor mijn gezondheid heb ik het dan wel weer over.

    Maar het blijft knap!

    Like

  34. nou , volgens mij ,”reis “je dan ook gratis , met een flinke storm …….
    kom op zeg , dan leef je ook niet gezond hoor , want gezonde produkten zullen er dan ook flink bij inschieten …
    sorry , maar deze “geldverhalen “geloof ik absoluut niet !
    de een kan het al mooier vertellen als de ander !

    Like

  35. Anoniem, zolang mensen een verhaal met getallen staven en onder hun eigen naam reageren, vind ik dat geloofwaardiger dan iemand die als “Anoniem” alleen maar zegt het niet te geloven.
    Gezond eten kan blijkbaar wel (zie artikel), al is het heel goed opletten en plannen. Mijn eigen ervaring klopt hiermee. En waarom zou Wendy dat niet kunnen? Ik hoor graag welke tips en truuks Wendy toepast, dan kan ik er misschien enkele van overnemen. En als ze het mooi vertelt, is dan bonus.
    En met een storm “reis” ik net zo gratis als anders, maar ik fiets dan ook graag. Fiets jij ook graag?

    Like

  36. Lidl boodschappen lijst

    Dag 1

    4x
    Aardappelen 2,69
    2 zakken zuurkool €0,80
    8 Hamburgers €5

    Dag 2
    4x
    Aardappelen
    1Doperwten of andere pot groenten €0,69
    2x 15 Visticks €2,40

    Dag 3
    4x
    2x Gebakken Aardappelen
    2x Appelmoes €1,10
    Kipfilet per kilo €5,80

    Dag 4

    4x
    2x Bruine bonnen €1,69
    Runder gehakt €5,80
    Rijst
    Knoflook €0,80
    Tomaten puree €1,20
    Olie €1,20

    Dag 5

    4x
    Spaghetti €0,55
    Gehakt €5,80
    Tomaten puree nog over van de bruine bonen per 4 verpakt
    Soepgroenten €0,60
    Ui
    Knoflook

    Of
    4x
    Macaroni €0,40
    Tomaten puree
    Soepgroenten €0,60
    Ui
    Knoflook

    Dag 6

    4x Kofte of kebab van rundergehakt
    2x Met sla €1.20
    Ui
    Tomaten €0,80
    Olijven €0,70
    Sambal saus

    Met Rijst of tortilla €0,90

    Dag 7

    Voor 4 dagen
    Rijst €3,69
    verse groenten turkse groenten man of supermarkt aanbieding €1 voor 2 dagen
    Tomaten puree jus
    met kip filet

    Ontbijt middag eten voor de hele maand
    Müsli €1.45 €11,60
    Yoghurt €0,60 7,20
    2 Broden €2 €8
    Ei €1,20 €2,40
    Kipfilet broodbeleg €1,20 €6
    Broodpizza van ui kipfilet en tomaten puree broodbeleg €0,50

    €54,33

    €25,67 voor de maand over om zelfgemaakt drinken van te maken en fruit van te kopen thee te kopen en koffie etc.

    Met rundergehakt kun je meerdere dagen zeker als je 2kilo in koopt dat geld ook voor, de kipfilet ,kruiden zal je in de loop der tijd moeten kopen in plaats van rundergehakt kun je ook rundvlees kopen let wel op aanbiedingen is mijn advies

    Limonade zelf maken
    Ice tea zelf maken
    Gember bier zelf maken
    Citroen limonade
    Sinaasappel sap
    Smooties

    Opties om af te wisselen

    4x
    Linzen soep
    Linzen €1
    Gehakt
    Tomaten puree
    Afbak lidl Stokbrood €0,70

    Groenten soep

    Kebab met pitta en aardappel wedges

    Pitta bij de lidl €0,70

    Zelfgemaakte Kentucky van Kipkluifjes met aardappel wedges echt een aanrader
    Kentucky kruiden bij de toko €1
    Sla €0,70
    Aardappel wedges €1 per zak
    Kilo Kipkluifjes €3,50 turkse slager

    Like

Zeg het maar!

