Gezondheid en zorgkosten

In de zoektocht naar verbetering van mijn gezondheid kwam ik terecht bij de acupuncturist. Ik ben nu 6 keer geweest en ik heb het idee dat het aanslaat. Mijn lijf voelt anders aan, meer ontspannen en ik kan makkelijker rust pakken. Misschien klinkt dat vreemd voor iemand die altijd moe is, maar ik rust nooit goed uit. Dat is ook een onderdeel van ME: het herstellend vermogen van het lichaam werkt niet goed. Wel ben ik – ondanks dat de behandeling aanslaat – nog steeds moe, maar dát komt volgens de acupuncturist omdat mijn lijf nog steeds niet in een staat verkeert waarin het kan uitrusten en opladen. Ik moet volgens hem wát ik doe (nog) beter afstemmen op wat er aan energie is. Met andere woorden: ik sta nog steeds in het rood en dat terwijl ik vind dat ik inmiddels een prijs verdien voor aangepast gedrag ;-).

Het is wel even wennen. Ik beschouw mezelf als een expert op het gebied van ME. Ik ben ervaringsdeskundige én ik heb veel gelezen erover. De acupuncturist bekijkt ME vanuit een heel andere hoek. Hij denk in warmte en kou en in balans en onbalans, in yin en in yang. Hij doet elke keer een polsdiagnose en besluit dan waar hij de naalden gaat zetten. Hij vertelt niet altijd waarom iets waar wordt gezet en ik ben juist iemand die altijd het naadje van de kous wil weten. Waarom vorige keer 3 naalden in mijn buik, 1 in mijn pols, 2 in mijn been en deze keer alleen mijn polsen en enkels/voeten? Daarom vind ik het soms moeilijk om me over te geven aan zijn behandeling. Omdat ik voel dat er wel degelijk iets gebeurt in mijn lijf, ga ik er mee door. ME/CVS kan natuurlijk best én een getraumatiseerd zenuwstelsel zijn én een disbalans in warmte/kou en disbalans op het gebied van de organen. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.


Omdat M. heel vaak migraine heeft, sleepte ik hem mee stuurde ik hem met zachte dwang ook naar deze acupuncturist die zegt dit heel goed te kunnen behandelen. Inmiddels heeft hij zijn eerste behandeling gehad. Omdat M. al jaren niet meer aanvullend verzekerd is, betalen we dit zelf. Ik heb eens nagekeken, hij heeft de afgelopen vier jaar geen medische kosten gemaakt, met uitzondering van een tube zalf. De kosten van een aanvullende verzekering hebben we dus voor hem ruimschoots terug verdiend.

Zelf ben ik wel altijd aanvullend verzekerd, omdat dit in mijn situatie het gunstigst is. Helaas ben ik nu bijna door mijn vergoeding voor alternatieve therapie heen. Dat betekent dat we de komende tijd iets meer dan € 200 per maand gaan ophoesten voor M’s en mijn behandelingen. We gaan allebei om de week en het kost € 48 per keer. Daarnaast kreeg ik gisteren onverwacht – want nooit meer aan gedacht – een rekening van € 260 van het geprik in mijn pols in het ziekenhuis eind vorig jaar. Dát viel nog onder de eigen bijdrage van 2014. Soms baal ik daar wel van. Ik heb vorig jaar echt wel zorgkosten gehad maar veel dingen zoals mijn voorgeschreven slaapmedicatie worden gewoon niet vergoed door verzekeraars en dus hoppa, trekken we maar weer de portemonnee.

De kosten van de acupuncturist en die rekening van het ziekenhuis had ik niet begroot. Wel begroot was een beugel voor mij en extra kosten voor fysiotherapie omdat er nog ‘maar’ 40 behandelingen worden vergoed. Dus moet ik nu kiezen: minder aflossen dit jaar of dit ook van de buffer betalen (net als de andere extra zorgkosten).

Wat zouden jullie doen?

37 gedachtes over “Gezondheid en zorgkosten

  1. Ik zou denk ik kijken naar de buffer die je hebt. Als je daar genoeg ruimte hebt om de zorgkosten te betalen en nog het idee te hebben dat je goed zit, dan zou ik het aflossen doorzetten. Als dat niet het geval is, dan zou ik meer geld uitgeven (als in: aflossen) even op de iets langere baan schuiven. Maar in principe zou dit wel iets zijn dat valt onder een buffer, dus als je bijvoorbeeld 10.000 aan buffer hebt en de zorgkosten van alleen M zijn €1000 (ik heb gewoon even dan 10 maanden x de helft van €200 geteld), dan zou ik het eerder van de buffer doen.

    Like

  2. Je buffer is voor onvoorziene kosten. En je buffer moet je helpen je normale leven en doelen te verwezelijken. Dat klinkt mij als de perfecte manier om deze onverwachte “rekeningregenbui” op te vangen via je buffer, af te lossen en daarna als eerste je buffer bij te spijkeren. Dit ervanuitgaande dat je buffer niet volledig wordt geleegd via deze rekeningen (want een autoreparatie en kapotte wasmachine moeten nog wel te fixen zijn).
    Sterkte en zo goed blijven doorgaan!

    Like

  3. Ik zou wat minder aflossen Martine. De buffer zoals izerina ook zegt, bewaren voor als er iets vervangen moet worden/stuk gaat. Jullie hebben dit jaar al 4000,- extra afgelost, wees daar tevreden mee, het is al een heel groot bedrag.

    Like

  4. Misschien het geld van opa (1000 euro was het toch?) hiervoor aanwenden i.p.v. jullie oorspronkelijke doel 10.000 euro aflossen op te hogen. Zo hou je je buffer in stand, betaal je je rekeningen en haal je toch je doel:) Julia

    Like

  5. Wat me in je verhaal opviel is dat je geen vergoeding krijgt voor slaapmedicatie. Ik weet dat al een aantal jaren benzodiazepinen (waar slaapmiddelen ook onder vallen) niet meer vergoed worden. Alleen wel voor diegenen die echt niet zonder kunnen en waarvoor geen vervangende therapie bestaat. Zo krijg ik mijn angstremmers wél vergoed. Degene die bepaald dat ik echt niet zonder kan is mijn behandelend arts. Hij zet code B2 op mijn recepten die ik indien bij de apotheek en vervolgens worden mijn angstremmers gewoon vergoed via de basisverzekering (ik heb geen aanvullende verzekering). Anna

    Like

  6. Ik zou mijn buffer er voor aanspreken. Zo'n enorm bedrag is het niet en die 10.000 of hoeveel was het is toch ook maar zo hoog omdat het zo'n leuk rond bedrag is. Die buffer heb je uiteindelijk voor onverwachte kosten, en dat zijn die ziektekosten wel.
    Het aflossen van je aflosvrije deel moet toch, en in een normale situatie (een annuïteitenhypotheek) zou het gewoon ook al tijden bij je vaste lasten hebben gehoord. Dan had je er al jarenlang voor betaald. Dat ben je nu gewoon aan het inhalen… Zou fijn mijn aflosdoelen gaan halen en dan daarna die buffer weer bijspijkeren. Maar ik vond aflossen altijd erg fijn, dus ben wellicht bevooroordeeld 😉

    Like

  7. Het zal aan het medicijn liggen. Ik slik een combinatie van melatonine en amytriptilline die samen bij elkaar worden gebruikt voor mensen met een verstoord slaappatroon. Het is altijd op voorschrift, al 5 jaar lang wordt met de juiste code doorgegeven, er is gebeld met de verzekeraar hierover, meerdere malen en het wordt niet vergoed. Nou ja, dat is dan maar zo.

    Like

  8. Ik zou het ook van de buffer doen, die is tenslotte voor onvoorziene uitgaven. Aan de andere kant las ik het idee om het aflossen weer op de 10.000 te zetten, i.p.v de 11.000 door de schenking. In ieder geval hiermee doorgaan, als het je helpt! groetjes Esther

    Like

  9. Het is wel altijd balen, die extra kosten waar je niet op gerekend hebt zeker die 260,00 euro van het zh. Ik zou dit geld ook van de buffer afhalen en als er ruimte is weer aanvullen t.z.t. Misschien is 10.000 euro i.p.v. 11.000 euro aflossen dit jaar ook een optie? (en dat is nog steeds heel goed als je dat haalt!)

    Like

  10. En zo heeft ieder z'n eigen idee hierover 🙂 Ik zou de gift van opa sowieso niet gebruiken voor de ziektekosten, extra aflossen is voor mij een feestelijker besteding. Die onverwachte ziektekosten vallen wat mij betreft onder de buffer.. Top trouwens dat je iets positiefs merkt an het geprikt met de naalden, ook al heb je dus eigenlijk geen controle en geen idee wat en waarom het zo gebeurt.

    Like

  11. Je hoeft nu toch helemaal nog geen besluit te nemen? Je aflosdoel geldt voor dit jaar en het jaar is nog lang niet voorbij…

    Verder is de buffer niet alleen maar om er zo'n beetje te staan. Ik herken wel wat je doet: die buffer op het mooie ronde bedrag houden en er alleen maar glimlachend naar staren… maar …. daar is hij helemaal niet voor!!

    Misschien is het een goed idee (bedenk ik me nu, ook voor mezelf…) om een lijstje te maken met soorten uitgaven die je van je buffer zou betalen. Zorgkosten lijken me daar dan wellicht wel onder vallen, maar dat is natuurlijk een persoonlijk besluit…

    Als je die kosten een beetje op een rijtje hebt, is het misschien ook mogelijk om te bedenken wat je minimaal in buffer wil hebben? Bijvoorbeeld: de kosten van een nieuw dak, als hij eraf waait, plus op precies hetzelfde moment een nieuwe fiets voor S. … of zo…?

    Like

  12. Ik zou het van de buffer betalen. Die dient om wat stuk is te vervangen of te repareren. Herstellen van migraine en ME kan onder de noemer 'reparatie' vallen.
    Het aflosdoel van 11000 euro is zo motiverend voor jullie (en voor anderen). Wanneer je dat bedrag naar beneden bijstelt zakt de motivatie misschien in elkaar.
    Het stellen en bereiken van een doel is zo belangrijk. Dit jaar is dat 11000 euro aflossen. Wanneer je dit jaar de buffer gebruikt voor de onverwachte uitgaven kan dat lukken.
    En volgend jaar kan je een ander doel stellen en proberen te bereiken. Misschien bestaat dat dan uit een deel aanvullen van de buffer, en een deel aflossen. Op die manier zit je niet zonder afdoende buffer, en blijf je gemotiveerd om een doel te bereiken.

    Katrien

    Like

  13. Ik heb ook heftige migraine aanvallen gehad. Het zit bij mij aan de linkerkant van mijn hoofd. Een aanval duurt maximaal 3 dagen en is de ene keer heftiger dan de andere. Van in bed liggen, misselijk, geen licht en geluid kunnen verdragen tot redelijk kunnen functioneren, beide met medicijnen. Nu klem ik mijn kaken 's nachts op elkaar en knarsetand, zo heftig dat er slijtage optrad en kiezen verschoven. Ik heb sinds twee jaar een bitje en mijn migraineaanvallen zijn op een hand te tellen, op dit moment misschien 1x per jaar. WMT

    Like

  14. Het maakt toch niets uit, doe je het van de buffer, dan moet je daarna sparen om je buffer weer op peil te krijgen en drukt het toch op de aflossing
    Uiteindelijk kan je ( of het nu is of over een paar maanden) toch iets minder aflossen.
    En dat is jammer, maar niet onoverkomelijk, aflossen mag, het is fijn als t lukt. maar t is bij jullie gelukkig geen moeten.

    Like

  15. Maar dan zit je met een lage buffer en een buffer is juist om een “veilig”gevoel te hebben, het jaar is nog lang, ik zou dit jaar ook mijn buffer willen hebben.

    Like

  16. Nou het aflossen is echt wel moeten hoor! Als we niet aflossen hebben we aan het eind van de rentelooptijd een heel groot probleem want de brutolasten kunnen we echt niet betalen als we met pensioen zijn. Het is dat of het huis proberen te verkopen en in een veel goedkoper huis gaan wonen.

    Like

  17. Fijn dat de acupunctuur bij jou effect lijkt te hebben! Ik hoop dat M. 's migraine ook minder wordt met acupunctuur. Ik ben zelf een jaar onder behandeling geweest bij een acupuncturist voor mijn migraine, maar helaas heeft het bij mij niet mogen baten. Ik denk wel dat er een hoop verschillende oorzaken voor migraine zijn, en dat waarschijnlijk de ene soort migraine beter te behandelen is dan de andere. Bij mij speelt magnesiumtekort waarschijnlijk een rol. Mijn lichaam lijkt magnesium niet goed op te nemen, binnenkort ga ik daarvoor een bezoekje brengen aan een orthomoleculair dietiste.

    Like

  18. Fijn dat de acupunctuur bij jou effect lijkt te hebben! Ik hoop dat M. 's migraine ook minder wordt met acupunctuur. Ik ben zelf een jaar onder behandeling geweest bij een acupuncturist voor mijn migraine, maar helaas heeft het bij mij niet mogen baten. Ik denk wel dat er een hoop verschillende oorzaken voor migraine zijn, en dat waarschijnlijk de ene soort migraine beter te behandelen is dan de andere. Bij mij speelt magnesiumtekort waarschijnlijk een rol. Mijn lichaam lijkt magnesium niet goed op te nemen, binnenkort ga ik daarvoor een bezoekje brengen aan een orthomoleculair dietiste.

    Like

  19. Heb je al uitgezocht of jullie zorgkosten volgens jaar aftrekposten vormen voor de inkomstenbelasting? Dat “voordeel” zou je dan kunnen gebruiken voor de aflossing.

    Like

  20. o, sorry dat wist ik niet, maar dan nog, het geld moet ergens vandaan komen, of het nu van de buffer gaat of dat je minder aflost, het blijft 1 pot nat

    ik zou dan de afweging maken :
    1 hoeveel buffer blijft er nog over en voel ik me daar happy bij
    2 hoeveel betaal ik aan rente op mijn hypotheek en hoeveel krijg ik aan rente op mijn buffer

    wij gaan dit jaar w,s onder onze comfort buffer zitten , we betalen 5,8 % rente aan de hypotheek en krijgen minder dan 1% rente op de buffer, dus gaan we de buffer verlagen, en meer aflossen zal even minder prettig aanvoelen , maar ook dat went wel weer
    Het verschil wordt gewoon te groot, als ik 4,8% loonsverhoging zou krijgen zou ik een vreugde dansje doen, en het dan nu zo maar laten liggen”omdat ik me zo prettig voel met een flinke buffer”
    ik kan het me gewoon niet meer permitteren.
    Heb al jaren een leuke buffer, nog nooit nodig gehad, ( en in heel hoge nood neem ik een krediet op, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk)

    Like

  21. Waarschijnlijk weet je het al wel maar als je boven een bepaald drempelbedrag komt kun je het ook aftrekken bij je belastingaangifte. Ik heb in ieder geval wat tegoed omdat ik er boven zat.
    groet, Joanne

    Like

  22. ik had vorige week ook een leuke rekening van vorig jaar,
    omdat ik mijn ogen heb laten laseren en daar medicatie voor nodig had, katsjing! maar oke.. antwoord op je vraag, ligt aan het bedrag, als het erg veel is (meer dan 500 euro), dan zou ik minder aflossen. Valt het wel mee (minder dan 500) dan zou ik het van de buffer afhalen.

    Like

  23. Ik zou gaan voor een kleinere buffer. Een buffer van bv. 8.500 is toch ook goed. En aanvullen kan op een later tijdstip ook nog. Als je rationeel bekijkt heb je eigenlijk nog veel minder nodig voor iets dat kapot gaat.

    Like

  24. Ik zou iets minder aflossen, bijvoorbeeld 500 euro minder aflossen en dan nog deel van buffer. En voor toekomst misschien een spaarpot voor dit soort kosten aanleggen. Wij sparen ca 100 euro per maand voor de (onvoorziene) medische kosten van mij. Ziek zijn is helaas heel duur. Naast de 100 euro die we 'sparen' voor onvoorziene medische kosten, betalen we op dit moment ca 1000 euro per maand!! aan zorg gerelateerde kosten (oa eigen bijdragen). Ook wij zouden het veel liever willen aflossen op onze hypotheek, en is ook echt nodig, maar helaas. Gene keuze, dus maar genieten van wat we wel kunnen en hebben. Succes net je keuze naar alle adviezen.

    Like

  25. Ja hoor Lianne dat mag je best vragen. Ik probeer het kort te houden want ben wel te 'gast' op blog van min of meer. Dat gaat om de eigen bijdrage voor zorg via PGB (dwz voor verpleegkundige die thuis je verzorgt) eigen bijdrage voor ziekenvervoer (rolstoel), eigen risico 2x 375 euro/jaar zit er ook bij, medicatie die ik zelf moet betalen, verzorgingsartikelen zelf te betalen (bv wondgaasjes/betadine etc) energiekosten en onderhoud hulpmiddelen(rolstoel/luchtmatras/tilliften) /fysio deels/aanschaf aantal hulpmiddelen. Een aantal bijdragen zijn inkomensafhankelijk en die werken erg nivellerend, dus als redelijk inkomen hebt, is eigen bijdrage zo hoog dat je met wat geluk nog wel je vaste lasten/eten kunt betalen maar niet veel extra's. Die bijdragen gelden enkel als je zorg thuis (verpleging etc) nodig hebt, niet/minder als je bv kanker krijgt en veel naar ziekenhuis moet.

    Like

  26. Ik ben het eens met Julia: het geld dat je van opa hebt gekregen gebruiken voor de zorgkosten en dan het oorspronkelijke doel van 10.000 euro sparen weer aan gaan houden 🙂 Het is misschien niet zo''n leuk idee om te zeggen dat je geld dat je cadeau hebt gekregen hebt gebruikt voor zorgkosten ipv voor een aflossing, maar ik denk dat jij daar wel bovenstaat, toch, boven die interne boekhouder die zo kan zeuren dat je gekregen geld niet mag uitgeven aan nuttige dingen die niet leuk zijn….

    Like

  27. Gezondheid is een groot goed. Waarbij voel je je zelf het beste? Interen op de buffer en je aan je aflosdoel houde? Of de buffer op een rustgevende hoogte houden en de aflossing iets verlagen? Als je er 'wakker van gaat liggen' heeft het negatieve invloed op je gezondheid, dus dan zou ik in jouw geval kiezen voor de optie waar ik het minste problemen mee zou hebben.

    Persoonlijk zou ik mijn buffer op peil willen hebben en zodra dat het geval is weer verder gaan met aflossen.
    Want het geld wat eenmaal afgelost is, zit in de stenen en is niet zomaar meer op te nemen. En met de buffer kan dat wel.

    Sterkte met het besluit en succes met de behandelingen!

    Gteetz,
    Jacqueline.

    Like

Zeg het maar!

