Vuilnisbak

Mijn vuilnisbak is oud, heel oud. Ik sleep hem al bijna 30 jaar met mee mee. Maar ook vóór mij had hij een eigen leven, zo oud is hij immers. De vuilnisbak kwam in mijn leven toen ik het huis uitging. Ik ging op 2 piepkleine kamertjes wonen, 4-hoog achter in Amsterdam. De wereld lag aan mijn voeten en de vuilnisbak stond op het dak. Daar stond hij te wachten, op mij. Ik maakte hem schoon en nam hem in gebruik. Toen ik een andere kamer kreeg, eentje met wel 1 vierkante meter meer ruimte, nam ik de bak mee. Geen denken aan dat ik hem achterliet.

En zo sleepte ik de vuilnisbak mee. Van de Schinkelkade naar de Kanaalstraat, naar de Molenbeekstraat, even Amsterdam uit naar Wormerveer, toen weer terug naar Amsterdam, de Paleisstraat, de Czaar Peterstraat, de Marnixkade, de Egelantiersgracht, de Palmstraat, de Jan Lievenstraat en dan Amsterdam weer uit, richting Hoorn naar ons eerste adres daar en nu al weer 7 jaar op ons huidige adres.

De bak is net zo oud als ik en dat is één van de redenen dat ik hem zo leuk vind. Mijn geboortejaar staat op de deksel. En ik vind hem ook gewoon mooi, heel mooi. Een mooie robuuste bak met een verhaal voor dat ik hem kreeg. Voor mij stond hij bij anderen en nu staat hij te pronken in mijn keuken. Niet iedereen kan deze bak waarderen, ik heb wel eens opmerkingen gekregen waarom ik nou zo’n oude vuilnisbak in de keuken had staan. Ook had ik heel even een andere bak, zo’n moderne hoge smalle maar daar kwam ik snel van terug. Die vergissing maak ik niet meer. En deze bak gaat niet meer weg en verhuist gewoon met me mee tot het eind aan toe.


 Sleep jij ook al jaren iets mee van huis naar huis omdat je er aan gehecht bent (buiten je partner)?
23 gedachtes over “Vuilnisbak

  1. Nou, wat toevallig, hier ook een oude vuilnisbak die overal mee naartoe gaat…én de broodrooster die sinds de jaren zeventig thuis bij ouders op tafel stond. Hij was een paar jaar geleden stuk bij de stekker, maar dat is gewoon gerepareerd. Nieuwe stekker erop en volia,hij deed het weer. Dat ding moet zo ondertussen veertig jaar oud zijn.

    Groet,Greet

    Like

  2. Al ruim 30 jaar sleep ik bij elke verhuizing een oude commode mee, die ik heb afgekrabd en gebeitst toen ik op kamers ging. Een van de deurtjes moet je niet open doen, of je staat met het deurtje in je handen. En de katten kruipen er graag in.
    Op m'n eerste Amsterdamse adres stond ook zo'n ijzeren vuilnisbak, die ik nu nog heb. En bijna iedereen die 'm voor het eerst ziet, vraagt of ik hem niet weg wil doen (waarmee ze bedoelen: ik wil hem hebben!)

    Like

  3. Mmm… ik heb mijn eerste computertje nog. Weet niet of hij het nog doet, hij is ook uit mijn geboortejaar, maar hij neemt bijna geen plek in en ik kan er niet echt afscheid van nemen. Eerder bewaarde ik al mijn computers, maar daar ben ik wel vanaf gestapt.

    Like

  4. Wij hebben er ook zo één in de keuken! Er gaat maar heel weinig in, de meeste dingen gaan apart (plastic, papier, GFT, blik, glas) dus ik kan volstaan met een krant onderin de bak. Maar hij is te leuk om niet te gebruiken! Bij ons staat er HAARLEM op.

    Like

  5. De BK pan van oma is al zeker 50-60 jaar oud en ik nam hem mee toen ik ging samenwonen en oma en opa naar bejaardenthuis gingen in 1973. Ik bak er de lekkerste pannenkoeken in, het is er zo een met een putjes bodem.
    Ook gebruik ik een ovenschaal die mijn moeder kreeg toen ze zich verloofde in 1947. De makkelijkste schaal wat schoonmaken betreft, na gebruik meteen met water vullen en na 10 min. zit alles los zonder boenen.

    Like

  6. Hier geen vuilnisbak in de keuken maar wel net zo'n oude grijze die al meer dan 40 jaar mee verhuisde. Hij staat buiten soms met een plant erop of plastic of een zak bloemenaarde erin om te bewaren. Hier geen datum wel een nummer wat ik niet kan plaatsen.

    Like

  7. Oh wat leuk, mijn moeder heeft zo een, die is nog van mijn opa en oma geweest. Gaaf juist, zulke dingen!
    Ik heb wel wat keukenspul dat nog van mijn oma is geweest. Een tas van een vloerkleed dat mijn andere oma heeft gemaakt.

    Like

  8. 42 jaar geleden vond ik in een container in de Bijlmer waar we toen gingen samen wonen een grijs/gewolkt schepje van emaille, ik gebruik het nog altijd en mijn vleesvork met houten handvat stamt ook uit die tijd hij is aan een kant helemaal afgesleten, ik neem hem zelfs mee op vakantie!
    Groet Adriana

    Like

  9. De pop die ik van mijn opa kreeg bij mijn geboorte. Het is werkelijk niets bijzonders qua merk enzo maar ik heb m zodra ik kon praten vernoemt naar die opa. Mijn man vond het in het begin van onze relatie maar een eng ding maar hij heeft m wel geaccepteerd na al die jaren. Zelf heeft hij een bakje van zijn oma waar hij aangehecht is. Ik weet niet beter of hij bewaarde er al paracetamol enzo in in t keukenkastje en daar is hij in al die jaren dat we samen zijn nog steeds aanwezig. Het is een reuze truttig ding met van die nuffe juffen in hoepelrokken met paarse vlakjes en gouden randjes enzo en helemaal niet mannelijk natuurlijk maar het herinnert hem aan zijn oma en dat dat ding daar altijd op tafel stond met suikerklontjes. In een mannenhuishouding zet ze dat natuurlijk niet op je tafel neer maar een keukenkastje, ja dat kon wel………… Die twee dingen blijven gewoon.
    Gr pdepooh

    Like

  10. Mijn moeder was een echte minimalist: alles wat niet nuttig was werd meteen weggegooid……
    Ik heb alleen nog een missaal (katholiek kerkboek) die ik kreeg toen ik op 12-jarige leeftijd mijn doopbeloften (?) moest hernieuwen.
    …en nee, ik ben niet katholiek meer!

    Like

  11. Ik heb de helft van Het porseleinen servies wat mijn ouders kregen voor hun trouwen. Volgens mij is dat servies iets van 48 jaar oud. Ik gebruik het niet uit angst het te beschadigen en omdat het echt niet mijn stijl is.Weg doe ik het servies niet want ik heb er zoveel mooie. Herinneringen aan.

    Like

  12. Ook wij hebben een paar ijzeren vuilnisbakken met amsterdam erop we gebruiken ze voor het hondenvoer in te bewaren in Roemenié. En verder hebben wij ook dingen die we steeds meenemen oa een weegschaal van manlief zijn grootouders met losse gewichten en een maggifleshouder met flesje van mijn grootouders,

    Like

  13. Ik had een medaillon wat mijn moeder als jong meisje van mijn oma heeft gekregen. Ik heb het aan mijn dochter gegeven toen ze trouwde dus heb het niet meer in huis.
    Ik ben wel erg gehecht aan mijn seventies-oranje mixer die het nog doet als de beste 😉

    Like

  14. Ik heb van mijn oma een stel arcopal serveerschalen en kommen gekregen toen ik ging trouwen. Nu bijna 40 jaar geleden. Die doe ik nooit weg. Het is eigenlijk het enige wat ik nog heb van vroeger.

    Liefs Frederique

    Like

  15. Leuke vuilnisbak. Moest meteen denken aan mijn kinderjaren 😉 Ben trouwens van 1966.
    Wij hebben nog steeds meubels en serviesgoed vanaf dat we trouwden. Dat is al 28 jaar geleden. Ik gooi best makkelijk dingen weg, maar qua meubels gaat er niet heel snel iets weg. Een vintage tafeltje bij mijn ouders vandaan (driehoekig organisch jaren '60), een oude pickupkist die gemaakt is door een oom van mijn man. Staat heel mooi op dat tafeltje want het heeft dezelfde kleur en stijl. Een oud tafeltje waar vroeger een lampetstel op gestaan heeft. Komt bij vrienden van mijn ouders vandaan. Een set dekschalen dat van mijn Oma is geweest. Zij heeft het destijds vast bij hun trouwen gekregen en dat was in de jaren '20 van de vorige eeuw. Die heb ik vaak op tafel staan als fruitschaal.

    VeggieMo

    Like

  16. Ook ik sleep al jaren (zeker 25 x verhuisd) een vaas van mijn moeder mee die zij bij haar trouwen kreeg. Ik heb deze zelfs ooit met eieren gevuld als voorraad. Een rieten mand van mijn oma (zeker uit 1930) die ik als aardappelmand gebruik. Heel veel spullen in mijn huis hebben een verhaal. Dat van die opa of oma of tante of oom. Dat vind ik heerlijk. Het heeft iets en ik denk dan aan hen. Ook een zilveren beursje voor de kerk van mijn oma. En soms krijg ik van vriendinnen of collegae iets wat van hun ouders is geweest, bijvoorbeeld een puddingvorm en die hang ik dan aan een oude kapstok (van mijn oudtante) die in mijn keuken hangt. Zo leuk allemaal. Ik word er blij van.
    Dus ja, ik sleep veel mee in mijn leven. Het heeft niet veel materiële waarde maar de emotionele waarde is groot. Bovendien zie ik vrienden blij kijken als zij hun spullen herkennen.
    Carola

    Like

  17. Een mooie zwarte jaren -30 vaas die van mijn oma is geweest, ook van haar een vleesvork met benen heft, een schaaltje van mijn overgrootmoeder,. een opscheplepel die mijn moeder vanaf haar trouwen gebruikte. En nog een paar van zulke dingen, Ik hou niet van frutsels, deze dingen vind ik fijn om te hebben en zal ze ook niet wegdoen,

    Like

Zeg het maar!

