Altijd een boek bij de hand

Zodra ik doorhad dat letters woorden vormen en woorden zinnen worden en die zinnen een verhaal vertellen, was ik verslaafd aan lezen. Als ik vroeger met mijn ouders en zus op vakantie ging met onze eend waarmee we tot ver in Zuid-Frankrijk reden, dan werd die niet alleen volgestouwd met kleding, zwemspullen en een gigantische bungalowtent, maar ook met boeken, véél boeken. En dan was het een drama als ik op de heenreis alle boeken al had gelezen en de vakantie nog moest beginnen. Want wat anders te doen? Soms begon ik van pure ellende maar overnieuw met de zojuist gelezen boeken en als dat klaar was ging ik dan maar boeken herschrijven, met name die boeken waarvan het einde me niet zinde.

Die liefde voor lezen is altijd gebleven. Ons huis stond voor het e-booktijdperk vol met boeken. Wanden vol, in bijna alle kamers. Gaandeweg begon me dat aan te vliegen en ruimde ik op, maar het lezen bleef.

Toen ik ziek werd, was het even schrikken. Niet alleen lukte lezen niet meer goed – ik kon me een tijd lang niet meer concentreren op een verhaal langer dan een alinea (en nog steeds moet een boek niet te veel visuele beschrijvingen hebben want dan raak ik de draad kwijt) maar ik had ook niet meer het geld om boeken te blijven kopen in het tempo waarmee ik dat altijd had gedaan. De oplossing was natuurlijk een bibliotheeklidmaatschap. Alleen had ik in de jaren dat ik voornamelijk plat lag niet altijd de energie om naar de bieb toe te gaan. Dus haalde mijn moeder twee keer per maand een stapeltje boeken voor me. En daar zat dan jammer genoeg regelmatig iets tussen wat ik al had gelezen. Wat had ik het toen fijn gevonden om een e-reader te hebben. Maar die kwam pas veel later in mijn leven.

Vorig jaar rond deze tijd besloot ik een e-reader te kopen, een voor M. en een voor mij. Ik was wel klaar met de volle boodschappentassen volgepropt met boeken die mee moesten op vakantie (ik weet het, sorry, een luxe probleem) en genoot van die 2 kleine e-readers die helemaal geen ruimte innamen.

Via de bibliotheek kun je makkelijk e-boeken lenen, alleen ik vind het zoeksysteem wat onoverzichtelijk. Illegaal downloaden vind ik niet fijn en e-boeken kopen tikt al snel aan. Waar bleven nou toch die aanbieders die hier wat aan gingen doen, vroeg ik me af. Toen ik in augustus vorig jaar in De Volkskrant over de e-bookclub Elly’s Choice las, meldde ik me dus meteen aan.

Deze e-book club biedt een abonnement aan waarbij je elke maand 10 boeken kunt downloaden, die in jouw bezit komen. De keuze wordt door de club gemaakt. Het aanbod varieert van literatuur tot misdaadthrillers en chicklit. Elke maand zijn de 10 aangeboden boeken een combinatie van oud en nieuw. Dus naast bekende namen en romans, komt er ook veel nieuw talent aan bod.

Ik ben nu sinds september lid, lang genoeg om me een mening te vormen. Mijn grootste angst was dat ik het vervelend zou vinden dat een ander bepaalt wat ik ga lezen. Die angst bleek ongegrond. Ik lees nu regelmatig boeken van auteurs die ik zelf nooit zou kopen of in de bieb zou lenen. Ik las altijd weinig Nederlandse literatuur, was meer op het buitenland gericht en merk nu dat ik me graag laat verrassen door namen die ik niet kende. Ik heb auteurs leren kennen van wie ik het werk met heel veel plezier lees, zoals het prachtig ‘De viool van mijn moeder’ van Yvonne van de Berg of ‘Elke dag een druppel gif’ van Wilma Geldof, beide auteurs zaten in het aprilaanbod en gaan allebei over de tweede Wereldoorlog, bezien vanuit kinderen en kleinkinderen die in een NSB-gezin opgroeiden. Heel aangrijpend.

Omdat ik veel lees, zitten er natuurlijk soms wel boeken tussen het maandaanbod die ik al lang heb gelezen. Elke maand zijn dat er misschien 2 of 3, maar soms heb ik geluk en is alles nieuw voor mij, zoals het aanbod van deze maand.

Wat voor mij echt niet hoeft is de chicklit. Trekt me niet, vind ik niets en mag van mij worden overgeslagen. Zo zaten er in de beginmaanden wel eens boeken van Sophie Kinsella, echt prut vind ik dat. En met een boek over Mindfull afvallen wat één keer tussen het aanbod zat, maak je me ook niet blij. De mensen die de selectie maken hebben rekening te houden met veel smaken, dus proberen ze van alles wat aan te bieden, dat begrijp ik wel. Ik kan me zo voorstellen dat ze gaandeweg thema’s gaan aanbieden. Net als dat je bij een tv zender kunt kiezen uit een misdaadzender, kookprogramma’s of een geschiedeniskanaal, zou ik als ik Elly was verschillende abonnementen aan gaan bieden. Dan meld ik me bij deze meteen aan voor het abonnement misdaad & thrillers en literatuur en daar betaal ik dan graag het dubbele voor (als Elly mee leest….).

Een nadeel vind ik dat je niet al te lang moet wachten de boeken te downloaden die je wil gaan lezen, het aanbod blijft niet eeuwig staan. Toen ik een tijdje geleden iets wilde downloaden uit het aanbod van de beginmaanden, zag ik dat ik daar niet meer bij kan. Je mag elk boek 3 keer downloaden maar het is dus wel zaak dat niet uit te stellen. Ik zet tegenwoordig de boeken die ik wil gaan lezen meteen nadat ze beschikbaar komen op een USB-stick. Dat is altijd de 1e van de maand en daar word je per mail over geïnformeerd.

Buiten het normale aanbod, komen er ook regelmatig aanbiedingen langs van e-boeken die tijdelijk met 50 % korting verkrijgbaar zijn en niet in het reguliere aanbod zitten. Bijvoorbeeld de nieuwste roman van Charles Lewinsky, dat deze maand met 50% korting kan worden aangeschaft, iets wat ik absoluut ga doen als Lewinskyfan

Al met al ben ik heel tevreden. Ik lees de ene week meer dan de andere week maar meestal kom ik goed uit met het aanbod. Ik grijp eigenlijk nooit meer mis, er zijn altijd boeken op voorraad zonder dat ik daarvoor de deur uit hoef. Dat geeft mij als lettervreter een heerlijk rustig gevoel. En voor de prijs hoef ik het niet te laten. Voor 10 boeken per maand betaal je € 2,99. Dit betaal je 1 keer per jaar vooruit. 

Meer weten? Elly’s Choice

14 gedachtes over “Altijd een boek bij de hand

  1. Wat fijn voor je,die manier van E-lezen. Mijn ogen zijn beter af met een blad papier. Ik ben bekend bij de bieb van alle reserveringen. De kans bestaat,dat de bieb weggaat. Ik hoop,dat de supermarkt dan een afhaalpunt blijft.

    Like

  2. Duimen dat je bieb blijft Izerina. Ik vind lezen vanaf een e-reader prima, het lijkt qua opmaak echt op een boek, ik heb niet het gevoel dat ik vanaf een scherm lees. Dat heb ik wel met een tablet/i-pad, dat geeft echte een computerstraling en dan krijg ik branderige ogen.

    Like

  3. Wij hebben nog steeds een abonnement op de bibliotheek ondanks het feit dat we in Frankrijk wonen, we denken wel eens aan een e-reader maar ik hou zo van echte boeken. Mijn abonnement kost 65 euro per jaar, we lezen heel veel en ik neem ook altijd boeken mee voor mijn oudste dochter die vlak bij ons woont en met een Fransman getrouwd is. In de winter kijken we veel serie's en als mijn kleinkinderen komen logeren leen ik ook voorleesboeken en wat films. Ik moet wel zeggen dat we ongeveer eens in de 5 weken een weekendje naar Nederland gaan om onze jongste dochter te bezoeken dus is de bieb goed te doen voor ons, Als ik het dubbele zou moeten betalen zou ik het ook nog doen want het is eigenlijk wel spotgoedkoop voor al het plezier wat we er van hebben.
    Groet Adriana

    Like

  4. Ik lees heel graag met een echt boek. Wellicht een vooroordeel want ik heb nog nooit een e-reader in mijn hand gehad, laat staan er van gelezen. Chicklits vind ik ook niks. Veel te druk en de verhalen zijn zo oppervlakkig. Ik kom de laatste tijd heel vaak uit op historische romans en dan speciaal die in zich in de VS afspelen rondom de burgeroorlog. Ik lees sowieso graag levensverhalen. Ik-vorm of terugspringen in de tijd, of verandering van perspectief vind ik allemaal prima zolang er niet teveel hoofdpersonen in het boek zitten en ik mag er graag bij wegdromen. Zo kan ik op mijn manier van alles mee maken 🙂

    VeggieMo

    Like

  5. Wat een goede tip, ik ga ook eens kijken want ik ben ook zo'n lettervreter!! 🙂 Heerlijk!!
    Je beginstukje doet me denken aan mijn eigen 'ziekzijnperiode' , toen begon mijn tijdschriftenverslaving 🙂 Dat las stukken makkelijker dan boeken, steeds kleine stukjes……
    Ga mijn ereader maar vast aan de stroom hangen 🙂

    Like

  6. Ik lees vrij veel : ongeveer 4 tot 5 boeken per week. Ik lees overdag eens mijn huishoudelijke taken en boodschappen erop zitten maar vul ook de slapeloze uren in de nacht op met lezen van boeken.
    Ik ga wekelijks naar de bibliotheek en zowel de bibliotheekkaart als het ontlenen van boeken is hier (tot nu toe) gratis. Bij verlies van de bibliotheekpas betaal je wel voor de kaart en administratieve kosten. Onze bibliothecaresse leest zelf enorm veel en graag en er is geen beperking op het aantal boeken dat mag ontleend worden. Indien we zouden moeten betalen voor de bibliotheekpas of voor het ontlenen van boeken, zou ik dat zeker doen aangezien ik enorm graag lees.
    Ik loop ook zeer graag rond in de bieb en raak daar moeilijk buiten…..liesbet

    Like

  7. Ik merk ook dat ik steeds meer de e-reader gebruik, zeker vlak voor het slapen gaan in bed (letters groter maken en verlicht scherm). Ander voordeel is dat ook die fijne dikke boeken gewoon overal mee naar toe kunnen (wat dan als resultaat heeft dat ik daarom dus minder echt boeken lees want die dikke staan op de e-reader en dan kom ik niet meer toe aan een papieren versie) Papieren versie bladert wel makkelijker. Even nakijken hoe zat het ook al weer zonder precies een pagina of hoofdstuk te weten, is in een echt boek fijner.

    Like

  8. Leuk Martine, ik heb nog even gekeken naar Elly's choice en heb me meteen voor 1 jaar aangemeld net.
    Zit al te lezen in De zussen.
    Heb geen e-reader maar kan gewoon op de laptop lezen.
    Mss koop ik er wel 1 vh vakantiegeld.

    Like

  9. Grappig dit bericht. Ik kreeg bij het Jamie Magazine een gratis maand van deze Elly. Ik had het eigenlijk al weggeklikt maar door jouw berichtje toch maar even gekeken en gedownload. Leuk.

    Like

  10. Ik dacht al, en wat kost het? Maar in de laatste regel schrijf je het. Echt waar????? 2,99 x 12 is 35,88 en je hebt 120 boeken in je bezit. En eigenlijk ook nog 3x. Ik vind het echt goedkoop en wat een goede oplossing. Ik ga me eens informeren.

    Like

Zeg het maar!

