Aflossen in 2015: over het aflosdoel en zo

In april gebeurde er niet heel veel, nou ja genoeg maar niet op aflosgebied. Het doel voor april was wat er nog op de aflosrekening stond na storting van de 4e €1000, dat was € 49,50, daar kwam nog wat klein geld van 2e hands verkoop bij. Met het storten van het salaris op 23 april, begon bij ons de maand mei. Dacht ik eerder € 300 in mei opzij te kunnen zetten, na storting van het salaris werd ik overmoedig (ben ik altijd aan het begin van de maand) en schoof € 450 naar de hypotheekrekening waarmee het bedrag op € 508,88 kwam te staan. Even kwam ik in de verleiding om dan maar € 500 over te maken. Normaal sparen we altijd tot de €1000 maar dat geld is er nu niet. Dit is de eerste maand in 2015 dat we geen aflossing deden en daar baalde ik een beetje van, aflossen is verslavend. Toch besloot ik die € 508,88 gewoon te laten staan. Wat afgelost is, is immers weg en de kosten vliegen me om de oren momenteel. Dus stond het lekker rente te trekken op de hypotheekspaarrekening (kuch) en zou ik niet  uitkomen met de zorgkosten, dan kon ik er toch nog over beschikken. Dat gebeurde uiteindelijk ook en ik haalde € 260 van de hypotheekrekening af om een ziekenhuisrekening te betalen.

Twee weken geleden vroeg ik aan jullie, juist door alle zorgkosten, wat jullie zouden doen, minder aflossen en iets meer sparen, of gewoon doorgaan met aflossen en de zorgkosten van de buffer betalen. Inmiddels is deze vraag iets nijpender geworden want door een stommiteit van mijn kant en telefonisch en per mail verkeerd te zijn voorgelicht door de verzekeraar werden onze declaraties voor de orthodondist afgewezen met als reden: niet correct verzekerd. Huh, WTF!!

Afijn, even het verhaal in een notendop: niet goed de kleine lettertjes gelezen en toen ik dat wel deed en de verzekering van 3 naar 4 opgewaardeerde in 2015, ging er weer een wachttijd gelden van een jaar. Na vele verhitte telefoongesprekken en een slapeloze nacht zitten S. en ik nu beiden in de correcte verzekering, wordt voor hem alles tot € 2000 vergoed zonder wachttijd  van een jaar en voor mij tot €500 maar met een wachttijd van een jaar. Ik mag dus pas vanaf 2016 declareren. Op zich maakt het niet zo veel uit want ik krijg toch ‘maar’ tot € 500 vergoed en of ik die nu dit jaar krijg of volgend jaar, dát maakt niet zo veel uit. Het is echter wel een kleine tegenvaller, ik maak nu natuurlijk al kosten voor de beugel en die kan ik dit jaar niet declareren.

Nou mens, kom eens to the point want de titel van dit blog suggereert dat het over aflosdoelen gaat! Wij gaan doen wat een groot deel van jullie ons heeft geadviseerd, we stellen ons aflosdoel van € 11.000 bij naar €10.000. Dát was immers ons oorspronkelijke aflosdoel van dit jaar voordat de opa van  M. ons onverwacht wat centjes gaf. Het is evengoed nog een (voor ons dan) geweldig groot bedrag om af te lossen maar die verlaging geeft net wat meer rust en ruimte.

Dus: € 4000 afgelost en nog € 6000 te gaan dit jaar. Voor de jaren hierna willen we gaan voor lagere aflosbedragen per maand (ik denk aan €350, bij leven en welzijn en geen grote tegenvallers…) en dan aan het eind van het jaar besluiten of we nog extra gaan aflossen en hoeveel. Dat is dan afhankelijk van de hoogte van de buffer.

Jullie allemaal bedankt voor het meedenken!

12 gedachtes over “Aflossen in 2015: over het aflosdoel en zo

  1. Goed dat jullie het bedrag bijgesteld hebben. Natuurlijk snap ik dat je hier van baalt, maar zoals je zegt 10000 is een groot bedrag. Wel fijn dat je rust krijgt door het bijstellen naar het oorspronkelijke af los bedrag. Hier staat er bijna 2000 klaar om.afgelost te worden. Dat geld prikt echt, het moet weg, afgelost worden. Daar wij niet weten wat de financiële toekomst wordt ivm mijn ziek zijn, moet het nog blijven staan totdat er meer zekerheid komt. In de tussentijd spaar ik stug door.

    Like

  2. Slim dat het bedrag bijgesteld is! En laten we wel wezen: €10.000 is nog steeds een enorm bedrag! Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat zo maar redden. Hier gaat het met de aflossingen ook even wat minder hard, héél veel kosten steeds en weinig extra inkomsten. Ik heb de planning dus maar even een beetje los gelaten, want anders levert het alleen maar stress op. Maar jammer is het natuurlijk wel!

    Like

  3. Heel slim van jullie dat je het bedrag op 10.000 euro gezet hebt en als jullie dat ook werkelijk aflossen is dat ook een héél groot bedrag en het geeft nu meer rust! Succes ermee!

    Like

  4. Ik denk dat het erg verstandig is om het bedrag terug te zetten op €10.000! Het scheelt “maar” €1.000 maar ik denk dat het je gewoon net iets meer lucht gaat geven. En €10.000 is nog steeds een geweldig bedrag om af te lossen, toch? 🙂

    Like

  5. Het is echt een megaprestatie, los 500 per mnd af maar nu even ook niet ivm kosten.je moet ook leven toch?
    Vanaf aug weer aflossen dan zakt de hypotheekkvan 608 naar 494 ivm nwe rente. Maar Martine heb echt bewondering voor je en lees je graag.

    Like

  6. Niets is zo frustrerend als een doel niet kunnen behalen. Daarom is het alleen maar goed dat jullie het doel bijgesteld hebben. Als je het nu haalt geeft het immers een kick, wat minder het geval zou zijn als je het toch net niet haalt. Terwijl het aflosbedrag hoe dan ook al fantastisch is!

    Like

  7. Evengoed heb je het doel toch al verbeterd: je hebt de geplande aflossingen 1-2 maanden eerder kunnen doen dankzij de gift. Dus om jezelf een schouderklopje te geven, reken die bespaarde rente maar even door maal het aantal maanden dat je anders nog had moeten betalen aan rente…

    Like

Zeg het maar!

