Boodschappen in april

Vorige maand verlaagde ik ons boodschappenbudget. We gingen van een budget van €550 voor 3 personen en 4 katten naar €500. Nu is het budget een richtlijn, overschrijd ik het dan is er niet zo veel aan de hand, maar toch probeer ik me er wel aan te houden. Er is ook een reden dat we het budget verlaagden, veel zorgkosten en hoge aflosdoelen dit jaar.
Het totaalbudget van €500 heb ik gehaald, we hielden zelfs bijna € 4 over. We gaven iets meer uit aan de boodschappen, maar minder aan de katten. Al met al ben ik heel tevreden.


maand
bs
katten
totaal
budget dec/jan/feb
480
70
550
budget vanaf maart
450
50
500
jan
467,6
33,43
501,03
feb
519,84
117,06
636,9
maart
487,45
34,56
522,01
april
460,1
36,71
496,81
gemiddeld
483,7475
55,44
539,1875

We komen uit een situatie dat we € 550 per maand uitgaven. Gevoelsmatig geef ik dit jaar echt veel minder uit dan vorig jaar. Ik had toen wat minder zin om me met budgetten bezig te houden. Dit jaar is de noodzaak groter en ik heb het idee dat ik veel meer op aanbiedingen let en ook soberder kook. Maar klopt mijn gevoel wel met de werkelijkheid? Tijd om eens de 1e 4 maanden van vorig jaar te vergelijken met de 1e 4 maanden van dit jaar:


maand
2014
2015
jan
613,68
501,03
feb
544,88
636,9
mrt
486,22
522,01
april
568,08
496,81
totaal
2212,86
2156,75
gem.
553,215
539,188

Nou, dat valt dus eigenlijk best wel tegen, het verschil is minimaal! Natuurlijk is ons budget pas sinds maart aangepast maar ik had echt het gevoel dat ik dit jaar dramatisch minder geld uitgaf ( nou ja, overdrijven is ook een vak). Zo zie je maar dat de mentale boekhouder soms iets heel anders denkt en vindt dan wat cijfers zwart op wit vertellen.

Nou maakt het natuurlijk niet zoveel uit, het gaat om dit jaar en om uitkomen met de boodschappen binnen de mogelijkheden die we nu hebben. Kijk ik er zo naar, dan ben ik dik tevreden.

Kwam jij goed uit in april?

6 gedachtes over “Boodschappen in april

  1. April was duidelijk dik boven budget. Dat was echt niet de bedoeling. Maar dankzij lieve schoonouders die zegeltjes voor ons sparen, had ik voor mei.ineens €150 aan volle zegelboekjes liggen.
    We hebben ons budget nu bijgesteld naar €450, voor qua eten 3 volwassenen en 1 peuter. Helaas weinig bio, maar inmiddels wel altijd bio rundvlees.

    Like

  2. Ik heb veel extra uitgaven gehad en ben (meer) bio boodschappen gaan doen. Dus het is even wat puzzelen en rekenen. Ik durf het wel wat los te laten en te zien wat het over twee of drie maanden heen gespreid doet met het budget. Ik heb een redelijk ruim budget (voor ons) van 600 Euro, voor alles wat geen vaste lasten zijn. Boodschappen, dierenarts, kleding, kapper, etc. Dat lukt meestal ruim onder het bedrag, heel erg soms iets boven, door echte klappers zoals extra dierenartskosten of ineens kapotte schoenen bijvoorbeeld. Maar al met al vond ik dat er best meer bio gehaald kan gaan worden en daar ben ik nu mee aan de slag.

    Like

  3. De maand april leverde mij zelfs geld op. Maar daarbij speel ik wel een beetje vals. Zo gebruik ik geld of bonnen die we voor verjaardagen krijgen aan spullen die ik anders ook gekocht zou hebben, maar dan van het huishoudgeld. Daarnaast hebben we nogal een ruim uitgaansbudget en dat maken we zelden helemaal op. Dat is het niet zo erg als een andere post binnen het budget wat hoger uitvalt. Elke maand maak ik 555 euro over naar de 'huishoudrekening'. Voor 2 volwassenen zonder huisdieren. Behalve kleding wordt daar alles van betaald, En daar houd ik me aan. Zoals Martine al noemde: je mentale boekhouder maakt soms een hele andere berekening. Vroeger keek ik wel eens in mijn portemonnee als ik thuis kwam en dan was ik ervan overtuigd dat ik geld kwijt was. Dat was ik ook, maar dan aan allerlei aankopen die ik inmiddels al weer vergeten was. Dus leve het budget! Anna

    Like

  4. Ik heb geen budget voor boodschappen. Voor niks. Heb dus ook geen idee hoeveel ik aan boodschappen uitgeef per maand. Maar ik houd aan het eind van de maand altijd meer dan voldoende geld over, dus het zal wel goed zitten. 😉

    Like

  5. Ik ben door jouw blog ook weer strakker gaan opletten. Zeg maar vanaf het begin van het jaar. Ik heb altijd een boodschappen budget van € 400 per maand voor de reguliere boodschappen en € 40 per maand gaat naar een rekening voor grote aanschaffen zoals koffiebonen, grote zakken speltmeel en bio houdbare producten. Verzorgingsproducten, kleding en huishoudelijke benodigdheden komen uit andere potjes. Vorig jaar had ik hetzelfde budget maar gebruikten we makkelijk 150 tot 200 meer voor de boodschappen. Ivm mijn ziek zijn, ging het boodschappen doen hap snap tussendoor. Ik kom nu iedere maand keurig uit met de boodschappen en houd redelijk wat wisselgeld over. Ik ben dik tevreden, maar weet dat het nog beter kan. We zijn wel iets minder bio gaan eten, zo eerlijk moet ik wel zijn. Bij ons is het wel belangrijk dat we gezond eten en lekker afwisselen.

    Like

Zeg het maar!

