De verleidingen van april

In januari schreef ik er voor het eerst over. Wie herkent het niet: de impulsen die je voelt om iets te kopen, terwijl je het vaak niet eens echt nodig hebt. Of misschien heb je het wel nodig maar niet nu en voor dit geld. Misschien kom je tot een andere oplossing als je er eens over nadenkt. Wat kunnen we een geweldige gesprekken in onszelf voeren om goed te praten waarom deze uitgave toch echt noodzakelijk lijkt. Ik bespaar nu al zo lang en tóch blijven die impulsen nog steeds komen, weliswaar veel minder dan vroeger, maar toch.

Wat kocht ik allemaal niet in april:

In een vlaag van acute verstandsverbijstering meende ik deze stoel te moeten hebben. Wat zeg ik, niet 1 maar 2 exemplaren voor in de tuin. Mijn oog was

er al vaker op gevallen en nu waren we bij een bouwmarkt waar ze stonden, heel veel op een rij, je kon er ook niet omheen. Bijna had ik M. overtuigd van de noodzaak van deze stoel tot hij bij zinnen kwam en een krachtig veto uitsprak. We doen alle uitgaven altijd in overleg en ik was binnen 10 seconden zó blij dat hij op de rem had getrapt. Wat bezielde me? We hebben tuinstoelen zat en we hadden bovendien nota bene net 2 oude rieten tuinstoelen weggebracht wegens kapot en verheugden ons op de extra ruimte in de tuin die zo was ontstaan.

Dit was nu echt een gevalletje hebberigheid, onvervalste kooplust die helemaal nergens op slaat en nergens goed voor was!

Verder viel het reuze mee. Ik kan met enige trots melden dat ik in april geen enkele impuls voelde tot het kopen van een tas. Ik liep elke tassenwinkel zo voorbij en verlaagde mezelf ook niet tot het tassen-surfen waarin ik mezelf eerder zo heb weten te bekwamen.

Waren die koopimpulsen van onzinnige nutteloze dingen soms minder omdat we in april wel veel geld uit gaven wegens kapot gaan van veel apparaten?

Wat kocht ik wel in april?

  • Vorige maand schreef ik al dat allerlei apparaten uit de keuken de geest gaven, waaronder de staafmixer. Ik zocht daarom een andere uit – eentje van Kenwood – en wachtte geduldig af. En zie, een paar dagen later was hij in de aanbieding en scheelde het me € 9 op de oorspronkelijke prijs. Kosten: € 28,99.
  • Een tuinhaard, die werd hier al eerder vermeld en ook planten voor in de tuin. Kosten:  €120.
  • Een Le Creuset (toe maar!) fluitketel, kosten €59.
  • Ik durf het bijna niet op te schrijven, maar ik kocht een kruimeldief. En blij dat ik daarmee ben. Kan ik makkelijk zelf de kattenharen opzuigen. M. doet de stofzuigklussen hier in huis maar met 4 katten en kleden op de grond moet er eigenlijk dagelijks wel iets gedaan worden. Die kruimeldief is heel licht en dus makkelijk te hanteren. Het voelt als de truttigste aankoop ooit, maar wel een waar ik heel blij mee ben. Het ding is zo licht te hanteren dat het zelfs voor mij goed te doen is. Kosten: €29,-. 

Hoe was jouw aprilmaand op het gebied van kooplust, hebberigheid en absoluut noodzakelijke niet te missen spullen?

16 gedachtes over “De verleidingen van april

  1. ik wilde dit jaar helemaal niets kopen een koopstop dus… en wat ontdekte ik.. dat als ik geen geld uitgeef aan allerlei hele leuke dingetjes bij de Kringloop ik allerlei koopjes misloop en geld overhoud voor dingen waar ik heel erg blij van word… zoals daar zijn een t shirt en vest van het merk Iceseaver van 100% merinowol zodat ik vrouw van 55 en in de overgang, nu heerlijk koel of lekker warm 20 km kan wandelen of 70 km kan fietsen zonder zweetplekken of geurtjes. Deze aankoop, duurste ooit in mijn kledingkast is het grootste plezier wat ik mezelf heb gegund.. kocht het begin april in een sportzaak voor €210 JA JA ik hoor de zucht van schrik.. maar nog nooit zo blij geweest als ik het weer aantrek… ze gaan minstens 4 jaar mee.. en ik zie er ook nog leuk in uit… Vandaag weer wandeling in Doetinchem 3e dag van de vierdaagse daar… onze 2e want gisteren gefietst Bieke

    Like

  2. Ik kocht een jurk voor dochter. Niet nodig, maar echt leuk.
    En ik schafte vooral veel te veel ijsjes aan. Maar dat bewijs is alweer weg 🙂
    Gelukkig is er vooral veel uit huis verdwenen. In mei zitten er nog 2 dure uitgaven aan te komen. Beide kids voorzien van nieuwe schoenen.

    Like

  3. Ha, een kruimeldief, die staat ook op mijn lijstje. Enige waarvoor ik nu de stofzuiger moet pakken zijn de trap en de bank. De rest kan ik wissen met een Swifferachtig ding.
    Ik heb een zomers jurkje gekocht. Duur, maar enorm goede kwaliteit dus die gaat weer meer dan tien jaar mee. En ach, met inzet van mijn VVV-bon vond ik het een prima besteding, je mag zo af en toe best goed voor jezelf zorgen toch.

    Groet,Greet

    Like

  4. Geen overbodige dingen toch? Die stoelen vind ik wel een beetje gek. Met zo'n gat bij je billen O.o hahaha!
    Wist je dat je een Le Creuset niet zonder water op een brandende kachel moet zetten? Stinken! Had bijna ook een nieuwe kunnen kopen. En de kinderen vergiftigd.
    Wij kochten een mooi houten rekje bij ikea voor de spullen in de badkamer. Ik was dat pekkige wastafelkastje waar alles net niet inpaste echt zo zat! En gordijnen voor de ramen. Opbergdozen voor tijdschriften, naaispullen, telefoonladers, paspoorten en bankinlogdingetjes, voor panty's en sokken (alle opbergdozen waren een euro per stuk. En lelijk geel, maar who cares.. ik niet. En een fietskar om met de kinderen uit fietsen te kunnen, voor 40 euro. Een poffertjespan en yoghurtmaker en dr. Martens schoenen met 30 euro korting…

    Allemaal dingen waar ik prima buiten kan als het moet maar waar ik heel erg blij mee ben! Net als de keukenmachine. Gebruik hem echt elke dag, ideaal!

    Like

  5. In april heb ik vooral veel geld uitgegeven aan kledij en feestjes. Ik herken jouw gevoel van huishoudtoestellen… Ik verlang reeds heel lang naar een droogtrommel om fruit en kruiden te drogen. Vroeg of laat verschijnt die in mijn uitgavenlijstje, maar tot nu toe heb ik me kunnen bedwingen.

    Like

  6. In april kocht ik niet veel. Een nieuwe handveger en blik en een bezem. Beiden voor binnen. De ouwetjes gingen naar de tuin en die van de tuin in de vuilnisbak.
    En een 3 leuke kruiken voor in de gang, kosten 5,10. Maar o, o, o praat me niet van mei. Die bedragen zal ik maar niet laten zien. 😉

    Like

  7. Sinds ik mijn icebreaker shirtjes heb (1 voor zomer, 1 voor herfst en 1 voor winter), draag ik mijn andere shirts veel minder. Dus nieuwe kopen heb ik al 2 jaar niet gedaan…..
    1 heb ik eigenlijk elke week wel aangehad, nu bijna 3 jaar lang, en ik merkte van de week het eerste gevoel dat -ie niet helemaal nieuw meer is. Dus die 4 jaar is echt een realistisch getal (als je m elke week draagt, anders langer natuurlijk).

    Like

  8. Ik heb in april een set kleding voor iets minder dan €95 gekocht. Alles was met 50 % korting. Ik heb 2 spijkerbroeken, een jurkje, 2 shirts en 1 trui gekocht. Ik draag normaal rokjes en jurkjes, maar met 2 x in de week fysio was 1 spijkerbroek toch te weinig. Ben ook heel erg blij met de aankoop en voel me er heerlijk in, wat meer casual. Voor mijn dochter heb ik wat leuke kleding gekocht, mooie merkkleding voor gemiddeld 6 euro per stuk. Was het nodig, uhmmmm nee niet echt. Ik durf wel eerlijk te zeggen dat te veel kleding en schoenen voor mijn dochter koop. Aan de andere kant ben ik erg zuinig op die kleding en verkoop ik het meestal met winst. Het is dus ook een goede investering, is weer wat anders dan investeren in stenen hihi. Neemt niet weg dat ik het anders ga doen. Meer setjes kopen en minder hoeveelheden. Tips zijn meer dan welkom) We hebben 2x een vreselijke trek gehad in spareribs en een keer in sushi. Beiden uiteindelijk niet laten bezorgen, maar gewoon gekocht in de supermarkt en lekker dat het was:) Wij hadden ons oog op iets laten vallen voor in de tuin, maar na even rustig nadenken besloten dat we het niet nodig hadden. Verder eigenlijk geen dingen gekocht.

    Like

  9. Ik heb me helemaal suf zitten denken maar ik heb geloof ik helemaal niets gekocht in april, ik ben gewoon te gierig om zo maar geld uit te geven aan iets waar ik niet eerst minstens twee maanden over heb nagedacht.

    Like

  10. April was hier ook een dure maand. Ik heb een nieuwe motorbroek gekocht. Eén die bestaat uit verschillende lagen die je eruit kan ritsen. Een wintervoering kan eruit geritst worden en een voering die de regen tegen houdt. Normaal zit dat membraan die de regen tegenhoudt in de buitenbroek. En als het echt warm is kunnen de ventilatieritsen ook nog open voor verse lucht om de benen. Deze broek wilde ik graag hebben want er zitten ook leren stroken aan tegen het glijden op het zadel. De broek die ik al had heeft dat niet en als je optrekt of remt glij je over het zadel. En daar heb ik last van in de vorm van rugpijn. Bovendien stuur je vanuit de heupen dus goed contact met je machine is heel belangrijk. Ik rij al gauw 250 km per week voor woon/werk verkeer en dan nog de andere ritten dus goede kleding is belangrijk. En het motorrijden is voor mij ook therapie om weer bij mijzelf te komen. De haptonoom die mij behandelt is blij dat ik motorrij 🙂

    Like

  11. Hallo KruidigMeisje, weet jij of deze icebreaker shirtjes ook gedragen kunnen worden door mensen met een allergie voor wol (van scheerwol, alpacawol en angora wordt mijn huid heel erg rood en krijg ik overal bultjes en jeuk enzo) of is het hypo allergeen?
    Zelf zit ik aan de verkeerde kant van de 40 (of goede kant van de 50 levensjaren) en mijn thermostaat is ook niet meer je-van-het. Bovendien ben ik nog steeds op zoek naar lekkere onderkleding onder mijn motorjas en -broek. Voor zomer en winter. Bedankt alvast!

    Like

  12. ik ben echt mega allergisch voor wol, gaat jeuken en plakken, rode uitslag, maar van mijn icebreaker t shirt heb ik nog helemaal geen prikkel gevoeld, heb er in de winkel ongeveer 30 min. mee rondgelopen, passen enz. en toen voelde ik al.. deze is geweldig! Geen aandelen trouwens.. Bieke

    Like

Zeg het maar!

