Tuin op de schop

Eindelijk gaat er deze week gebeuren wat al heel lang op ons te-doenlijstje stond: de loden leidingen in de tuin worden vervangen. Vanaf de watermeter tot onze voordeur is de waterleiding van lood. Niet echt gezond en niet wenselijk. Het waterbedrijf wil bovendien de watermeter vervangen maar doet dit niet zo lang de loden leiding die eraan vast zit, niet is vervangen. Alles voorbij de watermeter is ons pakkie an dus moesten we dit regelen.

Dingen regelen gaat nooit zo snel in dit huis. Mij ontbreekt de energie en M. werkt voltijds en heeft best veel op zijn bord liggen door het gebrek aan energie bij mij. Maar nu was het dan zover. Vrijdag komt er hier iemand de leiding vervangen en om de kosten te drukken, leggen we zelf de boel bloot. Waarbij ‘we’ in dit verband man en kind zijn onder aanmoediging van mij.

ziet er gezellig uit toch 😉
Puber aan het werk!

En als dan toch de tuin een klerezooi is en open ligt, is het een uitgelezen moment om de tegels te vervangen, een wens die we al langer hebben. In de tuin voor en achter liggen grindtegels. Die vinden we niet prettig wegens niet mooi en moeilijk schoon te houden. Er komt altijd prut en mos tussen dat grind en dat wordt dan spekglad bij vochtig weer. Of je moet elke dag de tuin gaan vegen en elk jaar met een een hogedrukspuit in de weer gaan. Met die spuit heeft M. de tuin nu een paar keer schoongemaakt maar dat is echt een klus waarvan ik denk: moet dat nou, kan het niet makkelijker?

Natuurlijk is dit op de schaal van wereldnieuws peanuts en echt niet de moeite waard. Dat weet ik wel. Maar in ons microhuishouden speelt dit een rol. En als de rest van Nederland zich druk maakt om de jurk van Trijntje, mag ik vast wel schrijven over het betegelen van onze tuin ;-). En dus kochten we tegels bij een bouwmarkt die toevallig deze week 25 % korting gaf (jeej!) en gaat M. de voortuin opnieuw betegelen na het laten vervangen van de leidingen.

Afhankelijk van hoe erg het mee- of tegenvalt en of hij zich na een paar dagen überhaupt nog kan bewegen of dat het een zwaar traumatische ervaring voor hem wordt, gaan we in de zomer ook de achtertuin doen. Met hulp van Schoonpa, maar die zit nu eerst even een maandje in Canada. En eerst moet het huis aan de voorkant geschilderd worden.

Dit kost natuurlijk wel wat en dat is precies waarvoor we de buffer hebben. Ik heb een overzicht met klussen die in en rond huis moeten worden gedaan met daarbij de geschatte kosten. Op het totaalbedrag op dát lijstje is onder andere de hoogte van onze buffer gebaseerd. Het voelt goed en het geeft rust dat we nu zo tegels konden bestellen zonder buikpijn te krijgen en zonder dat we daarna meteen blut zijn, heerlijk!

17 gedachtes over “Tuin op de schop

  1. Hij ziet er uit als een puber maar gedraagt zich nog niet echt als een puber! Is nog heel lief, invoelend en meewerkend, wel met zeer regelmatig giechelaanvallen, dat dan weer wel. Maar dát werkt sfeerverhogend 😉

    Like

  2. Lekker klusje voor de mannen ! Om kosten te besparen zou je de tegels ook gewoon kunnen omdraaien. De achterkant is een gewoon glad en een stuk mooier. Vind ik althans. Wij hebben bij ons alle betonnen tegels omgedraaid en weer neergelegd. En dat oogt niet alleen veel beter maar is ook gewoon te vegen.
    Succes in ieder geval.

    Like

  3. Bedankt voor de tip. Hebben we ook overwogen. Maar we zijn gegaan voor tegels die we gewoon echt mooi vinden. En dat is nu juist zo leuk, dat het nu eindelijk eens kan, gewoon iets kopen wat me mooi vinden omdat het kan.

    Like

  4. Mooi om te zien hoe S. mee helpt en geniet van de grote mannen klus:) Het wordt vast prachtig. Fijn ook dat de leidingen vervangen worden voor gezonde leidingen. Ik kijk uit naar de na foto. Wij werken hier ook met een budget per klus. Ik overschat de kosten altijd en er blijft 99 % van de keren een mooi bedrag over. Ik verwerk die budgeten altijd in mijn jaaroverzicht, zodat ook wij het financieel goed kunnen opvangen, zonder verassingen.

    Like

  5. Dan is mijn betonnen balkon toch een stuk makkelijker in onderhoud. 😉 Maar goed: het gaat vast heel mooi worden in jullie tuin. Leuk dat de puber zo graag mee helpt! Is natuurlijk ook wel stoer dat graven. Veel sucses met het vervolg en ik ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat.

    Like

  6. Slim om die klussen mee te nemen als je de hoogte van je buffer bepaald. Ook ik heb een buffer, maar ik zit erop als een kip op de gouden eieren. Ook ik wil graag veel aflossen op de hypotheek en als er een hap uit de buffer wordt gehaald dan moet dat weer worden aangevuld. En gaat mijn spaarbedrag voor de hypotheek tijdelijk omlaag tot de buffer weer op niveau is. Het is een super de luxe probleem, want zowel verwachte als onverwachte uitgaven kunnen ruimschoots betaald worden. Gek wel. Een aantal jaren terug lag ik echt niet wakker van het gebrek aan spaargeld en nu ik het heb kan ik er nauwelijks afstand van doen. Ik mag wel oppassen dat ik van een consuminderaar niet per ongeluk een vrek wordt, ha, ha… Anna

    Like

Zeg het maar!

