Wijs op woensdag: Hisu

Een bijdrage van gastblogger Pennie Wijs:

Hiewatte? Nooit van gehoord zeker? Nou, ik tot voor kort ook niet. Maar nu wel.

Dat het leven niet eerlijk in elkaar zit weten we allemaal. Kijk om je heen en je ziet het. Op de tv, in de krant, in je stad en in je dorp. Zolang in je eigen leven de zon schijnt, wéét je dit allemaal wel, maar heb je er doorgaans niet zoveel last van. Het wordt anders als het noodlot ook bij jou aan de deur klopt. Of bij familie of vrienden. Dan lijkt het ineens zo immens triest en zinloos dat de buurvrouw kanker heeft, bij je schoonzus nierfalen is geconstateerd, of je zus in een psychose is geraakt.

Iedereen komt aan de beurt. De een vroeg, de ander later. En sommigen krijgen héél vaak een beurt. Oneerlijk! denk je dan. En je vraagt je af: hoe doen ze het toch? Al die mensen met ziektes en kwalen, hoe functioneren ze in hun dagelijks leven, hoe houden ze de moed erin? Iedere dag weer trekken ze ten strijde, voor mij zijn het helden!

Martine heeft hier veel geschreven over ME en hoe deze ziekte haar leven bepaalt. Wat alle lezers steeds opvalt is hoe positief ze er mee om gaat, hoe creatief ze steeds naar nieuwe mogelijkheden zoekt, en hoe ze nooit de moed verliest. Of nou ja, soms wel even natuurlijk, maar altijd krabbelt ze weer op en gaat ze weer door. Inspirerend om te lezen voor iedereen die moet leven met pijn en beperkingen. En vooral ook heel informatief. Met haar blog heeft Martine een grote bijdrage geleverd aan de bekendheid van en het begrip voor ME.

Daar moest ik aan denken toen ik hoorde over iemand die ook te kampen heeft met een nare, onbekende ziekte. Ook zij wil – net als Martine – laten zien hoe je ondanks alle problemen tóch een goed leven kunt hebben. Maar bovenal vindt ze het van belang dat er meer informatie beschikbaar komt over deze aandoening, zodat mensen die er mee te maken krijgen zich niet zo hopeloos alleen voelen en wat makkelijker de weg vinden naar de juiste behandeling.

Daarom is ze onlangs een blog gestart. Maak kennis met Esther, een positieve, jonge vrouw, en hoe ze het leven tegemoet treedt met deze moeilijke ziekte. Het gaat om Hidradenitis Suppurativa, kortweg Hisu genaamd. Haar blog: happyhisu.com. Misschien ken je mensen in je omgeving die je kunt helpen met deze informatie. Ik wens Esther veel lezers, veel succes met haar blog en veel levensgeluk!

4 gedachtes over “Wijs op woensdag: Hisu

  1. Beste Pennie, wat heb je dat prachtig beschreven. Ik heb al een beetje gekeken en ben erg geschrokken. Ik heb diep respect voor hetgeen deze mevrouw iedere dag moet doorstaan. In het kleine stukje wat ik gelezen heb zie je direct dat zij net als Martine en velen anderen een sterkte en positieve drive heeft om door te gaan. Ook ik heb meerdere ziekten waardoor mijn leven 180 % gekanteld is. Ik ben blij als de pijn te dragen is en mijn energie mee werkt en ik mijn kindje met de auto naar school kan brengen. Ik roep altijd ik wou dat het zichtbaar was dat ik heel veel pijn heb en zo vreselijk moe ben. Na dit gelezen te hebben schaam ik me diep, een ziekte die zichtbaar is zal net zoveel onbegrip opleveren. Ik vind het geweldig dat je dit geschreven hebt en ik hoop dat het voor naamsbekendheid zorgt. De dame wens ik heel veel sterkte en kracht toe.

    Like

  2. Beste Pennie, wat een verhaal van Esther. Wat een moed. Ik heb zelf chronische pijn en vermoeidheid plus een aantal andere chronische ziekten. En onlangs een terugval waardoor ik nu ook iedere dag weer knok om een beetje op niveau terug te komen qua energie. Het kost me al mijn kracht en moed maar dankzij mijn eigen inzet en de liefde en steun van de mensen om me heen lukt het. Ik ben blij dat Esther deze instelling heeft, net als Martine, en ik hoop deze instelling ook te kunnen vasthouden. Want het is soms best erg moeilijk om toch altijd het licht te blijven zien. Applaus voor Esther en Martine, die maken dat je eigen zaken toch altijd minder lijken, en die aantonen dat moed en een andere blik heel verfrissend kunnen zijn en een nieuw perspectief geven.

    Like

Zeg het maar!

