De verre toekomst

Ook al is de toekomst nog een ver-van-mijn-bed-show, toch is het wel handig er af en toe aan te denken. Zeker met verplichtingen zoals een hypotheek. Van ons pensioen hoeven wij niet zo heel veel te verwachten, ook hebben we geen lijfrente en dergelijke meer lopen. Wij moeten het straks echt hebben van een afgelost huis, lage lasten en een klein spaarpotje. Sterker nog, dat tegenvallende pensioen (door ziek worden en in de vroege jaren te laat begonnen met opbouwen) was één van de redenen om te gaan aflossen. Wat we niet willen is straks aan het einde van de looptijd voor hypotheekaftrek de bruto lasten moeten ophoesten. Want dat gaat niet lukken.

Maar zitten we wel op de goede weg? Het Nibud heeft onlangs de schijf van 5 gelanceerd, waarbij je kunt controleren of je na je pensionering nog wel je uitgaven kunt betalen. Met een rekentool zet je alle eventuele inkomsten op een rij (AOW, pensioen, lijfrente, spaargeld en evt. inkomsten die ook na je pensioenering doorgaan – misschien verhuur je wel vastgoed) en zet je deze af tegen alle uitgaven die je tegen die tijd hebt. Natuurlijk is dat een beetje koffiedik kijken. Weet ik veel hoeveel ik dan aan kleding of boodschappen uitgeef. Daarom heb ik me maar braaf aan de adviesbedragen gehouden die in de tool staan.

Maar wat ik wel weet is dat als we zo doorgaan als nu, onze hypotheek is afgelost tegen die tijd. Je ziet mooi met deze rekentool wat de gevolgen van een afgeloste hypotheek zijn. Of wat er gebeurt als we niet aflossen, die rekensom heb ik ook gemaakt. Of wat er gebeurt als we wel aflossen maar we geen spaargeld hebben.

Ik heb lekker eens alle denkbare situaties opgeroepen. De situatie waar we nu naar toe werken, die met een afgelost huis én wat spaargeld – doet bevestigen dat we op de goede weg zijn. Dan zouden we volgens deze tool er goed van kunnen leven. We moeten niet gek gaan doen en ineens de wereld rond willen reizen – maar gewoon lekker leven zoals we nu ook doen, kan dan ook, bij leven en welzijn zoals de oude heer van stand altijd zei, waar ik in mijn studententijd voor kookte.

De rekentool van het Nibud vraagt om bruto pensioenbedragen. Die kun je heel makkelijk opvragen bij Mijn Pensioenoverzicht. Even inloggen met je digid en klaar!

15 gedachtes over “De verre toekomst

  1. Het is inderdaad koffiedik kijken, ik krijg pas AOW met 69,3 jaar… als die dan nog bestaat.. Ik vind het heel lastig met alle ontwikkelingen om daar vertrouwen in te hebben. Dus voor mijn gevoel zal ik het toch zelf moeten regelen. Door nu niet te werken schiet dat natuurlijk niet heel veel op, ik heb daar wel eens stress van, maar ik vind het toch belangrijker keuzes te maken die goed zijn voor het nu. Julia

    Like

  2. Over 10 jaar ben ik 67, ik heb dan 50 jaar gewerkt, over mijn pensioen mag ik niet klagen , als ik op mijn pensioen planner kijk krijg ik dan 1600 euro per maand (incl aow), dat is meer dan ik nu verdien,
    Het huis is dan afbetaald, dus lage kosten
    helaas worden de mensen in mijn familie niet zo heel oud, dus hoelang ik er van kan genieten dat is ook maar de vraag

    Like

  3. mijn man is 5 jaar ouder dan ik ben en dat betekent dus €743 AOW voor hem vanaf zijn 66.8 en vanaf zijn 67 komt zijn pensioen van €14.000 bruto per jaar erbij. Overlijdt hij voordat ik zelf AOW ontvang dan is het alleen die €14.000 . Dan heb je echt heel hard een klein afgelost huis nodig! en buffer van €42.000 dat hebben we dan gelukkig ook, want altijd spaarzaam geweest en ik een baan van ongeveer € 400/600 p.m. en dat hoop ik ook vol te kunnen houden tot ikzelf AOW ontvang dan ben ik 67 en mijn man 72… de wereld overtrekken hoeft van ons niet.. wel graag nog mooie wandel en fietstochten maken hier in Nederland. Bieke

    Like

  4. Man gaat met pensioen als hij 66 wordt. Ontvangt dan ronde de 750 AOW + pensioen van bruto 10000 per jaar. Dat is ruim voldoende om rond te komen. Nog wel een kleine hypotheek. 10 jaar later ontvang ik ook AOW. Dan zou het echt riant worden. Maar komt mijn man te overlijden voordat ik aan mijn AOW toe ben dan is er wel een probleem. Dan moet ik rondkomen van rond de 7500 bruto per jaar tot ik 67/68 ben.

    Like

  5. Een afgelost huis is in ieder geval een zekerheid. Want pensioenen en andere afhankelijkheden van de overheid, is toch altijd een “wie weet”. Wij lossen ook af en hebben zo al heel lage maandlasten. Een fijn gevoel. groetjes Esther

    Like

  6. zie hier bij manlief paar pensioenen staan van 31481 van 65-67 jaar daarna incl aow 55000 als we ons huis afgelost hebben wat het streven is moet dat denk ik ook genoeg zijn heb er niet echt verstand van zal de schijf ookeens invullen
    Gr. Anne

    Like

  7. Bij ons wordt het beter als mijn man pensioen krijgt en we beide AOW hebben. volgens deze berekening zelfs 140 meer in de maand dab dat we nu hebben. Tegen die tijd zijn de kinderen het huis allang uit dus ik denk dat ik weinig te vrezen heb tegen die tijd.

    Like

  8. @anoniem 09.38u en 10.13u: jullie gaan ervan uit dat het pensioen bereikt wordt
    dat dacht ik ook maar ben onlangs ontslagen Na 41 jaar. Ben nu 60, 3 jaar ww en dan niks meer want man is 9
    jaar ouder (aow +klein pensioen) ik dacht nog voor partner aow in aanmerking te komen maar
    dat is inmiddels afgeschaft. Wat ben ik blij dat de hypotheek is afgelost.

    Like

  9. Bedankt voor de tip! Ik heb het meteen even gecheckt…

    Momenteel ben ik bezig financiële shit uit het verleden weg te werken. Daar ben ik nog 2 jaar zoet mee; als het een beetje meezit iets korter. Daarna kan ik op m'n hypotheek gaan aflossen en een noodbuffer bij elkaar gaan sparen.

    Als ik gezond blijf en tot m'n pensioengerechtigde leeftijd kan blijven werken (wat ik echt wel hoop want ik heb geen samenwoonpartner), bouw ik een mooi pensioen op. Samen met de AOW kom ik dan uit op zo'n € 2500 netto per maand. Daarvan kan ik meer dan riant rondkomen, helemaal als m'n woonlasten tegen die tijd lager zijn dan nu.

    Natuurlijk kan er in de loop der jaren weer van alles worden gewijzigd en naar beneden worden bijgesteld, maar op dit moment ziet het er dus bepaald niet slecht uit.

    Like

Zeg het maar!

