Financieel onafhankelijk of financieel bewust?

Laatst zat ik wat te spieken waar de lezers van dit blog vandaan komen (tja, je moet toch wat als je man de tuin aan het betegelen is en jij vindt dat je ook iets nuttigs moet doen) en toen kwam ik op een forum over financiële onafhankelijkheid terecht. Daar stond een link naar mijn blog en werd ik genoemd als goed voorbeeld voor mensen die informatie zoeken over financiële onafhankelijkheid. Ik stond tussen vooral Engelstalige blogs als Mr. Money Mustache en ook wat blogs die ik niet ken, laat staan lees.

Vond ik wel frappant. Ik schrijf nooit over financiële onafhankelijkheid. Het is geen droom van mij (of ons) om zo snel mogelijk financieel onafhankelijk te worden. Dat heeft een aantal redenen.  De belangrijkste reden dat we ons daar niet mee bezighouden is toch wel mijn gezondheid. Ik ben al blij als we het allemaal redden, goed uitkomen met de centen, kind hopelijk straks kan studeren en het lukt om het huis af te lossen zodat we niet met niet te betalen bruto hypotheekrente zitten tegen de tijd dat M. met pensioen gaat. Maar het speelt ook zeker mee dat we niet voldoende gefocust zijn op dit soort dingen. Voordat ik ziek werd, waren we überhaupt nooit met geld bezig, anders dan het besef dat we altijd tekort kwamen.

Zou ik wel een droom hebben van financiële onafhankelijkheid als mijn situatie anders was? Ik betwijfel het. Het zit gewoon niet in me. Ik vind geld niet zo belangrijk (schrijf ik vanuit een enorm luxe positie, dat besef ik me) dat ik nu alles op alles ga zetten om straks financieel onafhankelijk te zijn. Beetje vreemd misschien voor iemand die dag in dag uit over omgaan met geld schrijft, maar zo is het nu eenmaal. Ik ben nu een paar keer begonnen met het blog van Mr. Money M. en het boeit me niet. Ik raak de draad kwijt.

Bovendien vraag ik me ernstig af of ik per se gelukkiger word als ik financieel onafhankelijk zou zijn. Wat verstaan mensen daar onder? Dat je niet meer hoeft te werken voor je inkomen en dat je kunt doen wat je wilt? Dat er een bron van inkomsten is (bijvoorbeeld door verhuur van vastgoed) waar geen arbeid tegenover staat? Dat je vanaf je 20e zo slim geld opzij hebt gezet en hebt weten te beleggen dat je op je 40e kunt stoppen met werken? Dat je kunt gaan rentenieren en de rest van je leven het Zwitser leven gevoel kunt ervaren?

Natuurlijk heb ook ik wel eens een fantasie over rijk worden, de wereld over reizen, bounty eilanden en wuivende palmbomen. Maar dat is iets anders dan financieel onafhankelijk zijn, dat is meer een kinderfantasie van ‘en toen kwam er een bom duiten uit de lucht vallen en kwam alles goed’. De praktijk is dat ik na een week vakantie meestal ziek van heimwee naar de katten ben. Zo lang man, kind en katten (en mijn moeder/boeken/en lekker eten…) in de buurt zijn, heb ik alles wat ik nodig heb.

De dingen die ik nu belangrijk vind, zijn ook nu mogelijk, zonder financiële onafhankelijkheid. Namelijk tijd doorbrengen met mijn gezin, mijn katten die geen zwerversbestaan hoeven te leiden (als je nu een teiltje wilt pakken begrijp ik dat hoor), dat mijn moeder het nog jaren blijft doen en dat we keuzes kunnen maken op eet- en leefgebied die in overeenstemming zijn met onze normen, waarden en wensen.

Geld maakt dingen mogelijk. En als je voortdurend tegen grenzen aanloopt, kun je ze gaan oprekken. Door of de inkomstenbron te vergroten (daar heb ik weinig verstand van) of de uitgaven anders te organiseren (daar weet ik wel wat van). Dát laatste noem ik zelf financieel bewust zijn. We zijn nu minder afhankelijk van de bank door de keuzes die we een tijd geleden maakten. We hebben goed op het oog waar we blij van worden in het leven en laten minder geld weg lekken. Dat hele proces boeit me enorm. Want elke keer weer veranderen prioriteiten of omstandigheden. Daar altijd weer oplossingen voor bedenken vind ik leuk, omdat het lukt.

Maar…. ik voel me niet onafhankelijk en zal dat ook niet snel worden. Sterker nog als het U.WV besluit mijn WIA-uitkering stop te zetten op een moment dat ik nog niet kan werken, dan kunnen we die afgeloste hypotheek op onze buik schrijven. Die hypotheekrente kunnen we trouwens dan vervolgens niet meer goed betalen wegens weg vallen van mijn inkomen, dus zullen we moeten verhuizen naar een goedkoper huis en als we pech hebben met een restschuld achterblijven. Ik ben niet in de positie regeringsbeleid over werk en uitkeringen te veranderen maar het besef dat het zo voorbij kan zijn motiveert wel om zo snel mogelijk de hypotheek af te lossen zodat we wél hier kunnen blijven wonen in geval van….

Overigens maak ik me daar niet echt druk om. Ik kan me wel om alles druk gaan maken, ik heb het toch niet in de hand. Dus doe ik dat niet. Ik leef naar wat binnen mijn vermogen ligt en laat liggen wat er buiten valt. Ik leef naar wat kan en heb mijn wensen daarop afgestemd. En dat geeft ook een gevoel van vrijheid of onafhankelijkheid als je het zo wilt noemen. Uiteindelijk is mijn grootste wens een betere gezondheid en die is helaas niet te koop.

Wat versta jij onder financiële onafhankelijkheid?

19 gedachtes over “Financieel onafhankelijk of financieel bewust?

  1. Dat je kunt doen wat je wilt. Maar dan heb ik het niet over nooit meer werken en Ferrari's kopen op de dagen dat je niet op vakantie op je privé-eiland bent, maar meer bijvoorbeeld 4 uurtjes per dag werken, (financieel) onbezorgd wonen, ook nog leuke dingen kunnen doen. Beetje een mellow, tevreden leven.

    Like

  2. Financiële onafhankelijkheid, dat stadium hebben we nog lang niet bereikt, en de vraag is of we dat ooit bereiken Maar voor mij is dat;
    Dat man en ik alle twee kunnen blijven wonen waar we nu wonen, ook als 1 van ons er niet meer zou zijn.
    Dat we zelf genoeg geld hebben om van rond te komen en dat werken niet meer hoeft.
    Dat je dus alle tegenvallers met eigen geld kunt opvangen.

    Dan ben je in mijn ogen financieel onafhankelijk

    Like

  3. Ik denk dat het een misconceptie is dat je financieel onafhankelijk ook direct het “Zwitserleven-gevoel” zou moeten hebben.

    Financieel onafhankelijk is voor mij dat je niet afhankelijk bent van grappen en grollen van onze overheid, je niet in de stress hoeft te komen als je opeens geen inkomen meer zou hebben of als je uitkering wegvalt. Eigenlijk betekent het het rond kunnen komen van je vermogen zonder dat je daarvoor zou hoeven te werken.

    Dit staat overigens los van of je dan nog wel/niet blijft werken, want daar gaat het eigenlijk niet over. Het gaat over of het zou kunnen of niet.

    Like

  4. Blij met afgelost huis. Gezond en op tijd klaar met werken. Dat ik voldoende inkomen heb en extra's in de vorm van moestuin en goede ontbijtjes kan maken:-)).
    Wat als ik een paar jaar terug dat vrijstaande huis had gekocht en nu on de WW zit met een giga hypotheek.
    Blij met zonnepanelen met mooi ingericht huis, met mooie keuken en veel vrije tijd.
    Blij dat de zon eindelijk schijnt. Jammer dat de opbrengst van moestuin slechter is dan alle jaren dat ik eerder moestuinde.
    Veel tijd om te lezen. Twee krantenabonnementen. Genieten.

    Like

  5. Voor mij is financieel onafhankelijk zijn het wegvallen van een salaris of HRA kunnen opvangen. Genoeg geld hebben om het huis te kunnen verwarmen, water te kunnen gebruiken, gezonde boodschappen te kunnen kopen. Defecten in en rond het huis te kunnen verhelpen of defecte apparatuur te kunnen vervangen. Daarna leuke dingen doen die zeker niet heel veel geld hoeven te kosten. Eigenlijk is het voor mij het altijd kunnen betalen van de basis dingen die in het leven belangrijk zijn. Daarnaast staat mijn gezin en familie op de allereerste plek, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met het financieel onafhankelijk zijn. Echt financieel onafhankelijk zijn zal ik nooit bereiken verwacht ik, maar dat wil ik ook niet. Gewoon zeker zijn dat je altijd te eten en de andere basisbehoeften hebt dat is al een gerust stelende gedachte.

    Like

  6. Voor mij is financieel onafhankelijk lage vaste lasten ,een goede buffer en tevredenheid. Al zou nog jarenlang de AOW of het pensioen niet meegaan met de prijsindex,dan kunnen we toch rondkomen. Een geruststellend gevoel.

    Like

  7. Ik woon alleen en als mijn uitkering weg valt, dan heb ik toch echt een vreselijk groot probleem. Ik heb inmiddels na een aantal jaar een redelijke buffer opgebouwd, maar ik kan nooit zo'n grote buffer bereiken dat ik de rest van de gemiddeld 40 jaar die ik hier op aarde nog heb het wegvallen van mijn uitkering daarmee te kunnen opvangen. Dat kan ik nou wel willen en wensen, maar dat is geen realiteit.

    Ooit financieel onafhankelijk worden kan ik dan ook wel uit mijn hoofd zetten. En daar streef ik ook niet naar. Het is voor mij zoals Martine beschrijft in haar blog: je financieel bewust zijn. Ik heb mijn financiën prima op orde en heb een redelijke buffer, zonder dat ik daarvoor (gelukkig) hoef te consuminderen tot op het bot. Die ruimte heb ik gelukkig (nog)

    Maar het neemt allemaal niet weg dat ik doodsbenauwd ben van elke brief van het uwv die in mijn brievenbus valt. En voor de komende herkeuringen die staan te beginnen.

    Like

  8. Financieel onafhankelijk betekend voor mij wat ik nu al heb: dat ik niet hoef te schrikken van een rekening van de zorgverzekeraar (al baal ik er weleens fiks van). Dat ik niet wakker hoef te liggen over wel of niet de verwarming aan als het koud is (ook al doe ik dat het liefst zo laat mogelijk in het jaar) Dat ik mijn kinderen af en toe wat toe kan stoppen (zonder dat het bij hen een aanname word) Dat is regelrecht naar de dierenarts kan lopen en een rekening kan betalen, als dat nodig is (ik ben wel iemand van het nog even aankijken of het zelf verhelpen, maar als het mijn pet te boven gaat, wil ik kunnen gaan) Dat ik volgende week heerlijk een midweek met man naar Friesland ga en daar geniet van wat lossere uitgaven zoals uit eten of een heerlijke bbq in de tuin (die we hier thuis niet hebben). We zijn fiks afhankelijk van 1 inkomen, maar die zou ook minder kunnen, gelukkig (doordat we aflossen). Mijn gezondheid is ook niet top. Dat is met geld niet te koop. Wel zoveel mogelijk ontspanning en zo min mogelijk stress… groetjes Esther

    Like

  9. Financieel vrij zijn, voor mij:

    – een afgelost huis, zodat we meer het heft in handen hebben om eerder te stoppen met werken, of minder te werken,
    – zonnepanelen op het huis die op een dag als vandaag de energie voor niks opwekken,
    – studerende kinderen, zonder leningen,
    – 3 keer per jaar op vakantie
    – nieuwe apparaten/auto aanschaffen als het nodig is,
    – huis en tuin inrichting zoals we het zelf willen.

    Like

  10. Grappig stukje meis, en grappig dat je je niet realiseert hoeveel impact jij hebt 🙂
    DOOR JOU ben ik gaan consuminderen 🙂 Oke, ik kwam je weer tegen omdat ik begon met opruimen en daaruit vloeide als vanzelfsprekend het consuminderen. Door het consuminderen nam ik voor het eerst in mijn leven mijn financiën onder loep en hielden we zoveel geld over dat we onze hypotheek eens goed bekeken, extra gingen aflossen, door jou dus 🙂 En nu kunnen we dus straks, max 3 jaar, volledig hypotheekvrij wonen MET een flinke buffer om te kunnen reizen, kan ik dan stoppen met werken (als ik zou willen) en kunnen we, als het ons gegund is, samen zonder financiele problemen leven en doen waar we zin in hebben, dus das best financieel onafhankelijk 🙂
    En ik wrijf het er nog maar een keer in….. door jou dus en daar ben ik je ook enorm dankbaar voor 🙂
    Wij leefden net als jij, genoeg inkomen en met geld dat alle kanten op vloog zonder te weten waar precies heen 🙂 We hebben heerlijk geleefd, onze zoon alles kunnen geven, heel veel gereisd maar ik ben toch wel heel erg blij dat we nu OOK alles op de rails hebben voor 'straks'.
    Dussuh….. thanx meis XXX

    Like

  11. financieel onafhankelijk dat ga ik nooit worden want dat betekend voor mij een afbetaald eigen huis, niet afhankelijk van energiemaatschappijen en dergelijke en een flinke buffer in geval van inkomstenverlies, ik werk maar 30 uur per week in de schoonmaak en kan dus geen hypotheek krijgen , en als dat wel kon zal ik die nooit volledig kunnen aflossen met mijn salaris, heb een huur huis dus investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen en dergelijke om zonder verplichtingen aan een energiebedrijf en andere nutsbedrijven te kunnen is dus niet haalbaar. zelfs een flinke buffer aanleggen is een hele opgave met een bijna minimum inkomen is geen makkelijke opgave,maar dat is wel iets waar ik me voor de volle 100% voor inzet, zodat ik in ieder geval misschien deels financieel onafhankelijk kan worden.

    Like

  12. Tja… eerlijk gezegd…. vind ik mezelf al financieel onafhankelijk. Ik verdien immers mijn eigen geld zonder afhankelijkheid van iets of iemand die me geld geeft, al dan niet in de vorm van salaris of een uitkering. Ik betaal al mijn rekeningen met zelf verdiend geld.

    Ik weet dat dat niet de geijkte definitie is. Maar voor mij wel.

    Daarnaast streef ik ernaar minder te moeten werken en minder schulden te hebben.

    Like

  13. Dat wij zonder hulp van anderen zorgeloos kunnen leven. Onze rekeningen betalen, boodschappen doen, een buffer en niet wakker liggen als de wasmachine en andere apparaten tegelijk kapot gaan.

    Dat hebben wij bereikt en zijn daar zeer gelukkig mee. Geen verre reizen, maar gewoon de kinderen en kleinkinderen om ons heen. En ook mijn moeder die onze hulp dankbaar aanvaardt.
    Het is fijn om tijd met haar door te brengen en met Hubbie die niet meer werkt.
    Ons Zwitserleven gevoel ligt bij ons thuis.

    Liefs Frederique

    Like

  14. Voor mij betekend dat dat je een zodanig vermogen hebt in geld maar ook in kennis en opleiding dat het je kan permitteren om je baan op te zeggen en iets anders te gaan doen. Met het vertrouwen dat het wel goed komt.

    Like

  15. Hurende Anoniem, het wordt ook voor ons huurders steeds reëler om zonne-energie op te wekken. Als je serieus interesse hebt, neem dan eens contact op met de verhuurder. Veel woningbouwverenigingen stimuleren dit juist. Hier in de buurt was een WBV die huurders aanbood om zonnepanelen te laten installeren tegen een huurverhoging van 19 euro per maand. Leverde de huurder ong. 280 per jaar op, met huidige energieprijzen. http://www.huisenerf.nl/HuisEnErf/public/download/HE%20Duurzaam%20zonnepanelen_LR.pdf
    Mogelijk valt iets dergelijks ook voor jou te regelen? Wie niet waagt, wie niet wint!

    Like

Zeg het maar!

