Aflossen

Dit jaar lossen wij €10.000.- af op de hypotheek. De stand staat nu op € 5000,- dus de helft zit erop, niet alleen van wat we willen aflossen maar ook het jaar. Dus ik heb een gevoel dat het wel gaat lukken dit jaar ;-).

Natuurlijk hebben we al nagedacht hoe we hierna verder willen met aflossen. We kiezen er vanaf volgend jaar voor om weer met maandelijkse aflossingen te gaan werken. Dit motiveert ook. We gaan met ingang van 2016 €660,- per maand aflossen, bij elkaar is dat een bedrag van € 7920,-.

In eerste instantie was het plan om ook dit bedrag te gaan aflossen maar dan met geld wat overblijft. Dus los je de ene maand €300,- af en de andere maand €1500,- omdat er een 13 e maand wordt uitgekeerd. Maar wat nu als we het totaal af te lossen bedrag gelijk over de maanden verdelen? Ik weet, het maakt geen klap uit maar het voelt gewoon fijn om elke maand te kunnen aflossen.

Dus schoof ik maar weer eens met bedragen en plannen. Aan het begin van het jaar zetten we voortaan (is het plan) het geld voor de reserveringen meteen voor het hele jaar apart op de reserveringsrekening. Dat doen we ook met het geld wat we jaarlijks willen gaan sparen voor een andere auto ( nou ja willen, willen, wil ik helemaal niet maar het huidige kreng zal toch ooit door zijn hoeven zakken). Dat zetten we begin van het jaar ook apart op een andere rekening. Wat overblijft is de buffer. Die wordt door het jaar heen gevuld met maandelijkse bedragen van minimaal €285,-  plus de extra’s van die maanden dat er meer inkomsten zijn (kinderbijslag, vakantiegeld). Door zo te schuiven blijft er vervolgens een bedrag van € 660,- per maand over om extra af te lossen. Het jaar erop lossen we dan € 660,-  per maand af plus de uitgespaarde rente, dan zitten we op een totaalbedrag van rond de € 700,-. Toekomstige meevallers worden voortaan dan één keer per jaar verdeeld over aflossen – autospaarrekening – buffer, ook afhankelijk  van waar de nood het hoogst is.

Ons spaar- en aflosplaatje ziet er dan met ingang van 2016 zo uit:
aflossen
660
sparen
285
studie kind
100
totaal
1045

De autorekening wordt dan elk jaar aangevuld met €3600 en de reserveringsrekening (voor alle niet-maandelijkse kosten) met €2200. Wij hebben er voor gekozen om de komende tijd wat minder in te leggen in de studierekening van S. (het bedrag was tot nu toe €150,- per maand)  en dat uitgespaarde geld te gebruiken voor aflossingen. De reden is dat de rekening inmiddels goed gevuld is met een mooie basis. Hoe meer we nu aflossen, hoe lager de lasten straks zijn tegen de tijd dat hij gaat studeren. Zo kunnen we eventuele extra studiekosten dan door lagere maandlasten makkelijker opvangen.

Op zich maakt het allemaal geen klap uit, het is gewoon weer een manier van geldstromen organiseren. Maar ik heb echt gemerkt dat regelmatig (in de zin van maandelijks) aflossen het motivatievuurtje goed brandende houdt, dus is het ook fijn de geldstromen zo te organiseren dat het aflossen ook echt maandelijks kan gebeuren. En heb ik weer veel zin in de volgende aflossing. Nog een kleine 2 weken en we ‘mogen’ weer….
 
Ik wil trouwens niemand voor het hoofd stoten met de genoemde bedragen maar hoop ook niet dat je denkt: ‘ja, lekker makkelijk aflossen, dat gaat makkelijk met zulke bedragen….’ We hebben hypotheeklasten die niet goed in verhouding staat tot de inkomsten. Dát we zo veel kunnen sparen en aflossen is een gevolg van al jaren lang bewust met geld omgaan. We leven behoorlijk zuinig en hoewel we heus ook nog wel eens op een terrasje zitten heb ik ook net toch weer mijn kledinggeld verlaagd van € 25 naar € 15 per maand, dat was vorig jaar nog € 50 per maand. Zo blijf ik steeds zoeken naar een balans tussen zaken schrappen die ik minder belangrijk vind (ik geef blijkbaar niet zo veel om kleding), dingen doen waar we gelukkig van worden én afkomen van de hypotheekschuld.

Maar misschien vind je het helemaal geen grote bedragen, dat kan natuurlijk ook 😉

Verander jij ook wel eens de geldstromen en manier van sparen? Of doe je gewoon jaar in jaar uit hetzelfde?

57 gedachtes over “Aflossen

  1. Mijn manier van sparen is al jaren hetzelfde. Alle extra inkomsten gaan naar de spaarrekening, en iedere keer dat ik in salaris omhoog ging heb ik het bedrag dat ik automatisch spaarde verhoogd zodat ik eigenlijk al een jaar of 15 op hetzelfde uitgavenpatroon zit. Ik laat er niets voor, ik geef alleen niet zo veel uit. Ik werk niet met budgetten of begrotingen, heb gewoon twee spaarrekeningen. Een voor zoonlief voor zijn studie en een grote hoop waar ik een andere auto (tweedehands), onderhoud van het huis of andere zaken van betaal. En die spaarrekening is ook bedoeld om straks eerder te kunnen stoppen met werken. Door dit vele sparen (en besparen) heb ik inmiddels mijn hypotheek voor 2/3e deel afgelost (ben 50). Ik vind het fijn om onder mijn stand te leven, dat geeft veel vrijheid.

    Like

  2. Dat doe ik net zo!
    Telkens ik meer ging verdienen werd de spaaropdracht met hetzelfde bedrag verhoogd. De laatste jaren lukt het me daar, o.a. wegens hogere niet-te-vermijden taksen op water, gas en elektriciteit, niet meer mee. De meest recente (en wellicht laatste) verhoging van mijn loon werd daarom slechts gedeeltelijk gespaard. En ik heb ook twee spaarrekeningen; een waar ik niet aankom, bij een andere bank, en een voor onregelmatige uitgaven, waar ik wel aan mag komen.
    Katrien

    Like

  3. Natuurlijk heeft het wel met inkomsten te maken, of iemand 500 euro per maand spaart als hij 2000 euro verdoent vind ik vele malen knapper dan dat iemand 500 euro per maand spaart als hij 3000 euro verdient,
    Ik vind het daarom leuk dat Martine verteld heeft hoeveel er binnenkomt,
    Ik zag haar als voorbeeld van iemand die goed spaarde ,
    Nu blijkt dat wij het in verhouding stukken beter doen ( er komt elke maand 100 euro meer binnen, maar we sparen meer dan het dubbele per jaar met vergelijkbare hypotheeklasten als Martine)
    Dat zegt niet dat Martine het slecht doet, verre van dat, maar was voor mij wel een tsjakka momentje, vergelijken is altijd leuk daarom lazen ik ( en ook andere mensen) zo graag die hypotheek en de portemonee verhalen
    Wij hebben niet zoveel katten dat scheelt natuurlijk

    Like

  4. Leuk, dan word ik nieuwsgierig geworden hoe jij het doet :-).
    Wij sparen wel meer dan die 285 hoor, maar dit is het minimale bedrag. Ook alle extraatjes worden er periodiek op gestort zoals 13e maand, kinderbijslag, een deel vh vakantiegeld, etc. Als je dat er bij optelt kom je op een bedrag van 650 per maand.
    Maar ik heb dat niet meegeteld want we zijn van plan om elk jaar dan de autospaarrekening te vullen mer 3600 en de reserveringsrekening met 2100. Beiden tel ik niet echt mee omdat het bedoeld is voor vervanging van de auto en/of periodieke afschrijvingen. Maar het is wel geld dat opzij gezet wordt natuurlijk.

    Like

  5. Ik noem toch geen bedragen wat ik wel of niet knapper vind wát men kan sparen?
    Ik zeg ook nog:
    “Natuurlijk als je heel weinig inkomen hebt, dan heb je geen of weinig keus dan zul je vanzelf moeten bezuinigen en dat is zeker niet leuk daar ben ik me van bewust.”
    Als je weinig inkomsten hebt is het zowiezo knap dát je wat kan sparen, ik wil hier niemand voor het hoofd stoten, maar daar ging het stukje ook niet over hoeveel iemand kan sparen.
    Ik heb een keer bij het t.v. programma “dubbeltje op z'n kant” gezien dat 2 jonge mensen met een heel hoog inkomen, meer dan 5000,00 per maand en ze waren maar met z'n tweetjes en konden er niet van rondkomen en zaten zelfs flink in de schulden.
    Dat bedoel ik met keuzes maken, dat mensen met een hoger inkomen ook niet vanzelfsprekend sparen of aflossen en natuurlijk als je weinig inkomsten hebt is dat zeker niet altijd makkelijk.

    Like

  6. Hoi Anita, ik denk dat Anne en jij niet eens zo verschillen in hoe jullie er tegen aan kijken. Ik reageerde trouwens op Anne en niet op jouw opmerking, ik hoop dat dit duidelijk was.
    Inderdaad gaat het uiteindelijk altijd om keuzes. Alleen wat Anne denk ik bedoeld te zeggen dat iemand met een heel hoog inkomen soms wel keuzes heeft (om wel of niet te sparen) en dat sommige mensen met een heel laag inkomen die keuze niet hebben, gewoon omdat het inkomen zodanig is dat er niets te sparen valt.
    Uiteindelijk bepalen niet zozeer het inkomen maar vooral de omstandigheden of je wel of niet uitkomt met wat er binnenkomt.

    Like

  7. Wij hebben ook twee spaarrekeningen: de werk-rekening en de ijzeren reserve. Op de werk-rekening storten we elke maand hetzelfde bedrag. Dat is het bedrag van al onze grote uitgaven zoals verzekeringen, taksen, onderhoud auto, enz. Jaar na jaar is dat ongeveer hetzelfde. Ik tel al die bedragen op, deel dat door 12 en dat bedrag gaat elke maand naar de werk-rekening. Komt de grote factuur binnen, hoef ik alleen maar nazr de werk-rekening te gaan, ik wéét dat het geld er is. Wat een rust… Die rekening mag (bij wijze van spreke) op het einde van het jaar op 0 staan, alhoewel ik liever een positief saldo zie staan natuurlijk 🙂
    De ijzeren reserve is de spaarrekening voor grote ónverwachte uitgaven: grote kosten aan het huis, kapotte auto, van dat fraais.
    Ik startte dit systeem als twintiger, nog voor onze kinderen er waren en sta er nog steeds achter. Voor ons werkt het!
    Groetjes,
    Het Belgje.

    Like

Zeg het maar!

