Geld verdienen met bloggen

Is bloggen werk? Zou ik geld willen verdienen met bloggen? Toen ik schreef dat ik sommige dagen als mijn energie niet goed is, niets meer moet van mezelf reageerde Consuminderen met

verbaasd dat er dagelijks dan toch een goed geschreven verhaal op je blog verschijnt. Is ook werk’.

Ook krijg ik regelmatig mails van mensen/bedrijven die willen adverteren op mijn blog. Of wijzen medebloggers me erop dat advertenties plaatsen heel lucratief kan zijn en dat ik die inkomsten misschien kan gebruiken voor de extra aflossing op mijn hypotheek.

De belangrijkste reden dat ik het niet doe, is omdat ik een schijthekel aan reclame heb en om die reden add block op de laptop heb staan. Heerlijk rustig. Ik zie het dus ook niet als medebloggers wél kiezen voor advertenties (jullie verdienen dus niets aan mij, sorry).

Ik schrijf bijna dagelijks een verhaal op mijn blog, gewoon omdat ik dat wil. Omdat ik schrijfdrang heb. Ik geniet ervan. Maar ik hoef er niets mee. Mijn blog is mijn hobby en mijn uitlaatklep. Maar als ik vanaf morgen tijdelijk stop met bloggen mis ik geen inkomsten. Het bloggen is gewoon van mij. Er staat alleen op het blog waar ik achter kan staan. Ik promoot soms ‘ons’ vakantiehuis of een goed doel maar ik verdien daar niets aan. Het dient geen nut. Dat geeft een vrij gevoel.

Lang dacht ik dat ik wel ‘iets’ zou moeten doen met het blog of met het schrijven. Misschien doe ik dat ooit wel, ga ik een boek schrijven over katten, omgaan met geld, ontwoekeren of omgaan met ME. Maar nu niet. En het is eigenlijk voor het eerst van mijn leven dat ik iets zó maar doe, gewoon omdat ik het leuk vind.

Ik was dol op koken en nam ontslag bij de uitgeverij waar ik werkte. Ik deed een versnelde koksopleiding en leerde daarna dat koken in een restaurant toch wel erg stressvol was. Ik werkte mezelf helemaal de soep in en zat daarna een jaar schuddend op de bank.

Masseren deed ik graag en dus dacht ik: dat is ook een mooi beroep! En ging een opleiding tot massagetherapeut volgen. Maar ik was nooit klaar met masseren. Sommige mensen kunnen niet ontspannen, daar kun je niet tegen op masseren. Maar ik voelde me wel verantwoordelijk voor het slagen van de massage. Dus gaf ik meer dan de massage kostte. Het kon nooit op. Masseren werd van iets wat ik heel graag deed tot een zware verantwoordelijkheid voor het welzijn van anderen. Eigenlijk was ik gewoon de persoon die de massage het hardst nodig had.

Dol op schrijven en veel tijd over, ik begon een blog. En dacht: schrijven, ja dat is wat ik wil doen! Ik heb nota bene een journalistieke opleiding gedaan! Dus ging ik schrijven. En fantaseren over wat ik met het schrijven zou kunnen doen. Maar de realiteit is nog steeds dat ik ziek ben. Dat ik geen verplichtingen aan kan. Dat ik nog steeds moet schipperen tussen wat moet en wat lukt. Dat ik als ik onverwacht bezoek krijg, het boodschappen doen moet laten vallen. Dat ik nog steeds dagen heb dat ik niets doe en alleen op de bank zit.

Ik ben dol op schrijven en schrijf op dit blog. Een blog, geen boek. Ik vind het gewoon leuk om te doen. Het levert me zo veel op aan mensen die ik digitaal leer kennen, lezers die hun ervaringen met mij en de andere lezers willen delen. Het is ook mijn oefening in loslaten. Ik doe dit omdat ik het wil. Zo maar. En als ik het niet wil, schrijf ik een paar dagen niet. Zo maar. Omdat het kan.

Het blog levert me veel op. Maar geen geld. Omdat ik daar voor kies en dat voelt goed.

22 gedachtes over “Geld verdienen met bloggen

  1. Gelijk heb je. Als jij bloggen enkel je hobby wilt laten zijn en houden, dan moet je dat gewoon doen. Niet àlles hoeft geld op te leveren en kan toch gewoon een hobby en liefhebberij blijven.

    Like

  2. Goed zo Martine, al die reclame vind ik ook maar niks dus ben blij dat jij dat niet hebt.
    Inderdaad gewoon schrijven omdat het leuk is niet omdat het moet.
    Zelf vond ik op eerdere blogs vaak dat ik 'moest' maar dat heb ik nu dus ook niet meer.
    Ik kende add block niet, heb het meteen geïnstalleerd en werkt ook nog 🙂 Dankjewel dus.

    Like

  3. Heerlijk dat schrijven je hobby is en je er zo van geniet. Nu kun je zelf bepalen wanneer je schrijft en waarover. Je moet nu helemaal niets en mag alles. Zo hoort een hobby te zijn. Geniet lekker van het schrijven dan geniet ik van het lezen: )

    Like

  4. Ja, het is voor mij ook een luxe dat ik zelf kan bepalen wat en wanneer ik schrijf, op een site zonder reclame. Dat er mensen zijn die het graag willen lezen is voor mij al lonend genoeg.
    Niet dat ik het erg vind als ik er af en toe ook iets mee verdien (dat doe ik soms ook, buiten dit blog), en een deadline mag er dan ook best zijn.
    Maar soms lijkt onze maatschappij wel één aaneenschakeling van deadlines, targets en gehijg in je nek, het lijkt wel alsof er nooit meer eens iets rustig en gestaag mag. En dan kan je snel een hekel krijgen aan dingen die je eigenlijk leuk vond.

    Nu ik erover nadenk: ik heb in mijn leven de meeste lol met dingen waar ik totaal niet professioneel in ben, en dat wil ik graag zo houden.

    'The world could be a better place, if some of us could stay amateurs.'
    (Joe Jackson)

    Like

  5. Ja, lekker iets doen alleen omdat je daar zin in hebt, omdat het kan. Niet omdat het moet. Niet omdat anderen iets van je verwachten. Dàt is de essentie van een 'vrije'tijdsbesteding.
    Ik brei graag. Omdat ik er zo enthousiast over ben, krijg ik vaak de reactie: je kan je breisels toch verkopen! Je kan er geld mee verdienen. Dan kan je (nog) minder gaan werken, en heb je nog meer tijd om te breien!
    Maar ik wil geen verwachtingen. Iets dat je in opdracht breit moet perfect zijn, net omdat je ervoor betaald wordt. En het moet binnen een bepaalde tijd af. Die twee dingen verknoeien het plezier.
    Wat ik voor mezelf brei, of als cadeautje voor vriendinnen of familie, hoeft niet perfect of snel klaar te zijn. De enige 'druk' die er nu is is deze: er zijn nog zóveel mooie dingen die ik graag wil (leren) maken. Wat doe ik eerst?
    Katrien

    Like

  6. Ja dat valt echt reuze mee, ik tel dan alleen de gifkikkers. Want mensen hoven natuurlijk het niet altijd met me eens zijn. Maar die 5 gif reacties waren bovendien maar van 2 personen afkomstig. Hiervoor is het heel lang rustig geweest, waren ze blijkbaar ergens anders aan het klieren 😉

    Like

  7. Ook ik vind het schrijven van mijn blog een leuke hobby die mij voldoening geeft. De voorstellen voor advertorials en samenwerking sla ik altijd af. De gekste bedrijven willen met mij samenwerken, ik snap vaak niet waar zij het verband zien: auto-onderdelen, wijn etc. Sinds kort heb ik wel reclame op mijn blog, ik vind het bij anderen niet erg hinderlijk en als mensen het wel vervelend vinden, dan hebben ze al lang een add blocker en hebben ze geen last meer van “mijn” reclames.
    Martine, ik zou zeggen: blijf genieten van schrijven, dan kunnen wij van je mooie blogjes genieten.

    Like

  8. Hoi, leuk om te lezen! Ik reageer zelden, maar wil graag nog een duit in het zakje doen van de positieve comments omdat ik vind dat je dat verdiend hebt: ik neem mijn petje ervoor af dat je je kledingbudget zo laag hebt, en juist omdat je een bovenmodaal inkomen hebt, heb ik daar nog meer respect voor!

    Like

  9. Wat t blog je dus oplevert, is geen euros (scheelt ook uitkeringsgedoe). Maar wel vrijheid, steun, rust in je kop, en lol. Een creditcard noemt dat onbetaalbaar.
    En wij (je publiek) krijgen er ook nog winst van, via tips, steun, inspiratie, die soms zelf euros opleveren, of minder stress, of vrijheid, en nog zo wat.
    Tja, met euros en mijlen kun je lang niet alles meten. Ik zeg: je blog levert veel Glukjes op. (En hoe noem je dan een miljard Glukjes? GGlukjes, dus dan stotter je van geluk)

    Like

  10. Doe ook wel eens pogingen om een blog op te zetten waar ik wat aan verdien maar dat vind ik ook helemaal niet leuk. 't Is een hobby en natuurlijk is het leuk om daar geld voor te krijgen maar dan verdwijnt ook de eigenheid uit je schrijfsels. Je ziet het bij veel blogs. Bovendien is het hinderlijk, hoe weet je dan wat die blogger wél meent?

    Je hebt groot gelijk dat je lekker ongedwongen blijft bloggen zoals je nu doet. Natuurlijk fietst er soms een idioot tussen de comments door maar wat KruidigMeisje zegt daar ben ik het helemaal mee eens. En met twee idioten tussen meer dan 100 wel leuke mensen, zou je bijna wíllen dat het een afspiegeling van de maatschappij was 😉

    Like

  11. Ik heb het ook wel eens overwogen met mijn blog, maar ik sloeg spontaan dicht. Volgens mij ga je dan toch op een andere manier schrijven. Ik ben zowiezo zelf mijn slechtste werkgever, daarom maak ik bijvoorbeeld geen poppenkleding of haakwerk in opdracht. Want niet de klant zet dan de druk, maar ikzelf. Nu maak ik gewoon wat ik leuk vind, en mensen kunnen kopen wat ik heb. Heerlijk, dat vrijblijvende, want ik ben veel te streng voor mezelf. Toch had ik daar bij werkgevers weer geen last van, blijkbaar kan ik dan wel mijn grenzen bewaken.

    Like

  12. Bij mij wel reclame op mijn blog. Al overweeg ik dat (NA de volgende uitbetaling :)) te verwijderen. Ik schrijf er niet anders door hoor. Uiteraard weet ik wel dat bepaalde onderwerpen mijn blog voor adverteerders aantrekkelijker maakt. Maar als ik daar ook nog rekening mee moet houden.

    Ik snap wel wat je bedoelt, met bloggen gewoon omdat je bloggen (schrijven) leuk vindt. En best aardig doet. (flauw, anders had je geen kudde fans en lezers natuurlijk).

    Like

  13. Begrijp helemaal wat je bedoelt. Moet stiekem ook een beetje lachen om je beroepen. Je lijkt mij wel. Ik heb ook zo'n lijstje. Al doende leert men en nog belangrijker voor mij is dat ik niet altijd hoef te doen waar ik goed in ben (volgens anderen). Vaak word ik daar dan niet echt blij van omdat het toch niet bij me past. (klinkt ingewikkeld maar heb er zelf ook jaren over gedaan om te ontdekken hoe het zit). Helena

    Like

Zeg het maar!

